Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

21-vuotias tamperelainen kolmen lapsen äiti Crista ei pääse koskaan mihinkään – isä juoksee juhlimassa

Vierailija
10.09.2018 |

Crista on tamperelainen kotiäiti, joka on 21 ikävuoteen mennessä ehtinyt saattaa maailmaan jo kolme tyttölasta. Cristaan päästään tutustumaan tämäniltaisessa Toisenlaiset teiniäidit -jaksossa.

Crista oli vain 17-vuotias, kun hän sai tietää odottavansa esikoistaan Violaa. Hän sairastui odotusaikana raskausajan masennukseen, eikä tilannetta helpottanut se, ettei hänen kumppaninsa Jaakko, 23, osannut lainkaan asettua isän asemaan.

– Mun mies joi ihan koko ajan, kun odotin esikoista. Nyt (hän) pystyy olemaan parikin viikkoa ilman. Surkea suoritus kyllä sekin, Crista kertoo ohjelmassa.

– On mua harmittanut juuri sen takia, kun katsoo toisen menevän. Ei mulla muuten olisi mitään hinkua. Mutta kun toinen sanoo toistuvasti heippa tuosta ovelta, ja itse jää aina kotiin, niin tulee olo, että miksen minäkin joskus pääsisi.

https://www.is.fi/perhe/art-2000005821869.html

Voi hyvänen aika. Tästä syystä täytyisi elää sitä omaa elämää ensin. Hankkia ammatti, saada vähän työkokemusta, opetella yksin asumista sekä asioiden hoitamista. Sekä bilettää ja hengailla kavereiden kanssa, jos siltä tuntuu. Jos on terve ja normaali nainen, niin kyllä lapsia ehtii tekemään vaikka miten paljon vaikka aloittaisi niiden tekemisen "vasta" 25 vuotiaana.

Kommentit (311)

Vierailija
141/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää itseä näin nuorena äitinä(22v ja lapsi 3v) kuinka tähän sarjaan valitaan tarkoituksella ne äidit joilla on paljon ongelmia. Mutta tavallaan ymmärrän minun kaltaisen äidin elämästä ei saisi "hyvää" tv viihdettä aikaiseksi. Tästä syystä välttelen viimeiseen asti iän kertomista ettei minua leimata samaan porukkaan. Olen vakitusiessa työssä jossa tienaan 40t vuodessa ja lapsen isän kanssa yhdessä.

Nyt kyllä kiinnostaa mistä työstä saa 40 tonnia vuodessa käytännössä ilman koulutusta (koska sinä 22v ja lapsi jo 3v) ? Rikkaan isän menestyvä yritys?

Onhan tossa ehtinyt amiksesta valmistua ja mennä töihin?

Itse tienasin noin 40t vuodessa lähihoitajana. Koulu kesti 1v 10kk, valmistuin 23-vuotiaana aikuiskoulutuksesta, mutta olisin voinut valmistua aiemmin jos en olisi tehnyt lukion ja amiksen välissä lasta. Nykyään tienaan sairaanhoitajana hieman enemmän.

Oikeasti lähihoitajat tienaavat 40t vuodessa?? Ja valittavat vielä pientä palkkaa ja kinuavat palkankorotuksia! Naisaloilla pieni palkka, no ei näköjään ole.

Vierailija
142/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäis varmaan tehdä mummoäidit-tv sarja niin voisi nuoret äidit samanlailla haukkua ja arvostella heitä:)

Mä en ymmärrä miksi pitää haukkua ja arvostella, itse sain jopa neuvolassa moitteita siitä kun tein lapset nuorena (18- ja 21.v)

Olis pitänyt ammatti opiskella ensin valivali mistäs meinaat rahaa elämiseen saada valivali sulta jää nyt paljon kokematta valivali

Ihan yhtälailla minulla on oikeus saadayhteiskunnalta rahaa kuin 35- vuotiaallakin.

Olen onnellinen ja mitään en tekisi toisin. Eikä myöskään ole tarve arvostella muita äitejä, olivatpa he sitten minkäikäisiä tahansa.

