Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuuko teilläkin JALATON NUORI (=teini joka ei poistu viikonloppuna lainkaan kotoa)?

Kommentit (210)

Vierailija
141/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä että miksi nuorten pitäisi olla koko ajan menossa ja tekemässä jotain. Ei tietty koko viikonloppua ole hyvä istua ruudun edessä pelaamassa tai tv-ohjelmia katsomassa. On hyvä että lapsilla/nuorilla on joskus tylsää - joutuu käyttämään vähän mielikuvitusta että mitä tekee. Kouluikäisenä ei kyllä ollut vaikeuksia keksiä jotain, mutta silloin ei ollut kännyjä eikä pleikkareita. Tietokone kyllä oli, mutta sekin oli silloin -80 luvulla aika basic.

Ei tietenkään tarvitse olla koko aikaa menossa ja jokainen tykkää välillä olla viikonlopun ihan vaan itsekseen pitkän viikon päälle. Mutta mielestäni on todella outoa ja huolestuttavaakin, jos nuori haluaa vietttää AINA viikonloput vain kotona.

Vierailija
142/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ulkona ei nykyään ole kaupungissa muuta tekemistä kuin kuluttaminen.

Kuuden jälkeen alaikäiset ei pääse edes kahvilaan, kun niihin halutaan vain täysi-ikäisiä. Ei saa olla kauppakeskuksissa, jos ei kuluta, ei asemilla, ulkona saisi seistä. Mutta silloinkin saattaa vartija tulla häätämään pois.

Mitään ei saa itse saada aikaan. Skeittirampit pitää tulla kaupungin aloitteesta ja ne tehdään sellaisiksi, ettei niillä oikeasti voi tehdä mitään. Voi toki ajella metrolla edestakaisin kavereiden kanssa, mutta sieltäkin saatetaan heittää pois.

Museot ja taidenäyttelyt ei taida olla kovin myöhään auki.

Meillä tyttö hengaa kavereidensa kanssa pääsääntöisesti jonkun kotona. Hihittelevät omissa huoneissaan omia juttujaan. Me vanhemmat tunnemme toisemme ja tiedämme, missä teinimme ovat - ja kaikkien koteihin ovat aina tervetulleita. Ei tarvitse olla aina maksullisia juttuja tai notkua kaupungilla.

Toi on yleistä tytöillä. Ja kotonahan ne silloinkin ovat.

Ovat toki. Kunhan ovat vuorollaan pyöräilleet reilu viisi kilometriä kaverilleen ja illalla takaisin. Eli hieman eri asia kuin nuhjata omassa huoneessaan perjantaista maanantaihin.

Miten se eroaa pleikalla pelaamisesta, että ne nyhjää teillä? Ja epäilenpä, että kulkee viis kilsaa pyörällä. Dösällä kulkee.

Sorry, täällä ei kulje julkiset joten ihan pyörillä kulkevat. Suurin osa kavereista on samasta urheilujengistä, joten joskus kuskaan kyllä autolla jos harkat tai juoksutestit sattuvat samalle päivälle.

Urheilujengi ja harkat? Luitko uutista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä että miksi nuorten pitäisi olla koko ajan menossa ja tekemässä jotain. Ei tietty koko viikonloppua ole hyvä istua ruudun edessä pelaamassa tai tv-ohjelmia katsomassa. On hyvä että lapsilla/nuorilla on joskus tylsää - joutuu käyttämään vähän mielikuvitusta että mitä tekee. Kouluikäisenä ei kyllä ollut vaikeuksia keksiä jotain, mutta silloin ei ollut kännyjä eikä pleikkareita. Tietokone kyllä oli, mutta sekin oli silloin -80 luvulla aika basic.

Ei tietenkään tarvitse olla koko aikaa menossa ja jokainen tykkää välillä olla viikonlopun ihan vaan itsekseen pitkän viikon päälle. Mutta mielestäni on todella outoa ja huolestuttavaakin, jos nuori haluaa vietttää AINA viikonloput vain kotona.

Tuskin on aina halusta kiinni.

T. Eri

Vierailija
144/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuden jälkeen alaikäiset ei pääse edes kahvilaan, kun niihin halutaan vain täysi-ikäisiä. Ei saa olla kauppakeskuksissa, jos ei kuluta, ei asemilla, ulkona saisi seistä. Mutta silloinkin saattaa vartija tulla häätämään pois.

Mitään ei saa itse saada aikaan. Skeittirampit pitää tulla kaupungin aloitteesta ja ne tehdään sellaisiksi, ettei niillä oikeasti voi tehdä mitään. Voi toki ajella metrolla edestakaisin kavereiden kanssa, mutta sieltäkin saatetaan heittää pois.

Meillä tyttö hengaa kavereidensa kanssa pääsääntöisesti jonkun kotona. Hihittelevät omissa huoneissaan omia juttujaan. Me vanhemmat tunnemme toisemme ja tiedämme, missä teinimme ovat - ja kaikkien koteihin ovat aina tervetulleita. Ei tarvitse olla aina maksullisia juttuja tai notkua kaupungilla.

Ovat toki. Kunhan ovat vuorollaan pyöräilleet reilu viisi kilometriä kaverilleen ja illalla takaisin. Eli hieman eri asia kuin nuhjata omassa huoneessaan perjantaista maanantaihin.

Miten se eroaa pleikalla pelaamisesta, että ne nyhjää teillä? Ja epäilenpä, että kulkee viis kilsaa pyörällä. Dösällä kulkee.

Sorry, täällä ei kulje julkiset joten ihan pyörillä kulkevat. Suurin osa kavereista on samasta urheilujengistä, joten joskus kuskaan kyllä autolla jos harkat tai juoksutestit sattuvat samalle päivälle.

Luin. Kyse olikin nyt siitä, että pitääkö sen tekemisen aina olla maksullista tai että kotona olemisen ”vaihtoehto” on ostarilla dokaaminen. Minun pointtini oli se, että nuoret voivat tavata toisiaan myös toistensa kodeissa maksullisen tekemisen tai kaljoittelun sijaan.

Vierailija
145/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin. Kyse olikin nyt siitä, että pitääkö sen tekemisen aina olla maksullista tai että kotona olemisen ”vaihtoehto” on ostarilla dokaaminen.

Mitä aktiviteetteja keksit aikuisten seurassa jotka ei jollain tavalla maksaisi jonkin verran rahaa? Ei ne harrastusklubitkaan ilmaisia ole.

Minun pointtini oli se, että nuoret voivat tavata toisiaan myös toistensa kodeissa maksullisen tekemisen tai kaljoittelun sijaan.

Nuoret pelaavat sitä pleikkaa tai tietokonetta sitten siellä kaverin luona, eli ovat jalattomia yhdessä.

Vierailija
146/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin. Kyse olikin nyt siitä, että pitääkö sen tekemisen aina olla maksullista tai että kotona olemisen ”vaihtoehto” on ostarilla dokaaminen.

Mitä aktiviteetteja keksit aikuisten seurassa jotka ei jollain tavalla maksaisi jonkin verran rahaa? Ei ne harrastusklubitkaan ilmaisia ole.

Minun pointtini oli se, että nuoret voivat tavata toisiaan myös toistensa kodeissa maksullisen tekemisen tai kaljoittelun sijaan.

Nuoret pelaavat sitä pleikkaa tai tietokonetta sitten siellä kaverin luona, eli ovat jalattomia yhdessä.

Et siis edelleenkään näe eroa siinä, että nuori fillaroi useamman kilometrin kaverinsa luokse - ja muutaman tunnin päästä takaisin - verrattuna siihen, että nuori makaa pleikan ääressä omassa huoneessaan koko viikonlopun? Tämä selvä, en jaksa enää koittaa vääntää ratakiskosta.. 😉

Vierailija
147/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin jalaton teini 70-luvulla. Aina nenä kirjassa. Vanhemmat huolissaan, kun ryhtini oli niin huono. Äiti pelotteli, etten saa tarpeeksi happea, kun olen liikaa sisällä. Aloin sitten tehdä 15 minuutin kävelylenkkejä metsässä, jotta voisin sanoa, että liikun ja ulkoilen.

Sanoisin, ettei mitään uutta auringon alla.

Vierailija
148/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä oen enemmän huolissani että nuori viettää kaikki VAPAA-AIKANSA vain kotona tekemättä yhtikäs mitään. Edes tietokone tai pelinonsoli ei kelpaa että olisi jotain tekemistä.

Vierailija
149/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on hirveää, jos teini haluaa olla viikonloppuna vain kotona pitkän, raskaan viikon jälkeen? Kai hänkin saa rauhoittua ja levätä välillä? Miksi pitäisi olla koko ajan menossa ja tavata kavereita?

Vierailija
150/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis edelleenkään näe eroa siinä, että nuori fillaroi useamman kilometrin kaverinsa luokse - ja muutaman tunnin päästä takaisin - verrattuna siihen, että nuori makaa pleikan ääressä omassa huoneessaan koko viikonlopun? Tämä selvä, en jaksa enää koittaa vääntää ratakiskosta.. 😉

Kenelle vastasit? Mäkin olen kirjoittanut, mutta en ole tuo sama jota lainasit?

Vierailija
151/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan sama kuin 80-luvulla. Ei me silloinkaan tehty mitään erikoista ulkona. Kavereilla oltiin.

Jutun pointti oli, että nuoret ei nykyään liiku. Ei se, ollaanko himassa kavereilla. Mut mikään ei oo muuttunu.

Vierailija
152/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin. Kyse olikin nyt siitä, että pitääkö sen tekemisen aina olla maksullista tai että kotona olemisen ”vaihtoehto” on ostarilla dokaaminen. Minun pointtini oli se, että nuoret voivat tavata toisiaan myös toistensa kodeissa maksullisen tekemisen tai kaljoittelun sijaan.

Voi toki, muttei liity aiheeseen mitenkään.

Vierailija
153/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä aikuisenakaan käy kuin töissä ja kaupassa, ehkä ohjatussa liikunnassa, tai uimassa uimahallin rataa edes takaisin. Lenkillä juoksen aina saman reitin, ja odotan että pääsisin taas kotiin.

Kuinka moni muka käy säännöllisesti kavereiden kanssa pelailemassa, tai metsässä haistelemassa sammalta? Meditoimassa kalliolla?

Olet pe-illasta ma-aamuun vain sisätiloissa kotona? Sitähän tuossa haettiin, uinti ja lenkit olisivat juuri sitä toivottua puuhaa.

Lenkkeilköön uutisen kirjoittaja itse täällä lumen ja rännän helvetin esikartanossa. Yli puoli vuotta jäätä ja pimeyttä vuodessa. Kaikki sisätiloissa tapahtuva on maksullista tai varattu urheiluseuroille. Ei mikään ihme ettei nuoriso lähde ulos.

Vierailija
154/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos nuori on introvertti ja väsyy viikon aikana siihen sosiaalisen elämään? Viikonloppu voi olla sitä omaa aikaa, jolloin saa latautua ja jaksaa taas muiden seuraa. Ei introverttiys ole jotain, mikä ilmaantuu aikuisena vaan se on persoonallisuuden piirre lapsuudesta asti. Itse ainakin väsyin ihan hirveästi jo lapsena ja nautin siitä, kun sain olla kotona ja nimenomaan YKSIN.

Vierailija
155/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa oikeasti ole mitään eroa. Te ette nyt tajua, että pelaava nuori voi pelata netissä ja olla koko ajan "omassa porukassa" mukana. Jokaisella nuorella on someappit kännykässä ja niiden kautta ollaan yhteydessä.

Vierailija
156/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selityksiä selityksiä, että muka kaikki maksaa tai että teinit tekevät laittomuuksia ulkona. Tekosyitä.

Raitis ilma ja liikunta tekee todellakin hyvää teineille. Ihan vain kävely ja hengailu ulkona tekee hyvää, parempaa kuin sisällä KOKO VIIKONLOPUN nyhjääminen. Esim. Helsingissä on vaikka mitä ilmaista tekemisen mahdollisuutta teineille, ei todellakaan tarvitse ajella metrolla edestakaisin.

Sulla ei taida olla mitään kokemusta teineistä. Missä ne sitten olisi? Meidän pihaan, jos kerääntyy vähänkään isompi porukka, niin heti huudellaan pois ja sama juttu lasten leikkipuistossa. Parina vuotena oli ja poliisipartiot ajeli pitkin lähiötä. Tämä Helsingissä hyvässä lähiössä. Joten älä puhu paskaa. Eli missä ne nuoret voi kokoontua, jos ei ole rahaa?

Meidän teinit kokoontuvat tallilla. Hevosia saa hoitaa, vaikkei ratsastaisikaan. Hevosten ympärillä on paljon aktiviteettia. Tallilla on kerhohuone ja siellä menee kaikki illat. Näin kahden teinitytön kanssa.

Minua ihmetyttää ketjuun kirjoittavien vanhempien (tai sellaisina esiintyvien) valmiiksi negatiivinen asenne, tyyliin jos ulkona sataa, ei voi tehdä mitään. Totta kai tuollainen asenne periytyy lapsille. Vaatiihan se aktiivista otetta elämään perheen aikuisiltakin toki, että lapset saadaan aktivoitua kodin ulkopuolisiin harrastuksiin.

Vierailija
157/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin, ja syy oli hoitamaton masennus. En halunnut kohdata kiusaajiani ja muutenkin uskoin olevani niin huono ettei minun kaltaisella ole edes oikeutta olla ihmisten ilmoilla. Valitettavasti alkoholi ja huono seura sitten oli se mikä kaivoi minut kotoa pois. Kunnes päihteistä seurasi omat ongelmat. Olipas se alamäkeä. Noh, nyt olen raitis.

Vierailija
158/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kahlata koko keskustelua läpi. Alkuperäinen (linkki) pointti oli ymmärtääkseni se, että monet nuoret eivät liiku vaan jumittavat sisällä koko viikonlopun. Siitä on syytä olla huolissaan!

Raitis ilma & liikunta ovat hyvinvoinnin perusta. En ymmärrä vanhempia, jotka puolustavat teiniensä liikkumattomuutta vetoamalla päihteisiin tai oikeastaan mihinkään. Kunnon lenkki ja pussikaljajuoksu ovat kaksi ihan eri asiaa

Vierailija
159/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selityksiä selityksiä, että muka kaikki maksaa tai että teinit tekevät laittomuuksia ulkona. Tekosyitä.

Raitis ilma ja liikunta tekee todellakin hyvää teineille. Ihan vain kävely ja hengailu ulkona tekee hyvää, parempaa kuin sisällä KOKO VIIKONLOPUN nyhjääminen. Esim. Helsingissä on vaikka mitä ilmaista tekemisen mahdollisuutta teineille, ei todellakaan tarvitse ajella metrolla edestakaisin.

Sulla ei taida olla mitään kokemusta teineistä. Missä ne sitten olisi? Meidän pihaan, jos kerääntyy vähänkään isompi porukka, niin heti huudellaan pois ja sama juttu lasten leikkipuistossa. Parina vuotena oli ja poliisipartiot ajeli pitkin lähiötä. Tämä Helsingissä hyvässä lähiössä. Joten älä puhu paskaa. Eli missä ne nuoret voi kokoontua, jos ei ole rahaa?

Meidän teinit kokoontuvat tallilla. Hevosia saa hoitaa, vaikkei ratsastaisikaan. Hevosten ympärillä on paljon aktiviteettia. Tallilla on kerhohuone ja siellä menee kaikki illat. Näin kahden teinitytön kanssa.

Minua ihmetyttää ketjuun kirjoittavien vanhempien (tai sellaisina esiintyvien) valmiiksi negatiivinen asenne, tyyliin jos ulkona sataa, ei voi tehdä mitään. Totta kai tuollainen asenne periytyy lapsille. Vaatiihan se aktiivista otetta elämään perheen aikuisiltakin toki, että lapset saadaan aktivoitua kodin ulkopuolisiin harrastuksiin.

Älä yleistä. Ja moniko niistä talleilla hevosia hoitavista ei oikeasti haluis myös ratsastaa? Maksullista sekin.

Vierailija
160/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin paljon kirjoja ja lehtiä. Kun murrosikä tuli niin isä nappasi niskoista ja revelyksistä kiinne ja huusi päin näköä että tuossa iässä juopotellaan ja nussitaan pilluja. Sitten hän heitti minut pihanurmelle ja paiskasi oven kiinni. Ikkunasta heitti jallupullon ja sanoi että ota kohtuudella ja vedä kulli ulos ennen kun tuut.

Yleensä kävelin radanvartta pitkin ja nyyhkytin. Kirjoittelin pieniä runoja vihkoon.

Tälläistä Valtimolla vuonna 1982.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi