Mitä voi tehdä, kun henkilö, jota moitit syystä sanoo "mulle tuli paha mieli siitä mitä sanoit"
Siis aaarrghht, aivan kuin alkaisimme siinä nyt sitten hempeillä sitä, miltä hänestä tuntuu. Miten ilmaista se, että minua ei nyt kiinnosta, mille hänestä tunuu?
Kommentit (329)
öö, sanoisin vaan että hyväkun vihdoin uppos!
opetelkaa kommunikoimaan perskules, mekin käydään esimerkiksi muijan kanssa viikko kerralla läpi tulevat tapahtumat ettei mene ristiin suunnitelmat, on vaikka vapaapäivä molemmilla niin suunnitellaan yhteinen ateria ja "laatuaikaa" kahdestaa, eiole vaikeeta
"No niin oli tarkoituskin. Jos haluat jatkossa välttyä pahalta mieleltä, niin toimipa fiksummin niin ettei tarvitse tulla huomauttamaan."
Vierailija kirjoitti:
Yleensä konfliktitilanteissa kannattaa katsoa peiliin ja ottaa opiksi. Mitä sanoin. Miksi sanoin. Olinko rakentava
Oppia miten ihmisyen kanssa kannattaa toimia
Molempien vai vain toisen, se peiliinkatsominen? Tosin tuon viimeisen lauseen voisi ymmärtää myös kehoitukseksi opetella manipuloimaan muita ihmisiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä illalla tuohon aikaan on ollut ihan lämmintä en ymmärrä miksi ei voi ovia auki pitää?
Linnuista en tiedä mitään, mutta onko teillä sopimus, että lintu saa olla talossa?
Tuulettamisesta senverran vielä, että jos asun talossa, niin haluan myös itse päättää tuulettamisesta.
Ellei sitten ole siitäkin jotain omaa sopimusta.Tässä on nyt ehkä käynyt niin, että tämä ihminen on muuttanut siihen taloon ja nyt vasta tajuaa, että on näitä erikoistoivomuksia sinulla.
Jos käytöksesi on yhtä sekavaa ja epäloogista kuin kirjoitustyylisi, niin en ihmettele, että asukas ei ymmärrä viestintääsi yhtään.
Ja hermostuu.Oliko lintu siis sairas jo ennen vai sairastuiko nyt vasta kun *tuuletettiin*?
Jos kertoisit tarinan aikajärjestyksessä mitä on tapahtunut, niin vastauksetkin olisivat parempia.
Kuten sanottu, minäkään en ymmärrä mitä oikein on tapahtunut ja miksi.
Muuten en ota äitihullun ketjuihin kantaa mutta ei enää näin syksyllä ole mitään järkeä tuuletella illalla vaikka "lämmintä" tavallaan vielä onkin. Aamulla/illalla/yöllä ilmankosteus on tällä hetkellä n.80-98% eli ei todellakaan kannata pitää joskus iltasella ulko-ovea levällään kauaa. Eri asia tietysti jos on jo aloittanut lämmittämiskauden niin sitten ulkoa tuleva reilusti kostea, viileä ilma ei haittaa. Mutta onko sekään kovin järkevää sitten hehkuttaa uunia/pattereita ettei sisällä ole kosteaa kun näin iltapäivällä ilman lämmetessä ja kuivetessa tuulettaminen olisi ihan riittävää.
Omassa talossa ollessaan on toki ihan oma asia miten tuulettelee ja talonsa pilaa mutta ihan jos jo vaikka olet vuokralla tyyliin vanhassa talossa ja vuokraisäntä neuvoo ettei kevät/syksykosteilla voi ikkunoita/ovia pitää auki 24/7 niin kyllä sitä kannattaa noudattaa jos ei tahdo kosteusvauriokorvauksia joutua maksamaan. Tosin tämmöinen pitäisi kyllä tajuta ilman ohjeitakin että jos ulkona on niin viileää ja kosteaa ettei pyykitkään siellä päivässä kuivu niin ei sitä sellaista ilmaa kannata hallitsematta sisään päästää. Vanhojen talojen home/sisäilmaongelmat on lisääntyneet tosi paljon sillä kun ihmiset ei tajua miten niissä taloissa pitää elää. Kissanluukut on joko koko ajan kiinni tai sitten niitä ei suljeta ollenkaan, tuuletetaan liikaa tai sitten ei ollenkaan, ei osata toimia painovoimaisen ilmanvaihdon kanssa, etc. Sitten ihmetellään kun talossa haisee pahalle, lapset on koko ajan kipeitä ja vaatteetkin jo haisee kellarille/mummolalle, kylläpä onkin surkeita taloja aikoinaan rakennettu... Sitten joudutaan pistämään se kymmenen vuoden aikana homehdutettu talo nurin vaikka se oli pysynyt kunnossa oikealla hoidolla aiemmin jo jotain 70 vuotta...
Siellä on kerran ollut ovi auki klo 20.30 kun olivat siivonneet ja pesseet lattiat. On kyllä kamalaa ja varmaan on talo homeessa heti seuraavana päivänä. Kukaan ei ole mistään 24/7 tuulettamisesta puhunut. Pikemminkin ap:lla on outoja tuuletustapoja jos on vuosia asunut samassa talossa avaamatta ikkunoita kertaakaan.
Ja talo ei ole edes serkun. Hän on asunut siellä alle 2 viikkoa eikä ole saanut aloittajalta ohjeita tuulettamisesta. Varmaan olisi kannattanut edes perusasiat neuvoa eikä vain olettaa että toinen osaa lukea ajatuksia ja tuulettaa just niinkuin ap haluaa.
Meillä muuten oli eilen pyykit ulkona kuivumassa ja kuivuivat viidessä tunnissa. Tänään kävin just hakemassa seuraavan koneellisen narulta. Olivat nyt ehtineet kuusi tuntia kuivua. En tiedä missä päin sinä asut mutta ei täällä meillä ainakaan erityisen kosteaa ole. Tai no pyykit ainakin kuivuvat erittäin hyvin ulkona. :)
Harva nyt on hyvilläänkään jonkun esittämiä pelkkiä moitteita itsestään kuunnellessaan.
Tuo 'minulle tuli sanomisistasi paha mieli', voidaan tulkita myös niin ,että ' jospa nyt vaihteeksi lopettaisit tuon minun haukkumisesi, niin voitaisiin keskustella tästä asiasta ja yrittää sitten löytää siihen yhdessä joku ratkaisu joka tyydyttää asian suhteen meitä molempia '.
Kun muuten sanoit että 'syystä', niin tietämättä yhtään mikä syy on kyseessä ei siihen mitään yhtä neuvoa voi antaakaan. Se on ihan minkä kukin syyksi kokee.
Joku voi saada raivokohtauksen ihan pienestä, vaikka lusikan lattialle pudottamisesta, jollekin toiselle (esim. hyvin varakkaalle)taas lainassa olleen auton ajaminen lunastuskuntoon voi olla ihan 'pikku juttu',josta selvitään rahalla.
Syyt ovat siis suhteellisia. (Kuten tietysti koko suhteennekin)
Keskustelusuhde pitäisi kuitenkin aina pyrkiä säilyttämään, eikä laskea sitä kummaltakaan taholta muuttumaan 'moittimissuhteeksi' ( ...jossa toinen on yleensä aina se 'underdog')
Vierailija kirjoitti:
Sanoa että: "joka ei mieltään pahoita ei tapojaan paranna".
Tuo sanonta tarkoittaa että ihminen pahoittaa mielensä oman käytöksensä tähden, ei siitä saadun palautteen takia. Ts ei loukkaannu asiasta sanomisesta vaan siitä mikä aiheutti sanomisen, menee itseensä, näkee käytöksensä ja haluaa muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Siis aaarrghht, aivan kuin alkaisimme siinä nyt sitten hempeillä sitä, miltä hänestä tuntuu. Miten ilmaista se, että minua ei nyt kiinnosta, mille hänestä tunuu?
Pidät suusi visusti kiinni ja ymmärrät kadota lopullisesti hänen tuttavapiiristään.
Katsokaa nyt sit leffa, kuinka minä mieleni pahoitin.
Varmaan jotain että ihan syystä on nyt paha mieli.
Hmm. Periaatteessa toisen kokemusta ei saisi ikinä mitätöidä. Ehkä siis jokin "ymmärrän ja pahoittelut siitä, mutta minä en hyväksy tätä" -kommentti pitäisi olla, mutta toisaalta ei mielipahan taakse saa piiloutua. Esim. jos pettää ja toinen sanoo toista petturiksi, on melko kohtuutonta sanoa, että "pahoitin tuosta mieleni".
Mielenkiintoista olisi kyllä kuulla jonkun psykologin näkemys asiaan.
Enough is enough kirjoitti:
Harva nyt on hyvilläänkään jonkun esittämiä pelkkiä moitteita itsestään kuunnellessaan.
Keskustelusuhde pitäisi kuitenkin aina pyrkiä säilyttämään, eikä laskea sitä kummaltakaan taholta muuttumaan 'moittimissuhteeksi' ( ...jossa toinen on yleensä aina se 'underdog')
Varmaan kannattaisi miettiä erinäisiä tekoja tehdessä, haluaako moitteita ja underdogiksi vai ei. Ei kai voi olettaa, että saa tehdä pahuuksia ilman moitteita?
Harvemmin toinen veemäisyyttään saarnaa toiselle. Sehän on varsin ärsyttävää puuhaa, mutta joskus on vain pakko.
Ehkä voisit korostaa että kritisoit tekoa, et ihmistä itseään. Siinä on iso ero. "Olet hyvä tyyppi mutta toi oli kyllä hölmösti tehty" on kommenttina tähdätty muualle kuin ihmisen sydämeen.
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos kissojenruokintapalkalla saa asua meillä ilmaiseksi, niin ei luulisi olevan liikaa vaadittu. Eikä sekään ollut vaatimus. Mutta en kieltämättä alkanut kyselemään häneltä, että haluaako eläimiä sinne, vaan oletin, että sanoo itse, jos se ei käy. Koska ei voi olla liian paljon toivottu.
ApAsumisesta kissojenruokintapalkalla sovitaan erikseen. Tämä on ihan normaali käytäntö kissojen omistajilla esimerkiksi lomamatkojen aikana, että joku sukulainen tai kaveri tulee asuntoon asumaan ja nimenomaan kissojen hoitajaksi isäntäväen lomamatkan ajaksi. En ole koskaan kuullut ettei tuolloin olisi sovittu, että kaverin on tarkoitus nimenomaan huolehtia eläinten tarpeista. Monesti kaverille on vielä maksettu vaivan palkkaakin, tosin tämä tuskin on tarpeen, jollei kissojenhoitajalla olisi muutakaan asuntoa jossa olla sinä aikana.
Meillä on tällaisia eläintenhoitajia ohjeistettu tuulettamisesta sen verran, että jättää tuuletusikkunat niin pienesti rakoselleen, ettei kissat mahdu raosta ulos. Terassille johtavaa ovea saa pitää vapaasti auki, koska kissat saavat oleskella terassilla eivätkä pääse sieltä karkuun. Muuten on kyllä tuulettamiset ihan kissanhoitajan oman harkinnan varassa. Ei minulle tulisi mieleenkään alkaa kieltämään tuulettamista tai määräämään mihin kellonaikaan ja mistä ikkunasta saa tuulettaa. Älytön ajatuskin.
Joo no sä voit vaikeilla kissojesihoidosta ihan niin paljon kuin haluat, meillä on luotettu tuttaviemme omaan älyyn asioissa. Todella nöyryyttävää vaatia keneltäkään hoitamaan kissoja "kuten minä haluan", kun kyse ei mistään kissojen hoidosta edes ollut, vaan siitä, että ne nyt vain sattuivat kuulumaan pakettiin ja ihminen hyväksyi sen. Ei ole noin vaikeaa.
ApMitä ihmettä sinä sitten valitat, että on tuuletettu väärin ja lintu on sairastunut ja kissa ollut yön yli yksin, jos koet että ystäväsi nimenomaan saa toimia eläintesi suhteen kuten itse haluaa, etkä sinä ole halunnut "nöyryyttää" häntä sopimalla tai edes ohjeistamalla etukäteen asioista? Eikö hän nyt ole sitten toiminut juuri kuten toivoitkin, eli oman harkintansa mukaan, kun ei mitään muutakaan ole pyydetty saati sovittu?
En minä siitä suuttunut, vaan siitä, että hän rupesi komentelemaan MINUA siinä, miten MINUN tulee elää, kun hän itse ensin tulee asumaan MEILLE ilmaiseksi ja sairastuttaa epänormaaliudellaan linnun. Häpeäisi sitä vaan, ettei osaa elää, kuin ihmiset, eikä osaa ajatella keitään muita, kuin itseään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidät suusi visusti kiinni ja ymmärrät kadota lopullisesti hänen tuttavapiiristään.
Hän se minua enemmän kaipaa, kuin minä häntä, jos ei osaa käyttäytyä, koska eipä ole muitakaan ystäviä Suomessa oltuaan niin kauan poissa täältä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"No niin oli tarkoituskin. Jos haluat jatkossa välttyä pahalta mieleltä, niin toimipa fiksummin niin ettei tarvitse tulla huomauttamaan."
Näin olisi varmaan ihan asiallista sanoa. Joskin luultavasti täysin turhaa, kun ei kyseinen henkilö ymmärrä laisinkaan olevansa itse tässä se, joka ei osaa tulla muiden kanssa toimeen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä illalla tuohon aikaan on ollut ihan lämmintä en ymmärrä miksi ei voi ovia auki pitää?
Linnuista en tiedä mitään, mutta onko teillä sopimus, että lintu saa olla talossa?
Tuulettamisesta senverran vielä, että jos asun talossa, niin haluan myös itse päättää tuulettamisesta.
Ellei sitten ole siitäkin jotain omaa sopimusta.Tässä on nyt ehkä käynyt niin, että tämä ihminen on muuttanut siihen taloon ja nyt vasta tajuaa, että on näitä erikoistoivomuksia sinulla.
Jos käytöksesi on yhtä sekavaa ja epäloogista kuin kirjoitustyylisi, niin en ihmettele, että asukas ei ymmärrä viestintääsi yhtään.
Ja hermostuu.Oliko lintu siis sairas jo ennen vai sairastuiko nyt vasta kun *tuuletettiin*?
Jos kertoisit tarinan aikajärjestyksessä mitä on tapahtunut, niin vastauksetkin olisivat parempia.
Kuten sanottu, minäkään en ymmärrä mitä oikein on tapahtunut ja miksi.
Muuten en ota äitihullun ketjuihin kantaa mutta ei enää näin syksyllä ole mitään järkeä tuuletella illalla vaikka "lämmintä" tavallaan vielä onkin. Aamulla/illalla/yöllä ilmankosteus on tällä hetkellä n.80-98% eli ei todellakaan kannata pitää joskus iltasella ulko-ovea levällään kauaa. Eri asia tietysti jos on jo aloittanut lämmittämiskauden niin sitten ulkoa tuleva reilusti kostea, viileä ilma ei haittaa. Mutta onko sekään kovin järkevää sitten hehkuttaa uunia/pattereita ettei sisällä ole kosteaa kun näin iltapäivällä ilman lämmetessä ja kuivetessa tuulettaminen olisi ihan riittävää.
Omassa talossa ollessaan on toki ihan oma asia miten tuulettelee ja talonsa pilaa mutta ihan jos jo vaikka olet vuokralla tyyliin vanhassa talossa ja vuokraisäntä neuvoo ettei kevät/syksykosteilla voi ikkunoita/ovia pitää auki 24/7 niin kyllä sitä kannattaa noudattaa jos ei tahdo kosteusvauriokorvauksia joutua maksamaan. Tosin tämmöinen pitäisi kyllä tajuta ilman ohjeitakin että jos ulkona on niin viileää ja kosteaa ettei pyykitkään siellä päivässä kuivu niin ei sitä sellaista ilmaa kannata hallitsematta sisään päästää. Vanhojen talojen home/sisäilmaongelmat on lisääntyneet tosi paljon sillä kun ihmiset ei tajua miten niissä taloissa pitää elää. Kissanluukut on joko koko ajan kiinni tai sitten niitä ei suljeta ollenkaan, tuuletetaan liikaa tai sitten ei ollenkaan, ei osata toimia painovoimaisen ilmanvaihdon kanssa, etc. Sitten ihmetellään kun talossa haisee pahalle, lapset on koko ajan kipeitä ja vaatteetkin jo haisee kellarille/mummolalle, kylläpä onkin surkeita taloja aikoinaan rakennettu... Sitten joudutaan pistämään se kymmenen vuoden aikana homehdutettu talo nurin vaikka se oli pysynyt kunnossa oikealla hoidolla aiemmin jo jotain 70 vuotta...
Siellä on kerran ollut ovi auki klo 20.30 kun olivat siivonneet ja pesseet lattiat. On kyllä kamalaa ja varmaan on talo homeessa heti seuraavana päivänä. Kukaan ei ole mistään 24/7 tuulettamisesta puhunut. Pikemminkin ap:lla on outoja tuuletustapoja jos on vuosia asunut samassa talossa avaamatta ikkunoita kertaakaan.
Ja talo ei ole edes serkun. Hän on asunut siellä alle 2 viikkoa eikä ole saanut aloittajalta ohjeita tuulettamisesta. Varmaan olisi kannattanut edes perusasiat neuvoa eikä vain olettaa että toinen osaa lukea ajatuksia ja tuulettaa just niinkuin ap haluaa.
Meillä muuten oli eilen pyykit ulkona kuivumassa ja kuivuivat viidessä tunnissa. Tänään kävin just hakemassa seuraavan koneellisen narulta. Olivat nyt ehtineet kuusi tuntia kuivua. En tiedä missä päin sinä asut mutta ei täällä meillä ainakaan erityisen kosteaa ole. Tai no pyykit ainakin kuivuvat erittäin hyvin ulkona. :)
On puhuttu 24/7 tuulettamisesta. Nimenomaan. Ja kuvitteletko sä, että se ovi oli auki ainoastaan sinä iltana? Se oli auki koko ajan, mutta en kuvitellut, että noin myöhään. Ihan sekoa sakkia, elävät kuin beduiinit. Ja ikkunat on yötäpäivää auki.
Ap
Enough is enough kirjoitti:
Tuo 'minulle tuli sanomisistasi paha mieli', voidaan tulkita myös niin ,että ' jospa nyt vaihteeksi lopettaisit tuon minun haukkumisesi, niin voitaisiin keskustella tästä asiasta ja yrittää sitten löytää siihen yhdessä joku ratkaisu joka tyydyttää asian suhteen meitä molempia '.
Kun muuten sanoit että 'syystä', niin tietämättä yhtään mikä syy on kyseessä ei siihen mitään yhtä neuvoa voi antaakaan. Se on ihan minkä kukin syyksi kokee.
Joku voi saada raivokohtauksen ihan pienestä, vaikka lusikan lattialle pudottamisesta, jollekin toiselle (esim. hyvin varakkaalle)taas lainassa olleen auton ajaminen lunastuskuntoon voi olla ihan 'pikku juttu',josta selvitään rahalla.
Syyt ovat siis suhteellisia. (Kuten tietysti koko suhteennekin)
Tuollainen vieras komentelemassa isäntäväkeä ei todellakaan ole mikään underdog, harva kehtaisi, jos on itse elänyt niin, että toisen lintu on sairastunut, vaikkei nyt tahallaan sellaista tarkoittanutkaan. Ei Suomessa kukaan muu elä ikkuna yötäpäivää auki, kuin tämä seko, ja kehtaakin kuvitella, että sellainen on normaalia. Jos on noin typerä, niin maksaa seurauksista. Joka voi olla se, että joku suuttuu. Miettisi vähän muitakin, eikä aina vain itseään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoa että: "joka ei mieltään pahoita ei tapojaan paranna".
Tuo sanonta tarkoittaa että ihminen pahoittaa mielensä oman käytöksensä tähden, ei siitä saadun palautteen takia. Ts ei loukkaannu asiasta sanomisesta vaan siitä mikä aiheutti sanomisen, menee itseensä, näkee käytöksensä ja haluaa muuttua.
Mutta miten antaa palaute niin, että se menee myös perille, eikä tule tätä itsensäpuolustelemisreaktiota?
Ap
Mitä ihmettä sinä sitten valitat, että on tuuletettu väärin ja lintu on sairastunut ja kissa ollut yön yli yksin, jos koet että ystäväsi nimenomaan saa toimia eläintesi suhteen kuten itse haluaa, etkä sinä ole halunnut "nöyryyttää" häntä sopimalla tai edes ohjeistamalla etukäteen asioista? Eikö hän nyt ole sitten toiminut juuri kuten toivoitkin, eli oman harkintansa mukaan, kun ei mitään muutakaan ole pyydetty saati sovittu?