Olimme lapsemme kanssa metsäretkellä, vastaan tuli nainen irti olevan ison koiran kanssa ja koira tuli luoksemme
Omistajan koettamattakaan estää. Näin heti ettei koira ollut vihainen, annoin käden haisteltavaksi ja poikakin taputti koiraa. Mutta omistajan käytöstä en ymmärrä ! On koirapelkoisia ihmisiä, jotka tulisivat hysteerisiksi jo irti juoksevasta Mopsista saati Berhnandinkoirasta.
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vihaajat eivät vain hyväksy että jollakin toisella on lemmikki tai että joku ajaa polkupyörällä tai että jollain on muutakin sisältöä elämällään kuin muiden asioista nipottaminen? Suomen ahdasmielisyys näkyy hyvin av:lla.
Jos osaisit lukea niin huomaisit, että ihmisiä harmittavat enemmän eläimet, joita ei osata kouluttaa ja joita ei kyetä pitämään aisoissa. Itsellä kokemuksia agressiivisista, kontrolloimattomista koirista mm. kerrostalossa!
Pskat osaan lukea kyllä ja tiedän mistä puhun. Ongelma on nipottavat juntit Suomessa, jotka haluavat määräillä muita eivätkä halua antaa muille tilaa, vaikka asiat joista nipottavat ei heitä edes mitenkään koskettaisi. Rankaisukeskeisyys on yleinen syy sääntöhakuisuudelle. Tämä ominaisuus ei Suomesta lopu.
Itselläni on pienikokoinen uroskoira, joka ei voi sietää muita uroksia. Kiva aina välillä lenkillä törmätä irtioleviin koiriin, kun yhtään ei voi tietää jos oma kpirani alkaa haastaa riitaa. Pahimpia on sellaiset "omalle pihalle jätetyt" kpirat, joiden omistajaa wi näy ja kpira lähtee seuraamaan kun kävelet siitä ohi.. huh!
Vierailija kirjoitti:
AV-palsta on oivallinen katsaus kansaan. 90% on aivan sekaisin, ylihysteerisiä, neuroottisia, agressiivisia ja -tyhmiä.
Tuo koiraviha on jotenkin sairasta, aina ollaan hakkaamassa koira jos sellaisen jossain näkee. Ja olen myös sitä mieltä, että lasten koirapelko on täysin vanhempien aikaansaamaa. Lapsi ei lähtökohtaisesti pelkää eläintä. Joskus eläin voi yllättää (sherlock!), ja siitä saattaa joku pelästyä. Mutta on vanhempien tehtävä purkaa tuo tilanne ja saada lapselle terve suhtautuminen eläimiin. Hysteerinen koirapelko kertoo vanhemmista enemmän kuin riittävästi.
Meillä on useampi tuttavaperhe, joiden lapset (lähinnä tytöt) ovat hysteerisesti pelänneet koiria. Ja vain koska äitinsä pelkäävät. Pari kertaa tytöt ovat meillä käyneet tutustumassa koiriin, eivätkä ole enää sen jälkeen pelänneet. Että niin syvällä tuo kauhea "koirapelko" on. Nyt sujuvasti silittävät naapurienkin koiria ja jopa ulkoiluttavat.
Äitien terapiaan en puutu.
Aivan uskomatonta touhua. Olin pari vuotta sitten metsälenkillä koirien kanssa. Molemmat koirat kytkettyinä ja vastaantuleva lenkkeilijä alkoi jo kauempaa mekastaa ja huutaa miten tekisi mieli tappaa kaikki koirat ja niiden omistajat, ja ettei metsäpolku ole koirien paikka... Missäs sitä nykyään näiden koirakammoisten mielestä pitäisi koirat lenkittää? Kotona juoksumatolla?
Omat koirat ovat aina kytkettynä, myös omalla pihalla. Aina on kuitenkin näitä hulluja latelemassa tappouhkauksia ihan vain koska omistat koiran.
Mää inhoon koiria, en pelkää, mutta inhoon syvästi. En halua, että ne tulee painaan märän kuononsa muhun. Kuitenkin säännöllisesti koiranomistajat antavat elukoidensa olla vapaana, korkeintaan lässyttävät
tehottomasti jonkin kiellontapaisen. Nytkin verenpaineeni nousee, kun muistelen näitä lukuisia kohtaamisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistajan käytös on törkeää. Tosi moni pitää koiria irti metsissä ja pururadoilla, eikä niihin siksi uskalla koiria pelkäävät mennä.
Lahdessa Tapanilan ja Messilän lenkkipoluilla olen kauhulla katsellut kun koirat ryntäilee vapaana ja pyöräilijät painaa alamäkiä satalasissa. Kerran yhdellä oli Flexi kun ansalanka viritetty tien yli ja se oli lähellä ettei pyöräilijä lentänyt pöpelikköön. Sinne jäivät äijät huutamaan kurkkusuorana kun koiranulkoiluttajan mielestä pitäisi polkea hiljempaa ja pyöräilijän mielestä koirankusettajan huomioida muitakin ulkoilijoita.
Ensi kerralla, potkaise koiraa mahdollisimman kovaa päähän. Omistajalle ja mahdolliselle poliisille voit sanoa että koira yritti purra.
Asun myös Lahdessa, täällä läntisellä puolella. Olen vuosia lenkkeillyt siellä täällä ja väitän, että koirien määrä on lisääntynyt älyttömästi, ja samalla se, miten niiden kanssa saa varoa.
Kerran juoksin jalkakäytävällä, ja näin että edessä on kaksi isohkoa koiraa ja omistaja, ja jalkakäytävä tukossa heidän takiaan. Koirat haukkuivat jotakin ja omistajalla oli aika työ pitää ne aisoissa. Ajattelin, etten ainakaan ala suuntaa vaihtamaan, että juoksen autotiellä heidän ohitseen. Vielä mitä, toinen koirista näki minut, alkoi haukkua ja hyppiä kohti. Meni hermot ja sanoin omistajalle, että kouluttaisi koiransa. Omistaja haistatteli takaisin.
Toisen kerran juoksen maantien vieressä olevalla pyörätiellä, jolla on muuten paljon myös kilpapyöräilijöitä. Jostain pellolta jalkoihini juoksee terrieri, joka haukkuu eikä mene pois. Näen omistajan, ja huudan (hän sen verran kaukana että pakko huutaa), että hakisi koiransa pois. Omistaja nauraa eikä tee mitään! Huudan sitten, että olen allerginen koirille, hae se pois. Hymy hyytyy, ja omistajalle tulee kiire. Ei anteeksipyyntöä. Oikeasti en ole allerginen, mutta on se kumma kun ei muu auttanut.
Kolmannella kerralla jälleen terrieri, juoksee yllättäen metsästä pururadalle ja hyppii päin. Vaatteeni sotkeutuivat siinä, ja häädin koiran pois. Takaisin tullessa näen saman koiran kytkettynä, ja kysyn omistajalta että oliko tämä koira äsken vapaana. Omistaja myönsi, jolloin näytin vaatteitani (niissä oli myös koirankakkaa) ja sanoin että koiransa teki tämän. Sanoin, että koirat pitäisi pitää kiinni. Sain vastaukseksi haistatteluja.
Ihan oikeasti! Nämä on ne räikeimmät kerrat, toki on niitä kun koira yrittää päästä luokse, tai haukkuu ja rähisee kohdalla. Ne on niin ärsyttäviä! Itsekin pidän eläimistä ja jopa koirista, mutta en niistä joita ei ole osattu kouluttaa. Voisiko joku omistaja vastata tähän, että miten tällaiset muka on ok?
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen onko koirien omistajat jotenkin itsekkäitä ja epäsosiaalisia, kun ei haluta ymmärtää, että meitä koirakammoisia on suht paljon. Empatiakykyä ja käytöstapoja kiitos.
Kerran lapsena tapahtui niin, että poljin pyörää, kun yhtäkkiä jostain perääni juoksi vapaana pidetty rotikka. Kävi takaapäin kiinni. Onneksi sai iskettyä hampaat vaan paitaan. Paidasta lähti kaistale irti.
Pitäkää ne piskinni kiinni!
Olen syntynyt ulkomailla ja siellä oli siihen aikaan ihan normaalia pitää koiria vapaana. Meidän kanssa samassa rapussa asui isokokoinen saksanpaimenkoira jolla oli tapana ulos lähtiessään hyökätä yksin rapusta haukkuen, säikähdin aina pahasti ja pelkäsin että joskus tuo vielä hyökkää kimppuun. Kodittomia koiria pyöri kaduilla paljon ja liikkui paljon tarinoita miten hyökkäsivät ihmisten kimppuun ja raatelivat pikku lapsiakin. Kerran yksi hyökkäsi kimppuuni leikiten, nyökki hampailla kenkääni, säikähdin ja juoksin karkuun. Myös tätini kimppuun hyökkäsi koira, oli tulossa hänen perässä rappuun, täti puolustautui ostoskasseilla ja pääsi karkuun. Siitä on jo yli 20v ja edelleen mulla on kova koirakammo. Joitain rotuja pelkään kuollakseni (mm. se saksanpaimenkoira ja nämä taistelukoirat, miksi näitä edes annetaan ihmisille lemmikeiksi!?) Ainoastaan pikku koiria en pelkää. Kavereilla on ollut kultainen noutaja, joka ehkä ainoa isompi koira jota en myöskään pelkää. Mutta kyllä Suomessa on hyvin asiat kun täällä todella harvoin näkee koiria vapaina. Mieheni sukulaisilla on labradorin noutajia, 3kpl, ja niillä on tapana haukkua ja hyppiä päälle, oon joutunut jäämään pois tilaisuuksista joissa nuo koirat mukana, kun en vaan pysty pelkoni takia osallistumaan (koirat toki vapaina).
Olen pääosin eläinrakas. Harrastan juoksua ja yllättävän usein vastaan on sattunut räyhäävä koira. Ovat onneksi olleet kytkettynä. Aina näitä
säikähtää. Räyhykoirien omistajat saattavat syyllistää helposti koiraa pelkäävän lenkkeilijän.
Mistä moinen johtuu? Kuinka räyhäävä koira pitää kohdata, ettei se hermostu lisää?
Minä olen joutunut nappaamaan kiinni vieraita taaperoita, jotka ovat paenneet isovanhemmiltaan ja yrittäneet juosta koirani kimppuun. Onneksi ehdin pyöräyttää koiran hihnan lyhtypylvääseen kiinni ja napata molemmat lapset syliin ennen kun ehtivät koiran kimppuun, koira kun ei ole lasten yllättäviin "hyökkäyksiin" tottunut. Täytyy kyllä sanoa, että siinä tilanteessa olin huomattavasti enemmän huolissaan näistä lapsista ja heidän turvallisuudestaan kun koirastani.
Kadulla on myös tullut alakoululaisia vastaan, jotka ovat yllättäin alkaneet "jahdata" hihnassa kulkevaa koiraani. Sekään ei ole mukava tilanne, kun lapsi yllättäin nappaa koiran takamuksesta kiinni.
Kerran on myös palvelutalosta lähtenyt vanhus seuraamaan ja oli pakko pysähtyä koiran kanssa siihen, tai muuten tämä vanhus olisi varmaan seurannut koiraani kotiin asti.
Onneksi koiralle ei kuitenkaan ole lapsikammoa jäännyt näistä yllättävistä tilanteista huolimatta, mutta pyytäisin silti että lapsille kerrottaisiin kotona ettei vieraita koiria saa lähestyä ilman omistajan lupaa (suurin osa osaakin onneksi luvan pyytää). Koirani ei edes ole mikään pieni ja suloinen, vaan isokokoinen harmaa saksanpaimenkoira, joten en ole ihan varma mikä koirassa vetää lapsia puoleensa.
Ps. En pidä omaa koiraani irti yleisillä paikoilla enkä myöskään päästä koiraa haistelemaan vieraita ihmisiä ilman lupaa. Kerran on koirakammoinen ihminen tullut vastaan ja menimme kiltisti koiran kanssa sivummalle odottamaan että hän pääsi ohi (hän siis jo vähän matkan päästä ilmoitti asiasta, joka oli mielestäni ihan fiksusti tehty kapella tiellä).
Hr kirjoitti:
Olen pääosin eläinrakas. Harrastan juoksua ja yllättävän usein vastaan on sattunut räyhäävä koira. Ovat onneksi olleet kytkettynä. Aina näitä
säikähtää. Räyhykoirien omistajat saattavat syyllistää helposti koiraa pelkäävän lenkkeilijän.Mistä moinen johtuu? Kuinka räyhäävä koira pitää kohdata, ettei se hermostu lisää?
Koira pitää totuttaa vastaantulijoihin. Yleensä näkee kliksuttimia käytettävän ja nameja annettavan, kun koira tottelee, jos vastaan tulee juoksija tai pyörä.
Minusta koiranomistajat ovat aika säälittäviä. Tilastojen mukaan sekä yksinäisyys että koirien määrä on lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on pienikokoinen uroskoira, joka ei voi sietää muita uroksia. Kiva aina välillä lenkillä törmätä irtioleviin koiriin, kun yhtään ei voi tietää jos oma kpirani alkaa haastaa riitaa. Pahimpia on sellaiset "omalle pihalle jätetyt" kpirat, joiden omistajaa wi näy ja kpira lähtee seuraamaan kun kävelet siitä ohi.. huh!
Jos uroskoirasi ei voi sietää muita uroksia, ainut oikea tapa olisi ollut steriloida se nuorena. Nyt sille on jäänyt opittu tapa räyhätä muille, jolloin sterkkaaminen ei enää auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koiraa tarvitse pitää hihnassa jos se ei vaeltele ja on koulutettu. Monia koiria ei kouluteta vain hyvin. Koiran ei tule lähestyä vieraita ihmisiä tai koiria.
Minulle on muutaman kerran käynyt niin, että koira on lähestynyt minua joko vapaana tai pitkässä flexissä, ja olen ignoorannut koiran täysin. Takaa on sitten kuulunut omistajaan lässytystä, että voivoi, eikö inhottava nainen huomannut sinua ollenkaan?
Ehkä joillekin koira ei ole koira, vaan joku lapsen tai ystävän tai kumppanin korvike, joka inhimillistetään ja jonka käytöstä pidetään ihmismäisenä.
Voi sinua rukkaaa. Säälimme nyt kaikki joukolla laumassa, että sinua on kohdeltu noin pahasti. Mikä olikaan kirjoituksen pointti, haukkua koiria ja omistajia ilman mitään rationaalista tai rakentavaa itse aiheeseen. Mene käymään Berliinissä niin voit oppiua jotain koirista, nilllityksesi sijaan.
Ei tuossa kyllä ketään haukuta.
Räky räky vuf vuf..lopeta se lässytys kun et selvästi ymmärrä edes mitä kirjoitat. Rationalinen ja rakentava keskustelu on sitten aivan liian kaukana käsityskyvystäsi. Mene käymään Berliinissä niin oppisit kerrankin elämässäsi jotain.
Olen käynyt. Mitä minun sitten olisi pitänyt oppia? Etkö ymmärrä, että koirat eivät kiinnosta kaikkia ihmisiä? t.ohis
Kerron tässä nyt miksi koirani oli irti tässä kerran Minulle oli käynyt kämmäys ja olin jättänyt portin auki. Kuulin kun koira haukkuu ja ryntäsin ulos. Koira oli hyökännyt haukkumaan ohikulkijalle. Oli näykkäissyt takista, siihen tuli reikä. Vein koiran pois ja menin kertomaan miki näin kävi. Pyysin anteeksi ja maksoin takin. Kyseessä oli vahinko. Rouva ei ilmeisesti sitä ymmärtänyt. Minuakin on pienenä purrut irtioleva koira. Lähti pyörän perään ja puraisi jalasta. Sukulaisen koira puri yhtäkkiä kädestä. En itsekkään tykkää tietynlaisista koirista koska pelkään niitä. Enkä tykkää itsekkään ollenkaan irtokoirista. Omaa koiraa en pidä edes mökillä.
Koiran ei lain mukaan tarvitse olla kiinni vaan myös "välittömästi kytkettävissä" riittää myös metsästyaikana joka loppuu 19. elokuuta.
Eli koira saa kävellä vieressä vapaana kunhan sen saa helposti laitettua kiinni kun täytyy. Ja koiraa koulutettaessa esim. rauniokoiraksi saa koira olla vapaana. Myös alle 5kk koira saa olla vapaana. Asia on eri jos alueella on erikseen koirakielto tai "koirat pidettävä kytkettynä" - merkki. Tai jos kyseessä on kuntopolku tms. Ja myös kaikki pannoitetut metsästyskoirat saavat olla vapaana sekä metsästys- että koulutustilanteessa. Tää asia on tietysti ongelmallinen sillä ikänsä koirien kanssa tekemisissä olleen on todella vaikea ymmärtää mistä koirapelko johtuu. Mutta tässä tilanteessa omistaja ei tehnyt väärin sillä tiettävästi annoit ymmärtää että pidät koirista. Mikäli olisit ilmoittanut että pelkäät koiria, olisi tän koiran pitänyt olla kutsuttavissa omistajan viereen . Ja jos tosiaan olit metsässä niin koirahan saa maanomistajan luvalla olla metsässä täysin vapaana 19 elokuuta alkaen. Ja nytkin "välittömästi kytkettävissä". Joten tää omistaja noudatti kyllä lakia.
Kyllähän se vapaana saa metsässä olla kun vaan saa heti kiinni kun tarvitsee. Ja sun ois hyvä kyllä kysyä että jos metsä on hänen oma niin en lähtis kyllä hermostumaan. Meillä on useampia metsiä ja ei ole kyllä vieraiden oikeus sanoa etten omaa koiraani saa siellä ulkoiluttaa. Ja luvan olen antanut myös sukulaisille ja ystäville. Näin maalla toimitaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa!
Mulla on vieläkin traumat siitä kun jouduin lyömään erästä koiraa halolla päähän kun juoksi raivopäisenä meidän pihaan ja tarrasi 1- vuotiasta haalarista. Sen jälkeen hyökkäri minun kimppuun ja löin niin lujaa kun kädestä lähti.
Omistaja hetken yritti raivota mutta karkasi paikalta kun ilmoitin että soitan poliisit. Koira ei enää liikkunut joten en tiedä kuoliko mutta kauheat traumat jäi meille molemmille.No hyi onko totta tämä??? Kantoiko omistaja siis koiransa pois? Aika kauheaa teille ja myös tälle koiralle. Omistaja on täysidiootti.
Ei kun enkelit kantoivat koiran pois.
Vierailija kirjoitti:
Omistajan koettamattakaan estää. Näin heti ettei koira ollut vihainen, annoin käden haisteltavaksi ja poikakin taputti koiraa. Mutta omistajan käytöstä en ymmärrä ! On koirapelkoisia ihmisiä, jotka tulisivat hysteerisiksi jo irti juoksevasta Mopsista saati Berhnandinkoirasta.
Ja sitten kun vastaan tulee karhu tai susi syytät valtiota? Lapset eivät kuulu metsään
Vierailija kirjoitti:
Koiran ei lain mukaan tarvitse olla kiinni vaan myös "välittömästi kytkettävissä" riittää myös metsästyaikana joka loppuu 19. elokuuta.
Eli koira saa kävellä vieressä vapaana kunhan sen saa helposti laitettua kiinni kun täytyy. Ja koiraa koulutettaessa esim. rauniokoiraksi saa koira olla vapaana. Myös alle 5kk koira saa olla vapaana. Asia on eri jos alueella on erikseen koirakielto tai "koirat pidettävä kytkettynä" - merkki. Tai jos kyseessä on kuntopolku tms. Ja myös kaikki pannoitetut metsästyskoirat saavat olla vapaana sekä metsästys- että koulutustilanteessa. Tää asia on tietysti ongelmallinen sillä ikänsä koirien kanssa tekemisissä olleen on todella vaikea ymmärtää mistä koirapelko johtuu. Mutta tässä tilanteessa omistaja ei tehnyt väärin sillä tiettävästi annoit ymmärtää että pidät koirista. Mikäli olisit ilmoittanut että pelkäät koiria, olisi tän koiran pitänyt olla kutsuttavissa omistajan viereen . Ja jos tosiaan olit metsässä niin koirahan saa maanomistajan luvalla olla metsässä täysin vapaana 19 elokuuta alkaen. Ja nytkin "välittömästi kytkettävissä". Joten tää omistaja noudatti kyllä lakia.
Metsästyslaki sanoo näin "Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella." Se välittömästi kytkettävissä tarkoittaa sitä, että koira on max 20 cm päässä omistajastaan ja omistajalla hihna käyttövalmiina,ei missään repun alalokerossa.
Irtokoirissa vituttaa se (vaikka niitä ei pelkäisikään) kun ne monesti hyppää rinnuksille ja likaa vaatteet. Kiva olla ihmisten ilmoilla kuraisissa vaatteissa kun joku ei vaan voi pitää koiraansa kiinni tai kouluttaa sitä. Kerran olin menossa juhliin sellainen valkoinen tyllipaita päällä, kerrostalon pihalla irtokoira hyppäsi rinnoille ja kynnellään repäisi tyllit piloille paidasta. Omistaja oli vaan et oho. En ehtinyt enää kotiin vaihtamaan vaatteita joten niin sitä sitten juhlittiin paskainen, revennyt paita päällä.
Entisenä hevosihmisenä irtokoirat oli kans paska riesa, harva koira tuntuu tuntevan hevoset ja harva omistaja ilmeisesti tajuaa että vaikka koira muuten tottelisi irtiollessa niin yllättävät ja uudet tilanteet, kuten hevoset, saattaa saada sen pasmat ihan sekaisin. Onneksi miun heppa ei pelännyt koiria mutta yllättäen puskista jalkoihin juokseva koira sai senkin kyllä säikähtämään ja hyppimään takajaloilleen yms. onneksi pysyin aina kyydissä enkä tippunut mutta huonolla tuurilla olisin voinut satuttaa näissä tilanteissa itseni pahastikkin. Samoin sille koiralle ois voinut sattua, harva hevonen nimittäin kovin pitkään kattelee räksyttäjiä jaloissaan vaikkei pelkäisikään. Minunkin hevonen antoi aina kaviosta, koiran onneksi ikinä ei kovasti tainnut osua. mutta sen kerran kun kunnolla osuu niin se on huonolla tuurilla koiralta henki pois :(
Että pitäkää vaan niitä koirianne irti...
Tykkäsin koirista ennen lasten syntymää. Tykkään vieläkin, mutta omistajissa näyttäisi olevan huomattava määrä idiootteja. Usamman kerran kaupunkimme pienemmissä leikkipuistoissa olen joutunut hätistämään koiraa ulkoiluttavia hiekkalaatikolta(!) Useampi on alkanut jänkkäämään, että "kyllä leikkipuistoon mahtuu lapset ja koirat ja kyllä mullakin on oikeus olla täällä".
Onko tosiaan ihan OIKEASTI koiran omistajia, jotka uskoo koiran sopivan lasten leikkipuistoon tai hiekkalaatikolle???