Anoppi tyrkyttää leipomuksia juhliini
Onko muilla kokemuksia sellaisesta, että jonkun tutun naishenkilön on aina pakko tarjoutua leipomaan sinun juhliisi, vaikket sitä edes haluaisi?
Olen niin kyllästynyt siihen, että anopin pitäisi aina saada osallistua kaikkiin perhejuhliemme järjestelyihin ja tehdä sinne erilaisia leipomuksia jne... Pidän tietyntyyppisistä leivonnaisista ja tykkään leipomisesta, teen siis sen mielelläni itse enkä koe siitä mitään vaivaa. Anopin taas on aina pakko päästävä mukaan leipomaan, ja hänen on pakko tuoda edes muutama kuivakakku, kun leipomisesta on muka minulle niin kovaa vaivaa.
Nyt on tulossa pojan syntymäpäivät ja anoppi on jo etukäteen ilmoittanut, että hän mielellään hoitaa leipomisen, kun juhlien järjestämisestä on minulle muka liian kovaa vaivaa. Sanoin, etten tarvitse apua ja siitä hän loukkaantui. eivätkö minun kakkuni kelpaa. Sinä varmaan teet paljon parempia.
Olen alkanut miettiä, että onko anoppi jotenkin kateellinen siitä, että saan järjestettyä juhlat ja ihmiset pitävät leipomuksistani (eikä hän saa kehuja)... Joka juhlia ennen saa käydä tappelun siitä, miksi häntä ei huolita juhlia järjestämään.
Kommentit (1602)
Vierailija kirjoitti:
Kun aikoinaan pääsin ripille, niin minulle oli todella tärkeä saada niistä juhlista minun näköiset juhlat. Suunnittelin itse ne juhlat (olin siis 14-vuotias) ja halusin ehdottomasti, että pöydässä ei ole yhtään kuivakakkua, voileipäkakkua eikä pikkuleipää (eli perinteistä tarjottavaa). Minulle oli todella tärkeää, että pöydässä on vain ns. etnisempää tarjottavaa, sekä suolaista että makeaa kyllä. Itse asiassa sanoin äidilleni, että suostun olemaan juhlissa paikalla vain, jos pöydässä ei ole mitään muuta kuin mitä itse siihen suunnittelen. Jos joku olisi siihen sitten tyrkännyt kuivakakun, niin olisi todella pahoittanut mieleni. Onneksi äitini anoppi ei ollut ääliö.
Onneks! Ja isi rakensi sulle oman yksisarvisen ja teki pinkkejä vaahtokuplia että pääsit kauneusunille kissanpentujen ja uusien 500e setelien kanssa. Ei ollu hiekkakakun murusia.
35-vuotiaan ystäväni äiti leipoo aina ja joka kerta ystäväni järjestämiin juhliin (ystäväni häät, lasten ristiäiset, lasten synttärit jne) erään tietyn kakun, joka on tämän kyseisen äidin oma lempparikakku. Muut ei siitä oikein välitä, mutta hän haluaa aina juhlissa saada tätä lempparikakkuaan. Joten leipoo sen sitten itse ja tyrkkää pöytään tarjolle :D . Sivusta olen katsonut ja naureskellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aikoinaan pääsin ripille, niin minulle oli todella tärkeä saada niistä juhlista minun näköiset juhlat. Suunnittelin itse ne juhlat (olin siis 14-vuotias) ja halusin ehdottomasti, että pöydässä ei ole yhtään kuivakakkua, voileipäkakkua eikä pikkuleipää (eli perinteistä tarjottavaa). Minulle oli todella tärkeää, että pöydässä on vain ns. etnisempää tarjottavaa, sekä suolaista että makeaa kyllä. Itse asiassa sanoin äidilleni, että suostun olemaan juhlissa paikalla vain, jos pöydässä ei ole mitään muuta kuin mitä itse siihen suunnittelen. Jos joku olisi siihen sitten tyrkännyt kuivakakun, niin olisi todella pahoittanut mieleni. Onneksi äitini anoppi ei ollut ääliö.
Ja juuri tästä historiasta ja tästä curling-vanhemmuudesta kasvavat nämä tämän hetken kaikesta loukkaantuvat miniät.
:D
Mielestäsi siis 14-vuotias ei saisi itse päättää mitä hänen omissa juhlissa tarjotaan?
Mielestäni 14 -vuotias saa päättää ne tarjottavat jotka valmistaa itse. Mutta mielestäni 14-vuotiaan ei kyllä tarvitse loukata esim. isoäitejään tai muita sukulaisiaan, jos he haluavat tuoda hänelle jotain tarjottavaa juhliin. Jos tätä osaa kasvatuksesta ei ole tehty, niin eipä ihme että tytöstä kasvaa toisia ymmärtämätön ja itsekeskeinen, narsistinen aikuinen.
Voi jessus sentään taas. Menimme miehen siskontytön prometheus-juhliin jollekin vuokramökille ja veimme mennessämme kulhollisen perunasalaattia, koska satun tekemään ihan taivaallisen hyvää perunasalaattia 😉
Näytti kelpaavan hyvin ainakin vieraille, kulho tyhjeni tasaista tahtia. En tiedä sitten, vetikö miehen sisko herneen nenäänsä kun kokonaisuus meni pilalle 😆 Ei näyttänyt siltä, mutta mistäs sitä tietää, mitkä itkupotkuraivarit veti juhlan jälkeen eikä ikinä enää kutsu meitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Rento asenne sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks! Ja isi rakensi sulle oman yksisarvisen ja teki pinkkejä vaahtokuplia että pääsit kauneusunille kissanpentujen ja uusien 500e setelien kanssa. Ei ollu hiekkakakun murusia.
Ikävää, että sinulla ei ollut onnellista lapsuutta ja olet kateellinen minun onnellisesta lapsuudesta.
Bbbnn kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn kuivakakku-anopeilta, kumpi loukkaa enemmän: se että teille ystävällisesti ilmoitetaan ettei mitään kakkuja tarvitse tuoda mukanaan vai se, että juhlissa kukaan ei maista teidän pyytämättä tuomianne kuivakakkuja?
Servetin alle piilotetut kuivakakunpalat on helpompi laittaa biojätteisiin, kuin sohvan alle laitetut juustokakkusotkut. Todellakin: häshtääk liivate eli siansuolia kakussa.
*
Liivate eli gelatiini on proteiinista koostuva ruoka-aine, jota valmistetaan yleensä sian nahasta tai sian tai naudan luuytimistä, suolista ja jänteistä pitkään keittämällä.
Vierailija kirjoitti:
Olin kesällä juuri tällaisissa juhlissa,joissa tarjoilut oli sankarittaren mielen mukaisia. Pöytää ei tarvinnut täydentää kertaakaan sinä aikana, kun juhlissa olin eli kun ei pätkääkään ajattele vieraita, niin saa omanlaisensa juhlat. Vieraat eivät välttämättä halua syödä katkarapuja chilitahnassa tai ylimakeita turkkilaisia makeisia, mutta kohteliaina maistavat jotain. Kotimatkalla ABC tarjoaa lohtua nälkäiselle vatsalle eli jotain vähemmän etnistä, mutta vatsaystävällistä.
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus sentään taas. Menimme miehen siskontytön prometheus-juhliin jollekin vuokramökille ja veimme mennessämme kulhollisen perunasalaattia, koska satun tekemään ihan taivaallisen hyvää perunasalaattia 😉
Näytti kelpaavan hyvin ainakin vieraille, kulho tyhjeni tasaista tahtia. En tiedä sitten, vetikö miehen sisko herneen nenäänsä kun kokonaisuus meni pilalle 😆 Ei näyttänyt siltä, mutta mistäs sitä tietää, mitkä itkupotkuraivarit veti juhlan jälkeen eikä ikinä enää kutsu meitä mihinkään.
Onko resepti salaisuus? Oletan, ettei perunasalaatissa ole siansuolia tai jänteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juma, juhlien "kokonaisilme" menee pilalle kuivakakusta! 😂🤣😂🤣😂🤣
Miksi edes kutsut anopin, eikö juhliesi kokonaisilme mene pilalle jo hänestä?En kyllä tajua tällaista ajattelua.
Onko siis mielestäsi ihan ok viedä vaikka häihin joku omatekemäsi leipomus? Tai edes rippijuhliin? Niin että jokainen vieras toisi jonkun pussillisen pullia tai bostonkakun?
Olen ehkä tosi outo, mutta minusta olisi suunnattoman epäkohteliasta lykätä juhlissa katettuun tarjoilupöytään omin nokkineni joku itse tekemäni kakku.
Olin juuri rippijuhlissa joissa oli japanilaisteemainen tarjoilu (lapsen äiti on japanilainen). Kun oikein pinnistäen mietin, niin olisi ollut melko törkeää minulta kummitätinä iskeä pöytään joku taatelikakku, "kun meille suomalaisille maistuu paremmin nää tällaiset kuivakakut kuin noi sun jutut".
Rentoihin juhliin on ihan tavallista tuoda tuliaisiksi jotain syötävää. Onko viinipullon tai keksipaketin tuominen sinusta todellakin epäkohteliasta? Ihan normaali tapa. Tässä nyt on lähinnä kyse näistä täydellisen naurettavista juustokakku-valtataisteluista.
Rippijuhliin tai häihin? Oikeasti? Keksipaketti?
Luetunymmärtäminen? RENTOIHIN JUHLIIN. Täällä on puhuttu laajemmin, sinä rajoitit pointtisi vain noihin juhliin. Tuliaisten tuominen on normaali tapa! Jos juhlat ovat virallisemmat, tuodaan lahja. Ja jos joku olisi rippijuhliini tuonut taatelikakun, niin ei olisi haitannut. Mikä siinä oikeasti olisi ollut niin hirveää? Ehkä epätavallista, mutta mitä se olisi haitannut?
Lainasit kuitenkin viestiä, jossa puhuttiin japanilaisteemaisista rippijuhlista. Ja nimenomaan rippijuhlista, ei opiskelijoiden nyyttäreistä.
Jos viestisi liittyi laajempaan kokonaisuuteen illanistujaisista kolmekymppisiin, niin varmaan sitten olisi kannattanujt laittaa viesti ihan vaan ketjun jatkoksi.
Mielestäni tuossa lainaamassasi tapauksessa olisi ollut suunnattoman epäkohteliasta viedä joku kakku ja laittaa se pöytään omin lupinensa - siitähän lainaamassasi oli kyse, ei mistään illanistujaisista joihin mennään nyyttäriperiaatteella sipsipussin kanssa. Samoin kuin häissä iskeä avattu keksipaketti kakkupöytään olisi kyllä harvinaisen tökeröä.
En siis ole lainaamasi, mutta ymmärrän lukemaani.
Jotain hyvää siitäkin että anoppi on 89v. Ei puutu meidän elämään ja leipomuksiimme. Laittaa tarjolle aina mun leipomat tuliaiset ja tarjoaa omiaan meille. Suloinen ihana anoppi.
Sovit etukäteen minkä kaukan hän tuo ja suunnittelet sen asettelun pöytään. Esim. tiikerikakku on aika suosittu. Ilmoitat selkeästi, että se kaukku ja vain se kaukku, kun "osaat sen niin hyvin tehdä". Harva vieras oikeasti uskaltaa ääneen sanoa, jos sinun leipomuksesi eivät maistukaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskiin?? Heitätte roskiin koskemattomia kakkuja. Ilkeyttännekö vai miksi?
Viekää töihin, kerhoon, naapurille tai vaikka puiston pultsareille. Varustettuna lapulla "ei ruokavammaisille! sisältää kaikkea".Ei meillä kyllä edes töissä mene kuivakakku. Tai voi mennä palanen tai kaksi. Ennen jaksoin viedäkin, mutta eipä ne sielläkään mene - varsinkin kun usein jää jotain parempaakin vietäväksi.
No jopas on juhlia ettei enää jaksa?? kakkua töihin viedä 😂
Ei jaksa=viitsi viedä kun ei niitä kukasn syö. Onks se muka parempi viedä ja heittää siellä roskiin kuin kotona?
Minusta tossa tarjottavien väkisin tuomisessa on kyllä just toi ongelma, että tarjottavaa on kohta liikaa (niinku joku sano että NELJÄ! täytekakkua) ja lopulta ne menee riskiin. Ei sekään ole kivaa :( Ei kaikilla ole paikkoja mihin viedä jämiä ja ei kai kukaan mitään täytekakkuja ala duuniin raahaamaan muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes kutsut anopin, eikö juhliesi kokonaisilme mene pilalle jo hänestä?En kyllä tajua tällaista ajattelua.
Onko siis mielestäsi ihan ok viedä vaikka häihin joku omatekemäsi leipomus? Tai edes rippijuhliin? Niin että jokainen vieras toisi jonkun pussillisen pullia tai bostonkakun?
Olen ehkä tosi outo, mutta minusta olisi suunnattoman epäkohteliasta lykätä juhlissa katettuun tarjoilupöytään omin nokkineni joku itse tekemäni kakku.
Olin juuri rippijuhlissa joissa oli japanilaisteemainen tarjoilu (lapsen äiti on japanilainen). Kun oikein pinnistäen mietin, niin olisi ollut melko törkeää minulta kummitätinä iskeä pöytään joku taatelikakku, "kun meille suomalaisille maistuu paremmin nää tällaiset kuivakakut kuin noi sun jutut".
Ohiksena sanon, että olisi kiva tietää, miten japanilainen teema näkyi rippijuhlissa ja mitä siellä tarjoiltiin :)
Ole mukava anopille ja sano että voi tuoda esim. pitkon tai jonkun hyvät tortun, mutta muuta ei tartte. Anna hänen osallistua edes vähän, ties vaikka se olisi hänen koko kuukauden kohokohta!:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kesällä juuri tällaisissa juhlissa,joissa tarjoilut oli sankarittaren mielen mukaisia. Pöytää ei tarvinnut täydentää kertaakaan sinä aikana, kun juhlissa olin eli kun ei pätkääkään ajattele vieraita, niin saa omanlaisensa juhlat. Vieraat eivät välttämättä halua syödä katkarapuja chilitahnassa tai ylimakeita turkkilaisia makeisia, mutta kohteliaina maistavat jotain. Kotimatkalla ABC tarjoaa lohtua nälkäiselle vatsalle eli jotain vähemmän etnistä, mutta vatsaystävällistä.
Mulla oli kesällä etninen kattaus juhlissani. Sain poikkeuksellisen positiivisia kommentteja. Kuskussalaattia oli ylimitoitetun paljon, mutta kaikki muu tuli syödyksi. Tiedän että kaikki ei tykänneet, mutta suurin osa tykkäsi ja otti lisää monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rentoihin juhliin on ihan tavallista tuoda tuliaisiksi jotain syötävää. Onko viinipullon tai keksipaketin tuominen sinusta todellakin epäkohteliasta? Ihan normaali tapa. Tässä nyt on lähinnä kyse näistä täydellisen naurettavista juustokakku-valtataisteluista.
Rippijuhliin tai häihin? Oikeasti? Keksipaketti?
Luetunymmärtäminen? RENTOIHIN JUHLIIN. Täällä on puhuttu laajemmin, sinä rajoitit pointtisi vain noihin juhliin. Tuliaisten tuominen on normaali tapa! Jos juhlat ovat virallisemmat, tuodaan lahja. Ja jos joku olisi rippijuhliini tuonut taatelikakun, niin ei olisi haitannut. Mikä siinä oikeasti olisi ollut niin hirveää? Ehkä epätavallista, mutta mitä se olisi haitannut?
Lainasit kuitenkin viestiä, jossa puhuttiin japanilaisteemaisista rippijuhlista. Ja nimenomaan rippijuhlista, ei opiskelijoiden nyyttäreistä.
Jos viestisi liittyi laajempaan kokonaisuuteen illanistujaisista kolmekymppisiin, niin varmaan sitten olisi kannattanujt laittaa viesti ihan vaan ketjun jatkoksi.
Mielestäni tuossa lainaamassasi tapauksessa olisi ollut suunnattoman epäkohteliasta viedä joku kakku ja laittaa se pöytään omin lupinensa - siitähän lainaamassasi oli kyse, ei mistään illanistujaisista joihin mennään nyyttäriperiaatteella sipsipussin kanssa. Samoin kuin häissä iskeä avattu keksipaketti kakkupöytään olisi kyllä harvinaisen tökeröä.
En siis ole lainaamasi, mutta ymmärrän lukemaani.
Tarkoitus oli osoittaa, ettei tämä keskustelu koske vain häitä ja japanilaistyylisiä rippijuhlia. On rennompia juhlia, joihin on aivan luontevaa tuoda tuliaisia. Jos heittää tähän keskusteluun "ai toisit pullapussin toisen häihin?" -tasoisia heittoja, ignooraa aika ison osan koko keskustelusta.
Jos juhlista jää kuivakakkua, niin miksi esim. ette kokeile sitä jäätelön tai vaniljakastikkeen kera, jos kakku maistuu "liian kuivalta". Me teemme usein jälkiruoaksi Eton Mess -tyyppistä ruokaa, johon tulee murusteltua kakkua. Tai lahjoittakaa naapurille, viekää vanhainkotiin, leipäjonoon, ihan minne tahansa. Tympeää ja typerää heittää ruokaa roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: laittakaa ylijääneet kuivakakut lapsen mukana menemään koulun opettajainhuoneeseen, kaikki menee kuin kuumille kiville välitunneilla. Varmaan päiväkodissakin menee.
Olin opettamassa yhdessä koulussa, jonka eräällä opettajalla oli hevonen. Kollega toi heppaa varten ison pussillisen kuivahtanutta leipää ja pullaa, mutta heppa jäi ilman kun opettajat söi hepan eväät 🤣🤣🤣
V*ttu miten ois hävettäny jos ois lapsena joutuu roudaamaan kouluun opettajille pullaa. Voi elämä 😂