Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

21-vuotias tamperelainen kolmen lapsen äiti Crista ei pääse koskaan mihinkään – isä juoksee juhlimassa

Vierailija
10.09.2018 |

Crista on tamperelainen kotiäiti, joka on 21 ikävuoteen mennessä ehtinyt saattaa maailmaan jo kolme tyttölasta. Cristaan päästään tutustumaan tämäniltaisessa Toisenlaiset teiniäidit -jaksossa.

Crista oli vain 17-vuotias, kun hän sai tietää odottavansa esikoistaan Violaa. Hän sairastui odotusaikana raskausajan masennukseen, eikä tilannetta helpottanut se, ettei hänen kumppaninsa Jaakko, 23, osannut lainkaan asettua isän asemaan.

– Mun mies joi ihan koko ajan, kun odotin esikoista. Nyt (hän) pystyy olemaan parikin viikkoa ilman. Surkea suoritus kyllä sekin, Crista kertoo ohjelmassa.

– On mua harmittanut juuri sen takia, kun katsoo toisen menevän. Ei mulla muuten olisi mitään hinkua. Mutta kun toinen sanoo toistuvasti heippa tuosta ovelta, ja itse jää aina kotiin, niin tulee olo, että miksen minäkin joskus pääsisi.

https://www.is.fi/perhe/art-2000005821869.html

Voi hyvänen aika. Tästä syystä täytyisi elää sitä omaa elämää ensin. Hankkia ammatti, saada vähän työkokemusta, opetella yksin asumista sekä asioiden hoitamista. Sekä bilettää ja hengailla kavereiden kanssa, jos siltä tuntuu. Jos on terve ja normaali nainen, niin kyllä lapsia ehtii tekemään vaikka miten paljon vaikka aloittaisi niiden tekemisen "vasta" 25 vuotiaana.

Kommentit (311)

Vierailija
21/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntyisivätkö teinit, jos he edes jotain ymmärtäisivät asumisen ja elämisen todellisista kustannuksista ja joutuisivat vähän itsekin itseään ja perhettään elättämään? Se on niin helppoa, jos yhteiskunta kustantaa lähestulkoon kaiken. 21 vuotiaaksi saakka voisi vanhemmat velvoittaa elättämään.

Vierailija
22/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta voisi kustantaa ehkäisyn tällaisissa tapauksissa. Tuo nuori äitihän kohta uupuu täysin taakan alle ja mies juoksentelee ympäri kyliä kännäämässä. Jos äiti väsähtää siinä kärsii lapsetkin. Ja epäterveen parisuhteen mallin he joka tapauksessa saavat, tai ovat jo saaneet. 

Britanniassa ehkäisy on ilmaista, mutta teiniraskauslukemat todella korkeat.

On siellä varmasti valistuskin huonompaa. Suomessa on saatu monilla paikkakunnilla aborttiluvut laskuun, kun on tarjottu ilmainen ehkäisy nuorille. 

Kaverille laitettiin ehkäisykapseli kolmannen abortin jälkeen yhteiskunnan piikkiin. Tämmöisiä toimeenpiteitä varmaan ehdotetaan, mutta se on toinen asia suostuuko nämä pentutehtailijat niihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin...ja mitä pahaa on saada lapsia nuorena :D

Eihän siinä mitään, mut turha sitte valittaa että ei pääse mihinkään ja oma nuoruus jääny elämättä.

Vierailija
24/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää tehdä kaksi lasta lisää, jos ekan kanssa jo huomaa, että isä ei kykene mihinkään? 3 lasta on paljon. Eka menee vahingon piikkiin, 2 seuraavaa ei mitenkään.

Oliskohan sillä mitään tekemistä nuoruuden ja tyhmyyden kanssa?. Me jotka olemme saaneet elää sen suht normaalin lapsuuden emme vaan ymmärrä, että kaikille ei ole suotu niitä välittäviä vanhempia. Noilta nuorilta suurinmmalta osalta puuttuu se kodin turva ja hoiva kokonaan.

Vierailija
25/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien miesten ei ole tarkoitus lisääntyä. Tässä harvinaisen huono yksilö on valitettavasti päässyt jatkamaan sukuaan. Naisten pitäisi rohkeasti olla nirsompia ja valikoivampia kumppaninvalinnassa. Naaraiden kuuluisi jalostaa lajia hylkäämällä epäkelvot yksilöt geenipoolista.

Vierailija
26/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Crista on tamperelainen kotiäiti, joka on 21 ikävuoteen mennessä ehtinyt saattaa maailmaan jo kolme tyttölasta. Cristaan päästään tutustumaan tämäniltaisessa Toisenlaiset teiniäidit -jaksossa.

Crista oli vain 17-vuotias, kun hän sai tietää odottavansa esikoistaan Violaa. Hän sairastui odotusaikana raskausajan masennukseen, eikä tilannetta helpottanut se, ettei hänen kumppaninsa Jaakko, 23, osannut lainkaan asettua isän asemaan.

– Mun mies joi ihan koko ajan, kun odotin esikoista. Nyt (hän) pystyy olemaan parikin viikkoa ilman. Surkea suoritus kyllä sekin, Crista kertoo ohjelmassa.

– On mua harmittanut juuri sen takia, kun katsoo toisen menevän. Ei mulla muuten olisi mitään hinkua. Mutta kun toinen sanoo toistuvasti heippa tuosta ovelta, ja itse jää aina kotiin, niin tulee olo, että miksen minäkin joskus pääsisi.

https://www.is.fi/perhe/art-2000005821869.html

Voi hyvänen aika. Tästä syystä täytyisi elää sitä omaa elämää ensin. Hankkia ammatti, saada vähän työkokemusta, opetella yksin asumista sekä asioiden hoitamista. Sekä bilettää ja hengailla kavereiden kanssa, jos siltä tuntuu. Jos on terve ja normaali nainen, niin kyllä lapsia ehtii tekemään vaikka miten paljon vaikka aloittaisi niiden tekemisen "vasta" 25 vuotiaana.

Olen itse tullut raskaaksi myös 17-vuotiaana, ja hassu sattuma, myös lapsen isä oli samanikäinen kun tässä, eli 23-vuotias. Yhtäläisyydet tosin loppuvat siihen, sillä meidän lapsemme oli toivottu ja suunniteltu, ei mikään vahinko, ja mies oli vakituisessa työssä ja ostimme oman talon myös noihin aikoihin. Asuimme kaukana suvuistamme, eli hoidimme lapsemme ja muut asiamme itsenäisesti, emmekä olleet mitään bilettäjiä vaan ihan tavallinen perhe.

Bilettämistä tai muuta sen tyyppistä hengailua kavereiden kanssa en ole vieläkään harrastanut, vaikka olen jo kolmekymppinen nykyään. Korkeakoulu ja työkokemusta sen sijaan kyllä löytyy nykyään.

Kaikki eivät tee asioita samassa järjestyksessä, ja minulle valitsemani järjestys oli paras mahdollinen, olen edelleen sitä mieltä. Tällaiset ohjelmat ovat mielestäni todella ikäviä vahvistaessaan ennakkoluuloja joita nuorista äideistä jo muutenkin on.

Olisin toivonut tältä sarjalta jotain muuta, Toisenlaiset äidit kun ei kuitenkaan ole mikään wt-kohusarja, niin miksi tästä piti tehdä sellainen?

Vierailija
27/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää tehdä kaksi lasta lisää, jos ekan kanssa jo huomaa, että isä ei kykene mihinkään? 3 lasta on paljon. Eka menee vahingon piikkiin, 2 seuraavaa ei mitenkään.

Tietä sitä sitten mitä sinä olisit tehnyt, jos olisit Crista...

Vierailija
28/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näitä perheitä on paljon, jopa niissä kolmekymppisissäkin. Isä menee viuhottaa missä vain muualla, paitsi kotona ja äiti jää ns. kodin vangiksi pienten lapsien kanssa. Toki vakka kantensa valinnut... Ja ihmettelen juuri tuota, että jos ensimmäisen lapsen kanssa ongelmia, niin miksi niitä pukata vielä pari lisää? Ikään, kuin pelastetaan suhde lapsella... Idiootit!

Vierailija
29/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien miesten ei ole tarkoitus lisääntyä. Tässä harvinaisen huono yksilö on valitettavasti päässyt jatkamaan sukuaan. Naisten pitäisi rohkeasti olla nirsompia ja valikoivampia kumppaninvalinnassa. Naaraiden kuuluisi jalostaa lajia hylkäämällä epäkelvot yksilöt geenipoolista.

Ja kaikki naiset on valiyksilöitä joiden kuuluu lisääntyä kun ovat niin paljon parempia suhteessa miehiin? :D

Vierailija
30/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ikä ei sinällään tarkoita mitään. Tuota näyttää olevan myös paljon ihan kolmekymppisissäkin isissä.

Vierailija
31/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen miten näillä riittää rahat. Olen 26v lapseton nainen, enkä ymmärrä sitä että miten nämä voivat elää pelkkien yhteiskunnan tukien varassa? Eikös lapsiin mene aivan tolkuton summa rahaa, verrattuna siihen mitä tuet on? Lapsi kasvaa, syö, vaatii turvakaukaloa, vaunuja, rattaita.... Ja eikös tuet ole vain TUKIA muiden tulojen rinnalle, eikä mikään 100% elatus?

Ei lapsen perustarpeisiin mene mitenkään tolkuttomasti. Sosiaalitoimesta saa esim. vaunut, pesukoneet, kaukalot, harrastukset yms...

Ei sieltä nyt kaikkea automaattisesti saa. Ne voivat myöntää harkinnanvaraista tukea jonkun summan lastenvaunuja varten. Summa riittää nippa nappa käytettyihin. Sama juttu muun tuen kanssa. Aika yleisesti neuvovat menemään kierrätyskeskukseen. Näin ainakin meidän tavallisten tallaajien kohdalla.

Vierailija
32/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja näitä perheitä on paljon, jopa niissä kolmekymppisissäkin. Isä menee viuhottaa missä vain muualla, paitsi kotona ja äiti jää ns. kodin vangiksi pienten lapsien kanssa. Toki vakka kantensa valinnut... Ja ihmettelen juuri tuota, että jos ensimmäisen lapsen kanssa ongelmia, niin miksi niitä pukata vielä pari lisää? Ikään, kuin pelastetaan suhde lapsella... Idiootit!

Ja on paljon perheitä, joissa jopa niissä kolmekymppisissä missä molemmat vanhmmat menee. Ja on paljon yksinhuoltajaäidin perheitä, joissa äiti menee ja lapsi on milloin kelläkin. Jopa sillä kelvottomalla isällä, josta itse erottiin väkivallan ja päihteiden takia.

Vierailija
33/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen miten näillä riittää rahat. Olen 26v lapseton nainen, enkä ymmärrä sitä että miten nämä voivat elää pelkkien yhteiskunnan tukien varassa? Eikös lapsiin mene aivan tolkuton summa rahaa, verrattuna siihen mitä tuet on? Lapsi kasvaa, syö, vaatii turvakaukaloa, vaunuja, rattaita.... Ja eikös tuet ole vain TUKIA muiden tulojen rinnalle, eikä mikään 100% elatus?

Ei lapsen perustarpeisiin mene mitenkään tolkuttomasti. Sosiaalitoimesta saa esim. vaunut, pesukoneet, kaukalot, harrastukset yms...

Ei sieltä nyt kaikkea automaattisesti saa. Ne voivat myöntää harkinnanvaraista tukea jonkun summan lastenvaunuja varten. Summa riittää nippa nappa käytettyihin. Sama juttu muun tuen kanssa. Aika yleisesti neuvovat menemään kierrätyskeskukseen. Näin ainakin meidän tavallisten tallaajien kohdalla.

Teiniäitiys ei taida olla mitenkään normi meidän tavallisten tallaajien kohdalla. Kyllä siellä taustalla on muitakin elämänhallinta ongelmia. Kuten esim. huostaanottoja, päihde- ja mielenterveys taustaa perheessä.

Vierailija
34/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikki naiset on valiyksilöitä joiden kuuluu lisääntyä kun ovat niin paljon parempia suhteessa miehiin? :D

En ole niin väittänytkään. Huomioiden biologiset erot sukupuolten välillä lisääntymisessä, on helpompi estää huonojen miesten suvunjatkaminen. Eläinmaailmassakin naaraat valikoivat vain parhaimmat urokset joiden kanssa he hankkivat jälkeläisiä. Evoluution kannalta naisten nirsous on hyvä asia ihmiskunnalle. Naiset ovat muutenkin arvokkaampia lisääntymisen kannalta, joten miehiä ja naisia ei voi suoraan asettaa samalle viivalle.

Vierailija
35/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka käski syödä liikaa täytekakkua?

Nyt vain sitä ihanaa äitiyttä ylistämään.

Vierailija
36/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kerran Miisa (peitenimi minulle). Tapasi vain 19v iässä Matin (peitenimi miehelleni). Rakkaus syttyi ja juhlittiin. Opiskeltiin, haettiin paikkaa maailmassa. Muutettiin eri paikkakunnille parin vuoden seurustelun jälkeen. Toinen opiskelujen ja toinen sitten vielä työn perässä. Miisan ja Matin välillä oli parin vuoden ajan noin 500km välimatka. Oma elämä ja menot säilyi, luottamus pysyi, aikuistuttiin.

Kun koulut saatiin päätökseen ja työkokemusta hankittua tuli aika viiden vuoden seurustelun kohdalla muuttaa yhteen. Siitä kaksi vuotta eteenpäin mentiin naimisiin. Kun Miisa ja Matti olivat olleet naimisissa 9kk syntyi ensimmäinen toivottu lapsi. Sai alkunsa kertayrityksellä ja suunnitellusti - ei niin että Miisa olisi vain huomannut että hups raskaaksi tultiin. Lapsi syntyi tilanteeseen, joissa vanhempien jalka oli jo työelämän oven välissä ja menohalut rauhoittuneet. Nuoruus oli eletty.

Vauva aikana mentiin pankkiin, löydettiin oma koti, palattiin töihin. Neljä vuotta ensimmäisen lapsen jälkeen syntyi toinen toivottu ja suunniteltu lapsi.

Nyt nämä lapset ovat 4v ja 8v. Miisa ja Matti ovat edelleen yhdessä. Pian 16-vuotta. Miisa hankki sterilisaation vajaa vuosi sitten, koska molemmista tuntui että perheen lapsiluku on täynnä. Parisuhde ja sänkykammarin puolella peuhaaminen tuntuvat paremmalta kuin koskaan, vaikka tukiverkkoja ei ole koskaan parilla ollut lähellä. Kerran kahdessa vuodessa Miisa ja Matti pääsevät yhdessä juhlimaan esim. jos ystävillä häät. Vuorotellen kyllä käydään ihan kavereiden kanssa juomassa ja baarissakin edelleen muutaman kerran vuodessa. Silloin toinen vanhempi on lasten kanssa kotona.

Perheen kesken matkustellaan kotimaassa ja ensimmäinen ulkomaan matkakin on suunnitteilla, kunhan nuorempikin hieman vielä kasvaa. Lapsilla on rahastot, joihin kerätään pesämunaa tulevaisuutta varten.

Miisan ja Matin perhe on onnellinen.

Muutama juttuhan tässä meni erilailla kuin Cristalla. Ne on niitä omia valintoja.

Vierailija
37/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teiniäitiys ei taida olla mitenkään normi meidän tavallisten tallaajien kohdalla. Kyllä siellä taustalla on muitakin elämänhallinta ongelmia. Kuten esim. huostaanottoja, päihde- ja mielenterveys taustaa perheessä.

Tässä taas yksi joka tekee päätelmiään televisiossa näkemiensä yleistyksien pohjalta...

Nuorena äidiksi tuleminen ei ole mikään elämänhallinnan ongelma itsessään, herra jestas sentään! Tässä tarinassa on elämänhallinnan ongelmia vaikka muille jakaa, mutta niitä löytyy kyllä ihan ikään katsomatta.

Ja usko pois, minä näen työssäni näitä raskaanaolevia ja juuri synnyttäneitä elämänhallintaongelmaisia jatkuvasti, ja pelkkä ikä ei vielä kerro mitään.

Vierailija
38/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein, varmasti. Kommentillani tavallisista tallajista tarkoitin vain ja ainoastaan niitä, jotka eivät kuulu mihinkään erityisryhmiin, joita en tässä tyhdy nyt erikseen nimeämään. Aika monilla on virheellinen käsitys, että esim. yksinhuoltajaäideille sataa avustuksia sossusta. Näin ei ole. Tuet lasketaan samoilla perusteilla kuin muillekin.

Vierailija
39/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosi nuoria 3 lapsen vanhemmiksi. Ilmeisesti kummankaan vanhemmat eivät ole paljon tukeneet.

Ei se välttämättä mitään lasten elämää pilaa, jos vanhemmat on nuoria. Täällä on aika ilkeämielistä kirjoittelua. Äiti on varmasti väsynyt, toivoisin voivani auttaa. Asun Tampereella ja omia lapsenlapsia ei vielä ole. Voisin viedä Cristan lapsen/lapsia puistoon ja nukuttaa päiväunille rattaisiin ulkona.

Kyllä se siitä, hän ehtii vielä vaikka mitä. 10 vuoden päästä on jo yläasteelle menevät teinit ja kotona ihan toinen fiilis.

Tsemmpiä ja jaksamista vanhemmille.

Vierailija
40/311 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma vika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi