Miten teet oman täydellisen jauhelihakastikkeesi spagetille?
Kommentit (250)
Ensinnäkin makarooninkaa on helpompi syödä mutta; normaalisti käräytän jauhelihaa, puolivälissä lisään oregaanoa, odotan että on kypsentyny ja lisään reilusti ketsuppia ja maltillisesti ruokakermaa, vaihtoehtoisesti juustoraaste mikä lisätään ennen ketsuppia, jotta tarttuu lihaan.
Joskus laitan myös suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia pitää jotain vehnäjauhoa tunkea kastikkeeseen?! Ihan turhaa!
Minä rakastan paksuja kastikkeita. Samoin kun teen itselleni keittoa, niiden koostumus on oikeastaan aika lähellä pataruokaa. Olen ilmeisesti jonkinlainen mättöfanaatikko.
Minä teen pastakastikkeesta paksua raastamalla sekaan runsaasti juureksia (porkkana, palsternakka, selleri, persiljajuuri) ja sipulia, jotka kuullotan oliiviöljyssä. Lisäksi hyvää tomaattimurskaa ja pullollinen passataa , semikuivattuja tomaatteja, tuoreita minitomaatteja, yrttejä ja tietysti suolalla, pippurilla, paprikalla maustettua jauhelihaa, jos lihakastiketta teen. Fond du chef joko liha-tai kasvisversio kuuluu minun kastikkeeseeni. Lihaversioon punaviini ja kasvisversioon valkoviini. Ja sitten 2-3 tunnin haudutus. Tarjoiluun vielä lautaselle tuoretta basilikaa ja tuoreita minitomaatin puolikkaita ja niiden päälle pienen pieni loraus Glassa biancaa.
On kyllä niin herkkua, että lähes joka perjantai rentoudumme tämän ja hyvän spagetin sekä hyvän punaviinin ääressä illallisella.
Vierailija kirjoitti:
Kuullota sipuli, lisää jauheliha ja paista. Tomaattimurskaa ja paseerattua tomaattia kastikkeeksi, hyvä loraus punaviiniä joukkoon. Lopulta maisteriksi suola, pippuri, oregano ja valkosipuli. Tarjoillessa päälle parmesania.
Hyvä ja toimiva ohje. Itse lisään tuohon jo alkuvaiheessa keittokasvissuikaleita pussillisen (purjot poistettuna) ja hieman selleriä. Liemenä pelkkä punaviini. Saa hautua pitkään ja yrtit vasta lopuksi.
T: kokki evp
Ruskistan jauhelihan ja sipulin, lisään haluamani mausteet, jotka ovat yleisimmin rosmariini, mustapippuri/pippurimix, jauhelihamauste, juustokumina ja suola. Lisään tomaattimurskaa kaksi tölkkiä (mielellään mutti) ja jos on edamia tai emmentalia niin raastan sitä kuuman kastikkeen joukkoon. Lisään sillä hetkellä haluamani määrän valkosipulia puristettuna ja annan kuumentua kuplivaksi.
Helppo, herkullinen ja nopea kastike. Tämän talouden tykätyin ja tehdyin ylivoimaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ruskistan jauhelihan ja sipulin, lisään haluamani mausteet, jotka ovat yleisimmin rosmariini, mustapippuri/pippurimix, jauhelihamauste, juustokumina, oregano/pizzamauste ja suola. Lisään tomaattimurskaa kaksi tölkkiä (mielellään mutti) ja jos on edamia tai emmentalia niin raastan sitä kuuman kastikkeen joukkoon. Lisään sillä hetkellä haluamani määrän valkosipulia puristettuna ja annan kuumentua kuplivaksi.
Helppo, herkullinen ja nopea kastike. Tämän talouden tykätyin ja tehdyin ylivoimaisesti.
Lisäsin puuttuneen mausteen
Mä teen spagettikastikkeen aina näin :
Pannulle reilu loraus öljyä ja öljyn kanssa pannuun tomaattipyreetä, hienoksi silputtua sipulia ja kolme valkosipulinkynttä.
Pyörittelen ja kuullotan hetken pannulla, saatan laittaa paprikamaustetta ja rouhasta grillimaustetta myllystä +mustapippuria.
Sit jauheliha sekaan ja ruskistan hyvin.
Lopuksi tomaattimurskaa (esim. yrtti) ja kermaa.
Jos haluan isomman kastikkeen lisään vettä ja suurustan vehnäjauhoilla.
Lopuksi spagettiannoksen kruunaa parmesaaniraaste.
En tee. En syö lihaa enkä kyllä pastaakaan.
Tolkutonta settiä :) pyrettä...ketsuppia ihan kamalaa pakko mennä levähtämään henkihän tässä lähtee kun lukee näitä, älkääkä puhuko rogusta ja bolognesestä samassa lauseessa :) aitoon tulee vähän muuta kun sitä sikanautaa ja pyrettä. Sääliksi käy ketkä joutuu näitä teidän sotkuja syömään
Naiset ne taas saa tappelun ja keskinäisen kiistan aikaan jopa ruuasta. Miten te voitte edes maistamatta tuomita toistenne tekeleet? Oletteko te oikeasti noin kilpailuhenkisiä että pitää toisten ruokiakin haukkua?
Vierailija kirjoitti:
Naiset ne taas saa tappelun ja keskinäisen kiistan aikaan jopa ruuasta. Miten te voitte edes maistamatta tuomita toistenne tekeleet? Oletteko te oikeasti noin kilpailuhenkisiä että pitää toisten ruokiakin haukkua?
Päteminen on se asiaydin. :D
Punasipulia kuullotetaan öljyssä pannulla ja ruskistetaan tietysti jauheliha. Joukkoon reippaasti mausteita, aurajuustoa ja creme bonjouria tai ranskankermaa. Valmis.
Vierailija kirjoitti:
Tolkutonta settiä :) pyrettä...ketsuppia ihan kamalaa pakko mennä levähtämään henkihän tässä lähtee kun lukee näitä, älkääkä puhuko rogusta ja bolognesestä samassa lauseessa :) aitoon tulee vähän muuta kun sitä sikanautaa ja pyrettä. Sääliksi käy ketkä joutuu näitä teidän sotkuja syömään
Öö tota mikä on rogu? Italialainen ruoka kyllä on nimeltään ragu 👍
Purkista valmiskastike jauhelihan sekaan. Avot!
Te jotka käytätte tuoreita tomaatteja, kalttaatteko ne?
Kalttaan tomaatit.
Raastan 2-3 porkkanaa ja palan juuriselleriä.
Silppuan 1-2 sipulia.
Liiskaan 2-4 valkosipulinkynttä.
Avaan tomaattimurskapurkin.
Laitan kaikki pannulle lisäten vettä sopivasti kun olen kaatanut sekaan TUMMAN SOIJAROUHEEN.
Maustan vielä suolalla, persiljalla, basilikalla, oreganolla ja mustapippurilla.
Annan kiehua 2-6 h.
Ihana "jauheliha"kastike on herkkua, kun osaa vielä pastan keittää oikeaoppisesti eikä muusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka käytätte tuoreita tomaatteja, kalttaatteko ne?
Tässä yksi tomaattien käyttäjä: yleensä vain pilkon ne sekaan. Jos on oikein "fiini" fiilinki niin paloittelun jälkeen surautan tomaatit sauvasekoittimella soosiksi.
I. Paista jauheliha. Mausta samalla, suola, pippuri, paprikajauhe, yrttiseos. Mitä sattuu olemaan. Ripottele vehnäjauhoa ruskistuneiden jauhelihojen päälle. Sekoita niin, että kaikki jauhottuvat. Ota väriä jauhoihin. Levyä kuumemmalle ja sekoittaen mukaan vesi jolloin kastike suurustuu. Kunnon ketsuppia reilu töräys ja mausteiden tarkistus. Jos haluaa vielä parempaa, niin sipulisilppua sekaan, tuoretta tai pakasteesta.
II. Paista jauheliha ja mausta. Ruskista vehnäjauhoja pannulla. Suurusta vedellä kastike. Lisää lihat kastikeeseen, lisää ketsuppia, tarkista maku.
Köyhän miehen versiot nämä.
Mulla on perhosta paperit ja raflassa tehny duunia. Ette ikinä usko tätä: salottisipuli pieneksi, 1 iso vsp kynsi, öljyä ja pannulla hetki. Sitten jhl ja murskaa sen muruiksi vasta juuri ennen soosin lisäystä, niin pysyy mehevänä. Sitten soosi: Dolmio. Ai ai ai. Sit perus virheet jos haluu.
Puolitoista kiloa miniluumutomaatteja ja sipulia haudutetaan muutama tunti miedolla lämmöllä. Lisätään pekoninpaloja ja ruskistettu hyvin maustettu jauheliha ( savupaprika, pippuri, suola, sumac), loraus balsamiviinietikkaa, hieman punaviiniä, haudutetaan taas hetki. Lisätään ruukullinen basilikaa ja hieman tuoretta oreganoa.
Joku laadukas pasta, ei mielellään spagetti.
Jauhelihan voi korvata raakamakkaralla, josta puristetaan palleroita siskonmakkaran tapaan kastikkeeseen.
Minä rakastan paksuja kastikkeita. Samoin kun teen itselleni keittoa, niiden koostumus on oikeastaan aika lähellä pataruokaa. Olen ilmeisesti jonkinlainen mättöfanaatikko.