Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mököttäminen väkivaltaa?

Vierailija
08.09.2018 |

Aihe vapaan artikkeli väittää näin. https://www.vauva.fi/artikkeli/vanhemmuus/aitiys-voi-laukaista-naisen-v…

Jos on huonolla tuulella, miksi ei saisi sanoa, että nyt en halua keskustella sun kanssa ja on hiljaa?

Onko mököttäminen väkivaltaa?

Vaihtoehdot

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on täys persläpi. Mökötti minulle viikkokausia jo kun olin lapsi!!!

Eli on!

Onko tuo nyt ihmekään, jos aina auot päätäsi noin.

Vierailija
22/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään on asiat ihan naurettavasti. Hiljaa oleminenki on väkivaltaa. Hohhoijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Räpätätien keksintö koko väite.

Ai naisteko siis ei mökötä vai mitä tarkoitit?

Puheliaat ihmiset ovat sitä mieltä, että hiljaiset ihmiset on viallisia eli tässä tapauksessa väkivaltaisia.

"Mikä sinua harmittaa?"

"Ei mikään." Mökötystä päälle ja kylmä ilmapiiri.

Se on todellakin henkistä väkivaltaa.

En mä ainakaam jaksa aikuselle ihmiselle selvittää mikä meni vikaan. Jos ei sitä itse tajua niin saakin mehustua omassa harmissaan.

Tämä vaatii toki sen ettei suutu turhasta, vaan silloin kun toinen on oikeasti loukannut.

Olen parin miehen kanssa huomannut, että yksi keino yrittää päästä töppäilyistä kuin koira veräjästä on esittää tyhmää. "Mikäs sinulle nyt tuli" on raukkamainen yritys tekeytyä lapsekkaan tietämättömäksi, vaikka hyvin tietää mistä toinen on pahoittanut mielensä. Nämä samat sankarit sitten vikisevät huumorin varjolla muille miten "naisista ei vaan koskaan ota selvää".

Esimerkkitilanne: entinen poikaystäväni laittoi viestiä että lukee hetken kirjaa ja menee nukkumaan. Puolen tunnin päästä ystäväni lähetti viestin, jossa ihmetteli miksi baarissa ryyppäävä mieheni vannotti häntä olemaan kertomatta minulle baarireissustaan. Ystäväni kertoi myös miehelle heti ottaneensa minuun yhteyttä. Kun aamulla en vastannut miehen viestiin, oli reaktio juurikin: "noh, mikäs nyt on? Olenko tehnyt jotain? Voivoi, voisit sanoa suoraan mikä harmittaa."

Kamalaa väkivaltaa harjoitin kun en heti syöksynyt miehen asunnolle valmistamaan raikulipojalle krapula-aamiaista, vaan olin hiljaa.

/13

Vierailija
24/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteeseen kaipaa myös perusteluja, joten miksi niin ajattelet?

Onhan se vallankäyttöä mököttää etenkin jos toinen osapuoli haluaisi puhua asiat selväksi ja jatkaa eteenpäin.

Minun lapsuudenkodissani oli todella raskas tunnelma äitini mököttämisen vuoksi. Me lapset jouduimme olemaan myös varpaisillamme. Ikävä kyllä sisaruksenikin oppi myös mököttäjäksi. En ala tilaamaan häneltä mitään puhumista tai sopimista koska jo äidistäni opin, että mököttäjä suvaitsee avata suunsa vasta sitten kun itse haluaa. Mököttäjään ei tehoa järkipuhe.

Vierailija
25/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole. Kenenkään ei ole pakko olla mököttäjän kanssa, senkun vain jättää tämän, jos mökötys haittaa, niin ei ole ongelmaa.

Pystyisitkö jättämäään mököttäjän lapsen esim. tienposkeen ja jatkaa ilman häntä kotiin?

Vierailija
26/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökötys voi tosiaan olla lyhytaikaista ja siten näköjään monien mielestä ei-vahingollista. Lyhytaikainen mökötys voi silti olla päivittäistä ja jatkua vuosista vuosikymmeniin. Itse kasvoin mökömutsin kanssa. Psykoterapeuttini mukaan se on ollut erittäin vahingollista. Olen jo aikuinen, ja ihmisten normaali hiljaa oleminenkin tuntuu minusta vihamieliseltä.

Vierailija
27/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mököttäjällä on valtaa sinuun, niin se tuntuu väkivallalta, mutta jos et ala peliin mukaan, eli kulkemaan varpaillasi, niin ei se ole sitä.

Eli riippuu ihan siitä miten reagoit mökötykseen ja hiljaisuuteen.

Vierailija
28/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on osa sitä nykyisten vellipersemiehien kampanjaa jossa yrittävät vakuuttaa että naiset on yhtä väkivaltaisia kuin miehetkin. Yhdessäkin kyselyssä moni mies arvioi kohdanneensa parisuhdeväkivaltaa kun ruoka ei ollut valmiina pöydässä.

Vierailija
29/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on osa sitä nykyisten vellipersemiehien kampanjaa jossa yrittävät vakuuttaa että naiset on yhtä väkivaltaisia kuin miehetkin. Yhdessäkin kyselyssä moni mies arvioi kohdanneensa parisuhdeväkivaltaa kun ruoka ei ollut valmiina pöydässä.

Olet väärässä. Mistä ihmeestä kuvittelet, että nimenomaan naiset mököttäisivät? Se ei pidä paikkaansa.

Mököttäjä on usein mies. Minun mieheni mököttää, minä en.

Se on erittäin vahingollista henkistä väkivaltaa. Lisäksi henkisen väkivallan harjoittaja ja fyysisesti väkivaltainen ovat samoja henkilöitä. Fyysiseen väkivaltaan sisltyy AINA ensin ja yhtä aikaa henkistä väkivaltaa.

Vierailija
30/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pieneen päähäni ei mahdu, miten joku voi puolustaa mököttämistä. Mitä puolustettavaa on pahuudessa ja ilkeydessä?

Vierailija
31/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mököttäminen ei ole millään lailla sukupuolisidonnainen asia. Sitä harrastavat kaikki sukupuolten variaatiot.

Vierailija
32/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun pieneen päähäni ei mahdu, miten joku voi puolustaa mököttämistä. Mitä puolustettavaa on pahuudessa ja ilkeydessä?

Ei sillä ole mitään tekemistä pahuuden ja ilkeyden kanssa, jos ei halua kommunikoida loukkaavasti käyttäytyneen ihmisen kanssa.

/23

Vierailija
33/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikainen mököttäminen on henkistä väkivaltaa.

Vierailija
34/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Henkinen väkivalta on tahallisesta henkisesti satuttavaa kohtelua. Se on yleensä toistuvaa. Henkistä väkivaltaa voi olla vaikea tunnistaa ja nimetä väkivallaksi, minkä takia siihen ei aina haeta apua.[20] Se ei myöskään jätä ulkoisia tuntomerkkejä, vaan kaihertaa sisältä päin mielenterveyttä."

Ketä jatkuva mököttäminen ei satuta? Kenen mielenterveyttä ei kaiherra toistuvasti mököttävä läheinen?

Vierailija
35/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykkäkoulu on vallankäyttöä, kostamista ja rankaisemista. Ei sille ole mitään sijaa terveessä ihmissuhteessa. Usein toistuessaan tai pitkään jatkuessaan se on ilman muuta henkistä väkivaltaa, jolta uhrin on mahdotonta suojautua. Siinä mököttäjä ottaa itselleen kaiken vallan ja mitätöi kumppanin täydellisesti.

Vierailija
36/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on! Ex-mies harrasti sitä usein, joka kerran kun jostain mielensä pahoitti. Esim jos en käynyt erikseen pyytämässä syömään, yhteinen kutsu ei riittänyt. Tai kun kuvitteli osaavansa lukea ajatuksiani ja päätteli että mielessäni haukun häntä. Tai jos nauroin jonkun kanssa, nauroin hänelle. Tai jos pyysin laittamaan saunan päälle, se oli merkki siitä että pidin häntä likaisena... Näitähän riitti ja aina vähintään parin päivän mykkäkouluhan siitä seurasi... Loppuaikoina minäkään en vaivautunut puhumaan hänelle ja voi sitä ilon päivää ku moisesta sekopäästä eroon pääsin !!!

Eiköhän tässä ole joku muu ongelma kuin mököttäminen.

Nojuu, täyshulluhan se olikin.

Vierailija
37/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Jotkut haluavat ensin rauhoittua ja jutella vasta sitten. Usein tätä rauhoittumisaikaa kutsuvat "mököttämiseksi" sellaiset päällekäyvät ihmiset, jotka oikein nauttivat siitä, että saavat raivota "temperamenttisina" ja huutaa tunteitaan suoraan suodattamatta toisen niskaan. Ei se vain ole järkevää keskustella silloin kun tunteet vielä käyvät kuumina. Siinä vain loukkaa toista. Eihän sitä välttämättä edes tiedä, mitä mieltä asioista oikein on, jos sisällä käy kauhea tunnemyrsky. 

Vierailija
38/53 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mököttämiseksi luettavaa käytöstä on niin erilaista, että tähän ei voi vastata pelkästään kyllä tai ei.

Esimerkiksi jos jokin toisen sanoma tai tekemä asia vaivaa, olet pari minuuttia hiljaisuudessa (= mökötät), jonka aikana vähän otat etäisyyttä tilanteeseen, jotta voit sen jälkeen rakentavasti sanoa, mikä häiritsi, niin minusta on älytöntä sanoa, että se on henkistä väkivaltaa. Kaikki eivät ole hyviä pukemaan ajatuksiaan heti sanoiksi ja saattaisivat välittömällä avautumisella sanoa jotain vielä pahempaa kuin mitä se mököttäminen on. Lisäksi joskus on ihan ilmiselvää miksi toinen mököttää, jolloin sanat ovat turhia.

Mutta jos laitat toisen usein arvuuttelemaan ja joutumaan miettimään omassa päässään mikä sinua häiritsee (muttet kuitenkaan paljasta menivätkö hänen arvauksensa oikeaan), niin sitä voisi sanoakin henkiseksi väkivallaksi. Mököttämistä ei pitäisi käyttää tällaiseen turhaan huomion hakemiseen (vai mitä se onkaan).

Näissä vertailin vain mököttäjiä, mutta lisäksi sekin vaikuttaa, mitä se toinen (ei mököttävä) osapuoli on tehnyt. Jos sanat eivät auta kumminkaan, niin ei siinä välttämättä oikein jää muita vaihtoehtoja kuin mököttäminen.

Vierailija
39/53 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sitten kunnon mököttäjän vastakohta:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3265322/suutun-helposti-mutta-lepyn-nop…

Kumpaa mielummin kattelisit?

Vierailija
40/53 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin, että ei ole. Minusta se on enemmän kyvyttömyyttä keskustella.

Minä mökötin edellisessä parisuhteessa. En yksinkertaisesti voinut keskutella, koska tiesin, että asiallinen yritykseni päätyisi riitasn ja pattitilanteeseen. Oli helpompi mököttää, kun ei tiennyt, miten päästä eteenpäin.

Nykyään minun ei tarvitse mököttää. Tiedän, että voin sanoa asiani, ja mies kestää sen ja pystyy ottamaan sen vastaan ilman suuttumista ja hyökkäämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan