Asuuko teilläkin JALATON NUORI (=teini joka ei poistu viikonloppuna lainkaan kotoa)?
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kouluikäisistä kysymys. Tietysti olisi hyvä liikkua ettei fyysinen kunto rapistu. Aikanaan poika viihtyi hyvin kotona ja muutti n 22 v pois ja opiskelee yliopistossa.
Teineistähän tuossa puhutaan, mutta sama jalattomuus jatkuua monella aikuisenakin. Suurin osa suomalaisista ei liiku tarpeeksi. Syy voi olla esim ajan, rahan tai seuran puute.
yksin voi mainiosti fillaroida.käydä uimassa. Kävellä. En kaipaa noihin kaveria. Olen tosin jo aikuinen nainen. Tietysti käydä kuntosalilla jne
Kaikki aikuiset eivä siltikään liiku tarpeeksi ja ovat muutenkin erilaosia. Sinä sentään liikut, joten et ole jalaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kouluikäisistä kysymys. Tietysti olisi hyvä liikkua ettei fyysinen kunto rapistu. Aikanaan poika viihtyi hyvin kotona ja muutti n 22 v pois ja opiskelee yliopistossa.
Teineistähän tuossa puhutaan, mutta sama jalattomuus jatkuua monella aikuisenakin. Suurin osa suomalaisista ei liiku tarpeeksi. Syy voi olla esim ajan, rahan tai seuran puute.
yksin voi mainiosti fillaroida.käydä uimassa. Kävellä. En kaipaa noihin kaveria. Olen tosin jo aikuinen nainen. Tietysti käydä kuntosalilla jne
Kaikki aikuiset eivä siltikään liiku tarpeeksi ja ovat muutenkin erilaosia. Sinä sentään liikut, joten et ole jalaton.
En todellakaan. Just olin Roomassa ja liikuin myös jalan kilometrikaupalla että nilkka turposi.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin asuu ja kaksi vielä.
Musta vaan hyvä koska pojat tekee keskenään tyhmiä juttuja.
Sekin on koettu, olen siis tyytyväinen.
Mitä ovat tyhmät jutut? Tutustuvat ulkomaailmaan ja siinä sivussa tapahtuu jotain hieman negatiivista/vaarallista, parempi olisi lukittautua pumpulihuoneeseen? Uskoisin, että te akat olisitte hieman eri mieltä jos kyseessä olisi teidän oma _miehenne_.
Mä olin jalaton nuori. Kiusattiin koulussa, kavereista ei mitään toivoa, olin niin alhaalla sosiaalisessa asteikossa että olin tuskin ihminen. Iltaisin ja viikonloppusin istuin pimeässä huoneessa ja kuuntelin musiikkia. Äitini sätti ja syytti minkä takia mulla ei ole kavereita enkä käy missään? Isäni oli hiljaa mutta kyllä sen yrmeän pettymyksen ja paheksumien ymmärsi muutenkin. Kiusauksesta en ikinä kertonut kotona, mitä se olisi hyödyttänyt kun vanhemmat olivat mitä olivat?
Mies 42v kirjoitti:
Mä olin jalaton nuori. Kiusattiin koulussa, kavereista ei mitään toivoa, olin niin alhaalla sosiaalisessa asteikossa että olin tuskin ihminen. Iltaisin ja viikonloppusin istuin pimeässä huoneessa ja kuuntelin musiikkia. Äitini sätti ja syytti minkä takia mulla ei ole kavereita enkä käy missään? Isäni oli hiljaa mutta kyllä sen yrmeän pettymyksen ja paheksumien ymmärsi muutenkin. Kiusauksesta en ikinä kertonut kotona, mitä se olisi hyödyttänyt kun vanhemmat olivat mitä olivat?
Olen todella pahoillani ja toivon, että sinulla menee nykyisin huomattavasti paremmin.
N
Meillä on, 19v tyttö, istuu viikonloput sohvalla/makaa sängyssä, mikään ei kiinnosta. Telkkarista katsoo jotain ihme tubettajia kaikki päivät.
