Olimme lapsemme kanssa metsäretkellä, vastaan tuli nainen irti olevan ison koiran kanssa ja koira tuli luoksemme
Omistajan koettamattakaan estää. Näin heti ettei koira ollut vihainen, annoin käden haisteltavaksi ja poikakin taputti koiraa. Mutta omistajan käytöstä en ymmärrä ! On koirapelkoisia ihmisiä, jotka tulisivat hysteerisiksi jo irti juoksevasta Mopsista saati Berhnandinkoirasta.
Kommentit (325)
Italiassa kerran olimme poikaystäväni kanssa käymässä luonnonsuojelualueella. Löysimme vesiputouksen jonka luokse jäimme istuskelemaan. Sinne sitten tuli lyhyt ukko kahden aivan jumalattoman ison koiran kanssa, ja ne koirat oli vapaana. Koirat tuli meidän luokse, ja alkoi kierrellä meitä ja juosta ympärillä ja hyppiä. Varastivat myös meidän kengät ja veivät jonkin pöpelikköön. Mua alkoi tosissaan pelottaa se koirien hyppiminen ja kun kiertelivät ympärillä. Huusin sitten omistajalle ihan täyttä kurkkua että voitko laittaa koirat kiinni. Noh se mies sitten nauro vaan että ei ne mitään tee. Sitten kutsui koiria ihan useita kertoja, ei mitään reaktiota koirilta. Mä olin tässä vaiheessa jo tosi peloissani kun ei saa noin isoja koiria hallintaan. Pelottaa kyllä vieläkin yleisesti jos huomaan ettei omistaja hallitse koiraansa. Muuten olen kyllä tosi eläinrakas ja tykkään koirista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun olen ollut metsässä lapsen kanssa siellä on tullut irrallaan olevia koiria vastaa ja viime kerralla tuli kaksi isoa koiraa haukkuen ja hyppi päin ja omistaja tuli n. 5 minuutin päästä, lapsi huusi kurkku suorana ja tärisi peloissaan ja omistaja sanoi vaan että "ne on ihan kilttejä". Ja tämän tapauksen jälkeen ei lapsi ole metsään suostunut. Sama kun käyn päivittäin pururadalla lenkillä niin joka kerta tulee vastaan irtonaisia koiria. Kerran juoksi joku iso koira haukkuen ja muristen ja oli oikeesti ihan helvetin pelottava olin ihan varma että se hyökkää kimppuu ja onneksi sain pidettyä itteni vaan ihan liikkumattomana enkä lähtenyt juoksemaan. Omistaja huuteli sitä kauempaa ja jossain vaiheessa se sitten totteli ja lähtivät vilkkaasti pois. Tossa tilanteessaa olisin toivonut omistajalta edes jonkilaista pahoittelua.
Vie nyt hyvänen aika se lapsi johonkin eri metsään tai metsikköön jossa ei koiria kirmaa ja huolehdi ettei pelko jää pysyväksi. Sinusta se on kiinni.
Tosi ikävää ja omituista,että jotkut pitävät pururadalla koiria vapaana. Eihän niin saisi tehdä. Mutta noin muuten, en ymmärrä miksi ei metsässä kauempana asutuksesta saisi pitää hyvin koulutettua koiraa irti.No hyvänen aika kun eri metsissä ollaan käyty ja kun kammo on tullut nii ei paljon auta selitykset että tässä metsässä ei ehkä tule koiria vastaan.
Taas koirapelkoinen vanhempi tartuttaa samaa asennetta lapseen. Siis ymmärrän kyllä että lapsi saanut kammon jonkun urpon koiranomistajan seurauksena,mutta sinä vastaat jatkosta. Älä lupaa lapselle,että tässä metsässä ei tule koiria vastaan vaan opeta ettei koiria tarvitse pelätä! Vie lapsi tutustumaan pikkuhiljaa johonkin taatusti ystävälliseen,lempeään ja pienehköön koiraan.
En ole koirapelkoinen (itseasiassa haaveilen omasta koirasta) eikä lapsenikaan pelkää vastaan tulevia "normaalisti käyttäytyviä" koiria tai tuttuja koiria. Se pelkää metsiä ja siellä kimppuun hyökkääviä koiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, ei kukaan kyllä voi elää elämäänsä varautuen aina siihen, että ympärillä olevilla ihmisillä on ties mitä pelkoja. Mun mielestä naurettavia nää "no entäs jos olisin ollut koirapelkoinen" -kommentit. No jos jos jos.
Iso tai muuten voimakas koira otetaan aina pelotteeksi toisia ihmisiä vastaan.
Miksi siis omistaja päästää koiran irti yleisellä paikalla, kun se on pelote ?
Sama kun pitäisi puukkoa paljaana esillä yleisellä paikalla; pääsisi saman tien poliisin kanssa tekemisiin.