Niin no se 35v yleensä on ollut jo vuosia töissä ja rahaa on säästössä, plus 30 000e vuosipalkalla on tuetkin vähän eri luokkaa kun ne minimit...

Niin? Varmaan on sillä nuorella äidilläkin sitten kun on 35.v

Kyllä me ainakin hyvin pärjättiin eikä ollut kiire laittaa lasta hoitoon että saatais talolaina kuitatuksi.

Nyt kun olen 32.v niin on minullakin säästössä rahaa kun menin töihin.

Niin otitko sieltä tulevaisuudesta rahaa sen vauvan vaippoihin ja juttuihin, sekä itsellesi ettei tarvi kituuttaa, vai siis mitä tarkoitat nyt..?

Olen eri kun keneltä kysyt, mutta vastaavassa tilanteessa ollut, eli lapset ensin ja opiskelut ja työt sen jälkeen. Ei ole koskaan tarvinnut kituuttaa, omassa talossa on lapset kasvaneet ja ihan tavallisilla tuilla mitä ihan kaikki saavat, äitiysrahat, kotihoidontuet ja lapsilisät, yhtään ylimääräistä ei olla ikinä saatu eikä tarvittu.

Niin, voihan niillä minimituilla pärjätä, mutta siksi varmaan neuvolassa ollaan huolissaan että pärjääkö kun monella nuorella nyt ei ole hirveästi säästöjä ja tuetkin ovat pienet.

No emme mekään pelkillä tuilla eläneet, ei kai niillä asuntolainaakaan olisi saanut. Perheessä kun on äidin lisäksi se isäkin joka käy töissä. Pihistellä ei tarvinnut, säästöjä ei toki ihan hirveästi ollut ennalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa kerran Miisa (peitenimi minulle). Tapasi vain 19v iässä Matin (peitenimi miehelleni). Rakkaus syttyi ja juhlittiin. Opiskeltiin, haettiin paikkaa maailmassa. Muutettiin eri paikkakunnille parin vuoden seurustelun jälkeen. Toinen opiskelujen ja toinen sitten vielä työn perässä. Miisan ja Matin välillä oli parin vuoden ajan noin 500km välimatka. Oma elämä ja menot säilyi, luottamus pysyi, aikuistuttiin.

Kun koulut saatiin päätökseen ja työkokemusta hankittua tuli aika viiden vuoden seurustelun kohdalla muuttaa yhteen. Siitä kaksi vuotta eteenpäin mentiin naimisiin. Kun Miisa ja Matti olivat olleet naimisissa 9kk syntyi ensimmäinen toivottu lapsi. Sai alkunsa kertayrityksellä ja suunnitellusti - ei niin että Miisa olisi vain huomannut että hups raskaaksi tultiin. Lapsi syntyi tilanteeseen, joissa vanhempien jalka oli jo työelämän oven välissä ja menohalut rauhoittuneet. Nuoruus oli eletty.

Vauva aikana mentiin pankkiin, löydettiin oma koti, palattiin töihin. Neljä vuotta ensimmäisen lapsen jälkeen syntyi toinen toivottu ja suunniteltu lapsi.

Nyt nämä lapset ovat 4v ja 8v. Miisa ja Matti ovat edelleen yhdessä. Pian 16-vuotta. Miisa hankki sterilisaation vajaa vuosi sitten, koska molemmista tuntui että perheen lapsiluku on täynnä. Parisuhde ja sänkykammarin puolella peuhaaminen tuntuvat paremmalta kuin koskaan, vaikka tukiverkkoja ei ole koskaan parilla ollut lähellä. Kerran kahdessa vuodessa Miisa ja Matti pääsevät yhdessä juhlimaan esim. jos ystävillä häät. Vuorotellen kyllä käydään ihan kavereiden kanssa juomassa ja baarissakin edelleen muutaman kerran vuodessa. Silloin toinen vanhempi on lasten kanssa kotona.

Perheen kesken matkustellaan kotimaassa ja ensimmäinen ulkomaan matkakin on suunnitteilla, kunhan nuorempikin hieman vielä kasvaa. Lapsilla on rahastot, joihin kerätään pesämunaa tulevaisuutta varten.

Miisan ja Matin perhe on onnellinen.

Muutama juttuhan tässä meni erilailla kuin Cristalla. Ne on niitä omia valintoja.

Heh, mä tunnen tälläisen perheen. Muuten täydellinen elämä, mutta mies on pettänyt vaimoaan useamman kerran.

Juu pakkohan sen on olla niin, että onnelliselta vaikuttavassa parisuhteessa on ihan pakko olla oikeasti jotain mätää ja kyse on pelkistä kulisseista.

Vierailija
144/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää itseä näin nuorena äitinä(22v ja lapsi 3v) kuinka tähän sarjaan valitaan tarkoituksella ne äidit joilla on paljon ongelmia. Mutta tavallaan ymmärrän minun kaltaisen äidin elämästä ei saisi "hyvää" tv viihdettä aikaiseksi. Tästä syystä välttelen viimeiseen asti iän kertomista ettei minua leimata samaan porukkaan. Olen vakitusiessa työssä jossa tienaan 40t vuodessa ja lapsen isän kanssa yhdessä.

Nyt kyllä kiinnostaa mistä työstä saa 40 tonnia vuodessa käytännössä ilman koulutusta (koska sinä 22v ja lapsi jo 3v) ? Rikkaan isän menestyvä yritys?

Itse tienasin noin 40t vuodessa lähihoitajana. Koulu kesti 1v 10kk, valmistuin 23-vuotiaana aikuiskoulutuksesta, mutta olisin voinut valmistua aiemmin jos en olisi tehnyt lukion ja amiksen välissä lasta. Nykyään tienaan sairaanhoitajana hieman enemmän.

Oikeasti lähihoitajat tienaavat 40t vuodessa?? Ja valittavat vielä pientä palkkaa ja kinuavat palkankorotuksia! Naisaloilla pieni palkka, no ei näköjään ole.

Kyllä, mutta tuohon pääsemiseksi toki tarvitaan paljon viikonloppu- ja yötyötä. Itsellä vuosipalkka vaihteli 38-42 tonnissa niinä kolmena vuotena mitä olin töissä ennen sh-opuntoihin jatkamista.

Vierailija
145/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli mistä työstä?

Itse vastasin omalta osaltani että lähihoitajana tienasin 38-42 tonnia vuodessa. Paljon öitä ja viikonloppuja toki vaatii.

Vierailija
146/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei puhu siitä mitään, että kolme tytärtä saa kotona mallin, että mies saa juosta ja nainen tekee kaiken. Niinpä isona on riski, että tyttäret ottavat samanmoiset rentun miehiksi kuin isänsä oli. Isän pitäis nyt miettiä millaisen miehen mallin haluaa tyttärilleen näyttää. Saa Crista vielä keski-ikäisenä ja mummoiässäkin hoitaa lapsenlapsia jos tyttäret valikoivat omille lapsilleen rentut isät. Tytöt saavat huonot itsetunnot poissaolevan isän takia mikä nostaa riskiä hyväksyä samaa kohtelua mitä ovat nähneet äitinsä hyväksyvän.

Toivottavasti joku käy tästä vakavan keskustelun tuon parin kanssa ja tapahtuu joko aito ryhdistäytyminen tai ero.

Meillä kaikki kotityöt ja menemiset tehdään tasan, että lapsi ei ryhdy isona kynnysmatoksi ja että lapsi itsekin tekee osuutensa eikä kuvittele että nainen on kotiorja ja mies saa olla vain.

Täällä keskitytään ilkkumaan, että sitä saa mitä tilaa eikä ajatella lapsia jotka ovat viattomia. Heidän murheensä jää myös yhteiskunnan maksettavaksi jollei mitään kunnon tukitoimia tule perheelle äidin jaksamisen takaamiseksi.