Meillä ei ole vielä ihan teinejä. Niissä on kaksi moodia. Toinen on että maataan laakana ja katsotaan videolta kun joku toinen tekee jotakin. Jos käskee tekemään muuta alkaa hirveä mellastus, painiminen, typerehtäminen ja muu älämölö - sitten pitää laittaa ne pihalle kun ei jaksa kuunnella ja katsella. Toiveissa olisi joku välimuoto, eli osattaisiin olla kotona rauhallisesti ilman että kuitenkaan maataan lahnana ja katsotaan koomassa jotain tubettajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten liikkumista ei nähdä tarpeellisena. Paljon liikkuva amerikkalainen ex-hiihtäjä sairastui syöpään nuorena, liikkuvilla on jatkuvasti kaikkea vaivaa nivelten kanssa eikä liikuntaa harrastavat vaikuta sen onnellisemmilta kuin muutkaan. Eikä liikunnalla saa enää edes naista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin. Kyse olikin nyt siitä, että pitääkö sen tekemisen aina olla maksullista tai että kotona olemisen ”vaihtoehto” on ostarilla dokaaminen.
Mitä aktiviteetteja keksit aikuisten seurassa jotka ei jollain tavalla maksaisi jonkin verran rahaa? Ei ne harrastusklubitkaan ilmaisia ole.
Minun pointtini oli se, että nuoret voivat tavata toisiaan myös toistensa kodeissa maksullisen tekemisen tai kaljoittelun sijaan.
Nuoret pelaavat sitä pleikkaa tai tietokonetta sitten siellä kaverin luona, eli ovat jalattomia yhdessä.
Et siis edelleenkään näe eroa siinä, että nuori fillaroi useamman kilometrin kaverinsa luokse - ja muutaman tunnin päästä takaisin - verrattuna siihen, että nuori makaa pleikan ääressä omassa huoneessaan koko viikonlopun? Tämä selvä, en jaksa enää koittaa vääntää ratakiskosta.. 😉
Sitäpaitsi on se hieman eri asia pelata yhdessä kuin yksin. Sanokaas, onko eroa jos mamma käy kaverien kanssa klubilla kuuntelemassa poppia ja vetää skumppapullon vs. vetää skumppapullon kotona youtuben ääressä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin. Kyse olikin nyt siitä, että pitääkö sen tekemisen aina olla maksullista tai että kotona olemisen ”vaihtoehto” on ostarilla dokaaminen.
Mitä aktiviteetteja keksit aikuisten seurassa jotka ei jollain tavalla maksaisi jonkin verran rahaa? Ei ne harrastusklubitkaan ilmaisia ole.
Minun pointtini oli se, että nuoret voivat tavata toisiaan myös toistensa kodeissa maksullisen tekemisen tai kaljoittelun sijaan.
Nuoret pelaavat sitä pleikkaa tai tietokonetta sitten siellä kaverin luona, eli ovat jalattomia yhdessä.
Tää on ihan sama kuin 80-luvulla. Ei me silloinkaan tehty mitään erikoista ulkona. Kavereilla oltiin.
Jutun pointti oli, että nuoret ei nykyään liiku. Ei se, ollaanko himassa kavereilla. Mut mikään ei oo muuttunu.
Ihan varmasti on muuttunut. Nykyään nuoret (ja aikuisetkin) räpeltävät kännykkäänsä kaikki ne väliajat kun eivät pelaa pleikkaa tai katso TV/somea. Noin niinku kärjistetysti. 80-luvulla oli kuitekin useinkin kokonaisia päiviä jolloin ei ollut joku somelaite/peli kädessä, ihan niinkuin tätä ei joku tajuaisi miten surullinen nykytilanne on.
Olen 25 nainen ja aina viikonloput kämpälläni, pelaan pelejä, kokkaan hyvää safkaa. Salilla ja juoksemassa käyn joka toinen päivä vähintään. Hengästyttävää liikuntaa/lihaskuntoa 30-60 min joka kerta. Olen kuitenkin laiskan pulskea ihminen. Nuorena makaskin päivät pitkät. Nyt pidän enemmän huolta kunnosta mutta vain terveyden takia. Olen ihan terve mutta mulla on ahdistusta ollut paljon ja olisi edelleen jollen liikkuisi.
ulkona ei ole mitään tekemistä. Mulla on yksi hyvä ystävä ja paljon internet pelaajakavereita :D Mielestäni ihan mukava elämä. Nuorena ei ollut koska olin masentunut ja yksinäinen aka huonosti voiva nuori koska olin kiusattu ja siitä diagnosoitu trauma. Näin arvelen että monet nuoret voivat juurikin yhtä huonosti kuin minä silloin. Sen takia nyt nautin kun en silloin kyennyt tuntemaan onnellisuutta ja annan palttua muiden mielipiteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä: teinin pitäisi olla poissa vanhempien silmistä ja mielistä. Suomalainen kulttuuri yllyttää lapsia ulos pesästä ja viinan pariin jo todella nuorena. Ja mikä huolestuttavinta, asiantuntijat kannattavat tätä ja pitävät sellaisia kehityshäiriöisinä, jotka haluavat viettää rauhallista ja turvallista nuoruutta.
Mä olin tällainen nuori ja ihan tavallinen, työssakäyvä veronmaksaja musta tuli.
Eiköhän tuossa viitattu liikuntaan eikä viinaksiin. Harvemmin juopottelevat teinit sen enempää liikkuvat.
Urheilu ja juopottelu kuuluu yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä: teinin pitäisi olla poissa vanhempien silmistä ja mielistä. Suomalainen kulttuuri yllyttää lapsia ulos pesästä ja viinan pariin jo todella nuorena. Ja mikä huolestuttavinta, asiantuntijat kannattavat tätä ja pitävät sellaisia kehityshäiriöisinä, jotka haluavat viettää rauhallista ja turvallista nuoruutta.
Mä olin tällainen nuori ja ihan tavallinen, työssakäyvä veronmaksaja musta tuli.
Eiköhän tuossa viitattu liikuntaan eikä viinaksiin. Harvemmin juopottelevat teinit sen enempää liikkuvat.
Urheilu ja juopottelu kuuluu yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selityksiä selityksiä, että muka kaikki maksaa tai että teinit tekevät laittomuuksia ulkona. Tekosyitä.
Raitis ilma ja liikunta tekee todellakin hyvää teineille. Ihan vain kävely ja hengailu ulkona tekee hyvää, parempaa kuin sisällä KOKO VIIKONLOPUN nyhjääminen. Esim. Helsingissä on vaikka mitä ilmaista tekemisen mahdollisuutta teineille, ei todellakaan tarvitse ajella metrolla edestakaisin.
Sulla ei taida olla mitään kokemusta teineistä. Missä ne sitten olisi? Meidän pihaan, jos kerääntyy vähänkään isompi porukka, niin heti huudellaan pois ja sama juttu lasten leikkipuistossa. Parina vuotena oli ja poliisipartiot ajeli pitkin lähiötä. Tämä Helsingissä hyvässä lähiössä. Joten älä puhu paskaa. Eli missä ne nuoret voi kokoontua, jos ei ole rahaa?
Meidän teinit kokoontuvat tallilla. Hevosia saa hoitaa, vaikkei ratsastaisikaan. Hevosten ympärillä on paljon aktiviteettia. Tallilla on kerhohuone ja siellä menee kaikki illat. Näin kahden teinitytön kanssa.
Minua ihmetyttää ketjuun kirjoittavien vanhempien (tai sellaisina esiintyvien) valmiiksi negatiivinen asenne, tyyliin jos ulkona sataa, ei voi tehdä mitään. Totta kai tuollainen asenne periytyy lapsille. Vaatiihan se aktiivista otetta elämään perheen aikuisiltakin toki, että lapset saadaan aktivoitua kodin ulkopuolisiin harrastuksiin.
Älä yleistä. Ja moniko niistä talleilla hevosia hoitavista ei oikeasti haluis myös ratsastaa? Maksullista sekin.
Niin ja just et ku menee esimerk. kaupungille, niin on tosi ärtsyy ettei voi ostaa meikkei ja vaatteit, ku niit on kaupois ja siel ku käy kiertelee ni ei saa niitä. Yleensäkki että minne vaan kattoo, joka paikas on sellasta mitä teini ite haluis ostaa ittelle (autoi, polkupyörii, taloi, korui, hajuvesii, skeittei, ynms) niin elämä on yhtä kärsimystä kun ei saa. Siksi meidän teini aineski saa kaiken mitä se haluu koska vanhempien tehtävänä ei tod ole tuottaa pettymyxii vaan päinvastoin, helliä jälki kasvuaan shoppailemalla rajattomasti.
Koska muuten ei oo mitään järkee mennä mihinkään jos ei pysty ostaan kaikkea sitä, mitä näkee.
Mä itse olin todella jalaton nuori teini. Yläasteella en ikinä poistunut kotoa, kotipihalta viikonloppuisin mihinkään. Nettiäkään ei ollut missä olisi tavannut porukkaa. Mun paras kaveri oli 5v nuorempi poika. Sen kanssa pelattiin tietokonetta ja leikittiin Turtles-ukoilla, mikä tietenkin oli "tosi noloa" muka oman ikäisteni keskuudessa. En ollut suosittu poika ja korisseuraa kokeilin, mutta eihän mua "noloa tyyppiä" sinne kaivattu.
Muistan kun äiti usein sitä ihmetteli, että "kun ei tytötkään kiinnosta". Kyllähän ne kiinnosti, mutta se olisi tuntunut todella kiusalliselta mennä viikonloppuisin jonnekin ostarin kulmille yksin pyörimään, että "pääsisinkö piireihin?". Kerran mentiin sen kaverin kanssa vakoilemaan niitä muita ja arvaa jäätiinkö kiinni. Mä sain varmaan vuoden kiusaamista ja naureskelua tuosta, kun luokan 2 näteintä kovistyttöä paljasti meidät jonkun betoniporsaan takaa kurkistelemassa. Sen jälkeen en todella poistunut viikonloppuisin kotona.
Mutta menetetyt vuodet on tullut otettua kiinni liiankin hyvin. Lukiossa vaihdoi toiselle puolelle kaupunkia ja tuli uudet kaverit. Tupakkaa ja keskiolutta meni kovaa tahtia. Tyttöystäviä tuli ja klamydia. Jaloille oli käyttöä, kun kaikki illat notkuttiin milloin missäkin ja kuljettiin pitkin kyliä. Sitten menin sählyseuraan ja sportattuakin tuli.
Tarinan opetus; antakaa kaikkien lasten ja nuorten kasvaa omaa tahtia.
Tässä ketjussa monet ovat harhautuneet täysin sivuraiteelle. Kyse ei ollut siitä, että pitäisi olla kavereita tai juosta kotibileissä tai kaduilla viikonloput. Tutkijat huolestuivat siitä, että teinit makaavat ja istuvat koko viikonlopun. Se ei ole luonnollista eikä terveellistä.
Teinitkin ovat lapsia, jotka ovat vanhempien vastuulla. Nämä jalattomat pitää lähettää kauppareissulle, koiraa ulkoiluttamaan tai panna johonkin harrastukseen. Tai heidät voi ottaa mukaan sienimetsään tai pihatöihin. Yhdessä voi lähteä pyöräretkelle ja piknikille, uimahalliin tai ulos palloa potkimaan tai kävelylle ja tutuilla käymään.
Monet vanhemmat eivät näköjään tajua, että lapsen ulkoilu ja liikunta on heidän vastuullaan edelleen, vaikkei lapsi ole enää leikki-ikäinen. Kuka pitäisi neljävuotiasta viikonlopun sisällä? Kaikille lienee selvää, että senikäisen pitää päästä kaivamaan hiekkaa, juoksemaan ja kiipeilemään. Sama koskee 14-vuotiasta!
Missä vanhemmat ovat? Makaavatko he myös koko viikonlopun? Miksi perhe ei tee asioita yhdessä? Minusta tuo lehtijutun kuvaama tilanne on heitteillejättö ja suurta välinpitämättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin teini ei käy koskaan muualla kuin koulussa. Muulloin pelaa vaan kotona tietokoneella. Ei ole kavereita. Muualla kuin siellä netissä.
kavereitahan nekin on. vai miten se eroaa siitä että vaihdetaan kuulumiset muutaman kerran kuussa esim puhelimella?
Mä olin kotona viihtyvä nuori, 14v. Siellä soittelin pianoa tuntikaudet, lauloin, luin ja maalasin. Äitiä huoletti, kun en ikinä käynyt missään.
So, sitten lukiossa menin kotibileisiin ja join viinaa. 21-vuotiaana muutin opiskelemaan ja join lisää viinaa. Se kai oli OK?
Vierailija kirjoitti:
Mä olin kotona viihtyvä nuori, 14v. Siellä soittelin pianoa tuntikaudet, lauloin, luin ja maalasin. Äitiä huoletti, kun en ikinä käynyt missään.
So, sitten lukiossa menin kotibileisiin ja join viinaa. 21-vuotiaana muutin opiskelemaan ja join lisää viinaa. Se kai oli OK?
Luitko edes sitä lehtijuttua? Tutkijat ovat huolissaan LIIKKUMATTOMUUDESTA, ei siitä, että teinit dokaavat liian vähän.
Miksi vaivautua kommentoimaan juttua, jota ei ole edes lukenut?