No hölynpölyä. Meidän koirat ovat isoja, pehmeitä, kilttejä nallukoita, jotka eivät uhkaa muuten kuin istumalla kengän päälle saadakseen mahdollisimman paljon rapsutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, ei kukaan kyllä voi elää elämäänsä varautuen aina siihen, että ympärillä olevilla ihmisillä on ties mitä pelkoja. Mun mielestä naurettavia nää "no entäs jos olisin ollut koirapelkoinen" -kommentit. No jos jos jos.
Mun mielestä on naurettavaa miten vähän koiranomistajat huomioivat sitä että koirille allergisia ihmisiä on myös aika paljon, aina ei ole kyse välttämättä koirapelosta tai -vihasta vaan oikeasti terveydestä.
Allergioita olisi paljon vähemmän, jos ihmiset olisivat eläinten kanssa enemmän tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TässäKÄÄN ketjussa ei ole vastauksia siihen, miksi koirat on vapaana ja miksi ne päästetään toisten luo kysymättä lupaa.
Minä pidän joskus metsässä vapaana,ehkä kerran 2-3kk. Ajan autolla aina maalle ja kunnolla kauemmas metsään,harvemmin tulee ketään vastaan. Pidän siksi että koira tarvitsee paljon liikuntaa ja nauttii suunnattomasti vapaana kirmaamisesta. Koira on hyvin koulutettu,tulee luokse kutsuttaessa,on kiltti muille koirille ja ihmisille vauvasta vaariin. Ei "hyökkää" iloisena tuntemattomia päin kuitenkaan tai kaada ketään,koska ystävällisyydestä huolimatta on varautunut vieraita kohtaan ja tulee minun luokseni jos kohtaa vieraita.
Kun valitset sattumanvaraisen metsän, niin siellä voi olla käynnissä kanalintu/supikoira/hirvijahti, jonka te sitten sotkette. Koirien irrallaan oloa säädellään Metsästyslaissa, ja lain yksiselitteinen tulkinta on, että koiraa ei pidetä vapaana kuin omistajansa mailla tai niillä mailla, joihin koiranomistaja on vuokrannut metsästysoikeuden. Kuinka vaikeata tämä on käsittää????
Koira tulee yllättäen juosten metsässä kohti ja viisivuotias säntää pakoon vaistomaisesti mistä koira innostuu kyllä varmasti enemmän ja lähtee haukkuen vielä hanakammin perään. Mitä muuta voi tehdä kun huutaa ja lujaa lapselle että pysähtyy, ei todellakaan kuule muuten haukkumisen alta. Lapsi pysähtyy ja koira saa hänet kiinni ja kaataa. Silloin pitää itsekim sännätä apuun. Koiran omistajaa ei näy ennenkuin lapsi on sylissä ja koira kieppuu yhä haukkuen ympärillä. Ja mitä sanoo paikalle saapunut puuskuttava omistaja: ei olisi saanut huutaa kun koira innostuu ja tartutat myös huutamalla koirapelon lapseen. WTF?
Huonosti käyttäytyvien yhteiskuntakelvottomien koirien ja omistajien(joita näppituntumalla on kaupunkioloissakin suurin osa koirakannasta) käytöstä puolustavien ihmiskoirien kannattaisi pitää ajatuksensa omana tietonaan. Palstan koirakeskusteluja luettuani olen saanut sen käsityksen, että koirien omistajat todella ovat todella häiriintyneitä. Oma lukunsa on se jäärä, joka ilmestyy aina jankuttamaan kuinka koira hyökkää ja puree niin nopeasti, ettei ihminen ehdi siihen kissaa sanoa. On se sellainen m unanjatke. Muut hauvelit vaan vasrattomasti leikittelevät.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti käyttäytyvien yhteiskuntakelvottomien koirien ja omistajien(joita näppituntumalla on kaupunkioloissakin suurin osa koirakannasta) käytöstä puolustavien ihmiskoirien kannattaisi pitää ajatuksensa omana tietonaan. Palstan koirakeskusteluja luettuani olen saanut sen käsityksen, että koirien omistajat todella ovat todella häiriintyneitä. Oma lukunsa on se jäärä, joka ilmestyy aina jankuttamaan kuinka koira hyökkää ja puree niin nopeasti, ettei ihminen ehdi siihen kissaa sanoa. On se sellainen m unanjatke. Muut hauvelit vaan vasrattomasti leikittelevät.
Kannattaisi muistaa että palstalla pyörii pääosin se päävikaisin,pahoinvoivin ja häiriintynein osa kansasta. Suurinosa keskusteluista ja kommenteista on niin sairaita ja näyttää sen rumimman puolen ihmisyydestä,että usko ihmiskuntaan menee jos viipyy täällä pidempään.
Itse lenkkeilen pohjois-Hki:saä Vantaanjoen varrella ja metsäpoluilla. Todella paljon on koiria tällä alueella ja yhä enenevässä määrin omistajat ulkoiluttavat koiriaan irrallaan.
Ja myös se ärsyttää, kun koiria on usein ihmisillä monta jopa 3-5 koiraa. Ovat pitkissä hihnoissa ja levittäytyneet poluille, eikä pääse ohi. En pidä yhtään siitä, että vieraat koirat tulevat liian lähelle nuuskimaan.../
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi muistaa että palstalla pyörii pääosin se päävikaisin,pahoinvoivin ja häiriintynein osa kansasta. Suurinosa keskusteluista ja kommenteista on niin sairaita ja näyttää sen rumimman puolen ihmisyydestä,että usko ihmiskuntaan menee jos viipyy täällä pidempään.
Ikävä kyllä kokemukset tosielämässä vahvistavat käsitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa metsässä retkeillessän minulla on aina mukana karamellivärillä värjättyä etikkavettä pienessä suihkupullossa. Kun jonkun idiootin koira kulkee irrallaan ja tulee haistelemaan, niin suihkautan siitä. Sen jälkeen tiedustelen koiran omistajalta, että onko hänellä mitään käsitystä metsästyslaista.
Tähän aikaan vuodesta saa kyllä metsästylain puolesta pitää vapaana. Maalis- elokuussakin niin, että koira on välittömästi kytkettävissä. Sama koskee kissoja.
Oikeastiko saa? Miksi metsästyslaissa pykälässä 53 sanotaan, että "Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella."
No ootko antanut metsästysseuralle luvan, että maillasi saa metsästää?
Tämä on oma huoli maastopelastuskoiran omistajana ja kouluttajana. Pelkään, että koiriin tottumaton marjasta säikähtää ja tekee pahaa koulutuksessa olevalle herkälle koiralle. Koira on maanomistajan luvalla treeneissä ja koulutuksen mukaan pysähtyy ja haukkuu maastossa löytyvää ihmistä kunnes kouluttaja saapuu paikalle. Miten marjastaja voisi tietää, että alue on treenialuetta eikä koira ole agressiivinen, vaikka osa koirista näyttävät jopa pelottavilta haukkuessa maalimiestä.
Myös vapaaehtoistyön koirat ovat joskus pentuja ja koulutus aloitetaan jo nuoressa iässä. Ne eivät vain synny valmiina vaan aluksi "epävarma" irtipito on välttämättömyys. Pidäthän koirapelkoinen tämän mielessä, etkä suoraan lyö tai myrkytä kohti tulevaa koiraa, joka istuu viereesi ja alkaa haukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa metsässä retkeillessän minulla on aina mukana karamellivärillä värjättyä etikkavettä pienessä suihkupullossa. Kun jonkun idiootin koira kulkee irrallaan ja tulee haistelemaan, niin suihkautan siitä. Sen jälkeen tiedustelen koiran omistajalta, että onko hänellä mitään käsitystä metsästyslaista.
Tähän aikaan vuodesta saa kyllä metsästylain puolesta pitää vapaana. Maalis- elokuussakin niin, että koira on välittömästi kytkettävissä. Sama koskee kissoja.
"Niin että koira on välittömästi kytkettävissä..."
Juuri tuollaisten idioottien takia aika ajoin on surullisia raatelu-uutisia.
Koiranomistajana en ymmärrä tällaisten ihmisten logiikkaa. Lenkillä ollessamme on pari kertaa juossut koira luokse ja oli koira kuinka kiltti, niin ei koirista voi mennä takuuseen varsinkaan silloin kun kohtaavat toisen koiran.
Ensimmäinen luokse juossut koira jopa haukkui ja teki syöksyjä minua, koiraani ja tuttavani lapsia kohti, mutta onneksi alkoi perääntymään, kun huusin vihaisesti "pois". Kyseinen hyökkäävä koira oli sellainen pörheä pikku koira.
Toinen luokse juoksija oli karkeakarvainen mäyräkoira, joka juoksi omalta aitaamattomalta pihaltaan kauheaa vauhtia meidän luokse. Yritin huutaa sitäkin pois ja estää koirien kohtaamista, mutta pääsi koirani peppua haistelemaan. Kyseisen koiran omistaja tuli selittämään, että koira on kiltti. Hän ei sanonut sanaakaan pahoitellakseen tilannetta. Hänen onnekseen hänen koiransa tällä kertaa kohtasi koiran, joka ei ollut tilanteesta moksikseen.
Joten jos täällä on ihmisiä, jotka pitävät vapaana koiria, niin vinkkinä: Vaikka teidän koira olisi kuinka kiltti, niin et voi mennä takuuseen siitä toisesta koirasta ja kiltti koirakin puolustautuu, josta tappelut saadaan helposti aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele että vuosittain Suomessa tapahtuu noin 500 koirahyökkäystä päivässä. 500! Se on enemmän kuin yksi joka päivä!
Vai että 500 on enemmän kuin yksi! Tuollahan pääsee jo ensimmäisen luokan matikan kokeesta läpi.
Jos koirahyökkäyksiä tapahtuisi 500 PÄIVÄSSÄ niinkuin väität niin eiköhän asialle tehtäisi jotain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oma huoli maastopelastuskoiran omistajana ja kouluttajana. Pelkään, että koiriin tottumaton marjasta säikähtää ja tekee pahaa koulutuksessa olevalle herkälle koiralle. Koira on maanomistajan luvalla treeneissä ja koulutuksen mukaan pysähtyy ja haukkuu maastossa löytyvää ihmistä kunnes kouluttaja saapuu paikalle. Miten marjastaja voisi tietää, että alue on treenialuetta eikä koira ole agressiivinen, vaikka osa koirista näyttävät jopa pelottavilta haukkuessa maalimiestä.
Myös vapaaehtoistyön koirat ovat joskus pentuja ja koulutus aloitetaan jo nuoressa iässä. Ne eivät vain synny valmiina vaan aluksi "epävarma" irtipito on välttämättömyys. Pidäthän koirapelkoinen tämän mielessä, etkä suoraan lyö tai myrkytä kohti tulevaa koiraa, joka istuu viereesi ja alkaa haukkua.
Minä olen huolissani marjastajasta. Miten takaat hänen turvallisuutensa? Aivan, et mitekään. Ei hän kiinnosta sinua.
Koulutukseen pääsevät vain siihen soveltuvaksi todetut koirat. Tilannetta harjoitellaan täysin luvallisesti asiantuntevilla maalimiehillä, jotka myös harjoitusten edetessä antavat palautetta miten koira toimii maalimiehen läheisyydessä. Pureminen ja hyppiminen ovat ehdottomia virheitä.
Tällä koiralla on täysi oikeus olla metsässä irti harjoituksen aikana, kuten myös marjastajalla jokamihen oikeudella. Marjastajalla ei kuitenkaan ole lupa satuttaa koiraa, joka ei satuta marjastajaa. Haukunta ei satuta.
Mutta muista sinä kommentoija, että ehdottomasti kiellät etsinnät lapsesi eksyessä metsään tai kun isoäitisi loukkaantuu ja jää yksinään odottamaan apua sieniretkellä. Sillä nämä etsinnät aloittaa aina koira vapaaehtoisen isäntänsä kanssa säässä kuin säässä ja kelloon katsomatta.
Tällaisen toiminnan ulkopuolella en minäkään hyväksy irti olevaa koiraa, joka päästetään tulemaan toisen lähelle tai pihalle.
Miettikää omalle kohdalle, että teitä päätä pidempi eläin tulee juosten kohti ja kaataa maahan, tai jää ympärillesi pyörimään ja haukkumaan.
Että ihanko totta vanhemmat on AINA tartuttaneet sen koirapelon lapsiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huolissani marjastajasta. Miten takaat hänen turvallisuutensa? Aivan, et mitekään. Ei hän kiinnosta sinua.
Pelastuskoiran kouluttaja ei ole kiinnostunut marjastajan turvallisuudesta? Ymmärrätkö mitä varten pelastuskoiria koulutetaan?
Suomen vaarallisin eläin on koira. Eniten hyökkäyksiä ihmisiä kohtaan. Siksi ne koirat voisi pitää kiinni.
Naurettavia nämä tyypit jotka puollustelevat pieniä, alle metrin mittaisia lapsia kaatavia isoja hyppiviä ja haukkuvia koiria. Koira ei ollut aggressiivinen? No on aika kuumottava tilanne kun huomaat omassa pihassa rauhallisesti leikkivän lapsen joutuneen tälläisen vieraan koiran kaatamaksi ja et saa koiraa pois lapsen kimpusta? Joo on varmaan leikkiä mutta mistä sen tietää milloin nappaakin hampailla kiinni? Ei siinä aleta koiran luonnearviota tekemään kun pitää äkkiä pelastaa lapsi.
Ja mieti itse jos sinua huomattavasti isompi karvainen otus kaataa sinut takaapäin yllättäen ja tönii takaisin alas kun yrität nousta pystyyn? Haloo, inhoan isoja koiria vapaana kaupungissa ja niiden ylimielisiä omistajia, mitä isompi koira sen m....umpi omistaja. Koirilla pitäisi olla kokoraja kaupungissa, työssäkäyvät koirat ovat erikseen.