Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

21-vuotias tamperelainen kolmen lapsen äiti Crista ei pääse koskaan mihinkään – isä juoksee juhlimassa

Vierailija
10.09.2018 |

Crista on tamperelainen kotiäiti, joka on 21 ikävuoteen mennessä ehtinyt saattaa maailmaan jo kolme tyttölasta. Cristaan päästään tutustumaan tämäniltaisessa Toisenlaiset teiniäidit -jaksossa.

Crista oli vain 17-vuotias, kun hän sai tietää odottavansa esikoistaan Violaa. Hän sairastui odotusaikana raskausajan masennukseen, eikä tilannetta helpottanut se, ettei hänen kumppaninsa Jaakko, 23, osannut lainkaan asettua isän asemaan.

– Mun mies joi ihan koko ajan, kun odotin esikoista. Nyt (hän) pystyy olemaan parikin viikkoa ilman. Surkea suoritus kyllä sekin, Crista kertoo ohjelmassa.

– On mua harmittanut juuri sen takia, kun katsoo toisen menevän. Ei mulla muuten olisi mitään hinkua. Mutta kun toinen sanoo toistuvasti heippa tuosta ovelta, ja itse jää aina kotiin, niin tulee olo, että miksen minäkin joskus pääsisi.

https://www.is.fi/perhe/art-2000005821869.html

Voi hyvänen aika. Tästä syystä täytyisi elää sitä omaa elämää ensin. Hankkia ammatti, saada vähän työkokemusta, opetella yksin asumista sekä asioiden hoitamista. Sekä bilettää ja hengailla kavereiden kanssa, jos siltä tuntuu. Jos on terve ja normaali nainen, niin kyllä lapsia ehtii tekemään vaikka miten paljon vaikka aloittaisi niiden tekemisen "vasta" 25 vuotiaana.

Kommentit (311)

Vierailija
121/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että varsinkin naiset lapsen syntymän jälkeen kuvittelevat, että myös miehet nyt yhtäkkiä aikuistuvat sen lapsen tulon jälkeen ja muuttavat tapansa. Mutta varsinkin noin nuorena on aika epätodennäköistä, varsinkin jos mies on ravannut baareja tiheään tahtiin jo aikaisemmin. 

Jos tilanne ei ole muuttunut ensimmäisen kanssa, niin ei varmasti muutu seuraavan lapsenkaan kanssa.

Se on vähän tätä. Sanotaan, että naiset tekevät nykyään lapsia liian "myöhään" mutta järkeäkö sitä vielä noin nuorenakaan tehdä. Itse olen sitä mieltä, että paras lapsen tekoaika olisi siinä 26-35 välillä. 

Vierailija
122/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa fiksulta nuorelta naiselta, ja perheellä asiat nyt kunnossa? Isällä kestänyt vähän kauemmin ilmeisesti kasvaa aikuiseksi mutta äidistä en löydä pahaa sanottavaa. Siitäs saitte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää itseä näin nuorena äitinä(22v ja lapsi 3v) kuinka tähän sarjaan valitaan tarkoituksella ne äidit joilla on paljon ongelmia. Mutta tavallaan ymmärrän minun kaltaisen äidin elämästä ei saisi "hyvää" tv viihdettä aikaiseksi. Tästä syystä välttelen viimeiseen asti iän kertomista ettei minua leimata samaan porukkaan. Olen vakitusiessa työssä jossa tienaan 40t vuodessa ja lapsen isän kanssa yhdessä.

Vierailija
124/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin...ja mitä pahaa on saada lapsia nuorena :D

Ei varmaan mitään. Mutta turha sitten valittaa, kun ei osata vielä asioita hoitaa kunnolla.

Mitä asioita:D??

Itse nuorena äitinä oon saanut kuulla just tälläistä ”jää elämä elämättä”- juttua

Kyllä mä ihan elämää olen elänyt ja vieläpä ihanaa sellaista, joten en ole vieläkään ymmärtänyt mitä tällä haetaan?

Nyt nuo kolmekymppiset äidit toitottavat että vauva-arki on ihanaa jne.. miksi he luulevat että minun vauva-arki ei sitten ollut yhtä ihanaa.. siksi koska oli 10 vuotta nuorempi vai?

Vierailija
125/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse petin vahingossa vaimoa ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Olivat vielä vauvan kanssa sairaalassa kun tämä tapahtui.

Mitään en kadu niin paljon kuin sitä. En enää ole käyttänyt alkoholia sen jälkeen ja lopetin juhlimisen. Sain onneksi anteeksi kun jätin juhlimisen ja nykyään elämme varmasti onnellisinta suhdetta mitä voi pari elää.

Nykyään 4 lasta ja vanhin on jo kohta täysi-ikäinen.

Lisään vielä että oli vaimon valinta. Sanoin että ymmärrän jos haluaa jättää minut. Onneksi sain anteeksi. Minulla on maailman paras vaimo.

Kerro mulle miten petetään vahingossa? Kerro ihmeessä? Satuit kävelemään m u n a pystyssä ilman housuja, kompastuit ja edessä sattui juuri sillon makaamaan nainen hajareisin ilman housuja? 🤔

Se että myönnät, olet ottanut opiksesi ja kadut on mahtavaa. Mutta vahinko se ei ole voinut olla.

Tiedän että kuulostaa uskomattomalta. Homma siis meni niin, että minulla ei psyyke kestänyt lasta (ei ollut suunniteltu) ja myönnän että olin pelkuri. Kun olivat sairaalassa päätin vetää lääkkeitä ja viinaa sekaisin. Jostain syystä joku (kenties joku vieras kuka oli käynyt) oli laittanut erään lääkkeen levyt väärään laatikkoon.

Otin siis hyvin vahvaa unilääkettä ja viinaa sekaisin (tarkoitus ei ollut ottaa tuota lääkettä vaan paljon miedompaa). Tästä lähti päälle känni josta en muista yhtään mitään, en kerta kaikkiaan yhtään mitään. Paljastui kuitenkin että olin tarjonnut paukkuja ja juomia monen sadan edestä baarissa ja päätynyt sänkyyn tuntemattoman naisen kanssa. 

Tarkoitus ei todellakaan ollut pettää ja soitin heti vaimolle ja kerroin mitä oli tapahtunut. Helvetin typerää tiedän ja en suosittele ikinä kenellekään.

Mulle käynyt sama vahinko mutta vaimo ei antanut anteeksi, koska oli jo kolmas kerta kun petin. Kadun silti.

Minulla diagnosoitu seksiriippuvuus ja pihtaamista oli aika paljon. Eli ei kokonaan minun syy. Nyksän kanssa avoin suhde.

Vierailija
126/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen miten näillä riittää rahat. Olen 26v lapseton nainen, enkä ymmärrä sitä että miten nämä voivat elää pelkkien yhteiskunnan tukien varassa? Eikös lapsiin mene aivan tolkuton summa rahaa, verrattuna siihen mitä tuet on? Lapsi kasvaa, syö, vaatii turvakaukaloa, vaunuja, rattaita.... Ja eikös tuet ole vain TUKIA muiden tulojen rinnalle, eikä mikään 100% elatus?

Oletko itse työelämässä? Jos kyllä, niin palkastasi menee veroa. Mm. näillä sinun tienaamillasi rahoilla elelevät. En tiedä tulotasoasi, mutta jos tienaat vaikka 100ke vuodessa, niin palkkatuloveroprosenttisi lähentelee jo 50%. Tämä saa miettimään, että why to try harder, kun kotiin jäämällä ja muksuja pukkaamalla pääset ihan kivaan elintasoon.

Vierailija
127/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jatkuvasti raskaana, niin eihän se ole edes suositeltavaa ryypätä ja rellestää...

Vierailija
128/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapset 26 ja 29 vuotiaana. En olisi yhtään aiemmin kyllä ollut valmis, 17 vuotiaana ja oikeastaan vielä 23 vuotiaanakin olisi lapsi ”pilannut elämäni.”

Vierailija
129/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää itseä näin nuorena äitinä(22v ja lapsi 3v) kuinka tähän sarjaan valitaan tarkoituksella ne äidit joilla on paljon ongelmia. Mutta tavallaan ymmärrän minun kaltaisen äidin elämästä ei saisi "hyvää" tv viihdettä aikaiseksi. Tästä syystä välttelen viimeiseen asti iän kertomista ettei minua leimata samaan porukkaan. Olen vakitusiessa työssä jossa tienaan 40t vuodessa ja lapsen isän kanssa yhdessä.

Nyt kyllä kiinnostaa mistä työstä saa 40 tonnia vuodessa käytännössä ilman koulutusta (koska sinä 22v ja lapsi jo 3v) ? Rikkaan isän menestyvä yritys?

Vierailija
130/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sanottu jo mutta ainakin täällä Suomessa nainen on perinteisesti pystynyt vaikuttamaan aika paljon siihen millaisen miehen kanssa lisääntyy. 

Heitän näin vaan ajatuksena tässä

Vierailija
131/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäis varmaan tehdä mummoäidit-tv sarja niin voisi nuoret äidit samanlailla haukkua ja arvostella heitä:)

Mä en ymmärrä miksi pitää haukkua ja arvostella, itse sain jopa neuvolassa moitteita siitä kun tein lapset nuorena (18- ja 21.v)

Olis pitänyt ammatti opiskella ensin valivali mistäs meinaat rahaa elämiseen saada valivali sulta jää nyt paljon kokematta valivali

Ihan yhtälailla minulla on oikeus saadayhteiskunnalta rahaa kuin 35- vuotiaallakin.

Olen onnellinen ja mitään en tekisi toisin. Eikä myöskään ole tarve arvostella muita äitejä, olivatpa he sitten minkäikäisiä tahansa.

Niin no se 35v yleensä on ollut jo vuosia töissä ja rahaa on säästössä, plus 30 000e vuosipalkalla on tuetkin vähän eri luokkaa kun ne minimit...

Niin? Varmaan on sillä nuorella äidilläkin sitten kun on 35.v

Kyllä me ainakin hyvin pärjättiin eikä ollut kiire laittaa lasta hoitoon että saatais talolaina kuitatuksi.

Nyt kun olen 32.v niin on minullakin säästössä rahaa kun menin töihin.

Niin otitko sieltä tulevaisuudesta rahaa sen vauvan vaippoihin ja juttuihin, sekä itsellesi ettei tarvi kituuttaa, vai siis mitä tarkoitat nyt..?

Vierailija
132/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunti suihkussa on k a l l i s t a. Kuka maksaa?

Millainen "mies" on tunnin suihkussa? :D Me miehet olemme suihkussa korkeintaan kaksi minuuttia!

Vierailija
133/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä kiinnostaa mistä työstä saa 40 tonnia vuodessa käytännössä ilman koulutusta (koska sinä 22v ja lapsi jo 3v) ? Rikkaan isän menestyvä yritys?

Onhan tossa ehtinyt amiksesta valmistua ja mennä töihin?

Vierailija
134/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäis varmaan tehdä mummoäidit-tv sarja niin voisi nuoret äidit samanlailla haukkua ja arvostella heitä:)

Mä en ymmärrä miksi pitää haukkua ja arvostella, itse sain jopa neuvolassa moitteita siitä kun tein lapset nuorena (18- ja 21.v)

Olis pitänyt ammatti opiskella ensin valivali mistäs meinaat rahaa elämiseen saada valivali sulta jää nyt paljon kokematta valivali

Ihan yhtälailla minulla on oikeus saadayhteiskunnalta rahaa kuin 35- vuotiaallakin.

Olen onnellinen ja mitään en tekisi toisin. Eikä myöskään ole tarve arvostella muita äitejä, olivatpa he sitten minkäikäisiä tahansa.

Niin no se 35v yleensä on ollut jo vuosia töissä ja rahaa on säästössä, plus 30 000e vuosipalkalla on tuetkin vähän eri luokkaa kun ne minimit...

Kyllä me ainakin hyvin pärjättiin eikä ollut kiire laittaa lasta hoitoon että saatais talolaina kuitatuksi.

Niin otitko sieltä tulevaisuudesta rahaa sen vauvan vaippoihin ja juttuihin, sekä itsellesi ettei tarvi kituuttaa, vai siis mitä tarkoitat nyt..?

Olen eri kun keneltä kysyt, mutta vastaavassa tilanteessa ollut, eli lapset ensin ja opiskelut ja työt sen jälkeen. Ei ole koskaan tarvinnut kituuttaa, omassa talossa on lapset kasvaneet ja ihan tavallisilla tuilla mitä ihan kaikki saavat, äitiysrahat, kotihoidontuet ja lapsilisät, yhtään ylimääräistä ei olla ikinä saatu eikä tarvittu.

Vierailija
135/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sanottu jo mutta ainakin täällä Suomessa nainen on perinteisesti pystynyt vaikuttamaan aika paljon siihen millaisen miehen kanssa lisääntyy. 

Heitän näin vaan ajatuksena tässä

Miten niin perinteisesti? Tämä sun "perinne" alkoi tuossa viime vuosisadalla. Perinteisesti naisella ei ole Suomessakaan juuri ollut sanavaltaa avioliittoon. Lisäksi raiskaus avioliitossa on ollut rikos tyyliin 30 vuotta. Ehkäisyä on ollut vapaasti saatavilla ehkä jostain... 70-luvulta? Siinä sulle vapautta.

Toki NYKYÄÄN on hyvinkin valinnanvapaus. Mutta älä nyt ala mistään perinteistä selittää.

Vierailija
136/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunti suihkussa on k a l l i s t a. Kuka maksaa?

Millainen "mies" on tunnin suihkussa? :D Me miehet olemme suihkussa korkeintaan kaksi minuuttia!

Ja silti odotatte naisilta, että on paikat sheivattu ja iho hehkuu... Se sheivailu kaikkine kuorintoineen (ettei tule karvatupentulehduksia tai muita näppyjä) vie aikaa. 🤔

Vierailija
137/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri kun keneltä kysyt, mutta vastaavassa tilanteessa ollut, eli lapset ensin ja opiskelut ja työt sen jälkeen. Ei ole koskaan tarvinnut kituuttaa, omassa talossa on lapset kasvaneet ja ihan tavallisilla tuilla mitä ihan kaikki saavat, äitiysrahat, kotihoidontuet ja lapsilisät, yhtään ylimääräistä ei olla ikinä saatu eikä tarvittu.

Niin, voihan niillä minimituilla pärjätä, mutta siksi varmaan neuvolassa ollaan huolissaan että pärjääkö kun monella nuorella nyt ei ole hirveästi säästöjä ja tuetkin ovat pienet.

Vierailija
138/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tienasin noin 40t vuodessa lähihoitajana. Koulu kesti 1v 10kk, valmistuin 23-vuotiaana aikuiskoulutuksesta, mutta olisin voinut valmistua aiemmin jos en olisi tehnyt lukion ja amiksen välissä lasta. Nykyään tienaan sairaanhoitajana hieman enemmän.

Vierailija
139/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli mistä työstä?

Vierailija
140/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se miehen luonne, arvomaailma ja mieltymykset automaattisesti iän myötä muutu. Oikeasti harva ihminen kypsyy ja viisastuu kun ikää tulee lisää, suurin osa jatkaa aivan samalla lailla ja osa jopa taantuu, kyynistyy ja luovuttaa.

No kyllä se on tavallisempaa, että ihminen kasvaa vastuulliseksi aikuiseksi kuin että hän jää ikuisiksi ajoiksi teinin tasolle. Kaikilta tämä ei toki onnistu, kuten Cristan "mieheltä". Ja varmaankin siltä nelikymppiseltä miespuoliselta henkilöltä, jonka auton vieressä oma autoni oli parkkipaikalla tänään (auton rekkari oli ORI).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan