Anoppi tyrkyttää leipomuksia juhliini
Onko muilla kokemuksia sellaisesta, että jonkun tutun naishenkilön on aina pakko tarjoutua leipomaan sinun juhliisi, vaikket sitä edes haluaisi?
Olen niin kyllästynyt siihen, että anopin pitäisi aina saada osallistua kaikkiin perhejuhliemme järjestelyihin ja tehdä sinne erilaisia leipomuksia jne... Pidän tietyntyyppisistä leivonnaisista ja tykkään leipomisesta, teen siis sen mielelläni itse enkä koe siitä mitään vaivaa. Anopin taas on aina pakko päästävä mukaan leipomaan, ja hänen on pakko tuoda edes muutama kuivakakku, kun leipomisesta on muka minulle niin kovaa vaivaa.
Nyt on tulossa pojan syntymäpäivät ja anoppi on jo etukäteen ilmoittanut, että hän mielellään hoitaa leipomisen, kun juhlien järjestämisestä on minulle muka liian kovaa vaivaa. Sanoin, etten tarvitse apua ja siitä hän loukkaantui. eivätkö minun kakkuni kelpaa. Sinä varmaan teet paljon parempia.
Olen alkanut miettiä, että onko anoppi jotenkin kateellinen siitä, että saan järjestettyä juhlat ja ihmiset pitävät leipomuksistani (eikä hän saa kehuja)... Joka juhlia ennen saa käydä tappelun siitä, miksi häntä ei huolita juhlia järjestämään.
Kommentit (1602)
Vierailija kirjoitti:
Voi mitenkä ihana anoppi sulla onkaan . Haluaa olla avuksi ja tarpeellinen .Ota ihmeessä apu vastaan , kyllä on kiva jos tarjottavaa on runsaasti. Mielihyvä puolin ja toisin , ei kaikki tarvitse olla just sun miles mukaan.Yrittäisit olla joustava ,varmaan puolisosikin arvostaisi sitä.
Ei, mielihyvä ei ole puolin ja toisin, vaan se on vain ja ainoastaan anopilla kuvaamassasi tilanteessa. "Yrittäisit olla joustava". Yrittäisi anoppi käyttäytyä ja olla päsmäröimättä oman kotinsa ja omien asioidensa ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vieraana sitä mieltä, että mitä enemmän tarjottavaa sitä parempi. Tee sinä omasi ja anoppi omansa, Ainoa missä tilanteessa en suostuisi ottamaan anopin tarjousta vastaan on se, että hänellä olisi puuttellinen hygienia keittiössä tai hänen leipomuksensa olisivat kuivia tai väärin kypsyneitä.
Mikä omansa? Se on edelleen ap:n koti, perhe ja juhla. Anopin oma on sitten siellä anopin kodissa.
Huolehtikaa tarjoiluista yhdessä jännittävän seikkailun puitteissa. Te tarvitsette anopin kanssa elämyksiä, jotka hitsaavat teitä yhteen ja opettavat teitä toimimaan yhdessä. Ehdotan teille elämysseikkailua, joka päättyy herkkuateriaan.
Varhaisaamun hiljaisina hetkinä pyörii kaupungin puistoissa omistajiltaan karanneita frettejä ihan vilisemällä. Varustutukaa pitkävartisilla atraimilla.
Kun ensimmäinen utelias fretti tulee nuuskimaan teitä, on iskun paikka. Sitten pitää vaan jaksaa vaania hiirenhiljaa, sillä fretit tietysti vilistävät tiehensä, kun ensimmäinen niistä napataan. Mutta pian ne takaisin tulevat.
Kun tarpeeksi frettejä on koossa, niin vain kotiin ja nylkypuuhiin. Nylkemisen jälkeen paloitelkaa fretti pienellä lihakirveellä 8-10 osaan. Ja valmistusohje on seuraava:
FRETTIPAISTI
Kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lado palaset uunipataan ja ripottele päälle suolaa ja mustapippuria.
Kuori neljä porkkanaa ja leikkaa ne renkaiksi ja kaksi sipulia pieniksi lohkoiksi. Lisää muutama pieni pala palsternakkaa Lisää porkkana-, palsternakka- ja sipulipalat pataan. Kaada lihojen päälle vettä niin että ne peittyvät.
Laita pata 200 asteiseen uuniin ja anna olla siellä noin 2 tuntia, laske lämpöä tämän jälkeen 180 asteeseen ja hauduta kannen alla 1,5-2 tuntia.
Kun liha alkaa irrota luista, lisää runsas desilitra kermaa ja sekoittele. Laita vielä 150 asteeseen ja anna olla noin 45 min.
Tässä saatte samaan pakettiin jännittävän seikkailun, saumatonta yhteistyötä vaativan urakan ja yhteisen herkkuhetken. Takuuvarmasti yhteistyönne toimii tämän jälkeen paremmin
Vierailija kirjoitti:
Huolehtikaa tarjoiluista yhdessä jännittävän seikkailun puitteissa. Te tarvitsette anopin kanssa elämyksiä, jotka hitsaavat teitä yhteen ja opettavat teitä toimimaan yhdessä. Ehdotan teille elämysseikkailua, joka päättyy herkkuateriaan.
Varhaisaamun hiljaisina hetkinä pyörii kaupungin puistoissa omistajiltaan karanneita frettejä ihan vilisemällä. Varustutukaa pitkävartisilla atraimilla.
Kun ensimmäinen utelias fretti tulee nuuskimaan teitä, on iskun paikka. Sitten pitää vaan jaksaa vaania hiirenhiljaa, sillä fretit tietysti vilistävät tiehensä, kun ensimmäinen niistä napataan. Mutta pian ne takaisin tulevat.
Kun tarpeeksi frettejä on koossa, niin vain kotiin ja nylkypuuhiin. Nylkemisen jälkeen paloitelkaa fretti pienellä lihakirveellä 8-10 osaan. Ja valmistusohje on seuraava:
FRETTIPAISTI
Kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lad
Tää on NIIN söpö. Anopin ja miniän yhteinen elämysseikkailu 💕💕💕💕💕💕💕💕
Menkäähän jo keittiöihinne valmistelemaan pääsiäisleipomuksia. Kutsukaa anopitkin pääsiäisenä syömään ja sanokaa, että saa tuoda mukana lisätarjottaviakin, jos haluaa. Viettäkää hauskaa aikaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Menkäähän jo keittiöihinne valmistelemaan pääsiäisleipomuksia. Kutsukaa anopitkin pääsiäisenä syömään ja sanokaa, että saa tuoda mukana lisätarjottaviakin, jos haluaa. Viettäkää hauskaa aikaa yhdessä.
Täh?
Tuo Ap on täysin empatiakyvytön ihmispoloinen.
Kaikki anopinhaukkujat, miksi ette ottaneet selvää, millaisen äidin lapsen kanssa olette pariutumassa! Säästyisi näiltä pahansuovilta aloituksilta tämäkin palsta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Ap on täysin empatiakyvytön ihmispoloinen.
Kaikki anopinhaukkujat, miksi ette ottaneet selvää, millaisen äidin lapsen kanssa olette pariutumassa! Säästyisi näiltä pahansuovilta aloituksilta tämäkin palsta.
No miksei se anoppi nyt vaan kasva aikuiseksi?
Näyttää olevan kauan sitten aloitettu ketju, mutta jokainen jonka suuri murhe on juhliin kakkuja tarjoava anoppi, on tosi onnelllisesa asemassa oleva ihminen. Ihanaa että teillä ei ole oikeita ongelmia!
Meillä ei oo anoppi käynyt ikinä. Asuvat n 200km päässä, eikä matka olekaan ongelma, vaan kieli ; hän kun on ruotsinkielinen, kuten hän jatkuvasti painottaa, eikä osaa eikä ymmärrä suomea! Kyllä Suomessa pitäisi kaikkien puhua vain suomea, tuollainen monikielisyys on ihan turhaa, jopa naurettava kustannusrasite.
Vierailija kirjoitti:
Olet lapsellinen ja typerä. Mitä haittaa sinulle siitä on, jos juhlissa on joku anopin leipoma kuivakakku? Anoppi on onnellinen ja koko perhe on onnellinen. Kaikilla hyvä mieli.
Mitä onnea saat vanhan ihmisen mielen pahoittamisesta lapsellisella nillityksellä jostain kakusta?
Olisit onnellinen, että sinulla on anoppi. Ja vieläpä mukava sellainen, joka haluaa osallistua lastensa ja lastenlastensa elämään.
Kaikilla ei ole mummoja, äitejä ja anoppeja. Heitäkin vielä kaipaat, kun heitä ei enää ole.
Mun anopin saa saa tulka hakemaan, maksan vaikka bensarahat. Ei palautusoikeutta!
Ps. Ei tule ikävä
Vierailija kirjoitti:
Mun elämässä anoppi ja hauska eivät kuulu samaan lauseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan kauan sitten aloitettu ketju, mutta jokainen jonka suuri murhe on juhliin kakkuja tarjoava anoppi, on tosi onnelllisesa asemassa oleva ihminen. Ihanaa että teillä ei ole oikeita ongelmia!
Mun tapauksessa sarjassa ongelmat anopin kanssa, niin tämä kakkutyrkytys oli vain pisara valtameressä.
Miksi pahoittaa anopin mieltä turhanpäiväisestä asiasta? Onko se jotenkin pois itseltäsi, jos anoppisi tuo pari kuivakakkua? Minusta olet onnekas, jos anoppisi haluaa auttaa. Itselläni oli kaksoslapset ja varsinkin silloin kuin olivat vauvoja, olisin kaivannut apua useastikin. kun omia sukulaisiani ei asunut lähiseudulla. Toivon, että edes veisi esim vauvat ulos vaunuissa päiväunille tms. Mutta pyynnöistäni huolimatta sellaista ei koskaan tapahtunut. Tuli kyllä paikalle ja odotti, että laitan ruuat ja kahvit ja hoidan vauvat siinä sivussa. Anoppini ei koskaan ymmärtänyt, että olisi voinut auttaa jotenkin. Appi kävi pari kertaa myöhemmin auttamassa, että pääsin toisen lapsen kanssa lääkäriin tms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pahoittaa anopin mieltä turhanpäiväisestä asiasta? Onko se jotenkin pois itseltäsi, jos anoppisi tuo pari kuivakakkua? Minusta olet onnekas, jos anoppisi haluaa auttaa. Itselläni oli kaksoslapset ja varsinkin silloin kuin olivat vauvoja, olisin kaivannut apua useastikin. kun omia sukulaisiani ei asunut lähiseudulla. Toivon, että edes veisi esim vauvat ulos vaunuissa päiväunille tms. Mutta pyynnöistäni huolimatta sellaista ei koskaan tapahtunut. Tuli kyllä paikalle ja odotti, että laitan ruuat ja kahvit ja hoidan vauvat siinä sivussa. Anoppini ei koskaan ymmärtänyt, että olisi voinut auttaa jotenkin. Appi kävi pari kertaa myöhemmin auttamassa, että pääsin toisen lapsen kanssa lääkäriin tms.
Miksi se anoppi pahottaa miniän mielen parin kuivakakun takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä joittenkin naisten tapaa tehdä kaikesta joku reviiritaisto?? Mitä hiton väliä kuka ne kakut leipoo? Täytyy olla todella huonoissa kantimissa itsetunto, jos yksistä leipomuksista on koko hyvinvointi kiinni.
Itsekin leivon ja tykkään järjestää, mutta mulla on muitakin lahjoja elämässä, olen fiksu ja lahjakas monessa. Mun leipomukset ja muut on aina olleet ihan jees, ja jos joskus joku on tuonut jotain, sekin on ollut jees.
Musta tää koko homma haiskahtaa siltä että ei ole elämässä päässyt toteuttamaan koko potentiaaliaan ja sitten nää suvun ja perheen sisäiset hierarkiat saa karvat pystyyn, ja kaikessa pitää vetää rajoja ettei vaan kukaan kuvittele olevansa joku ... en tiedä ees mikä? Parempi, tärkeämpi, kuuluvansa johonkin.. ihan oikeesti? Voidaanko vaan olla ystävällisiä toisille. Lapsetkin nauttisi jos heille rakkaat ihmiset olisivat kilttejä toisilleen.&nbs
Mitä oikein uliset? Anoppi oli miehesi perhettä jo kauan ennen sinua. Säälin miestäsi, että olet noin vaikea ihminen, joka ei osaa tulla toimeen ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä laita tarjolle anopin kakkua.
Mun anoppi toi lapsen ristiäisiin jotain tarjoiluja, ihan pyytämättä ja omin luvin. Oli jo kaikessa muussakin jyrännyt, tuo vaan oli mulle liikaa. Laitoin tarjolle sen mitä olin aikonutkin, anopin tuomiset jääkaappiin. Kun tuli aika korjata tarjoilut pois ja vieraat tekivät lähtöään, anoppi vei tarjolle ne omat tuomisensa. Ketään ei enää kiinnostanut syödä kun maha oli jo täynnä. Serkun mies vitaili kovaäänisesti, että ei hän ennen ole moista järjestelyä nähnyt.
Anoppi suuttui, mutta mitä siitä? Olen ollut hänelle epämieluisa jo ennen ensitapaamista. Toi kyllä ristiäissankarin 1-vuotissynttäreille myös jotain tarjottavaa. Vei ne suoraan pöytään, minä siirsin pois. Pistin ne anopin mukaan kun lähti
Olet kyllä niin vaikean kuuloinen tapaus, että säälin miestäsi ja lastasi. Luulen, että he eivät enää kauaa katsele tuollaista sekopäätä.
Kamalaa minkälaista porukkaa täällä on: anoppi ei kuulu perheeseen,on ulkopuolinen. Kyllä isovanhemmat perheeseen kuuluvat ihan itseoikeutetusti. Onneksi nain ulkomaalaisen: sielläpäin on perhekäsitys laajempi. Meillä oli aina lasten synttäreillä kaikki sukulaiset, mummot ,ukit, serkut, kaikki, jotka pystyivät tulemaan. Puolisoiden vanhemmat kuuluivat tietenkin perheeseen ja sen opetin myös lapsille.Nyt on vain anoppi jäljellä, ja hoitokodissa. Se on surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin: kiitos mielellään, leivo vaikka kuivakakku, teet niin hyviä. En menetä mitään ja anoppi saa hyvän mielen. Minusta on mukavampaa ettei joka asiassa ole sotajalalla. Puolisoni on myös hyvillään kun välit hänen äitiinsä on kunnossa. Ehkä tekee hyvää meille miniöille katsoa välillä peilin. Mukavaa pääsiäistä kaikuilla tai ilman.
Ja väleissä siis ollaan niin että mennään mutkalle itse? Eikö sen anopin tarvitse yrittää olla kunnioittava ja väleissä?
Todella tökerön ihmissuhdemallin opetat lapsillesi.
Tässä elämässä nyt vaan täytyy vähän sietää erilaisia ihmisiä ja koittaa joustaa. Törkeä käytös on asia erikseen, mutta ei joka asiassa tarvitse heti olla pää punaisena aukomassa päätään, jos ei kaikki mene oman mielen mukaan. Diplomatia ja käytöstavat,
Tämä!!! Niin totta ja turhankin tuttua.
Itse olen vieraana sitä mieltä, että mitä enemmän tarjottavaa sitä parempi. Tee sinä omasi ja anoppi omansa, Ainoa missä tilanteessa en suostuisi ottamaan anopin tarjousta vastaan on se, että hänellä olisi puuttellinen hygienia keittiössä tai hänen leipomuksensa olisivat kuivia tai väärin kypsyneitä.