21-vuotias tamperelainen kolmen lapsen äiti Crista ei pääse koskaan mihinkään – isä juoksee juhlimassa
Crista on tamperelainen kotiäiti, joka on 21 ikävuoteen mennessä ehtinyt saattaa maailmaan jo kolme tyttölasta. Cristaan päästään tutustumaan tämäniltaisessa Toisenlaiset teiniäidit -jaksossa.
Crista oli vain 17-vuotias, kun hän sai tietää odottavansa esikoistaan Violaa. Hän sairastui odotusaikana raskausajan masennukseen, eikä tilannetta helpottanut se, ettei hänen kumppaninsa Jaakko, 23, osannut lainkaan asettua isän asemaan.
– Mun mies joi ihan koko ajan, kun odotin esikoista. Nyt (hän) pystyy olemaan parikin viikkoa ilman. Surkea suoritus kyllä sekin, Crista kertoo ohjelmassa.
– On mua harmittanut juuri sen takia, kun katsoo toisen menevän. Ei mulla muuten olisi mitään hinkua. Mutta kun toinen sanoo toistuvasti heippa tuosta ovelta, ja itse jää aina kotiin, niin tulee olo, että miksen minäkin joskus pääsisi.
https://www.is.fi/perhe/art-2000005821869.html
Voi hyvänen aika. Tästä syystä täytyisi elää sitä omaa elämää ensin. Hankkia ammatti, saada vähän työkokemusta, opetella yksin asumista sekä asioiden hoitamista. Sekä bilettää ja hengailla kavereiden kanssa, jos siltä tuntuu. Jos on terve ja normaali nainen, niin kyllä lapsia ehtii tekemään vaikka miten paljon vaikka aloittaisi niiden tekemisen "vasta" 25 vuotiaana.
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei noi sano miehelle, että mies hoitaa, piste. Menisivät itsekin välillä, jättäisivät isälle. Mikä siinä on niin hankalaa?
Kävisivät salilla ja veisi sinne parkkiin. Kun se äiti tulee käymään niin menisi sinne tupareihin, sanoisi että hänen vuoro valoa ja tanssia, mies menköön päästämään äidin.
Mikä näitä vaivaa? Vuorovaikutustaidot nollassa? Ei odoteta miehiltä mitään.
Mies lässyttää miten perhe on kiva. Kunpa tuokin turhake jätettäisiin. Tosin varmaan vaan joisi viimeisetkin älynrippeet pihalle.
Mä kokeilin tuota exään. Oltiin vähän päälle parikymppisiä ja pari lasta. Aattelin että mun vuoro mennä ja laitoin kamat kasaan ja viihteelle. Ei oikeastaan ees huvittanu niin palasin suht ajoissa ennen puolta yötä. Löyty mies pahemmassa jurrissa kun itse. Tenavat oli onneksi nukkumassa. Ja mies tosiaan ex. Nyt on kaikki hyvin muksuilla ja mulla.
Eli ei se vaan aina onnistu pakottaa ottaa vastuuta vaikka mikä on.
Sama. Kerran pakotin eksän heräämään lapsen kanssa aamulla, että sain itse nukkua. Nousin reilun tunnin päästä ja havaitsin miehen olevan ties missä aineissa. Luojan kiitos mitään ei tapahtunut, ja se suhde päättyi sitten siihen. Ihan järkyttävää toimintaa, enkä todellakaan tiennyt että mies käyttäisi mitään aineita, tiesin vain että viina maistui. Ja tää vielä tosiaan aamulla...
Eikä muutenkaan oikein haluttanut jättää lasta ihmiselle, joka ei viitsi sitä lasta vahtia tai viettää sen kanssa aikaa. Kiva siinä viettää omaa aikaa, kun on koko ajan huolissaan miten lapsella sujuu.
Niin ja syy miksi itse en eronnut heti havaittuani millainen nahjus mies on, oli se, että pelkäsin, että eron jälkeen joudun antamaan lapsen kahdenkeskisiin tapaamisiin. Kun olimme yhdessä, pystyin kontrolloimaan täysin, että lapsi on turvassa. (Tai niin luulin, kunnes kävi tuo edellä kerrottu tapaus..)
Mielestäni tämä pari vaikutti kypsältä ja siltä, että heillä on asiat kunnossa. Christallahan oli omiakin suuunnitelmia, eikä ainoat suunnitelmat liittyneet lapsiluvun kasvattamiseen. Isälläkin vaikutti olevan hyvä suhde lapsiin. Tarkoitan siis nimenomaan niitä hetkiä, jotka hän aidosti oli lasten kanssa läsnä. Eri asia sitten, jos hänellä vielä menojalkaa vipattaa. Ei nyt todellakaan voi yleistää eikä tämä ole puolustuksena mutta katselin kerran dokumenttia ADD- henkilöistä ja siinä esiteltiin erään tutkimuksen tuloksia. Tämän tutkimuksen mukaan monet ADD- henkilöt ovat vielä parikymppisenä ikäistään lapsellisemmalla tasolla ja aikuistuvat myöhemmin. Olen itsekin ADD, allekirjoitan ainakin omalta osaltani tämän.
Kyseisen naisen on ihan turha valittaa, että lapsen isä juoksee juhlimassa, ja että hän ei itse pääse mihinkään. Hän on ihan itse valinnut tämän miehen kumppanikseen, eli on ottanut hänet kerran takaisin, ja tehnyt hänen kanssaan vielä lisää lapsia. Kukaan ei ole pakottanut ottamaan tämmöistä miestä. Eli ihan oman valintansa on tehnyt. Kyseinen nainen voisi ihan hyvin "nostaa kytkintä" ja lähteä. Enkä nyt tarkoita sitä, että hän jättäisi lapset miehen hoidettavaksi, ja lähtisi itse bilettämään, ehei. Vaan hän voisi ihan hyvin vain ilmoittaa miehelle, että jos kerran perhe-elämä ei kiinnosta, niin se on sitten ohi, ja moido. Nainen voisi ryhtyä yksinhuoltajaksi. Siinähän ei sinänsä olisi mitään uutta, sillä yksinhuoltajahan hän on periaatteessa nytkin, vaikka hän on parisuhteessa.
Muistakaa, että on myös naisia (ja mikseipä miehiäkin), jotka eivät lapsen syntymän jälkeen itse halua edes mennä minnekään baariin ym., mutta oma kumppani haluaa. Sellaisella parisuhteella on vielä toivoa. Eli vaikka toinen ei enää käy yhtään missään, niin se on toisen oma valinta, minkä hän tekee täysin omasta vapaasta tahdostaan. Silloin toinen voi surutta käydä bilettämässä sillä välin kun toinen on kotona, jos asiasta on sovittu, ja se on toiselle ok. Mutta silloin kun nää pakotettuna yksin kotiin vastaamaan kaikesta, ei suhde voi toimia.
Kamalan näköinen junttipariskunta. Aamulehdessä tämä nainen haaveili perheenlisäyksestä, eli lisää jälkeläisiä on luvassa, vaikka eivät näitäkään pysty itse elättämään. Vastenmielinen pariskunta, ja ihan sama, millaisesta perheestä ovat. Itse asiassa sitä pahempi tapaus, jos on saanut hyvän kasvatuksen, ja SILTI on tuollainen. Enkä osta tota e-pillerijuttuakaan, sen verran innokkaaasti on tämä nainen tehtaillut lapsia, että tuskin se eka mikään vahinko on.
Jos tällaiset ihmiset on niitä, jotka Suomessa eniten lapsia tekee, en enää ihmettele, että Suomella menee huonommin kuin muilla Pohjoismailla.
Raskaana oleva nainen saa hyvää kohtelua soskussa ym paikoissa.
vauvaa (pientä) ihaillaan ym
Jos ei ois raskaana..ois vaan ongelmajäte ihmisten silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos teitä nyt omien faktojenne takaa edes kiinnostaa niin Cristalla oli ehkäisy käytössä mutta pillereiden läpi tuli. Sen tiedän. Ja jos 17v on vakituisessa parisuhteessa avomiehensä kanssa niin mikä ihme että on ”perse levällään”? Kuulunee parisuhteeseen? Kaksi seuraavaa lasta suunniteltuja onnelliseen parisuhteeseen. Tekivät kypsän päätöksen kun erosivat aikanaan, ja yhteen palattuaan kävivät kaiken raskaan läpi ja rakensivat suhteen yhdessä uudestaan. Kamalasti te pahoitatte mieltänne tietämättä yhtään mistään mitään, tuolla on tällä hetkellä kaikki ihan hyvin ja ollut ilmeisesti jo pitkään. Kappas kun henkkarit näyttää nuorta ikää niin eihän he voi olla mitään muuta kuin ihmiskunnan pohjasakkaa. Kunnon ihmisiä kunnon perheistä. Onnellinen perhe ja onnelliset lapset.
Crista tai lähipiiriläinen on line :D
Sääliksi käy tyttöä monessakin mielessä. En tajua näitä teiniäitejä. Ehkäisykin on nykyään niin hyvä, ettei luulisi vahinkoja enää sattuvan
Sain ainokaiseni 30-vuotiaana ja sitä ennen en taatusti olisi ollut valmis äitiyteen.
Netissä ja varsinkin tällä palstalla haukutaan joka ikinen, tekipä se mitä tahansa tai oli tekemättä. Ja olipa millainen tahansa. Niin tai näin, aina väärinpäin. Jos satut Krista lukemaan näitä, niin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaan kaikki asiattomat jutut. Ei niille kannata paljon painoarvoa antaa, monet täällä ovat itse elämässään epäonnistuneet ja katkeroituneet. Katsoin jaksosi, ja vaikutit miellyttävältä ja harmoniselta ihmiseltä, tykkäsin. Kaikkea hyvää sulle ja teidän perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Paikoin Suomessa vesi maksaa kuluttajalle suoraan mittarin mukaan. Maksat jokaisesta pisarasta, jonka hanasta lasket ja vielä toiseen kertaan jätevesimaksuna saman veden, jonka lasket viemäriin. Ei puhettakaan tunnin mittaisista suihkusessioista pienituloisella.
Meillä vesi maksaa x € ja jätevesi on noin 2x €. Että suihkusta valutettu vesi maksetaan käytännössä kolmesti. Juu ei todellakaan mitään tunnin sessioita vaikka ollaan ihan keskituloisia.
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy tyttöä monessakin mielessä. En tajua näitä teiniäitejä. Ehkäisykin on nykyään niin hyvä, ettei luulisi vahinkoja enää sattuvan
Sain ainokaiseni 30-vuotiaana ja sitä ennen en taatusti olisi ollut valmis äitiyteen.
Jos sinä et ole ollut ennen 30 ikävuotta valmis, se ei tarkoita ettei kukaan muukaan olisi.
Tuo nuori nainen sattuu olemaan ja sen mitä heitä tiedän, hän on aivan ihana äiti lapsilleen, jos kaikilla olisi noin rakastava ja omistautuva äiti, ei Suomessa lapsensuojelulla olisi töitä!
Crista oli aikaisemmin aktiivinen ask.fm:ssä ja siellä kertoi, että Jaakko on häntä pettänyt / ollut salasuhteessa, mutta tätä ei kyllä ohjelmassa mainittu eron syynä..
Miksilynkata? kirjoitti:
293 , ilmeisesti pitää meitä nyt sit samana henkilönä :"D ... Hyvää päivää, sitten jos saan lapsia toivon etten muutu tuollaiseksi ;S. Ei millään pahalla, mutta minusta tuolla ihmisellä on pahaolla ja purkaa sen nyt viattomiin ihmisiin..
Hauska tutustua sivupersoonani 😂
Vain haukkuminen sallittu kirjoitti:
Miksiköhän täällä ei saisi puolustaa tuntemaansa ihmistä? :) sen ei pitäisi liikuttaa av naista millään lailla.
Puolustat siis Cristaa, koska tunnet hänet. No, entä hänen puolisonsa, puolustatko häntä myös?
Jaakkoa en sinällään tunne, muuta kuin ohimennen olen parikertaa nähnyt :), hienoa kun kysyit! Jaakko on tehnyt virheitä joita katuu, crista on tehnyt virheitä joita katuu. En ota kantaa eroon tai pettämisasiaan, mutta tiedän kuitenkin, että molemmille lapset ovat tärkeitä, ei epäillystäkään. Kukaan ei ole täydellinen, mutta uskon ja toivon jaakonkin kasvaneen entisestään näiden. Vuosien aikana. Jten kyllä seison molempien takana. Vain harmaan sävyt ovat totta, ei ole olemassa mustaa ja valkoista
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuori äiti on aina parempi kuin 40-v mummoäiti. Paremmin sitä nuorena jaksaa.
Päinvastoin. Nelikymppinen, elämänkokemusta omaava äiti on aina paljon parempi kuin 17-vuotias lapsiäiti. Vanhempana, vakavaraisempana, vakiintuneena ja ylipäätään viisaampana ihmisenä nelikymppinen äiti pystyy tarjoamaan lapselleen paljon monipuolisemman ja tasapainoisemman alun elämälle kuin juuri peruskoulunsa päättänyt, jatkokouluja käymätön tyttönen, joka on itsekin hämmentynyt lapsuuden päättymisestä ja aikuiseksi kasvamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää tämä oletus, että KAIKKI nuoret aikuiset haluaa bilettää ja pämpätä. Näin ei tosiaankaan aina ole!
T. Ikuisesti lapseton nuoripari
Näin se on. Mun mielestä on hyväksi, jos pystyy elämään aikuisen ihmisen elämää ilman vastuuta muista ihmisistä edes hetken. Kun lapset ovat syntyneet, ikinä ei ole mahdollista olla huoleton nuori sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen miten näillä riittää rahat. Olen 26v lapseton nainen, enkä ymmärrä sitä että miten nämä voivat elää pelkkien yhteiskunnan tukien varassa? Eikös lapsiin mene aivan tolkuton summa rahaa, verrattuna siihen mitä tuet on? Lapsi kasvaa, syö, vaatii turvakaukaloa, vaunuja, rattaita.... Ja eikös tuet ole vain TUKIA muiden tulojen rinnalle, eikä mikään 100% elatus?
toimeentulotuki usean lapsen perheelle on aika iso, vastaa helposti summaa jonka saisivat jos toinen olisi kokopäiväisesti työssä esim. kaupassa.
Käykö se mies missään töissä tai opiskeleeko?
Vähän jaksaa ihmetyttää että oma elämä levitellään televisiossa irvokkaimpia yksityiskohtia myöten ja sen jälkeen ihmetellään kun ihmiset tietävät "muka" kaiken ja kritisoivat huonoja valintoja, vaikka itse ollaan annettu oma elämä julkiriepoteltavaksi kaikelle kansalle.... Ihmettelen että mitä ihmiset tällaiselta julkisuudelta sitten odottavat? Teetä ja sympatiaa?
Televisioon meneminen on valinta, jonka voi helposti jättää tekemättä.
Miten te ihmiset katsotte ohjelmia..Itse en kyseisessä ohjelmassa kuullut valitusta surkeasta elämästä enkä köyhyydestä, lisäksi ketään on turha haukkua typeräksi tuntematta ihmistä!