Vierailija
147/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäis varmaan tehdä mummoäidit-tv sarja niin voisi nuoret äidit samanlailla haukkua ja arvostella heitä:)

Mä en ymmärrä miksi pitää haukkua ja arvostella, itse sain jopa neuvolassa moitteita siitä kun tein lapset nuorena (18- ja 21.v)

Olis pitänyt ammatti opiskella ensin valivali mistäs meinaat rahaa elämiseen saada valivali sulta jää nyt paljon kokematta valivali

Ihan yhtälailla minulla on oikeus saadayhteiskunnalta rahaa kuin 35- vuotiaallakin.

Olen onnellinen ja mitään en tekisi toisin. Eikä myöskään ole tarve arvostella muita äitejä, olivatpa he sitten minkäikäisiä tahansa.

Niin no se 35v yleensä on ollut jo vuosia töissä ja rahaa on säästössä, plus 30 000e vuosipalkalla on tuetkin vähän eri luokkaa kun ne minimit...

Niin? Varmaan on sillä nuorella äidilläkin sitten kun on 35.v

Kyllä me ainakin hyvin pärjättiin eikä ollut kiire laittaa lasta hoitoon että saatais talolaina kuitatuksi.

Nyt kun olen 32.v niin on minullakin säästössä rahaa kun menin töihin.

Niin otitko sieltä tulevaisuudesta rahaa sen vauvan vaippoihin ja juttuihin, sekä itsellesi ettei tarvi kituuttaa, vai siis mitä tarkoitat nyt..?

Olen eri kun keneltä kysyt, mutta vastaavassa tilanteessa ollut, eli lapset ensin ja opiskelut ja työt sen jälkeen. Ei ole koskaan tarvinnut kituuttaa, omassa talossa on lapset kasvaneet ja ihan tavallisilla tuilla mitä ihan kaikki saavat, äitiysrahat, kotihoidontuet ja lapsilisät, yhtään ylimääräistä ei olla ikinä saatu eikä tarvittu.

Niin, voihan niillä minimituilla pärjätä, mutta siksi varmaan neuvolassa ollaan huolissaan että pärjääkö kun monella nuorella nyt ei ole hirveästi säästöjä ja tuetkin ovat pienet.

No emme mekään pelkillä tuilla eläneet, ei kai niillä asuntolainaakaan olisi saanut. Perheessä kun on äidin lisäksi se isäkin joka käy töissä. Pihistellä ei tarvinnut, säästöjä ei toki ihan hirveästi ollut ennalta.

Niin, edelleen: siksi neuvolassa varmaan olivat huolissaan kun yleensä nuorilla ei sitä rahaa ole niin paljon kuin vanhemmilla ihmisillä.

Vierailija
148/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttipä helpolta ja siistiltä toi synnytys. Vauva vaan putkahti ulos.

Vierailija
149/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan lähtöpalkka kokoaikaisessa työssä on pari tonnia kuussa. Ei siis todellakaan likikään 40 000 e vuodessa vaan sellaiset 25 000 e.

Vierailija
150/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien miesten ei ole tarkoitus lisääntyä. Tässä harvinaisen huono yksilö on valitettavasti päässyt jatkamaan sukuaan. Naisten pitäisi rohkeasti olla nirsompia ja valikoivampia kumppaninvalinnassa. Naaraiden kuuluisi jalostaa lajia hylkäämällä epäkelvot yksilöt geenipoolista.

No eikös ne suomalaiset naiset just oo hyvin valikoivia miesten suhteen? Ainakin mitä tällä palstalla puhutaan..

Vierailija
151/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunti suihkussa on k a l l i s t a. Kuka maksaa?

Millainen "mies" on tunnin suihkussa? :D Me miehet olemme suihkussa korkeintaan kaksi minuuttia!

Ja sen kyllä haistaa.

Vierailija
152/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi Crista oli kyllä aivan ihana vaikka harmittaakin, että se kattelee ton miehen perseilyä, mutta oli sekin onneksi kasvanut ilmeisesti vähän vastuullisemmaksi. Ylipäätään hyvää tilanteessa oli, että isä oli kuvioissa mukana ja uskon, että heillä parempaan vain menossa kun Crista pääsee opiskelemaan ja hyvin ehtiikin vielä vaikka olisi tämän nuorimman kanssa kotona, sittenkin vasta 24 v :) Olin siis aiemmin sanonut, etten katso koko sarjaa enää kun eka jakso oli jo niin järkyttävä ja vaikutti että vain sitä samaa on tulossa x10... mutta katsoin kuitenkin ja uskallan nyt ehkä katsoa pidemmällekin. Vielä olisi kiva nähdä jakso, jossa lapsi olisi suunniteltu ja elämäntilannekin sellainen, että siihen oltaisiin etukäteen valmiita. :)

Vierailija
153/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuori äiti on aina parempi kuin 40-v mummoäiti. Paremmin sitä nuorena jaksaa.

Siitäpä tämäkin teiniäiti kuulostaa.

Vierailija
154/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin...ja mitä pahaa on saada lapsia nuorena :D

Lue ap: n valitus.

Vierailija
155/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan lähtöpalkka kokoaikaisessa työssä on pari tonnia kuussa. Ei siis todellakaan likikään 40 000 e vuodessa vaan sellaiset 25 000 e.

Omat speksit tähän, peruspalkka 2280€/kk ja lisät siihen päälle noin 1000€-1400€/kk. Paljon öitä ja pyhätöitä toki, ja työ erikoissairaanhoidossa sairaalassa missä peruspalkka ehkä jonkun verran suurempi kun perusterveydenhuollossa. Siihen lomarahat ym päälle, vuositulot yli sen 40t. Ei ole ikälisiä tmv.

Vierailija
156/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi sai ensimmäisen lapsensa 17vuotiaana ,22 vuotiaana lapsia oli jo 4. Mummoksi hän tuli 38 vuotiaana ja avioliitto kesti kunnes kuolema erotti

Vierailija
157/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lapset teini-iässä. Nyt he ovat aikuisia, lukeneita nuoria, asuvat maailmalla. Itsellä hyvä työ ja lähemmäs sata tonnia vuodessa palkka, miehen palkka yli 200 000. Ei se teinivanhemmuus ole aina huono juttu. Lasten isän kanssa olen yhdessä edelleen ja elämä on mahtavaa. Miksi näihin ohjelmiin valitaan näitä ns elämästä syrjäytyneitä?

Vierailija
158/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa kerran Miisa (peitenimi minulle). Tapasi vain 19v iässä Matin (peitenimi miehelleni). Rakkaus syttyi ja juhlittiin. Opiskeltiin, haettiin paikkaa maailmassa. Muutettiin eri paikkakunnille parin vuoden seurustelun jälkeen. Toinen opiskelujen ja toinen sitten vielä työn perässä. Miisan ja Matin välillä oli parin vuoden ajan noin 500km välimatka. Oma elämä ja menot säilyi, luottamus pysyi, aikuistuttiin.

Kun koulut saatiin päätökseen ja työkokemusta hankittua tuli aika viiden vuoden seurustelun kohdalla muuttaa yhteen. Siitä kaksi vuotta eteenpäin mentiin naimisiin. Kun Miisa ja Matti olivat olleet naimisissa 9kk syntyi ensimmäinen toivottu lapsi. Sai alkunsa kertayrityksellä ja suunnitellusti - ei niin että Miisa olisi vain huomannut että hups raskaaksi tultiin. Lapsi syntyi tilanteeseen, joissa vanhempien jalka oli jo työelämän oven välissä ja menohalut rauhoittuneet. Nuoruus oli eletty.

Vauva aikana mentiin pankkiin, löydettiin oma koti, palattiin töihin. Neljä vuotta ensimmäisen lapsen jälkeen syntyi toinen toivottu ja suunniteltu lapsi.

Nyt nämä lapset ovat 4v ja 8v. Miisa ja Matti ovat edelleen yhdessä. Pian 16-vuotta. Miisa hankki sterilisaation vajaa vuosi sitten, koska molemmista tuntui että perheen lapsiluku on täynnä. Parisuhde ja sänkykammarin puolella peuhaaminen tuntuvat paremmalta kuin koskaan, vaikka tukiverkkoja ei ole koskaan parilla ollut lähellä. Kerran kahdessa vuodessa Miisa ja Matti pääsevät yhdessä juhlimaan esim. jos ystävillä häät. Vuorotellen kyllä käydään ihan kavereiden kanssa juomassa ja baarissakin edelleen muutaman kerran vuodessa. Silloin toinen vanhempi on lasten kanssa kotona.

