Huonoja terapiakokemuksia???
Pakko avautua, en tiedä mihin muualle kirjoittaa...Kävin terapiassa lähemmäs 2 vuotta erinäisten ongelmien takia ja jätin lopulta terapian kesken, koska kemiani eivät toimineen terapeutin kanssa. Nyt kiinnostaisi kuulla, millaisia kokemuksia av:laisilla on huonoista terapeuteista!
Taustatietoja: olin vakavasti koulukiusattu koko kouluajan ja traumatisoitunut sekä tämän että muiden erinäisten vaikeuksien takia.
Alussa kaikki vaikutti hyvältä ja pidin tästä keski-ikäisestä naisesta, mutta mitä pidemmälle terapia eteni, sen enempi tuntui siltä, että aika ja rahat menevät hukkaan. Joskus puolen vuoden kohdalla ajattelin ensimmäisen kerran, että kemiamme eivät pelaa ja olisin halunnut vaihtaa terapeuttia.
Sanoin toistuvasti, että tuntuu kuin kemiamme eivät kohtaisi ja olen miettinyt terapeutin vaihtamista ja joka kerta hän vakuutteli, että vaihtaminen ei toimi ja että hänestä kemioissamme ei ole mitään vikaa. Hämmennyin tästä ja ärsyynnyin, mutta en tajunnut olla itse aloitteellinen ja vaihtaa...
Terapeuttia kiinnosti ensisijaisesti vanhempani ja tuntui, että halusi jatkuvasti puhua isä-ja äitisuhteestani, vaikka koulukiusaaminen ja sen mukanaan tuomat traumat ovat vaikuttaneet minuun mielestäni enemmän.
Sekin harmitti, kun maksoin vahingossa 100€ liikaa terapialaskusta ja kun pyysin sitä takaisin, terapeutti sanoi, ettei se onnistui, koska "laskelmat menevät sekaisin". En koskaan päässyt täysin selville siitä, mitä hän tällä tarkoitti. Tässä vaiheessa viimeistään meni luottamus ja aloin epäillä että nainen on vain rahan perässä.
Heti terapian alussa totesi minulle, että tod.näk.tulen tarvitsemaan vähintään 4 vuotta terapiaa ja kun menin pyskiatrille hakemaan B-lausuntoa terapian jatkoa varten, hän totesi, että samaa terapeuttini on sanonut muillekin potilailleen...
Kun pyysin toisen vuoden terapiasopimusta kirjalliseva, hän hymyili ja totesi, että "sinä luulet että minä olen sadisti". Ilmeisesti koki jotenkin loukkaavana sen, vaikka ymmärtääkseni terapiasopimusten kirjallisena tekeminen on ihan normi? Väitti myös, että vanhemmillani on sadomasokistinen suhde (ei seksiin viitaten vaan koska isä alistaa äitiä) ja kun kerroin, että eräs tuttu on puhunut itsemurhasta, terapeutin mielestä sellainen on "sadistista." Kovasti tykkäsi käyttää siis kyseisiä termejä ja jäin miettimään, kuuluuko tällainen nimenomaan psykodynaamiseen terapiaan?
Terapeutilla takanaan pitkä ura, koulutukseltaan ylemmän erityistason psykoterapeutti, erikoistunut psykodynaamiseen terapiaan ja käynyt aikanaan oman terapian läpi.
Lopulta päädyin kuuntelemaan vaistojani ja keskeyttämään lopultakin terapian, jonka johdosta minulle laukesi ahdistuneisuushäiriö...
Nyt en pysty luottamaan enää yhteenkään terapeuttiin. Lopettamisesta on jo vuosi mutta silti tuntuu että olen ihan vereslihalla edelleen ja syvästi pettynyt terapiaan ja terapeuttiin .
Miten muilla täällä, onko yhtä huonoja kokemuksia terapeuteista?
Kommentit (105)
Ihmisen pitäisi varmaan olla kuollut kala, eleetön että ei voisi ajatella mikä diagnoosi mahollisesti voisi olla xD
Mullekin on veikkailtu mm. Adhd, add, kakssuuntanen, epävakaaa, skitsofrenia, pakkomielteinen, psykoottinen.. mitähän vielä xD ainiin ja mulla on myös dissosiaatiota ehkä kuulemma.
Ja olen kuulemma tervein ihminen mitä ihmiset tuntee (ne jotka tuntee)..
Että siitä sitten vaan miettimään onko hullu vai ei..
Psykopaatti varmaan olisi terve, kun ei reagoi.
Vaihdoin Kelan korvaamaa psykofyysista fysioterapeuttia, koska häntä selkeästi kiinnosti enemmän raha kuin minun hoitamiseni. Kun sanoin hänelle asiasta, että hän huijaa Kelalta rahaa minun kustannuksellani, niin vaati minua pyytämään anteeksi. En pyytänyt vaan vaihdoin rehelliselle fyssarille
Traumaterapeuttini puolestaan ei ollut kovin empaattinen tyyppi. Hän halusi aina todistaa olevansa minua fiksumpi eikä kehunut koskaan onnistumisistani tai etenemisistäni. Hän myös korotti ääntään minulle pari kertaa. En vaihtanut terapeuttia, vaikka olisin halunnut, koska ei ollut voimia etsiä uutta terapeuttia tai aloittaa uutta terapiasuhdetta. Mutta ei päästy terapiani tavoitteisiin tämän terapeutin kanssa.
Ymmärrän tuota APn terapeuttia siinä mielessä, että usein lapsena kiusatut ja esimerkiksi lapsena hyv äk si käyt e tyt tulevat huonoista perheistä ja tällöin terapeutit usein ensisijaisesti keskittyvät terapiassa jopa vuosia nimenomaan siihen lapsuudenkodin dynamiikkaan. Sitä kautta aukeaa ihan eri tavalla esimerkiksi kiusaamisen juurisyyt tai hyvä ksi k äyt ön mahdollistaneet tekijät.
APn terapeutti yritti varmaan päästä käsiksi siihen lapsuuden perheen meininkiin, koska oletti APlla olevan (tiedostamattomia) traumoja lapsuudenkodistaan.
Onneksi olkoon.