21-vuotias tamperelainen kolmen lapsen äiti Crista ei pääse koskaan mihinkään – isä juoksee juhlimassa
Crista on tamperelainen kotiäiti, joka on 21 ikävuoteen mennessä ehtinyt saattaa maailmaan jo kolme tyttölasta. Cristaan päästään tutustumaan tämäniltaisessa Toisenlaiset teiniäidit -jaksossa.
Crista oli vain 17-vuotias, kun hän sai tietää odottavansa esikoistaan Violaa. Hän sairastui odotusaikana raskausajan masennukseen, eikä tilannetta helpottanut se, ettei hänen kumppaninsa Jaakko, 23, osannut lainkaan asettua isän asemaan.
– Mun mies joi ihan koko ajan, kun odotin esikoista. Nyt (hän) pystyy olemaan parikin viikkoa ilman. Surkea suoritus kyllä sekin, Crista kertoo ohjelmassa.
– On mua harmittanut juuri sen takia, kun katsoo toisen menevän. Ei mulla muuten olisi mitään hinkua. Mutta kun toinen sanoo toistuvasti heippa tuosta ovelta, ja itse jää aina kotiin, niin tulee olo, että miksen minäkin joskus pääsisi.
https://www.is.fi/perhe/art-2000005821869.html
Voi hyvänen aika. Tästä syystä täytyisi elää sitä omaa elämää ensin. Hankkia ammatti, saada vähän työkokemusta, opetella yksin asumista sekä asioiden hoitamista. Sekä bilettää ja hengailla kavereiden kanssa, jos siltä tuntuu. Jos on terve ja normaali nainen, niin kyllä lapsia ehtii tekemään vaikka miten paljon vaikka aloittaisi niiden tekemisen "vasta" 25 vuotiaana.
Kommentit (311)
Yleistetään nyt sitten kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuori äiti on aina parempi kuin 40-v mummoäiti. Paremmin sitä nuorena jaksaa.
Päinvastoin. Nelikymppinen, elämänkokemusta omaava äiti on aina paljon parempi kuin 17-vuotias lapsiäiti. Vanhempana, vakavaraisempana, vakiintuneena ja ylipäätään viisaampana ihmisenä nelikymppinen äiti pystyy tarjoamaan lapselleen paljon monipuolisemman ja tasapainoisemman alun elämälle kuin juuri peruskoulunsa päättänyt, jatkokouluja käymätön tyttönen, joka on itsekin hämmentynyt lapsuuden päättymisestä ja aikuiseksi kasvamisesta.
Paljonko olet eri ikäisten äitien kanssa tekemisissä kun pystyt yleistämään näin? Itse olen ollut mm vastasyntyneiden tehovalvonnassa töissä, jossa näkee todella monenlaista perhettä. Ihan yleinen fakta on että useimmiten nuoremmat, etenkin esikoisen kohdalla, kykenevät paljon nopeammin sopeutumaan yllättäviin asioihin, ja esimerkiksi keskosvauvan hoito johon monesti tarvitaan paljon hoitajan tukea ja opastusta, lähtee huomattavasti useammin sujumaan parhaiten juuri nuoremmilla äideillä. En yleistä missään nimessä noin rankasti kuin sinä, mutta jutteleppa huviksesi vaikka jonkun kätilön tai lastensairaanhoitajan kanssa tästä.
Arvasin, että joku provosoituu vähän muita enemmän noinkin pienestä. No, sarkasmi on taitolaji siinä missä sisälukutaitokin.
Sarkasmi on hiukan huono laji kirjoitettaviin kommentteihin. Varsinkin kun lukioina on kaikenlaisia ihmisiä. Ei ole mikään ihme, jos teksti tulkitaan väärin.
ohis
Perhe elää toimeentulotuella mut äiti ylpeenä esittelee instassa taas täytettyjä huuliaan??? Siis mitä. Eikö noi täytöt maksa useita satasia. On se kiva että maksellaan veroja et teiniäiti saa botoksihuulensa. Huhhuh, elämän prioriteetit...
Vierailija kirjoitti:
Perhe elää toimeentulotuella mut äiti ylpeenä esittelee instassa taas täytettyjä huuliaan??? Siis mitä. Eikö noi täytöt maksa useita satasia. On se kiva että maksellaan veroja et teiniäiti saa botoksihuulensa. Huhhuh, elämän prioriteetit...
Mitäs se sulle kuuluu, täällähän kirjoitettiin että on ylemmän keskiluokan perheestä, joten pappa tai mamma betalar tai sitten ei.
Sitäpaitsi ihminen voi vaikka säästää kuukausi kaupalla pieniä summia saadakseen joskus hankittua jotain mitä ei tuosta vaan voi mennä ostamaan.
Viime vuonna aikakin osti huulet itelleen synttärilahjaksi juuri joskus syksyn tienoilla, ehkäpä siis nytkin ;)
Juntti-isä hoki kokoa ajan lasten saantia "kulttuurishokiksi". Mikä hiton kulttuurishokki se on? Tietääkö herra kyseisen sanan tarkoituksen? Hyvin hitaalla näytti kyseinen pappa käyvän muutenkin, jännä että äiti joka selkeästi fiksumpi on tuommoisen otuksen isäkseen valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuori äiti on aina parempi kuin 40-v mummoäiti. Paremmin sitä nuorena jaksaa.
Päinvastoin. Nelikymppinen, elämänkokemusta omaava äiti on aina paljon parempi kuin 17-vuotias lapsiäiti. Vanhempana, vakavaraisempana, vakiintuneena ja ylipäätään viisaampana ihmisenä nelikymppinen äiti pystyy tarjoamaan lapselleen paljon monipuolisemman ja tasapainoisemman alun elämälle kuin juuri peruskoulunsa päättänyt, jatkokouluja käymätön tyttönen, joka on itsekin hämmentynyt lapsuuden päättymisestä ja aikuiseksi kasvamisesta.
Ja jos 40-vuotiaana on saanut esikoisen, niin hänkin varmaan pyöräyttää ekan lapsensa saman ikäisenä ja isoäiti onkin jo silloin 80-vuotias. En kyllä itsekään pidä ajatuksesta, että 17-vuotias saa lapsen, mutta ei sekään kuulosta kauhean hyvältä, että 40-vuotiaana saa esikoisen. Sitten kyllä eri asia, jos on jo vuosia yrittänyt lasta. Mielestäni hyvä ikä saada EKA lapsi on 19-30v.
Vierailija kirjoitti:
Itse petin vahingossa vaimoa ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Olivat vielä vauvan kanssa sairaalassa kun tämä tapahtui.
Mitään en kadu niin paljon kuin sitä. En enää ole käyttänyt alkoholia sen jälkeen ja lopetin juhlimisen. Sain onneksi anteeksi kun jätin juhlimisen ja nykyään elämme varmasti onnellisinta suhdetta mitä voi pari elää.
Nykyään 4 lasta ja vanhin on jo kohta täysi-ikäinen.
Ei vahingossa voi pettää. Luiskahtiko vehje vahingossa naisen sisään? Sitä ennen on täytynyt riisuuntua.
Kaatua voi vahingossa, vieraan naisen kanssa naiminen ei tapahdu vahingossa.
Ei pääse ilmeisesti vieläkään Crista mihinkään, mutta aikuisviihdettä on siirtynyt tekemään näköjään. Instassa ainakin ihan omalla nimellä näkyy paljon kuvaa pyllystä yms. Varmaan lapsikin alkaa olla sen ikäinen, että osaa löytää nuo sieltä, tai ainakin lapsen kaverit...
Niinpä, no Krista voi juhlia sitten nelikymppisenä kun lapset on aikuisia.
Katsoin jakson nyt uusintana ja on kyllä pakko todeta, että jos Suomen wt:t olisi tätäkin tasoa, niin jo olisi asiat maassa hyvin. Crista vaikutti tosi hyvältä äidiltä vaikka nuori olikin. Ehkä näiden teini-isien meininki on monesti enemmän sitä "huonoa elämää", mutta ei välttämättä näiden äitien. He ovat joutuneet ottamaan aikaisin vastuuta, mutta näyttävät siihen myös monesti pystyvän.
jotenkin kurjaa, että ihan normaaleja ihmisiä haukutaan wt nimikkeellä. Crista toki on 3 lapsen nuori äiti, mutta yrittää siinä samalla lukea itselleen kätilön ammatin. Kuinka moni teistä mollaajista pystyy samaan?
Itse olen saanut lapset yli 30v, mutta en silti tuomitse muita äitejä pelkän iän perusteella.