21-vuotias tamperelainen kolmen lapsen äiti Crista ei pääse koskaan mihinkään – isä juoksee juhlimassa
Crista on tamperelainen kotiäiti, joka on 21 ikävuoteen mennessä ehtinyt saattaa maailmaan jo kolme tyttölasta. Cristaan päästään tutustumaan tämäniltaisessa Toisenlaiset teiniäidit -jaksossa.
Crista oli vain 17-vuotias, kun hän sai tietää odottavansa esikoistaan Violaa. Hän sairastui odotusaikana raskausajan masennukseen, eikä tilannetta helpottanut se, ettei hänen kumppaninsa Jaakko, 23, osannut lainkaan asettua isän asemaan.
– Mun mies joi ihan koko ajan, kun odotin esikoista. Nyt (hän) pystyy olemaan parikin viikkoa ilman. Surkea suoritus kyllä sekin, Crista kertoo ohjelmassa.
– On mua harmittanut juuri sen takia, kun katsoo toisen menevän. Ei mulla muuten olisi mitään hinkua. Mutta kun toinen sanoo toistuvasti heippa tuosta ovelta, ja itse jää aina kotiin, niin tulee olo, että miksen minäkin joskus pääsisi.
https://www.is.fi/perhe/art-2000005821869.html
Voi hyvänen aika. Tästä syystä täytyisi elää sitä omaa elämää ensin. Hankkia ammatti, saada vähän työkokemusta, opetella yksin asumista sekä asioiden hoitamista. Sekä bilettää ja hengailla kavereiden kanssa, jos siltä tuntuu. Jos on terve ja normaali nainen, niin kyllä lapsia ehtii tekemään vaikka miten paljon vaikka aloittaisi niiden tekemisen "vasta" 25 vuotiaana.
Kommentit (311)
Tuomitsija kirjoitti:
Voisko joku vielä vääntää mulle rautalangasta, kun en vaan ymmärrä. MIKSI nämä teinit/nuoret tunkee noita lapsia maailmaan pilvin pimein? Okei, heillä on ehkä ongelmia elämässä, huono lapsuus, päihteet, you name it - sitten saa hupsista keikkaa yläasteella puolivahingossa ekan lapsen. Vauvahuuruissa tai vahingossa tms. vielä toisenkin kohta. Mutta eikö vaikka sitten jo riittäis? Cristalla oli jo kolme huutajaa ja edellisellä neljä, järkyttävää! Miestä ei kakarat kiinnosta tai parhaimmillaan kaikki lapset on eri isille. Sitten äippä on masentunut ja väsynyt eikä oo omaa elämää ja nyyh nyyh. NO SHIT SHERLOCK. Ehkäisyä on helposti saatavilla kymmeniä erilaisia, abortti ja jopa adoptio on keksitty. Kukaan ei saa lapsia väkisin, jotkut ei edes halutessaan. En pysty ymmärtämään, mitä tällä jumalattomalla pentujen pykäämisellä haetaan tai saavutetaan.
Nää taitaa kyllä olla kaikki fiksumpia kuin sinä joka tosissasi vertaat lasta koiraan :/
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten ensimmäisen jälkeen tullut mieleen alkaa käyttämään ehkäisyä?
Jos on mielenterveysongelmia, niin ei tuollaisista asioista jaksa välittää. Tuskin kukaan on tietämättä näistä asioista, mutta kun ei vain välitetä. En tiedä onko tässä tapauksessa kyse tästä, itselle vain tulee usein sellainen olo, kun lukee tällaisista tapauksista.
Siitä olen enemmän kuin samaa mieltä, että miehen pitää olla mielellään vähintään 25-vuotias, että on edellytyksiä isäksi. Toki sekään ei takaa mitään, mutta antaa vähän paremmat eväät perheen perustamiseen, kun ei ole ihan peruskoulusta tipahtanut isän rooliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse petin vahingossa vaimoa ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Olivat vielä vauvan kanssa sairaalassa kun tämä tapahtui.
Mitään en kadu niin paljon kuin sitä. En enää ole käyttänyt alkoholia sen jälkeen ja lopetin juhlimisen. Sain onneksi anteeksi kun jätin juhlimisen ja nykyään elämme varmasti onnellisinta suhdetta mitä voi pari elää.
Nykyään 4 lasta ja vanhin on jo kohta täysi-ikäinen.
Miten voi vahingossa lipsahtaa penis vieraan naisen vaginaan? Miten tämä käytännössä tapahtuu? :D Mutta hyvä jos oli munaa kertoa asiasta ja sen jälkeen osasit arvostaa mitä oli.
Selitti jo tuolla aikaisemmin laitetaan nyt copy pastet:
''Tiedän että kuulostaa uskomattomalta. Homma siis meni niin, että minulla ei psyyke kestänyt lasta (ei ollut suunniteltu) ja myönnän että olin pelkuri. Kun olivat sairaalassa päätin vetää lääkkeitä ja viinaa sekaisin. Jostain syystä joku (kenties joku vieras kuka oli käynyt) oli laittanut erään lääkkeen levyt väärään laatikkoon.
Otin siis hyvin vahvaa unilääkettä ja viinaa sekaisin (tarkoitus ei ollut ottaa tuota lääkettä vaan paljon miedompaa). Tästä lähti päälle känni josta en muista yhtään mitään, en kerta kaikkiaan yhtään mitään. Paljastui kuitenkin että olin tarjonnut paukkuja ja juomia monen sadan edestä baarissa ja päätynyt sänkyyn tuntemattoman naisen kanssa.
Tarkoitus ei todellakaan ollut pettää ja soitin heti vaimolle ja kerroin mitä oli tapahtunut. Helvetin typerää tiedän ja en suosittele ikinä kenellekään.''
Sellainen vahinko siis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää itseä näin nuorena äitinä(22v ja lapsi 3v) kuinka tähän sarjaan valitaan tarkoituksella ne äidit joilla on paljon ongelmia. Mutta tavallaan ymmärrän minun kaltaisen äidin elämästä ei saisi "hyvää" tv viihdettä aikaiseksi. Tästä syystä välttelen viimeiseen asti iän kertomista ettei minua leimata samaan porukkaan. Olen vakitusiessa työssä jossa tienaan 40t vuodessa ja lapsen isän kanssa yhdessä.
Nyt kyllä kiinnostaa mistä työstä saa 40 tonnia vuodessa käytännössä ilman koulutusta (koska sinä 22v ja lapsi jo 3v) ? Rikkaan isän menestyvä yritys?
Onhan tossa ehtinyt amiksesta valmistua ja mennä töihin?
Itse tienasin noin 40t vuodessa lähihoitajana. Koulu kesti 1v 10kk, valmistuin 23-vuotiaana aikuiskoulutuksesta, mutta olisin voinut valmistua aiemmin jos en olisi tehnyt lukion ja amiksen välissä lasta. Nykyään tienaan sairaanhoitajana hieman enemmän.
Oikeasti lähihoitajat tienaavat 40t vuodessa?? Ja valittavat vielä pientä palkkaa ja kinuavat palkankorotuksia! Naisaloilla pieni palkka, no ei näköjään ole.
Tai vaihtoehtoisesti valitus lääkelaskentojen hankaluudesta johtuu vain laskutaidottomuudesta 😂
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuori äiti on aina parempi kuin 40-v mummoäiti. Paremmin sitä nuorena jaksaa.
No ei näköjään jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuori äiti on aina parempi kuin 40-v mummoäiti. Paremmin sitä nuorena jaksaa.
No ei näköjään jaksa.
Katsoitko edes jaksoa?? Hyvin hän näytti jaksavan, missä kohtaa sanoi ettei jaksa/pärjää? Lapset iloisia ja koti kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää itseä näin nuorena äitinä(22v ja lapsi 3v) kuinka tähän sarjaan valitaan tarkoituksella ne äidit joilla on paljon ongelmia. Mutta tavallaan ymmärrän minun kaltaisen äidin elämästä ei saisi "hyvää" tv viihdettä aikaiseksi. Tästä syystä välttelen viimeiseen asti iän kertomista ettei minua leimata samaan porukkaan. Olen vakitusiessa työssä jossa tienaan 40t vuodessa ja lapsen isän kanssa yhdessä.
Nyt kyllä kiinnostaa mistä työstä saa 40 tonnia vuodessa käytännössä ilman koulutusta (koska sinä 22v ja lapsi jo 3v) ? Rikkaan isän menestyvä yritys?
Onhan tossa ehtinyt amiksesta valmistua ja mennä töihin?
Itse tienasin noin 40t vuodessa lähihoitajana. Koulu kesti 1v 10kk, valmistuin 23-vuotiaana aikuiskoulutuksesta, mutta olisin voinut valmistua aiemmin jos en olisi tehnyt lukion ja amiksen välissä lasta. Nykyään tienaan sairaanhoitajana hieman enemmän.
Oikeasti lähihoitajat tienaavat 40t vuodessa?? Ja valittavat vielä pientä palkkaa ja kinuavat palkankorotuksia! Naisaloilla pieni palkka, no ei näköjään ole.
Tai vaihtoehtoisesti valitus lääkelaskentojen hankaluudesta johtuu vain laskutaidottomuudesta 😂
Enpä ole ikinä valittanut mistään lääkelaskujen vaikeudesta, en lh-koulussa enkä ammattikorkeassa. Helppojahan ne ovat, kaikista on mennyt ekalla läpi. Yläasteella ja lukiossa myös pelkkiä kymppejä matematiikasta. Enkä ole kyllä kuullut kovin monen muunkaan valittavan. Ainoa mikä noissa pistää jännittämään on se että lääkelaskukokeessa on saatava kaikki 100% oikein, joten hölmöjä huolimattomuusvirheitäkään ei saa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse petin vahingossa vaimoa ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Olivat vielä vauvan kanssa sairaalassa kun tämä tapahtui.
Mitään en kadu niin paljon kuin sitä. En enää ole käyttänyt alkoholia sen jälkeen ja lopetin juhlimisen. Sain onneksi anteeksi kun jätin juhlimisen ja nykyään elämme varmasti onnellisinta suhdetta mitä voi pari elää.
Miten voi vahingossa lipsahtaa penis vieraan naisen vaginaan? Miten tämä käytännössä tapahtuu? :D Mutta hyvä jos oli munaa kertoa asiasta ja sen jälkeen osasit arvostaa mitä oli.
''Tiedän että kuulostaa uskomattomalta. Homma siis meni niin, että minulla ei psyyke kestänyt lasta (ei ollut suunniteltu) ja myönnän että olin pelkuri. Kun olivat sairaalassa päätin vetää lääkkeitä ja viinaa sekaisin. Jostain syystä joku (kenties joku vieras kuka oli käynyt) oli laittanut erään lääkkeen levyt väärään laatikkoon.
Otin siis hyvin vahvaa unilääkettä ja viinaa sekaisin (tarkoitus ei ollut ottaa tuota lääkettä vaan paljon miedompaa). Tästä lähti päälle känni josta en muista yhtään mitään, en kerta kaikkiaan yhtään mitään. Paljastui kuitenkin että olin tarjonnut paukkuja ja juomia monen sadan edestä baarissa ja päätynyt sänkyyn tuntemattoman naisen kanssa.
Tarkoitus ei todellakaan ollut pettää ja soitin heti vaimolle ja kerroin mitä oli tapahtunut. Helvetin typerää tiedän ja en suosittele ikinä kenellekään.''
Sellainen vahinko siis
No en nyt kaveria täysin tuomitsisikaan. Jos joku kerran lääkkeet laittanut vika pakettiin. Toki edesvastuutonta vetää itsensä noin sekaisin, mutta ehkä tarkoitus ei ole ollut pettää, mutta lääke ja viina laittanut pään niin sekaisin että joku nainen on käyttänyt tilanteen hyväkseen.
Jepulis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei näköjään jaksa.
Katsoitko edes jaksoa?? Hyvin hän näytti jaksavan, missä kohtaa sanoi ettei jaksa/pärjää? Lapset iloisia ja koti kunnossa.
No kyllä sen näki ihan katsomallakin, että oli väsynyt. Ja vaikka ei suoraan sanonut ettei jaksa, ei tarvitse olla kovin suurta päättelykykyä, että tajuaa tuollaisen tilanteen käyvän voimille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen vahinko siis
No en nyt kaveria täysin tuomitsisikaan. Jos joku kerran lääkkeet laittanut vika pakettiin. Toki edesvastuutonta vetää itsensä noin sekaisin, mutta ehkä tarkoitus ei ole ollut pettää, mutta lääke ja viina laittanut pään niin sekaisin että joku nainen on käyttänyt tilanteen hyväkseen.
Mulla muija petti kännissä mutta annoin anteeksi. Kesti kyllä aikaa että luottamus palasi mutta kyllä tuon anteeksi voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Jepulis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei näköjään jaksa.
No kyllä sen näki ihan katsomallakin, että oli väsynyt. Ja vaikka ei suoraan sanonut ettei jaksa, ei tarvitse olla kovin suurta päättelykykyä, että tajuaa tuollaisen tilanteen käyvän voimille.
Varmasti käy voimille ja on rankkaa, en sitä tarkoittanutkaan. Mutta jos joku kirjoittaa "ettei näköjään jaksa", ymmärrän sillä että tosissaan on aivan loppu, ei pysty huolehtimaan lapsista, kodista ym.
Hän sentään oli itsekin iloinen.
Varmasti tarvitsisi mieheltään apua niin lasten- kuin kodinhoidossakin, silloin jaksaminen olisi vielä parempaa.
Jepulis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jepulis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei näköjään jaksa.
Varmasti käy voimille ja on rankkaa, en sitä tarkoittanutkaan. Mutta jos joku kirjoittaa "ettei näköjään jaksa", ymmärrän sillä että tosissaan on aivan loppu, ei pysty huolehtimaan lapsista, kodista ym.
Hän sentään oli itsekin iloinen.Varmasti tarvitsisi mieheltään apua niin lasten- kuin kodinhoidossakin, silloin jaksaminen olisi vielä parempaa.
Jokainen saadaan näyttämään iloiselta ja pirteältä tv-ohjelmassa. Se voi kuitenkin olla kaukana totuudesta. Minusta Crista näytti nimenomaan uupuneelta. Ei kykenemättömältä hoitamaan kotia ja lapsia, mutta silti uupuneelta.
Vierailija kirjoitti:
Lemppais äijän,en kattelis hetkeäkään. Herää kysymys miksi ihmeessä valitsi ton luuserin lastensa isäksi?
Lähestytään kunnianloukkasta kun aletaan nimitellä ihmistä luuseriksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei noi sano miehelle, että mies hoitaa, piste. Menisivät itsekin välillä, jättäisivät isälle. Mikä siinä on niin hankalaa?
Kävisivät salilla ja veisi sinne parkkiin. Kun se äiti tulee käymään niin menisi sinne tupareihin, sanoisi että hänen vuoro valoa ja tanssia, mies menköön päästämään äidin.
Mikä näitä vaivaa? Vuorovaikutustaidot nollassa? Ei odoteta miehiltä mitään.
Mies lässyttää miten perhe on kiva. Kunpa tuokin turhake jätettäisiin. Tosin varmaan vaan joisi viimeisetkin älynrippeet pihalle.
Mä kokeilin tuota exään. Oltiin vähän päälle parikymppisiä ja pari lasta. Aattelin että mun vuoro mennä ja laitoin kamat kasaan ja viihteelle. Ei oikeastaan ees huvittanu niin palasin suht ajoissa ennen puolta yötä. Löyty mies pahemmassa jurrissa kun itse. Tenavat oli onneksi nukkumassa. Ja mies tosiaan ex. Nyt on kaikki hyvin muksuilla ja mulla.
Eli ei se vaan aina onnistu pakottaa ottaa vastuuta vaikka mikä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunti suihkussa on k a l l i s t a. Kuka maksaa?
Tää on niin omakotiasujien murheita. Kato jos asuu sossun maksamassa kämpässä, niin vesi kuuluu hintaan...
Ei tarvitse asua sossun maksamassa. Itse asun muutaman vuoden vanhassa kerrostalossa vuokralla ja tässä on kiinteä vesimaksu asukasluvun mukaan. Ja itse maksan vuokrani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen vahinko siis
Täytyy olla aika wt että käyttää lääkkeitä ja alkoholia sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miten tähän ohjelmaan on saatu kaikki luuserivanhemmat? Missä normaalit teiniäidit ja isät?
Ei sellaisia ole. Täytyy olla jo lähtökohtaisesti wt luuseri, jos tekee lapsia alaikäisenä ilman mitään edellytyksiä vanhemmaksi.
Suomessakin pitäisi koulun puolesta antaa tytöille painava, jatkuvasti huutava ja huomiota tarvitseva vauvanukke pariksi viikoksi. Sitä ei saisi antaa kenellekään ja sen tarpeista pitäisi huolehtia täydellisesti. Tämä valistusmenetelmä on käytössä joissain maissa ja kuulemma vähentää teiniraskauksia tehokkaasti. Tätä olisi Suomessakin syytä käyttää, että teineillä olisi edes joku käsitys mihin ovat ryhtymässä.
Kyllä sitä omaa aikaa saa myöhemmin kun lapset kasvavat. Tietää kyllä kuka on lapsille se tärkein ihminen. Miehet ovat itsekkäitä olioita, eivät tajua mitä menettävät, eivätkä yleensä edes välitä. Ainanki 70% miehistä on näitä idiootteja, turha inttää vastaan. Mä vaihtaisin tommosen vätyksen parempaan mieheen.
Lapseen ei ensimmäisen kolmen vuoden aikana men lapsilisää enempää kuussa (~100 euroa). Eri asia on jos haluat merkkivaatteet ja merkkivaunut ym. Ja tuethan riittää hyvään elämään, kun on fiksu, eli ei alkoholia tai tupakkaa tai ainakaan ylipainoa. Ja soseetkin saa tehtyä itse superhelposti. Tällainen elämä on ehdottomasti paljon ekologisempaa :)