Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö nykyään tosiaan kutsua synttäreille koko luokka ?:O

Vierailija
08.09.2018 |

Kummityttö oli kutsunut omalta luokalta vain parhaan kaverinsa ja muut harrastuskavereita ja serkkuja, joita hänellä on paljon. Koulussa oli kuulemma opettaja ottanut puhutteluun? Ei kai tuo ole totta? Noistakin tyypeistä oli melkoinen vilinä. Mä olin auttamassa.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tuntua pahalta jos ei kutsua saa, mutta miettikääs miten pahalta tuntuu olla synttäreillä se ei-toivottu vieras! Kokemusta on! Minut kutsuttiin synttäreille, koska oli pakko, ja menin synttäreille, koska oli pakko. Olin myös se ”kaveri”, jonka kanssa leikittiin, koska ketään ”ei saa jättää yksin”. Paljon mielummin olisin ollut yksin, kuin porukan keskellä pilkan kohteena kiusattavana. Äitini luuli, että mulla oli tosi paljon kavereita. Todellisuudessa olin koko koulun vihatuin, mutta kaikki esittivän olevansa kavereita. Sori ot. Halusin vain tuoda esiin tämänkin puolen!

Harmi, että joku voi kokea noinkin. Minusta kuitenkin on vielä kurjempaa, jos kokonaan jätetään kutsumatta.

Vierailija
22/50 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos luokalla on jotain 6 tyttöä itsen lisäksi, niin kyllä kaikki olisi suotavaa kutsua. Tai ei saa ainakaan yhtä jättää pois.

Entä jos luokalla on 20 poikaa niin kuin meidän pojan luokalla. Kuka ne kaikki 19 kutsuu kotiinsa. En ainakaan minä. Siksi meidän poika ei pidä synttäreitä ollenkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko kutsua kaikkia mutta silloin ei myöskään puhuta koulussa synttäreistä. Olisikohan tilanne ollut niin että kunmityttösi aiheutti koulussa toisille pahaa mieltä jättämättä kutsumatta ja silti kerskumalla synttäreistään. Tällöin opettajan on pakko puuttua asiaan.

Vierailija
24/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea uskoa, että ope olisi käskenyt kutsua koko luokan.

On voinut esim. sanoa etä synttäreille kutsuminen on yksi tapa tutustua, jos lapsi on valittanut, ettei hänellä ole koulussa kavereita.

Vierailija
25/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luokalla on kavereita, joiden kanssa on vapaallakin, niin silloin kutsut jaetaankin vapaa-ajalla. Ongelma taitaa vaan olla ennemmin se, että kutsuja jaetaan koulussa ja aina ne yhet ja samat ei saa kutsua.

Vierailija
26/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kutsuvat kaikki pojat tai kaikki tytöt. Meillä päin ei kutsuta edes noin paljon. Mutta olennaista kai on se, että ei leveillä synttäreillä, jos vieressä on niitä, joita ei ole kutsuttu. Kutsut pitäisi jakaa postilaatikkoon. Varmaankin tässä on ollut kyse siitä, että tyttö jätti kutsumatta sellaisia, jotka olivat hänet kutsuneet, ja siitä tuli koulussa sanomista muilta lapsilta, ja ope joutui tahtomattaan puuttumaan tilanteeseen.

Mitäs sit jos ei ole laatikkoa, esim kerrostaloissa yleensä luukut?

Vierailija
27/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa oli noin. Koulusta en ole kuullut vastaavaa. Tosin jos tuollainen sääntö olisi niin kutsuminen olisi ainakin helpompaa kuin alle kouluikäisenä, nyt lapsilla on toistensa puhelinnumerot. Ei meillä tyttö ainakaan käy 21 synttäreillä vuodessa ja oletan että joka lapsi sellaiset järkkää. Ikinä ei ole mieltään pahoittanut vaikkei kaikkiin ole päässytkään. Ja itse on saanut kutsua ketä on halunnut, niitä joiden kanssa siis viettää koulussa (ja aikanaan päiväkodissa) aikaa. Koko luokan tai ryhmän pakkokutsuminen on ihan ahterista, ei olisi tilaa eikä varaa. Enkä tajua mitä sillä haetaan takaa.

Mielensäpahoittajat vois katsoa peiliin, miten on oma lapsi kasvatettu. Riekkuuko kehumassa ja lällättelemässä omia juhliaan ei kutsutuille ”Sä et pääsekään lällällää”. Vai oletko itse opettanut lapsen saamaan kaikki periksi, siispä onkin itkuvirsi kun muu maailma ei toimikaan siten? Olen opettanut jo pienestä ettei tuollasilla asioilla leveillä tai juhlat loppuu lyhyeen, samoin kun on opetettu sietämään pettymyksiä. Nää on kuitenkin pikkulasten juttuja nää synttärikestit, vanhemmat lapset alkaa jo tehdä synttäreillään jotain muuta.

Vierailija
28/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän lasten koulussa on järki päässä vielä tässäkin asiassa. Opettajat tajuaa ettei oppilaiden perheiden vapaa-aika kuulu heille. Kutsut saa jakaa luokassa vaikkei kutsuisikaan koko luokkaa. Rehtorilta tulleen ohjeen mukaan kutsut jaetaan ennen tunnin alkua/ tunnin loputtua numeroa asiasta tekemättä. Aika moni vanhemmista lähettää nykyään kutsun tekstiviestinä, koska ne paperilappuset usein unohtuu sinne jonnekin repun pohjalle.

Meidän lapset saa noin kymmenen synttärikutsua(/lapsi) vuodessa, että aika monet kutsut jää saamatta, koska tuossa määrässä on jo harrastuskavereitakin ja pari naapuruston lasta. Ja onneksi näin, koska tuossakin määrässä on jo ihan tarpeeksi! 30 synttärit vuodessa! Jestas sentään, jos kutsu tulisi joka ikisen luokkakaverin synttäreille ja sitten kotona valkattaisiin että kenen synttäreille mennään ja kenen ei ja miksi. Lapset kun tietenkin haluaisi mennä kaikkien kutsuille!

Vierailija
29/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvitse kutsua koko luokkaa. Mutta sanoohan sen nyt järkikin ettei yhtä jätetä kutsumatta, jos kaikki muut saavat kutsut.

Ylipäänsä kutsujen jakelu pitäisi siirtää vapaa-ajalle, eikä kouluihin.

Vierailija
30/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa oli noin. Koulusta en ole kuullut vastaavaa. Tosin jos tuollainen sääntö olisi niin kutsuminen olisi ainakin helpompaa kuin alle kouluikäisenä, nyt lapsilla on toistensa puhelinnumerot. Ei meillä tyttö ainakaan käy 21 synttäreillä vuodessa ja oletan että joka lapsi sellaiset järkkää. Ikinä ei ole mieltään pahoittanut vaikkei kaikkiin ole päässytkään. Ja itse on saanut kutsua ketä on halunnut, niitä joiden kanssa siis viettää koulussa (ja aikanaan päiväkodissa) aikaa. Koko luokan tai ryhmän pakkokutsuminen on ihan ahterista, ei olisi tilaa eikä varaa. Enkä tajua mitä sillä haetaan takaa.

Mielensäpahoittajat vois katsoa peiliin, miten on oma lapsi kasvatettu. Riekkuuko kehumassa ja lällättelemässä omia juhliaan ei kutsutuille ”Sä et pääsekään lällällää”. Vai oletko itse opettanut lapsen saamaan kaikki periksi, siispä onkin itkuvirsi kun muu maailma ei toimikaan siten? Olen opettanut jo pienestä ettei tuollasilla asioilla leveillä tai juhlat loppuu lyhyeen, samoin kun on opetettu sietämään pettymyksiä. Nää on kuitenkin pikkulasten juttuja nää synttärikestit, vanhemmat lapset alkaa jo tehdä synttäreillään jotain muuta.

Tämä viimeinen kappale!! Lukekaa! Just näin! Näitä mielensäpahoittajiksi ja kaiken keskipisteeksi kasvatettuja prinsessoja riittää, olen sen ihan henk.koht. saanut todeta. Mulle on jopa yksi äiti soittanut kun hänen lastaan ei kutsuttu ja lapsella on nyt paha mieli.

Pidettiin ihan pienet synttärit, ne muutama paras kaveri ja tämä lapsi ei ollut tätä. Lisäksi tämä lapsi sääti wa:ssa ennen meidän lapsen synttäreitä, huuteli siellä milloin synttärit on ja että kaikki on kutsuttu, vaikka me itse ei oltu tehty vielä mitään päätöksiä. Tuossa kohtaa viimeistään pilasi mahdollisuutensa. Kutsua ei siis tullut äidinkään itkuvirrestä huolimatta.

Muutamaa kuukautta myöhemmin tämä lapsi vietti omia synttäreitään ja muisti sitten kyllä lällättää joka välissä kuinka mun lasta ei kutsuta ja kuinka siistit synttärit hänelle on tulossa. Hah.

Vierailija
31/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saa päättää ketä kutsuu.

Siitä saattaa saada nykyaikana ärrä leiman

Vierailija
32/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko on näin yleistä että niitä tärkeitä ystäviä on vain tytöissä/pojissa että sukupuolen mukainen kutsuminen toimii? Mun lapsi (8v) ei ole ollut yksissäkään juhlissa joissa olisi vain ryhmän/luokan yhtä sukupuolta 🤔 Aina on ollut alle puolet porukasta ja sekä tyttöjä että poikia, usein osa kavereista ryhmän/luokan ulkopuolelta.

Vierailija
33/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttäreitä voi pitää ihan miten itse haluaa. Tietenkin pitää olla sen verran pelisilmää, ettei jätä yhtä kutsumatta tms. kiusaamiseksi laskettavaa. Tuntuu, että jotkut aikuiset ottavat ihan liian tosissaan pikkulasten synttärit.

Meillä on aina kutsuttu paljon lapsia synttäreille. Periaatteena on, ettei ketään tarvitse jättää ulkopuolelle. Kyllä sen pari tuntia on kestänyt hulinaa ja vilinää. Pari järjestettyä leikkiä ja herkkuja, siinä se.

Vierailija
34/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa. Minusta olisi ollut vaan kiusallista, jos olisin saanut kutsun ihan vaan kutsumisen takia jonkun puolitutun luokkakaverin synttäreille. Ei niitä synttäreitä hehkutettu niiden jälkeen koulussa, eikä monetkaan ei-kutsutut tai muut edes tienneet milloin kenelläkin oli ollut synttärit.

Vierailija
35/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan vanhempien pitäisi katsoa sen kutsumisen perään. Joko kutsutaan koko luokka tai sitten vain osa, mutta ei Niin, että vain muutama jää ulkopuolelle.

Vapaa-ajan toiminta ei kuulu opettajalle , mutta joskus se vaikuttaa vahvasti koulupäivän (kutsuja jaetaan näkyvästi, synttäreitä hehkutetaan, synttäreillä kiristetään ja pelataan) ja oppilaiden välisiin suhteisiin, silloin opettajankin on pakko puuttua. Synttärikutsut saattavat vahvistaa kiusaamis-asetelmaa jne.

Eli olkaahan vanhemmat tarkkoina asian suhteen.

Vierailija
36/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä ei saa jättää kutsumatta jos kaikki muut kutsutaan.

Vierailija
37/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luokalla on vaikka 9 tyttöä ja näistä 4 kutsutaan niin ok, ei ongelmaa mutta sitten kun kaikki muut kutsutaan mutta yhtä-kahta ei, niin kyllä se tuntuu pelkältä kiusanteolta.

Vierailija
38/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Omat lapset nyt alakoulussa eikä kertaakaan ole kumpaakaan kutsuttu mihinkään koko luokan synttäreille.

Luultavasti kummilapsesi on leveillyt synttäreillään koulussa ja vi**uillut muille.

Vierailija
39/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä sama asia toistuu myös vanhempana, ketä kutsut bileisiin, ketä häihin? fakta on se että kutsumalla ilmaiset, että haluat tietyn henkilön kuuluvan vapaaehtoisesti muodostettuun sosiaaliseen ryhmään nimeltä ystävät. jos et kutsu, ilmaiset henkilölle että et halua hänen kuuluvan tähän ryhmään. Tämä on niin lasten kuin aikuistenkin välisessä sosiaalisessa pelissä huomattava vallankäytön väline.

traagista asiasta tulee vasta siinä vaiheessa, jos henkilö ketä pidät itse ystävänäsi, ei sinua kutsu. kyse on silloin ikäänkuin yksipuolisesta ihastuksesta.

Vierailija
40/50 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on tästä vain äidin sana. Voi olla, että tytöt ovat puhuneet jälkikäteen tai suunnitelleet synttäreitä välitunnilla tai jotain sellaista ja ehkä joku on pahoittanut mielensä. Puhuttelu saattaa olla voimakas ilmaisu. Äitinsä sanoi, ettei kannata synttäreistä puhua koulusta sen kaverin, jolla ne on sitten alkuvuodesta, mutta ei ekaluokkalaiset ehkä sillä tavalla vielä osaa olla hiljaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi