21-vuotias tamperelainen kolmen lapsen äiti Crista ei pääse koskaan mihinkään – isä juoksee juhlimassa
Crista on tamperelainen kotiäiti, joka on 21 ikävuoteen mennessä ehtinyt saattaa maailmaan jo kolme tyttölasta. Cristaan päästään tutustumaan tämäniltaisessa Toisenlaiset teiniäidit -jaksossa.
Crista oli vain 17-vuotias, kun hän sai tietää odottavansa esikoistaan Violaa. Hän sairastui odotusaikana raskausajan masennukseen, eikä tilannetta helpottanut se, ettei hänen kumppaninsa Jaakko, 23, osannut lainkaan asettua isän asemaan.
– Mun mies joi ihan koko ajan, kun odotin esikoista. Nyt (hän) pystyy olemaan parikin viikkoa ilman. Surkea suoritus kyllä sekin, Crista kertoo ohjelmassa.
– On mua harmittanut juuri sen takia, kun katsoo toisen menevän. Ei mulla muuten olisi mitään hinkua. Mutta kun toinen sanoo toistuvasti heippa tuosta ovelta, ja itse jää aina kotiin, niin tulee olo, että miksen minäkin joskus pääsisi.
https://www.is.fi/perhe/art-2000005821869.html
Voi hyvänen aika. Tästä syystä täytyisi elää sitä omaa elämää ensin. Hankkia ammatti, saada vähän työkokemusta, opetella yksin asumista sekä asioiden hoitamista. Sekä bilettää ja hengailla kavereiden kanssa, jos siltä tuntuu. Jos on terve ja normaali nainen, niin kyllä lapsia ehtii tekemään vaikka miten paljon vaikka aloittaisi niiden tekemisen "vasta" 25 vuotiaana.
Kommentit (311)
Tuo mieshän ei alunperin halunnut lapsia. Erosivatkin mutta mies palasi takaisin. Nuorelle äidille sanoisin että olis kannattanut odottaa hieman kauemmin että järki kasvaa itsellä ennen kuin tekee LISÄÄ lapsia! Naisena se on vaan tajuttava ettei ketään voi kahlehtia edes lasten avulla. Miesten on helppo lähteä, sen kun avaa oven ja sanoo että heippa. Ei tuon miehen käytös ja arvomaailma voinut tulla yllätyksenä nuorelle äidille sen ekan syntymän jälkeen.
Mä en käynyt missään kun sain kaksi lasta vuoden välein. En edes halunnut. Elin viitisen vuotta symbioosissa lasten kanssa ja mies huiteli siinä vierellä. Ei ole mitään muistoja tuolta ajalta mitä on touhunnut. Töissä kävi ainakin. Mutta tuon viiden vuoden jälkeen lykkäsin lapset isin harteille ja aloin itse touhuamaan omiani. Ei pikkulapsiaikana tarvita omaa aikaa. Se on ihan kukkua ja sen toivominen todellakin tekee naisen väsyneeksi sen sijaan että keskittyisi olennaiseen. Luonnonraikkaana ja kauniina päivästä toiseen. kävin joskus suihkussa lapsi sylissä. Ei se niin paha juttu ollut. Mitä tapahtui niin kemikaalien ja kampaajan puutteessa mun hiuksista tuli pitkät ja tuuheat. nukuttuakin sain tarpeeksi kun nukuin samaan aikaan lasten kanssa. Joo, yhdessä ollaan miehen kanssa oltu parisenkymmentä vuotta. mies suorastaan syö kädestä, olen tehnyt myös omaa uraa ja ehtinyt juhlimaan. Jos mies olis silloin pikkulapsiaikana lähtenyt niin en olis edes huomannut. Suoraan sanottuna. seksiä meillä tais olla aina suunnilleen puoli nukuksissa noihin aikoihin, lähes joka ilta. . Jonkun mielestä varmaan kamalaa. Mä en saanut siitä mitään traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse petin vahingossa vaimoa ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Olivat vielä vauvan kanssa sairaalassa kun tämä tapahtui.
Mitään en kadu niin paljon kuin sitä. En enää ole käyttänyt alkoholia sen jälkeen ja lopetin juhlimisen. Sain onneksi anteeksi kun jätin juhlimisen ja nykyään elämme varmasti onnellisinta suhdetta mitä voi pari elää.
Nykyään 4 lasta ja vanhin on jo kohta täysi-ikäinen.
Miten voi vahingossa lipsahtaa penis vieraan naisen vaginaan? Miten tämä käytännössä tapahtuu? :D Mutta hyvä jos oli munaa kertoa asiasta ja sen jälkeen osasit arvostaa mitä oli.
Selitti jo tuolla aikaisemmin laitetaan nyt copy pastet:
''Tiedän että kuulostaa uskomattomalta. Homma siis meni niin, että minulla ei psyyke kestänyt lasta (ei ollut suunniteltu) ja myönnän että olin pelkuri. Kun olivat sairaalassa päätin vetää lääkkeitä ja viinaa sekaisin. Jostain syystä joku (kenties joku vieras kuka oli käynyt) oli laittanut erään lääkkeen levyt väärään laatikkoon.
Otin siis hyvin vahvaa unilääkettä ja viinaa sekaisin (tarkoitus ei ollut ottaa tuota lääkettä vaan paljon miedompaa). Tästä lähti päälle känni josta en muista yhtään mitään, en kerta kaikkiaan yhtään mitään. Paljastui kuitenkin että olin tarjonnut paukkuja ja juomia monen sadan edestä baarissa ja päätynyt sänkyyn tuntemattoman naisen kanssa.
Tarkoitus ei todellakaan ollut pettää ja soitin heti vaimolle ja kerroin mitä oli tapahtunut. Helvetin typerää tiedän ja en suosittele ikinä kenellekään.''
Sellainen vahinko siis
No en nyt kaveria täysin tuomitsisikaan. Jos joku kerran lääkkeet laittanut vika pakettiin. Toki edesvastuutonta vetää itsensä noin sekaisin, mutta ehkä tarkoitus ei ole ollut pettää, mutta lääke ja viina laittanut pään niin sekaisin että joku nainen on käyttänyt tilanteen hyväkseen.
Täytyy olla aika wt että käyttää lääkkeitä ja alkoholia sekaisin.
Jollain voi olla niin paha olla ettei ole muuta ratkaisua. Ja sinä tuomitset heti. Mun mielestä törkeää että joku nainen menee sänkyyn jos mies on tuossa kunnossa. Onneksi vaimo antoi anteeksi.
Nonei saa!! Vaunuihin, hoitopöytään, turvakaukaloon ja pinnasänkyyn sai 250e. Sanottiin että turvakaukalo ensisijaisesti vuokrattava. Tuet on tukia joilla voidaan hirman avittaa kerralla tehtäviä hankintoja jos ei omat tienestit tilanteessa riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika WT-meiningiltä, mutta sitä porukkaahan suurin osa näistä teiniäideistä on.
Hah hah! Tässä ketjussa nuorena lapsen saaneita nimitetään roskaväeksi ja toisessa ketjussa juuri lynkataan "ihmisroska" - sanan käytöstä ja ylistetään narkkareiden ja ripulit housussa heiluvien rappiojuoppojen ihmisarvoa! Voi pyhät pieksut millaista kaksinaismoralistista väkeä aaveella on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika WT-meiningiltä, mutta sitä porukkaahan suurin osa näistä teiniäideistä on.
Hah hah! Tässä ketjussa nuorena lapsen saaneita nimitetään roskaväeksi ja toisessa ketjussa juuri lynkataan "ihmisroska" - sanan käytöstä ja ylistetään narkkareiden ja ripulit housussa heiluvien rappiojuoppojen ihmisarvoa! Voi pyhät pieksut millaista kaksinaismoralistista väkeä aaveella on!
Sekä teiniäidit että nistit ym. ovat samaa pohjasakkaa, mitä niitä erittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Jepulis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jepulis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuori äiti on aina parempi kuin 40-v mummoäiti. Paremmin sitä nuorena jaksaa.
No ei näköjään jaksa.
Katsoitko edes jaksoa?? Hyvin hän näytti jaksavan, missä kohtaa sanoi ettei jaksa/pärjää? Lapset iloisia ja koti kunnossa.
No kyllä sen näki ihan katsomallakin, että oli väsynyt. Ja vaikka ei suoraan sanonut ettei jaksa, ei tarvitse olla kovin suurta päättelykykyä, että tajuaa tuollaisen tilanteen käyvän voimille.
Varmasti käy voimille ja on rankkaa, en sitä tarkoittanutkaan. Mutta jos joku kirjoittaa "ettei näköjään jaksa", ymmärrän sillä että tosissaan on aivan loppu, ei pysty huolehtimaan lapsista, kodista ym.
Hän sentään oli itsekin iloinen.Varmasti tarvitsisi mieheltään apua niin lasten- kuin kodinhoidossakin, silloin jaksaminen olisi vielä parempaa.
Jokainen saadaan näyttämään iloiselta ja pirteältä tv-ohjelmassa. Se voi kuitenkin olla kaukana totuudesta. Minusta Crista näytti nimenomaan uupuneelta. Ei kykenemättömältä hoitamaan kotia ja lapsia, mutta silti uupuneelta.
Hei oikeesti, mä olin 25 ja 26 sekä 35 saadessani lapseni ja joka ikinen kerta olin ihan uupunut ja väsynyt vaikka en yksin ollutkaan. Eiköhän toi väsymys ja uupumus ym kuulu ihan siihen samaan pakettiin nimeltä ÄITI.
Huomasiko joku muu Cristan överit huulitäytteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tehdä kaksi lasta lisää, jos ekan kanssa jo huomaa, että isä ei kykene mihinkään? 3 lasta on paljon. Eka menee vahingon piikkiin, 2 seuraavaa ei mitenkään.
Tietä sitä sitten mitä sinä olisit tehnyt, jos olisit Crista...
Olisin käyttänyt ehkäisyä alun alkaenkin. Mutta enpä olisi 17-kesäisenä edes ollut perse levällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tehdä kaksi lasta lisää, jos ekan kanssa jo huomaa, että isä ei kykene mihinkään? 3 lasta on paljon. Eka menee vahingon piikkiin, 2 seuraavaa ei mitenkään.
Tietä sitä sitten mitä sinä olisit tehnyt, jos olisit Crista...
Olisin käyttänyt ehkäisyä alun alkaenkin. Mutta enpä olisi 17-kesäisenä edes ollut perse levällään.
Ehkäisykin voi pettää minkä ikäisenä tahansa!
Jos teitä nyt omien faktojenne takaa edes kiinnostaa niin Cristalla oli ehkäisy käytössä mutta pillereiden läpi tuli. Sen tiedän. Ja jos 17v on vakituisessa parisuhteessa avomiehensä kanssa niin mikä ihme että on ”perse levällään”? Kuulunee parisuhteeseen? Kaksi seuraavaa lasta suunniteltuja onnelliseen parisuhteeseen. Tekivät kypsän päätöksen kun erosivat aikanaan, ja yhteen palattuaan kävivät kaiken raskaan läpi ja rakensivat suhteen yhdessä uudestaan. Kamalasti te pahoitatte mieltänne tietämättä yhtään mistään mitään, tuolla on tällä hetkellä kaikki ihan hyvin ja ollut ilmeisesti jo pitkään. Kappas kun henkkarit näyttää nuorta ikää niin eihän he voi olla mitään muuta kuin ihmiskunnan pohjasakkaa. Kunnon ihmisiä kunnon perheistä. Onnellinen perhe ja onnelliset lapset.
Jepulis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuori äiti on aina parempi kuin 40-v mummoäiti. Paremmin sitä nuorena jaksaa.
No ei näköjään jaksa.
Katsoitko edes jaksoa?? Hyvin hän näytti jaksavan, missä kohtaa sanoi ettei jaksa/pärjää? Lapset iloisia ja koti kunnossa.
en katsonut. ei kiinnosta tuollainen tekemällä tehty tositv-shaisse
Jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä varmaan kultalusikalla. Sen mitä tuota perhettä tiedän, Cristan molemmat vanhemmat yli 25 hänen syntyessään, vakkarit työpaikat, omakotitalo, useampi hieno auto, varmasti sitä ylempää keskiluokkaa vähintään. Älkää tuomitko/tehkö oletuksia asioista joista ette tiedä mitään!
Tutuntuttu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä varmaan kultalusikalla. Sen mitä tuota perhettä tiedän, Cristan molemmat vanhemmat yli 25 hänen syntyessään, vakkarit työpaikat, omakotitalo, useampi hieno auto, varmasti sitä ylempää keskiluokkaa vähintään. Älkää tuomitko/tehkö oletuksia asioista joista ette tiedä mitään!
Nuo edellämainitut ei todista mitään. Fiksut vanhemmat korostavat koulutuksen merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Tutuntuttu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo edellämainitut ei todista mitään. Fiksut vanhemmat korostavat koulutuksen merkitystä.
Aivan, mutta samalla varmasti antavat lapsensa tehdä omat päätökset oman elämänsä suhteen niitä samalla tukien!
Täällä toista lastaan odottava 41-vuotias "mummoäiti" ilmoittautuu!
Tykästyin tuohon Cristaan tosi paljon. Hän vaikutti ikäistään kypsemmälle ja hänestä huomasi, että on ehtinyt jo kokea paljon. Jo tuolla elämänkokemuksella hän tulee pärjäämään. Toivon, että hänen unelmansa kätilön työstä toteutuisi. Lapsilla on hyvä äidin malli. Se, että on saanut lapset nuorena ei määrää loppuelämän suuntaa, vaan ne omat valinnat tulevaisuudessa. Toivon todella, että tuo perheen isä aikuistuu ja oikeasti tajuaa mikä onni hänellä on.
Tuntuu pahalta lukea näitä kommentteja, ajatelkaa että kirjoitatte täällä yhden perheen elämästä - heidän ainutlaatuisesta perheestään! Kukaan meistä ei ole toista parempia, on vain erilaisia tapoja päästä perille. Kaikkea hyvää Cristalle!
Voitaisiinko jo lopettaa tämä ikunen vastakkainasettelu nuoret vs. vanhat äidit.
Hyviä ja huonoja löytyy kaikenikäisissä ja kaikissa sosiaaliluokissa. Itsestä se on kiinni kumpaan sitten kuuluu ja mikä on kenellekin ns. hyvä ja huono. Ympäristö ja ilmiöt toki muokkaa ihmistä ja mielentiloja mutta ei se sisintä ja toimintatapoja muuta jos et itse sitä halua.
Se mikä jokaiselle olisi tärkeä muistaa on se oma esimerkki kaikessa ja millaisen mallin haluaa lapselleen antaa. Loput on sitten lapsen omista valinnoista ja henkisestä kehityksestä kiinni.
Tän takia WT ihmiset on turhia typeryksiä joka kääntää yhteiskunnan päälaelleen. Tehty nuorena vauvoja väärän ihmisen kanssa, nyt antaa varmasti huonon kuvan kakaroileen. Elää yhteiskunnan varoilla, valittaa miten surkea oma elämä on vaikka oli oma valinta. Kun kakarat kasvaa niin tyhmyys ja köyhyys periytyy koska tää nuori nainen ei oppinut mitään. Valittaa vaan. Hohhoijaa.
Eiköös crista kirjoittanut jtain blogia, en nyt heti muista nimeä,mutta kaivan sen esiin.. Saakohan tuolta lisätuloja.