Olimme lapsemme kanssa metsäretkellä, vastaan tuli nainen irti olevan ison koiran kanssa ja koira tuli luoksemme
Omistajan koettamattakaan estää. Näin heti ettei koira ollut vihainen, annoin käden haisteltavaksi ja poikakin taputti koiraa. Mutta omistajan käytöstä en ymmärrä ! On koirapelkoisia ihmisiä, jotka tulisivat hysteerisiksi jo irti juoksevasta Mopsista saati Berhnandinkoirasta.
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oma huoli maastopelastuskoiran omistajana ja kouluttajana. Pelkään, että koiriin tottumaton marjasta säikähtää ja tekee pahaa koulutuksessa olevalle herkälle koiralle. Koira on maanomistajan luvalla treeneissä ja koulutuksen mukaan pysähtyy ja haukkuu maastossa löytyvää ihmistä kunnes kouluttaja saapuu paikalle. Miten marjastaja voisi tietää, että alue on treenialuetta eikä koira ole agressiivinen, vaikka osa koirista näyttävät jopa pelottavilta haukkuessa maalimiestä.
Myös vapaaehtoistyön koirat ovat joskus pentuja ja koulutus aloitetaan jo nuoressa iässä. Ne eivät vain synny valmiina vaan aluksi "epävarma" irtipito on välttämättömyys. Pidäthän koirapelkoinen tämän mielessä, etkä suoraan lyö tai myrkytä kohti tulevaa koiraa, joka istuu viereesi ja alkaa haukkua.
Minä olen huolissani marjastajasta. Miten takaat hänen turvallisuutensa? Aivan, et mitekään. Ei hän kiinnosta sinua.
Koulutukseen pääsevät vain siihen soveltuvaksi todetut koirat. Tilannetta harjoitellaan täysin luvallisesti asiantuntevilla maalimiehillä, jotka myös harjoitusten edetessä antavat palautetta miten koira toimii maalimiehen läheisyydessä. Pureminen ja hyppiminen ovat ehdottomia virheitä.
Tällä koiralla on täysi oikeus olla metsässä irti harjoituksen aikana, kuten myös marjastajalla jokamihen oikeudella. Marjastajalla ei kuitenkaan ole lupa satuttaa koiraa, joka ei satuta marjastajaa. Haukunta ei satuta.Mutta muista sinä kommentoija, että ehdottomasti kiellät etsinnät lapsesi eksyessä metsään tai kun isoäitisi loukkaantuu ja jää yksinään odottamaan apua sieniretkellä. Sillä nämä etsinnät aloittaa aina koira vapaaehtoisen isäntänsä kanssa säässä kuin säässä ja kelloon katsomatta.
Tällaisen toiminnan ulkopuolella en minäkään hyväksy irti olevaa koiraa, joka päästetään tulemaan toisen lähelle tai pihalle.
Myrkytän, jos tulee vastaan. Vihaan koiria. Helvetin petoja.
Peto olet itse, vaarallinen sellainen. Varmaan haluatko olla. Yön pimeydessä tuijotat peiliin hiusten läpi.
En ole kelle vastasit. Kiitos illan nauruista, kuulostat aivan anopiltani.
Lapseni oli hukkua kun UIMARANNALLA irti ollut koira lähti ajamaan takaa veteen. Juoksin nopeasti paikalle ja paiskasin koiran niskavilloista pois ja pelastin lapseni. Koiran omistaja alkoi raakkua, että olen luonnevikainen kun kohtelen hänen koiraansa tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Palsta jolla vihataan ihan kaikkea: ystävällisiä koiria, vihaisia koiria, kiinni olevia koiria, vapaana olevia koiria, kissoja, lehmiä, oravia, pupuja, hevosia, lapsia, teinejä, aikuisia, vanhuksia jne.... rauhottukaa
Tämäpä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oma huoli maastopelastuskoiran omistajana ja kouluttajana. Pelkään, että koiriin tottumaton marjasta säikähtää ja tekee pahaa koulutuksessa olevalle herkälle koiralle. Koira on maanomistajan luvalla treeneissä ja koulutuksen mukaan pysähtyy ja haukkuu maastossa löytyvää ihmistä kunnes kouluttaja saapuu paikalle. Miten marjastaja voisi tietää, että alue on treenialuetta eikä koira ole agressiivinen, vaikka osa koirista näyttävät jopa pelottavilta haukkuessa maalimiestä.
Myös vapaaehtoistyön koirat ovat joskus pentuja ja koulutus aloitetaan jo nuoressa iässä. Ne eivät vain synny valmiina vaan aluksi "epävarma" irtipito on välttämättömyys. Pidäthän koirapelkoinen tämän mielessä, etkä suoraan lyö tai myrkytä kohti tulevaa koiraa, joka istuu viereesi ja alkaa haukkua.
Minä olen huolissani marjastajasta. Miten takaat hänen turvallisuutensa? Aivan, et mitekään. Ei hän kiinnosta sinua.
Pelastuskoiran kouluttaja ei ole kiinnostunut marjastajan turvallisuudesta? Ymmärrätkö mitä varten pelastuskoiria koulutetaan?
Mikä pelastuskoira se on, jos se häiriköi, haukkuu ja pelottelee ihmisiä?
Millä tavalla koiran kuuluisi sinusta ilmaista pimeässä metsässä, että täällä tämä tajuton vaari on ellei saa haukkua? Mikä olisi vähemmän pelottavaa? Saako 5-vuotias eksynyt odotella aamuun, kun ihmisten etsintäryhmä ei pysty kattamaan alueita riittävästi? Eikä nämä kaikkea pelkäävät uskalla tulla sitä kadonutta mummua edes etsimään, mutta kieltävät samalla koiran käytön. Häiriköikö sinua myös opaskoira, joka haukkuen pyytää apua auton alle jääneelle sokealla omistajalleen?
Muuten vain irrallaan olevat koirat ovat asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni oli hukkua kun UIMARANNALLA irti ollut koira lähti ajamaan takaa veteen. Juoksin nopeasti paikalle ja paiskasin koiran niskavilloista pois ja pelastin lapseni. Koiran omistaja alkoi raakkua, että olen luonnevikainen kun kohtelen hänen koiraansa tuolla tavalla.
Jotkut rodut (esim newfoundilaiset) yrittää luonnostaan pelastaa vedessä olevia koska luulevat näiden hukkuvan. Toiseksi en usko tarinaasi, et pysty juoksemaan vedessä kovinkaan pitkälle ilman että kaadut, jos olivat niin rannassa, että pystyt, ei hukkumisriski ollut kovin suuri.
Vai rikotko fysiikan lakeja?
Noniin, nyt menee taas yli. Menkääpäs nukkumaan ja jutellaan sit aamulla, kun edes muutama on rauhoittunut, levännyt ja osaa katsoa asiaa muidenkin näkökulmasta, kunnes taas löytää jonkun syyn vittuuntua, kun ei se maailma pyörikkään oman navan ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut rodut (esim newfoundilaiset) yrittää luonnostaan pelastaa vedessä olevia koska luulevat näiden hukkuvan. Toiseksi en usko tarinaasi, et pysty juoksemaan vedessä kovinkaan pitkälle ilman että kaadut, jos olivat niin rannassa, että pystyt, ei hukkumisriski ollut kovin suuri.
Vai rikotko fysiikan lakeja?
Tarina on tosi. Lapsi oli 2 v ja kaivoi rantaviivalla kuoppaa kun koira hyökkäsi. lapsi juoksi veteen. Olin sen verran lähellä uimataidottoman lapsen luona ja ranta matala, että nopeasti tilanteessa.
Touko Aalto on tonttu, puutarhatonttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira tulee yllättäen juosten metsässä kohti ja viisivuotias säntää pakoon vaistomaisesti mistä koira innostuu kyllä varmasti enemmän ja lähtee haukkuen vielä hanakammin perään. Mitä muuta voi tehdä kun huutaa ja lujaa lapselle että pysähtyy, ei todellakaan kuule muuten haukkumisen alta. Lapsi pysähtyy ja koira saa hänet kiinni ja kaataa. Silloin pitää itsekim sännätä apuun. Koiran omistajaa ei näy ennenkuin lapsi on sylissä ja koira kieppuu yhä haukkuen ympärillä. Ja mitä sanoo paikalle saapunut puuskuttava omistaja: ei olisi saanut huutaa kun koira innostuu ja tartutat myös huutamalla koirapelon lapseen. WTF?
Juuri noin, ilman WTF:ää. Koira vaistomaisesti seuraa juoksevaa ja huuto, säntäily, huitominen ja muu elämä on muutenkin kiinnostavaa. Opetat lapsellesi paljon muitakin asioita, mikset myös sitä miten eläinten kanssa käyttäydytään?
Opeta sinä koiraasi käyttäytymään ihmisten kanssa. Tässä ketjussa koirat ovat mm ahdistelleet vammaista ja lapsia. Se on kuitenkin hurttahullulle ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos pitää vapaana kunhan menee takuuseen ettei elukka lähesty muita ihmisiä. Eivät kaikki diggaa käsiä nuoleskelevista eläimistä.
Eläin on aina eläin, ja sillä on eläimen vaistot. Yhdestäkään koirasta ei voi "mennä takuuseen" ettei se hyökkäisi tai aiheuttaisi vahinkoa vieraalle ihmiselle. Eikä harvassa ole nekään tapaukset, missä koira on hyökännyt omistajansa kimppuun.
Mitä tällainen kirjoittaja tekee lentokentän huumekoiran lähestyessä. Koska ei voi mennä takuuseen! Eihän yhdestäkään ihmisestä voi myöskään mennä takuuseen.
Toiseen väitteeseen olisin kiinnostunut näkemään lähdettä.Saattaa ääni kellossa muuttua, kun oma piskisi revitään kappaleiksi vapaana jolkotelleen koiran toimesta.
Siksi mun on 70 kg. Edes susi ei yritä repiä.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, ei kukaan kyllä voi elää elämäänsä varautuen aina siihen, että ympärillä olevilla ihmisillä on ties mitä pelkoja. Mun mielestä naurettavia nää "no entäs jos olisin ollut koirapelkoinen" -kommentit. No jos jos jos.
Kuulehan, koirapelko on verrattain yleistä ja kun laki ja säännöt sen irtipidon kieltävät, niin se pitää vain hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos pitää vapaana kunhan menee takuuseen ettei elukka lähesty muita ihmisiä. Eivät kaikki diggaa käsiä nuoleskelevista eläimistä.
Eläin on aina eläin, ja sillä on eläimen vaistot. Yhdestäkään koirasta ei voi "mennä takuuseen" ettei se hyökkäisi tai aiheuttaisi vahinkoa vieraalle ihmiselle. Eikä harvassa ole nekään tapaukset, missä koira on hyökännyt omistajansa kimppuun.
Mitä tällainen kirjoittaja tekee lentokentän huumekoiran lähestyessä. Koska ei voi mennä takuuseen! Eihän yhdestäkään ihmisestä voi myöskään mennä takuuseen.
Toiseen väitteeseen olisin kiinnostunut näkemään lähdettä.Saattaa ääni kellossa muuttua, kun oma piskisi revitään kappaleiksi vapaana jolkotelleen koiran toimesta.
Siksi mun on 70 kg. Edes susi ei yritä repiä.
Ei se koiran koko sitä sudelta pelasta, luonne ja reagointi hyökkäyksen sattuessa voi pelastaa. Joku lempeä berni tai bernhardilainen pääsisi varmaan hengestään massastaan huolimatta.
Järkyttävää herjausta joltain koiranomistajalta. Haukutaan avohoitopotilaaksi ja ties miksi ja vain sen takia että lain mukaan koira on pidettävä kiinni. Muuttakaa Venäjälle, jos on noin vaikeaa.
Minä, 145cm naisihminen olen lentänyt kuin leppäkeihäs ison koiran hypättyä takaapäin selkää vasten yleisellä kuntopolulla. Istuin maassa polvi veressä ja huusin omistajalle koiran pitämisestä kiinni , omistaja hoki vain että koira on kiltti ja ihan vauva ! Jätti minut konkkaamaan kotiin jalkani kanssa ja tuon jälkeen en ole voinut lenkkeillä vilkuilematta vainoharhaisesti taakseni.
Muistakaahan, koirapelkoiset, että meitä yksityisiä maanomistajiakin on paljon. Minä pidän omilla maillani koiraani niin paljon vapaana kuin haluan. Sinä voit siellä liikkua jokamiehenoikeudella, mutta myös minulla on oikeuteni, ja koirallani.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan, koirapelkoiset, että meitä yksityisiä maanomistajiakin on paljon. Minä pidän omilla maillani koiraani niin paljon vapaana kuin haluan. Sinä voit siellä liikkua jokamiehenoikeudella, mutta myös minulla on oikeuteni, ja koirallani.
En usko, että tähän ikinä mitään vastaat, mutta onko koirallasi oikeus mennä ja hyppiä lapsia ja aikuisia päin?
Meilläkin asuu virkakoiria, mutta en silti ymmärrä tuon aiemman virkakoirista uhoajan pointtia. Emme todellakaan juoksuta mitään koiraa vapaana sen nojalla että se on virkakoira.
2000-l alusta varmasti moni muistaa tapauksen, jossa virkakoira puri ulkoiluttajaltaan kyynärvarren irti, ja toisen, jossa virkakoira repi oman perheen lapselta päänahan irti.
Koiramateriaali on muuttunut todella paljon eikä välttämättä tasapainoisempaan suuntaan. Nykyiset koirat on todella nopeita ja kiihkeitä, mistä on suurta etua monessa asiassa mutta ei kaikissa. Yhä useampi koira käyttää etsintätehtävissä koppaa, koska saattavat kiihkossaan rouhaista sitä eksynyttä marjastajaa.
Keski-Euroopassa koirat ovat siististi ja irti ihan vilkkaissa ydinkeskustoissakin, pysyvät omistajiensa lähellä eivätkä rähise. Kukaan ei lyö tai potki eläimiä ja ohikulkijat ymmärtävät kävellä vain ohi.
Täällä pitää pitää 1m hihnassa, mielellään kiinteästi omistajassa kiinni ja irtiolon treenaaminen on ankarasti kiellettyä. Ei mikään ihme että koirilta jää sosiaalistuminen jne puolitiehen.
Tämä ketju todistaa jälleen kerran se että yllättävän monet koiranomistajat ovat ääliöitä. Se kuuluu ihan hyviin tapoihin että koira kutsutaan vierelle kun vastaan tulee ihmisiä tai eläimiä. Meidän koira on aina remmissä metsässä ja se kutsutaan aina vierelle kun tulee mitä tahansa kohtaamisia. Sen ei pitäisi olla niin vaikeaa.
Tänä vuonna tullut useita tilanteita missä vieras koira tullut iholle. Ja edes pyynnöstä eivät ole ottaneet koiraansa kiinni. Pahimpia ovat kännykässä puhujat, he eivät näe tai kuule koiraansa. Minulla on nykyään toinen remmi mukana, millä voi sitten läiskiä sitä toista koiraa.