Perheen kesken matkustellaan kotimaassa ja ensimmäinen ulkomaan matkakin on suunnitteilla, kunhan nuorempikin hieman vielä kasvaa. Lapsilla on rahastot, joihin kerätään pesämunaa tulevaisuutta varten.

Miisan ja Matin perhe on onnellinen.

Muutama juttuhan tässä meni erilailla kuin Cristalla. Ne on niitä omia valintoja.

Kertoisiko joku vielä, että mikä hinku ihmisillä on avautua elämäntarinoineen pointilla "olen parempi, koska..." ?

Ihan ohiksena kysyn, haluaisitko omalle tyttärellesi Cristan vai Miisan elämän ja valinnat ja kumppanin?

Mielellään ei kummankaan, vaan huomattavasti paremman. Molemmilla vaikutti olevan esim. taloudellisesti tiukkaa. (Miisa säästää 10 v. että pääsisivät edes kerran ulkomaille, ja erilaisen maailman näkeminen jo nuorena opettaa arvokkaita asioita lapselle)

Toivoisin lapseni elämän olevan henkisesti ja taloudellisesti turvattu, mikä ei täyttynyt kummassakaan vaihtoehdossa.

-ohis

Se että käy jossain turistirysissä altailla ja all inclusivessa ei opeta yhtään mitään lapsille. Paitsi ällöpossuelämää. Ihan ilmaiseksi voi opettaa lapsille elämästä. Menkää vaikka saattohoito-osastolle tai vankilaan vierailulle.

😘

Ei kaikille matkailu ole turistirysiä. Itse vien lapseni omatoimisesti ympäri maailmaa. On koluttu historialliset nähtävyydet, mutta nähty myös kodittomia miljoonakaupungin kaduilla länsimaissa, kivuttu korkeille vuorille, vaellettu. Oltu hyväntekeväisyystöissä Afrikassa ja asuttu boheemissa ullakkohuoneistossa Pariisissa.

Tosin on se saatto-hoitokin nähty, ei ne toisiaan pois sulje. Kaveri on myös vankilassa vartijana, mutta sinne ei taida kauhean helpolla päästä tutustumaan.

Kuvasin sitä, mitä useimmat keskiluokkaiset ajattelevat/toteuttavat matkustelusta. Yleensä se on juuri sitä kerran-pari vuodessa turistirysissä oloa, mikä harvoin avartaa maailmaa. Aika harvat lapsiperheet asustaa ”boheemissa kattohuoneistossa Pariisissa”.

Mikähän tutkinus? "useimmat keskiluokkaiset" ja "yleensä"

Kyllä ne lapset nauttii enemmän siitä turistirysän uima-altaasta kun kattohuoneistosta Pariisissa. Pariisi on muutenkin paska paikka.

Vierailija
159/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen miten näillä riittää rahat. Olen 26v lapseton nainen, enkä ymmärrä sitä että miten nämä voivat elää pelkkien yhteiskunnan tukien varassa? Eikös lapsiin mene aivan tolkuton summa rahaa, verrattuna siihen mitä tuet on? Lapsi kasvaa, syö, vaatii turvakaukaloa, vaunuja, rattaita.... Ja eikös tuet ole vain TUKIA muiden tulojen rinnalle, eikä mikään 100% elatus?

Ei lapsen perustarpeisiin mene mitenkään tolkuttomasti. Sosiaalitoimesta saa esim. vaunut, pesukoneet, kaukalot, harrastukset yms...

Jos taloyhtiössä on pesutupa, niin sossu ei kustanna pesukonetta ja sekin on harkinnan varainen tuki.

Vierailija
160/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttipä helpolta ja siistiltä toi synnytys. Vauva vaan putkahti ulos.

Tuntuu muuten että kaikissa teiniäitiohjelmissa on just näin. Tosi harvalla on mitenkään vaivalloinen synnytys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän