Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi tyrkyttää leipomuksia juhliini

Vierailija
08.09.2018 |

Onko muilla kokemuksia sellaisesta, että jonkun tutun naishenkilön on aina pakko tarjoutua leipomaan sinun juhliisi, vaikket sitä edes haluaisi?

Olen niin kyllästynyt siihen, että anopin pitäisi aina saada osallistua kaikkiin perhejuhliemme järjestelyihin ja tehdä sinne erilaisia leipomuksia jne... Pidän tietyntyyppisistä leivonnaisista ja tykkään leipomisesta, teen siis sen mielelläni itse enkä koe siitä mitään vaivaa. Anopin taas on aina pakko päästävä mukaan leipomaan, ja hänen on pakko tuoda edes muutama kuivakakku, kun leipomisesta on muka minulle niin kovaa vaivaa.

Nyt on tulossa pojan syntymäpäivät ja anoppi on jo etukäteen ilmoittanut, että hän mielellään hoitaa leipomisen, kun juhlien järjestämisestä on minulle muka liian kovaa vaivaa. Sanoin, etten tarvitse apua ja siitä hän loukkaantui. eivätkö minun kakkuni kelpaa. Sinä varmaan teet paljon parempia.

Olen alkanut miettiä, että onko anoppi jotenkin kateellinen siitä, että saan järjestettyä juhlat ja ihmiset pitävät leipomuksistani (eikä hän saa kehuja)... Joka juhlia ennen saa käydä tappelun siitä, miksi häntä ei huolita juhlia järjestämään.

Kommentit (1602)

Vierailija
1181/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa kirjoitus. Mitä sen on väliä, jos siinä pöydässä on myös anopinkin leipomuksia. Voitte leipoa kumpikin. Loput sitten pakkaseen, kun juhlista tahtoo aina jäädä herkkuja. Kateuskortti oli kyllä aiheeton ottaa esille. Mukavia kekkereitä.

Jos ei halua niitä muiden leipomuksia sinne ja haluaa itse järjestää oman perheensä juhlat! 

Ei kait se ole ko suurempaa pöytään laittamaan, että mahtuu kahden naisen leipomukset. Ettei vaan ole kyse anoppisyndroomasta. Jos joku leipoo juhliin jotain, niin kyllä siinä vielä jää emännällekin touhuamista, kun seitsemää sorttia tarjolle järjestetään.

Jokaiselöa on oikeus itse päättää oman perheensä juhlista omassa kodistaan.

Mun anopin kumpikaan vävy ei ole vuosiin edes puhunut anopilleen, eikä huoli tätä kotiinsa ollenkaan. Juurikin tuon jatkuvan rajattomuuden ja säätämisen takia.

Vierailija
1182/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on toisinpäin eli anoppi on loistava leipoja, tekee kaikenlaisia fantasiakakkuja. Kaikille muille paitsi meidän perheelle.Kertaakaan ei ole edes ehdottanut, että leipoisi jotain eikä ymmärrä, että leipomattomuutensa loukkaa meitä aika lailla. Viime viikolla oli anopin siskon 60-v synttärit (miehen kummi) ja siellä oli taivaalliset tarjoilut. Kaikki kehui anoppia ja minä ihmetelin ääneen, että miksi ei leivo meidän lapsen 2v synttäreille, miksi minun piti kaupasta hakea. Anoppi vain hymyili vinosti ja sanoi, että "kyllä sinä teet paljon parempaa".

Ehkä olet antanut ymmärtää että anoppi ei ole sinulle mieluinen tai ettet tarvitse anopin apua tai neuvoja. Odotatko anopin ehdotusta vain jotta voit sanoa kiitos, ei tarvitse ja sitten marista täällä kuinka anoppi aina tuputtaa.

Voisit ystävällisesti pyytää anoppia

"MIKSI?  Eikö nykyään saa edes omaia juhliaan järjestää"

No siksi, että tuossa miniä valitti sitä, että anoppi EI leivo heidän perheen juhliin, vaikka muille leipoo ja järjestää, eikä anoppi edes ymmärrä, miten heitä loukkaa se, ettei anoppi leivo heille. Siksi tuossa kehoitetiin kysymään haluaako anoppi leipoa. 

Toki saa juhlat itse järjestää. Kaikesta avusta saa kieltytyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rajaton miniä vielä enemmän.

Vierailija
1184/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on toisinpäin eli anoppi on loistava leipoja, tekee kaikenlaisia fantasiakakkuja. Kaikille muille paitsi meidän perheelle.Kertaakaan ei ole edes ehdottanut, että leipoisi jotain eikä ymmärrä, että leipomattomuutensa loukkaa meitä aika lailla. Viime viikolla oli anopin siskon 60-v synttärit (miehen kummi) ja siellä oli taivaalliset tarjoilut. Kaikki kehui anoppia ja minä ihmetelin ääneen, että miksi ei leivo meidän lapsen 2v synttäreille, miksi minun piti kaupasta hakea. Anoppi vain hymyili vinosti ja sanoi, että "kyllä sinä teet paljon parempaa".

Anoppi tekee aina väärin, teki sitten jotakin tai ei tehnyt. 

Ihan yhtå mänttiä tuo on ihan keneltä vaan.

Niinpä, mutta vain anopin tekeminen pääsee palstoille. Sen verran väkevämpää on suuttumus.

Vierailija
1185/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, mutta vain anopin tekeminen pääsee palstoille. Sen verra

Ainoa joka rajaa tätä törkeää käytöstä koko ajan vain anoppiin olet sinä.

Vierailija
1186/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kenenkään anoppi, mutta minulla on itselläni sellainen kotikasvatus, että jos mennään vierailemaan johonkin, niin on kohteliasta tuoda jokin pieni lahja tai tarjottavaa. Jos menen ystävieni luokse, niin saatan viedä mennessäni vaikka leivoksia kahvin kanssa nautittavaksi tai viinipullon.

Itse tykkään myöskin leipoa, mutta harvoin sitä yksin asuessa tulee vain leivottua, kun enhän minä yksin pellillistä piirakkaa tai kokonaista kuivakakkua jaksa syödä. Jos joku kutsuu minut luokseen, niin siinä on mukava tilaisuus päästä leipomaan vaikka pullaa pitkästä aikaa. Minulle on myös ominaista osoittaa rakkautta laittamalla ruokaa läheisilleni.

En nyt tietenkään tiedä miksi anoppisi "tyrkyttää" leipomuksia, mutta voin ainakin omalla kohdallani sanoa, että minulla ei ole pyrkimystä päsmäröidä tai tyrkyttää mitään. En ole aiemmin edes osannut ajatella, että joku voisi tulkit

"Minä, minä ,minä,itse, ninulla , minulle."

Aina pyydetään ihmisiä ilmaisemaan itseään minä muodossa, koska voit puhua vain itsesi puolesta. Miksi tuon kommentoijan olisi pitänyt kirjoittaa kommentisa jotenkin muuten, koska hän kertoi itsestään? 

Olisko pitänyt kirjoittaa jotenkin epämääräisesti, että joskus jotkut ihmiset on kasvatetttu niin, että ne vie tuliaisia, kun menevät kylään.......

Vierailija
1187/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin päin, että anoppi leipoo ja järjestelee muiden juhlia, mutta ei meidän. Miehen siskolle käy ihan kaupassakin, vaikka hän on hyväpalkkaisessa työssä.

Siis omalle tyttärelle uskaltaa käydä kaupassa, (vaikka tämä olisi miten isopalkkaisessa työssä ) koska se on ihan varma, että vävyä ei tuo haittaa kärpäsen paskan vertaa. Mutta miniälle en kävisi, koska olen sata varma, että kaikki olisi väärin ostettu :D 

Tytön olen itse kasvattanut ja hänen kanssaan aika kiinteästi parikymmentä vuotta elänyt, hän on tuttu perijuuriaan myöten ja hänelle voin tosiaankin käydä kaupassa, viedä kakun meennessäni kahvipöytään, eikä tyttö tai vävy vedä herneitä nenään. Miniää tuskin koskaan tulen tuntemaan kunnolla, enkä tiedä hänen tapojaan tai muutakaan. Meillä käydessään tun

Ei sinne päinkään. Ei se ole mikään kynnysmatto jos pitää äitinsä ruuasta ja leivonnaisista. Poikanikin pitää, suorastaan rakastaa äitinsä tekemää ruokaa. Onko hän kynnysmatto myös?

Vierailija
1188/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin päin, että anoppi leipoo ja järjestelee muiden juhlia, mutta ei meidän. Miehen siskolle käy ihan kaupassakin, vaikka hän on hyväpalkkaisessa työssä.

Siis omalle tyttärelle uskaltaa käydä kaupassa, (vaikka tämä olisi miten isopalkkaisessa työssä ) koska se on ihan varma, että vävyä ei tuo haittaa kärpäsen paskan vertaa. Mutta miniälle en kävisi, koska olen sata varma, että kaikki olisi väärin ostettu :D 

Tytön olen itse kasvattanut ja hänen kanssaan aika kiinteästi parikymmentä vuotta elänyt, hän on tuttu perijuuriaan myöten ja hänelle voin tosiaankin käydä kaupassa, viedä kakun meennessäni kahvipöytään, eikä tyttö tai vävy vedä herneitä nenään. Miniää tuskin koskaan tulen tuntemaan kunnolla, enkä tiedä hän

Rajattomuus. Jos sitä sietää on kynnysmatto.

Usein lapsesta asti koulittu siihen.

Ja se on surullista.

Vierailija
1189/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa oli, kun anoppi halusi leipoa ristiäisistä ylioppilasjuhliin. Itse olen aivan onneton leipoja, joten suuri kiitos hänelle. Anoppi on taitava leipoja, ja halusi valmistaa synttärikakut ym, mikä auttoi näissä ruuhkavuosien aikoina. Lapset jo aikuisia, edelleen haluaa valmistaa jouluruoat ym. Tämä hänelle tärkeää, joten aina muistamme häntä esim. kylpylä/muulla hemmottelukortilla kiitokseksi

Vierailija
1190/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaanpas faktat kehiin: Äiti on äiti. Anoppi on anoppi. En minä ole anoppia valinnut, vaan se tuli valitettavasti kaupanpäällisenä :(( Äidillesi sanot asian niin kuin se on. Yleensä äitisi ymmärtää ja tajuaa. No menepäs sanomaan anopillesi asia niin kuin se on. Ei anoppisi ymmärrä eikä tajua mitään. Onkohan anopeilla vikaa puheenymmärtämisessä vai onko miniän viesti jotenkin epäselvä?

Anoppien on vaikeaa uskoa että oma miniä on niin sivistymätön. Jos olisin itse anoppi, harmittaisi, että sain niin moukkamaisen miniän. Hävettäisi. No. Vastasin ainakin rehellisesti.

Mun anoppi syö suu auki, ei käytä veitseä (pelkkä haarukka kelpaa pihvin pilkkomiseen), hammasharjaa voi anopin mielestä lainata, pureskelee omia varpaan kynsiä yms yms. voisin jatkaa listaa loputtomiin.

Muista, että miehesi on tuon suu auki syövän naisen jälkeläinen. Tuon naisen, joka ei osaa käyttää veistä, kasvattama.  Voisi melkein luulla, että anoppisi on apina. Ei ihan täysijärkiseltä vaikuta. Ja tuollaisen naisen lapsen olet valinnutitsellesi mieheksi. Itse olisin juossut ja kovaa, kun tuo nainen olisi alkanut hammasharjaani lainaamaan. Vaikea uskoa, että on saanut täyspäisiä jälkeläisiä ja ainakaan kasvatus tuskin on ollut kaksinen. 

Miehetkin alkaa kummasti vanhemmiten muistuttaa vanhempiaan sekä ulkonäöltään, että käytökseltään.

Ihmettelen jo sitäkin, että miten joku mies on aikoinaan tuolle naiselle alkanut lasta tekemään? Ei taida appiukkosikaan käydä täysillä. Aika vajaata porukkaa ja naimisiin päässet ja vielä lisääntymäänkin. Kaikkea sitä saa lukea.

Sitten vielä toinen ylpeänä esittää, että on sivistyneenpi ja on enemmän käytöstapoja, kuin anopilla. Eipä tarvitse kaksiset käytöstavat olla, kun jo lyö anoppinsa laudalta.  Ei kai tuon alemmas ihminen enää paljoa pääse? Tuossa on helppo olla "sivistyneempi" ihminen. Minusta tuntuu, että meidän koirakin on sivistyneempi ja sillä on enemmän tapoja. 

Vierailija
1191/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, mutta

Ota jo ne lääkkeet, olet täysin sekaisin.

Vierailija
1192/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ihmisillä on 1-2 lasta ja ne hartaasti odotettuja.

Totta kai silloin haluaa myös järjestää lastensa synttärit itse!

Vierailija
1193/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olet antanut ymmärtää että anoppi ei ole sinulle mieluinen tai ettet tarvitse anopin apua tai neuvoja. Odotatko anopin ehdotusta vain jotta voit sanoa kiitos, ei tarvitse ja sitten marista täällä kuinka anoppi aina tuputtaa.

Voisit ystävällisesti pyytää anoppia

Et ymmärrä ilmeisesti lukemaasi, mutta järjestä sinä ihan rauhassa omat juhlasi miten lystäät ja tarjoa niitä palaneita känttyjäsi koko pirulaumalle.

Vierailija
1194/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä ole järjestämistä se, jos anoppi tuo pari leipomustaan juhlapöytään laitettavaksi. Vaikea ymmärtää, miten aiheesta voi riidellä 60 sivun verran ja tuskin se tähän loppuukaan. Miksei ap vaan ota kiittäen kakkuja vastaan ja laita pöytään, vaikka olisi itsekin tehnyt tarjottavia. Kohteliaisuus on hyve, jota kannattaa vaalia. Vieraalle on upeaa päästä pöytään, jossa on sorttia jos toistakin. Eikä esim. vain 200 g makaronilaatikkoa per vieras, ehkä kuiva leipäpala päälle.

Vierailija
1195/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä ole järjestämistä se, jos anoppi tuo pari leipomustaan juhlapöytään laitettavaksi. Vaikea ymmärtää, miten aiheesta voi riidellä 60 sivun verran ja tuskin se tähän loppuukaan. Miksei ap vaan ota kiittäen kakkuja vastaan ja laita pöytään, vaikka olisi itsekin tehnyt tarjottavia. Kohteliaisuus on hyve, jota kannattaa vaalia. Vieraalle on upeaa päästä pöytään, jossa on sorttia jos toistakin. Eikä esim. vain 200 g makaronilaatikkoa per vieras, ehkä kuiva leipäpala päälle.

Jos hän tunkee sinne sekaantumaan, kyllä se pilaa ne juhlajärjestelyt. Miten viakea tätä on ymmärtää?

Vierailija
1196/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliaisuus on hyve, jota kannattaa vaalia.

No miksei sitten anoppi hallitse tätä hyvettä eikä sitä saa häneltä odottaa?

Vierailija
1197/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän tunkee sinne sekaantumaan, kyllä se pilaa ne juhlajärjestelyt. Miten viakea tätä on ymmärtää?

Kyllä se on, normaalitapaiselle ihmiselle. Anoppi ei ole tunkeutunut sekaantumaan mihinkään, etkä sinä ole ap, kunhan nyt tulit rummuttamaan anoppikäsitystäsi tähänkin ketjuun.

Vierailija
1198/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on, normaalitapaiselle ihmiselle. Anoppi ei ole tunkeutunut sekaantumaan mihinkään, etkä sinä ole ap, kunhan nyt tulit rummuttamaan anoppikäsitystäsi tähänkin ketjuun.

Jos joka juhlan alla tunkee, tuputtaa ja TYRKYTTÄÄ (ap:n sanavalinta) niin se on asiatonta käytöstä.

Vierailija
1199/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on, normaalitapaiselle ihmiselle. Anoppi ei ole tunkeutunut sekaantumaan mihinkään, etkä sinä ole ap, kunhan nyt tulit rummuttamaan anoppikä

Onneksi olet vain yhden anopin kauhu. Ehkä toisenkin, koska miehesi varmaan jo sinut säyseämpään vaihtoi.

Vierailija
1200/1602 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rajaton anoppi syö oikeasti perheen hyvinvointia"

Silloinkin, kun tuo rajattomuus on sitä, että leipoo juhliin?  Miten usein niitä juhlia vietetään? ja ihan sama, sinne vaan mummonkin leipoukset pöytään, ne mitä jää yli, voi antaa mummolle mukaan, kun lähtee juhlista. Ei kai tuo nyt niin kamalaa ole, kenen leipoma kakku siinä pöydässä on. 

Miniähän voi "kostoksi" viedä puolestaan anopin juhliin kakun ihan vaan kyselemättä:D

Ei se sillä lailla ilmene vaan tyrkyttämisenä ja tunkemisena ja tuppautumisena, rajattomana ahdistavana käytöksenä.

Kyllä se nyt vaan on sen toisen perheen pöytä ja se perhe päättää kenen kakkuja siellä on.

Vai tungetko sinä kakkarasi naapurinkin kahvipöytään?

Eikös se ole ihan peruskohtelijaisuutta, että kun menneään kylään, viedään tuliaisia? Joo kyllä vien useinkin tarjottavaa kahvipöytään, jos menen kyläilemään. Jos ei ehdi leipoa, voi ostaa leivokset tai jos tiedän, että naapuri tykkää suolaisiata jutuista, vien niitä ja jos ei ehdi leipoa voi viedä vaikka keksipaketin. Sitten kahvitellaan ja turistaan. 

Joo mutta kyllähän se oma perhe/suku on eri juttu, kuin naapuri. Naapurin sukujuhlissa en käy, kun ei olla samaa sukua, niin en myöskään veisi kakkua tarjoilupöytään, mutta en olisi pahastunut, jos mummo olisi tuonut kakun tullessaan, kun olisi tullut lapsenlapsen synttäreille. Sinne pöytään vaas sekaan, kai se joskus olisi tullut syötyä. Mies varsinkin tykkää kaikesta makeasta.