Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten moraalinen oikeus pitää lemmikkejä

Humaani
10.09.2018 |

Esitin tämän kommentin alunperin tuonne koira hyökkäsi lapsen kimppuun ketjuun, mutta koska se on niin asiaton, että se on sieltä poistettu useita kertoja, niin esitän saman kysymyksen tänne.

Millä oikeutuksella ihminen pitää eläimiä lemmikeinä? Kaikki lienevät tietoisia siitä, että kaikki lemmikkirodut pohjaavat pohjimmiltaan luonnonvaraisiin eläimiin. Onko niin, että eläimelle luontainen olotila on elää luonnonvaraisena? Mielestäni on. Onko eläimelle hyvä, jos se on jalosettu niin kauas luontaisesta olotilastaan, että sen elämän jatkuminen edellyttää vaikkapa leikkausta, jotta se ei tukehtuisi luonnottoman kuononsa takia?

Olisiko humaania lopettaa lemmikkien lisääntyminen ja näin muutaman kymmenen vuoden kuluessa kaikki maailman eläimet olisivat luonnonvaraisia?

Ovatko eläinten ystävät valmiita tällaiseen uhraukseen eläinten hyvinvoinnin vuoksi, vai ajaako oma etu eläinten hyvinvoinnin edelle?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin koiraltani, lähdetäänkö ulos. Heti innostui koira, häntä vispaten oli ovella sillä sekunnilla. Pitkä lenkki tehtiin, välillä tuttuja tervehtien. Takaisin tultua koira ruokakupille ja minä suihkuun.

En nyt oikein pääse kiinni siihen, kuka tässä hyväksikäyttäisi ja ketä.

Sama elintarviketeollisuus joka tuottaa ruokaa minulle, tuottaa sitä myös koiralleni, joka on yhtä riippuvainen ihmisympäristöstä kuin minäkin olen. Plus että koirallani on siinä ympäristössä oma koiran näkö- ja haistiaistimaailmansa.

Millä tavoin maailmaa parantaisi se, jos täällä ei olisi lemmikkieläimiä?

Vierailija
22/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen samaa mieltä kuin sä ap! Omituisesti jengi ei ymmärrä ja vänkää vaan siitä kuinka eläimet on domestikoituneet. So what; ovat kuitenkin eläimiä ja itse olen aika varma että koira esim hieman kärsii "vankeudessaan" vaikka olisi kuinka hyvät hoitajat. Ja useat ihmiset eivät edes ole erityisen hyviä koiran emäntiä ja isäntiä! Minun mielestäni ihmiskunnan pitäisi asteittain luopua lemmikeistä.

Ei koira ymmärrä olevansa lemmikki tai "vanki". Koira kokee itsensä osaksi laumaa ja se lauma on hänelle omistaja/omistajat/perheen muut koirat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen samaa mieltä kuin sä ap! Omituisesti jengi ei ymmärrä ja vänkää vaan siitä kuinka eläimet on domestikoituneet. So what; ovat kuitenkin eläimiä ja itse olen aika varma että koira esim hieman kärsii "vankeudessaan" vaikka olisi kuinka hyvät hoitajat. Ja useat ihmiset eivät edes ole erityisen hyviä koiran emäntiä ja isäntiä! Minun mielestäni ihmiskunnan pitäisi asteittain luopua lemmikeistä.

Ei koira ymmärrä olevansa lemmikki tai "vanki". Koira kokee itsensä osaksi laumaa ja se lauma on hänelle omistaja/omistajat/perheen muut koirat. 

Vähän niinkuin orjat vielä pari sataa vuotta sitten?

Vierailija
24/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin koiraltani, lähdetäänkö ulos. Heti innostui koira, häntä vispaten oli ovella sillä sekunnilla. Pitkä lenkki tehtiin, välillä tuttuja tervehtien. Takaisin tultua koira ruokakupille ja minä suihkuun.

Sama elintarviketeollisuus joka tuottaa ruokaa minulle, tuottaa sitä myös koiralleni, joka on yhtä riippuvainen ihmisympäristöstä kuin minäkin olen. Plus että koirallani on siinä ympäristössä oma koiran näkö- ja haistiaistimaailmansa.

Pavlovin koiratkin oli ehdollistettu tietyille ärsykkeille.. Ei se merkitse että ne olisivat olleet onnellisia..

Vierailija
25/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt oli fiksu kommentti verrata koiraa ihmisiin. Nyt vapaus koirille! Samat oikeudet kuin ihmisille! Kyllä koirat ovat älyllisesti ja ruummillisesti aivan yhtä kyvykkäitä kuin ihmisetkin!! Amerikan ensimmäistä koirapresidenttiä odotellessa..

Vierailija
26/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on markkinoilla useita ruokamerkkejä niin kissoille kuin koirillekkin jotka ovat eettisesti tuotettuje, eli eläimet joita ruokaan käytetään ovat saaneet elää vapaissa oloissa ja ovat siis luomua ja löytyy myös riista ruokia jos esim. Luomukaan ei käy.. Se sitten taas on omistajan valinta mitä lemmikeilleen ostaa mutta myös näin voi vaikuttaa, ettei oman lemmikin takia tarvitse muiden eläinten kärsiä turhaan..

Vierailija
27/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun orjat on vapautettu, he ovat jatkaneet elämäänsä, hyvin luultavasti onnellisempina, ja kasvattaneet lapsia, ja toimivat kuten muutkin ihmiset yhteiskunnassa.

Jos koirat vapautettaisiin luontoon, siitä ei seuraisi niille mitään myönteistä.

Vierailija
28/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humaani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä kissat jotenkin aina mystisesti palannut kotiin karkureissuiltaan tuolta luonnollisesta elinympäristöstään kun on nälkä ja kylmä yllättänyt. 

Niin, kun niiden edellytykset selvitä luonnossa on jalostettu pois. En ehdotakaan että lemmikit pitäisi vapauttaa, ei niillä ole edellytyksiä selvitä omillaan..

Moniko ihminen selviäisi yksin luonnossa? Mikä on ihmisen oikeus päättää siitä, että täytetään planeetta nussimalla ja tuhotaan sen vedet, maaperä, ilmakehä. Ja jotkut kuunatsit lähettäisivät ydinjätteetkin kuuhun.

Vierailija
29/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain, jos koira on joutunut todella umpihuonon omistajan hoteisiin. Muussa tapauksessa vertauksesi ei toimi, koska hyvä omistaja ei alista tai orjuuta lemmikkiä, pakota sitä tekemään jotain, mitä se ei halua, rankaise sitä aiheetta tai käytä väkivaltaa. Koira on osa laumaansa, jossa on koiraeläimelle tyypillisesti laumahierarkia. Koiran aseman kannalta on sinänsä ihan se ja sama, onko se alfauros/naaras ihminen vai koira - ihan sama rooli sillä itsellään on laumassa, eikä se koe itseään alistetuksi tai orjaksi. Koiralle paljon pahempi tilanne on, jos laumassa ei ole selkeää hierarkiaa. Et taida tietää hirveästi koiraeläimistä ja niiden luontaisesta käytöksestä?

Vierailija
30/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain, jos koira on joutunut todella umpihuonon omistajan hoteisiin. Muussa tapauksessa vertauksesi ei toimi, koska hyvä omistaja ei alista tai orjuuta lemmikkiä, pakota sitä tekemään jotain, mitä se ei halua, rankaise sitä aiheetta tai käytä väkivaltaa. Koira on osa laumaansa, jossa on koiraeläimelle tyypillisesti laumahierarkia. Koiran aseman kannalta on sinänsä ihan se ja sama, onko se alfauros/naaras ihminen vai koira - ihan sama rooli sillä itsellään on laumassa, eikä se koe itseään alistetuksi tai orjaksi. Koiralle paljon pahempi tilanne on, jos laumassa ei ole selkeää hierarkiaa. Et taida tietää hirveästi koiraeläimistä ja niiden luontaisesta käytöksestä?

Täällä päin ainakin on noita metsästyskoiria, jotka syksyn metsästyskautta lukuunottamatta loppuvuoden räkyttävät pihalla pienissä häkeissä.. Onko se hyvää elämää??

Vierailija
31/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on hyvä keskustelu alullaan, niin minun on pakko provosoida hiukan eteenpäin:

Ketjussa esitetyillä perusteilla siis lihakarjallakin on paremmat oltavat kuin luonnonvaraisilla eläimillä? Ne saavat olla säältä suojassa, taudit hoidetaan ja ruoka tulee nenän eteen?

Vierailija
32/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran kesyyntymisen ja jalostuksen suhteen se paska meni housuun jo vähintään 10.000 vuotta sitten. Turha enää ruikuttaa. Ihminen/ihmisasutuksen läheisyys on koirille elinehto. Kulkukoiralaumojakin on vain ihmisasutuksen liepeillä. Eli moraalinen teko ilmeisesti sitten olisi tappaa kaikki koirat maailmasta?

Vierailija
33/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pavlovin koiratkin oli ehdollistettu tietyille ärsykkeille.. Ei se merkitse että ne olisivat olleet onnellisia..

Kissani lempipaikka on korkealla vaatekaapin päällä, jonne se pääsee puolentoista metrin loikalla sängyn päältä hyppäämällä. Siellä se nukkui puoli päivää, hyppäsi äsken alas, kävi ruokakupillaan, ja tuli viereeni käsieni väiin nukkumaan. Lämmittää kivasti käsiä, ja kissa taitaa tykätä tietokoneen näppäimien äänestä. Haroi tassuillaan kohti näppäriä ennen kuin kellahti selälleen uneen.

Jossain kohtaa tässä voi tietysti olla Pavlovin koira-tyyppisiä ehdollistettuja refleksejäkin, mutta en keksi kyllä missä, ja miten ne liittyisivät siihen, ettei kissa olisi onnellinen. Minä näen tässä vain satojen sukupolvien aikana ihmisen kanssa elämään tottuneen pienpedon, joka vaikuttaa varsin tyytyväiseltä elämäänsä.

Illalla, kun alkaa pimentyä, se taas tahtoo ulos, ja sitten lähdetään tunniksi lenkille. Silloinkin kissa on itsenäisesti tahtonsa ilmaiseva toimija, joka tietää miten se saa kerrottua minulle mitä tahtoo ja myös miten saa minut toimimaan tahtonsa mukaan.

Kun kissa on onnellinen, kyllä se sen myös näyttää. Kipujen ja vaivojen kanssa on eri juttu, ne voi myös nähdä kissan käytöksestä jos tuntee kissoja, vaikka se niitä peittääkin.

Vierailija
34/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi myös kysyä, mitä varten ihmiset pitävät lemmikkejä? Itselläni ei ole ja tuskin tuleekaan, joten joudun vain arvailemaan syitä. Olen ymmärtänyt, että koirista erittyy jotain hormonia (oksitosiini?) mikä saa ihmisetkin hyvälle tuulelle? Ehkä tämä on syy ihmisille ylipäätään pitää koiria, minusta lemmikkien pitäminen näyttää vain ylimääräiseltä vaivalta elämään.

Mikä siis on pohjimmainen syy, että lemmikkejä pidetään?

Vierailija
35/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi myös kysyä, mitä varten ihmiset pitävät lemmikkejä? Itselläni ei ole ja tuskin tuleekaan, joten joudun vain arvailemaan syitä. Olen ymmärtänyt, että koirista erittyy jotain hormonia (oksitosiini?) mikä saa ihmisetkin hyvälle tuulelle? Ehkä tämä on syy ihmisille ylipäätään pitää koiria, minusta lemmikkien pitäminen näyttää vain ylimääräiseltä vaivalta elämään.

Oksitosiini-hormoni. Kissani mm. auttoi minua pääsemään yli läheisen kuoleman aiheuttamasta tuskasta. Joka päivä piti hoitaa: ruokkia, leikkiä, ulkoiluttaa, siivota laatikkoa ja helliä. Ja kyllä eläimet on viisaita, kissani tuli aina syliini ja maukui söpösti, jos olin surullinen. Toki oli seurallinen muutenkin.

Vierailija
36/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humaani kirjoitti:

Nyt kun on hyvä keskustelu alullaan, niin minun on pakko provosoida hiukan eteenpäin:

Ketjussa esitetyillä perusteilla siis lihakarjallakin on paremmat oltavat kuin luonnonvaraisilla eläimillä? Ne saavat olla säältä suojassa, taudit hoidetaan ja ruoka tulee nenän eteen?

Elin lapsuuteni maaseudulla niin, että samat lampaat ja siat olivat kesällä lemmikkejä, ja syksyllä ne teurastettiin ja talven mittaan syötiin. Ne, joita ei myyty, tai jätetty emoeläimiksi seuraavaa vuotta varten.

Ei niiden elämä niin kovin onnettomalta vaikuttanut. Aurinko paistoi, ruoho oli vihreää aidan molemmilla puolilla ja kärpäset pörräsivät.

Nykyään syön vähemmän lihaa, terveyssyistäkin.

Vierailija
37/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humaani kirjoitti:

Tämä riippuu hyvin paljon siitä, missä oloissa lihakarjaa pidetään. Harvalla tuotantoeläimellä kuitenkaan on mahdollisuuksia toteuttaa luontaista käyttäytymistään (esim. päästä liikkumaan tarpeeksi). Jos ajatellaan jotain luomukasvatettavaa ylämaankarjaa, saatetaan ollakin tilanteessa, että sen  elinaikansa ajan niiden olot ova oikeasti huomattavasti paremmat kuin luonnonvaraisilla nautaeläimillä (mitä niitä nyt sitten onkaan nykymaailmassa). Tässä kuitenkin sitten törmätään siihen ongelmaan, että nekin kasvatetaan syötäviksi eli niiden elämä lopetetaan ennen aikojaan. Toki ne ovat sen lyhyen elämänsä eläneet terveinä ja niistä on pidetty huolta ja voi olla, että luonnossa ne olisivat kuolleet sitten sairauksiin, nälkään, petojen uhrina tai sääoloihin saman ikäisinä tai jopa nuorempina, joten siinä-ja-siinä: mikä sitten on hyvää elämää ja mikä huonoa. 

Vierailija
38/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelisin että ihmisten nykyinen elämänmuoto lisää lemmikkien "tarvetta". Enää ei eletä suurissa perhepiireissä, jossa on koko ajan hälinää tai joku läsnä. Nykymallinen elämä on toisaalta hyvin yksinäistä ja ehkä lemmikki tuo helpotusta siihen yksinäisyyteen? Ihminenkin on laumaeläin. 

Vierailija
39/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitäs kun meillä on lemmikkinä luonnon itse muokkaama kissarotu? Sitä ei ole ihminen jalostanut "käyttöön sopivaksi", vaan vuosisadat luonnossa. Eikä ne meillä kärsi olostaan, ovat syntyneet ihmisasumukseen. Kissa ei edes kuulu Suomen luontoon, niin eikö ole parempi, että pidän kissani ihan vaan lemmikkinä?

Vierailija
40/68 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän on tutkittukin eli lemmikin omistamien vähentää mielesterveysongelmia ja nopeuttaa esimerkiksi masennuksesta toipumista. Monelle yksinäiselle ihmiselle lemmikkin on myös kumppani. Lapsiperheessä lemmikki opettaa vastuun ottoa ja toisista huolehtimista. Ja onhan tuo lemmikin pyyteetön rakkaus oikeasti aika mahtava kokemus.