Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi tyrkyttää leipomuksia juhliini

Vierailija
08.09.2018 |

Onko muilla kokemuksia sellaisesta, että jonkun tutun naishenkilön on aina pakko tarjoutua leipomaan sinun juhliisi, vaikket sitä edes haluaisi?

Olen niin kyllästynyt siihen, että anopin pitäisi aina saada osallistua kaikkiin perhejuhliemme järjestelyihin ja tehdä sinne erilaisia leipomuksia jne... Pidän tietyntyyppisistä leivonnaisista ja tykkään leipomisesta, teen siis sen mielelläni itse enkä koe siitä mitään vaivaa. Anopin taas on aina pakko päästävä mukaan leipomaan, ja hänen on pakko tuoda edes muutama kuivakakku, kun leipomisesta on muka minulle niin kovaa vaivaa.

Nyt on tulossa pojan syntymäpäivät ja anoppi on jo etukäteen ilmoittanut, että hän mielellään hoitaa leipomisen, kun juhlien järjestämisestä on minulle muka liian kovaa vaivaa. Sanoin, etten tarvitse apua ja siitä hän loukkaantui. eivätkö minun kakkuni kelpaa. Sinä varmaan teet paljon parempia.

Olen alkanut miettiä, että onko anoppi jotenkin kateellinen siitä, että saan järjestettyä juhlat ja ihmiset pitävät leipomuksistani (eikä hän saa kehuja)... Joka juhlia ennen saa käydä tappelun siitä, miksi häntä ei huolita juhlia järjestämään.

Kommentit (1602)

Vierailija
121/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheen ongelmallista elämää. Kakkuja liikaa, monipäiväisiä hopeakuulajuhlia, etninen rippimaku, hiekkakakun muruja, vieraat pilaavat minun juhlat??? ( tämä oli kyllä paras) ja töissäkään ei kukaan syö mitään 😂 ihme ympyröissä kyllä kuljette.

Vierailija
122/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun aikoinaan pääsin ripille, niin minulle oli todella tärkeä saada niistä juhlista minun näköiset juhlat. Suunnittelin itse ne juhlat (olin siis 14-vuotias) ja halusin ehdottomasti, että pöydässä ei ole yhtään kuivakakkua, voileipäkakkua eikä pikkuleipää (eli perinteistä tarjottavaa). Minulle oli todella tärkeää, että pöydässä on vain ns. etnisempää tarjottavaa, sekä suolaista että makeaa kyllä. Itse asiassa sanoin äidilleni, että suostun olemaan juhlissa paikalla vain, jos pöydässä ei ole mitään muuta kuin mitä itse siihen suunnittelen. Jos joku olisi siihen sitten tyrkännyt kuivakakun, niin olisi todella pahoittanut mieleni. Onneksi äitini anoppi ei ollut ääliö.

Olin kesällä juuri tällaisissa juhlissa,joissa tarjoilut oli sankarittaren mielen mukaisia. Pöytää ei tarvinnut täydentää kertaakaan sinä aikana, kun juhlissa olin eli kun ei pätkääkään ajattele vieraita, niin saa omanlaisensa juhlat. Vieraat eivät välttämättä halua syödä katkarapuja chilitahnassa tai ylimakeita turkkilaisia makeisia, mutta kohteliaina maistavat jotain. Kotimatkalla ABC tarjoaa lohtua nälkäiselle vatsalle eli jotain vähemmän etnistä, mutta vatsaystävällistä.

Mulla oli kesällä etninen kattaus juhlissani. Sain poikkeuksellisen positiivisia kommentteja. Kuskussalaattia oli ylimitoitetun paljon, mutta kaikki muu tuli syödyksi. Tiedän että kaikki ei tykänneet, mutta suurin osa tykkäsi ja otti lisää monta kertaa.

Minäkin aina hätäpäissäni yritän kovasti keksiä tarjottavista jotain positiivista sanottavaa varsinkin silloin kun ne syötävät on tosi outoja ja kamalia. Tai jos joku yksi ruoista on joten kuten syötävää niin kehun sitten sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu ketju, mutta perunasalaattiresepti kiinnostaisi.

Haluaisin oikean yksisarvisen lemmikiksi parvekkeelle. Ne vaikuttavat niin lempeiltä eläimiltä.

Vierailija
124/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aikoinaan pääsin ripille, niin minulle oli todella tärkeä saada niistä juhlista minun näköiset juhlat. Suunnittelin itse ne juhlat (olin siis 14-vuotias) ja halusin ehdottomasti, että pöydässä ei ole yhtään kuivakakkua, voileipäkakkua eikä pikkuleipää (eli perinteistä tarjottavaa). Minulle oli todella tärkeää, että pöydässä on vain ns. etnisempää tarjottavaa, sekä suolaista että makeaa kyllä. Itse asiassa sanoin äidilleni, että suostun olemaan juhlissa paikalla vain, jos pöydässä ei ole mitään muuta kuin mitä itse siihen suunnittelen. Jos joku olisi siihen sitten tyrkännyt kuivakakun, niin olisi todella pahoittanut mieleni. Onneksi äitini anoppi ei ollut ääliö.

Vieraat katsoo järkyttyneenä ja lähtee tunnin päästä juhlista suunnaten suoraan ravintolaan.. Yleensä juhlissa ajatellaan myös juhliin tulevia vieraita, mutta ilmeisesti pikku prinsessan äiti ei uskaltanut sitä sanoa..

Vierailija
125/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja juuri tästä historiasta ja tästä curling-vanhemmuudesta kasvavat nämä tämän hetken kaikesta loukkaantuvat miniät.

:D

Mielestäsi siis 14-vuotias ei saisi itse päättää mitä hänen omissa juhlissa tarjotaan?

Mielestäni 14 -vuotias saa päättää ne tarjottavat jotka valmistaa itse. Mutta mielestäni 14-vuotiaan ei kyllä tarvitse loukata esim. isoäitejään tai muita sukulaisiaan, jos he haluavat tuoda hänelle jotain tarjottavaa juhliin. Jos tätä osaa kasvatuksesta ei ole tehty, niin eipä ihme että tytöstä kasvaa toisia ymmärtämätön ja itsekeskeinen, narsistinen aikuinen.

Minkä helvetin takia pitää tuppautua ja tunkeutua? Ei ole hirveästi käytöstapoja isoäidillä tai muilla sukulaisilla, jos väkisin tuo omat syötävät. En ole ikinä edes kuullut sellaisesta, että joku vieras tuo oman kakun juhliin. Miksi ihmeessä kukaan tekisi niin, jos ei ole erikseen pyydetty? Minusta se on todella epäkohteliasta tulla toisen juhliin oma kakku mukana.

Vierailija
126/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheen ongelmallista elämää. Kakkuja liikaa, monipäiväisiä hopeakuulajuhlia, etninen rippimaku, hiekkakakun muruja, vieraat pilaavat minun juhlat??? ( tämä oli kyllä paras) ja töissäkään ei kukaan syö mitään 😂 ihme ympyröissä kyllä kuljette.

Vaahtokarkkiympyröissä, joissa on tarjolla shhhamppanjaa. 

Mikään ei riivi enempää sieluani kuin enään tai shamppanja.

Vierailija
127/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäävätkö vieraat hänen leipomuksistaan? Jos ne käyvät kaupaksi, niin mikset antaisi hänen tehdä pari kuivakakkua. Ei tarvisi riidellä turhanpäiväisestä asiasta ja kenenkään pahoittaa mieltään. 

Ei tässä nyt ole pelkästään kuovakakuosta kuse vaan siitä, ettei tämä kyseinen anoppi osaa pitää päätänsä kiinni ja lopettaa sitä jankuttamista. Kun tuollaiselle ihmiselle antaa periksi niin ei se opi ikinä.

Vierailija
128/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja juuri tästä historiasta ja tästä curling-vanhemmuudesta kasvavat nämä tämän hetken kaikesta loukkaantuvat miniät.

:D

Mielestäsi siis 14-vuotias ei saisi itse päättää mitä hänen omissa juhlissa tarjotaan?

Mielestäni 14 -vuotias saa päättää ne tarjottavat jotka valmistaa itse. Mutta mielestäni 14-vuotiaan ei kyllä tarvitse loukata esim. isoäitejään tai muita sukulaisiaan, jos he haluavat tuoda hänelle jotain tarjottavaa juhliin. Jos tätä osaa kasvatuksesta ei ole tehty, niin eipä ihme että tytöstä kasvaa toisia ymmärtämätön ja itsekeskeinen, narsistinen aikuinen.

Minkä helvetin takia pitää tuppautua ja tunkeutua? Ei ole hirveästi käytöstapoja isoäidillä tai muilla sukulaisilla, jos väkisin tuo omat syötävät. En ole ikinä edes kuullut sellaisesta, että joku vieras tuo oman kakun juhliin. Miksi ihmeessä kukaan tekisi niin, jos ei ole erikseen pyydetty? Minusta se on todella epäkohteliasta tulla toisen juhliin oma kakku mukana.

On, mutta jollain vanhemmalla ihmisellä voi olla toisenlainen käsitys ja hän yrittää olla avuksi muistaessaan suosikkiminiäänsä, -lastenlastaan tai -lastaan.

Sukulainen vei toisen sukulaisen uuteen perheeseen tuliaisena elintarvikkeita, jotka sukulaisen puoliso heitti roskiin ja kattoi pöytään karnevaalikeksejä. Ihmisillä on niin erilaisia käsityksiä kohteliaasta käytöksestä.

Äiti rakasti käydä ostoksilla, joten minulla oli valtavasti kattiloita, keittiötarvikkeita, pyyhkeitä, liinavaatteita jne. Yritin sanoa, etten tarvitse mitään, mutta hän toi silti. Annoin tarpeettomia tuotteita ystävilleni tai lahjoitin kierrätykseen. 

Vierailija
129/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ottanut pitopalvelun tyttäreni protujuhliin. Kalakeitto tykötarpeineen oli laitettu tarjolle noutopöytään, kun oma tätini paukahti paikalle. Olin hetken poissa ja takaisin tullessa ihmettelin, kun keittokattila oli hävinnyt jonnekin ja tilalla seisoi kolme viinipulloa avattuna.

Menin keittiöön kysymään pitopalvelutyöntekijältä, miksi keitto oli viety pois. Tätini oli määrännyt hänet tekemään niin ja laittanut tuomansa viinipullot pöytään. Sanoin työntekijälle, että näissä juhlissa neuvot/määräykset annan vain minä ja kokosin viinipullot pois ja keitto tilalle.

Vierailija
130/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei juma, juhlien "kokonaisilme" menee pilalle kuivakakusta! 😂🤣😂🤣😂🤣

Miksi edes kutsut anopin, eikö juhliesi kokonaisilme mene pilalle jo hänestä?

En kyllä tajua tällaista ajattelua.

Onko siis mielestäsi ihan ok viedä vaikka häihin joku omatekemäsi leipomus? Tai edes rippijuhliin? Niin että jokainen vieras toisi jonkun pussillisen pullia tai bostonkakun?

Olen ehkä tosi outo, mutta minusta olisi suunnattoman epäkohteliasta lykätä juhlissa katettuun tarjoilupöytään omin nokkineni joku itse tekemäni kakku.

Olin juuri rippijuhlissa joissa oli japanilaisteemainen tarjoilu (lapsen äiti on japanilainen). Kun oikein pinnistäen mietin, niin olisi ollut melko törkeää minulta kummitätinä iskeä pöytään joku taatelikakku, "kun meille suomalaisille maistuu paremmin nää tällaiset kuivakakut kuin noi sun jutut".

Ohiksena sanon, että olisi kiva tietää, miten japanilainen teema näkyi rippijuhlissa ja mitä siellä tarjoiltiin :)

No sushia oli runsaasti, lisäksi oli teriyakilohta, paahtopaistia oli japanilaisittain maustettuna, graavia siikaa, pieniä suolaisia "makupaloja" ja salaatteja. Makeina oli kasuteraa ja oli ihan täytekakkukin. Itse en syö makeaa oikein ollenkaan, kasuteraa maistoin kahvin kanssa, muuten en kahvipöydän tarjoiluja oikeen edes muista.

Ei tässä varmasti tunnelmaa olisi mitenkään pilannut anopin tai kummitädin tiikerikakku, mutta olishan se nyt outoa ollut tulla vieraana ja iskeä tarkasti katettuun pöytään omatoimisesti joku kuivakakku - vaikka tavallaanhan sitä se kasuterakin on.

Enemmän minusta on kyse emännän/isännän yli kävelemisestä n0iden omien leivonnaisten pöytään kattamisesta kuin siitä pilaako se syömättä jäänyt kakku kattausta vai ei. Epäkohteliasta käytöstä ihan vaan yksinkertaisesti. Pidän outona että toisen järjestämiin juhliin aletaan kattamaan omia tuomisia.

Vierailija
131/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja voi kertoa ihan itse omalle anopilleen asiansa, eikä kitistä täällä. Oikein tuli paha mieli anoppisi puolesta.

Vierailija
132/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen innokas leipoja ja anoppi vielä innokkaampi, mutta en silti ymmärrä ap. ongelmaa vai haluatko vain lietsoa anoppi vastaisuutta.

Ainakin meillä kuivakakut menevät teineille ja nuorille kuin kuumille kiville, sillä monelle se on aivan uusi tuttavuus, kun kotona leivotaan vain juustokakkuja. Anoppi on nuorten suosiossa, kun saa jakaa reseptiään.

Jos kysymys on synttäreistä, joka on perhejuhla ja kutsuvieraat lähipiiristä, niin miksi et tarjoa vieraille leipomuksia kotiin viemiseksi.

Näin meillä tehdään, kun kutsuvieraat ovat kotiin lähtemässä, niin tarjottavat jaetaan ja tästä erityisesti ovat mielissään, jotka eivät leivo tai ovat muuten kiireisiä. Ja yleensä teineille kelpaa kaikki.

Ehkä anoppisi kuuluu ikäluokkaan, joka arvostaa talkoohenkeä ja suvun juhlissa autetaan voimien mukaan, joka on edelleen muualla maailmassa esim. Euroopassa jokapäiväistä, paitsi Suomessa, kun täällä halutaan olla yksin ja pärjätä yksin, vaikka hammasta purren ja jaksamisen äärirajoilla.

Vierailija
133/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis mielestäsi ihan ok viedä vaikka häihin joku omatekemäsi leipomus? Tai edes rippijuhliin? Niin että jokainen vieras toisi jonkun pussillisen pullia tai bostonkakun?

Olen ehkä tosi outo, mutta minusta olisi suunnattoman epäkohteliasta lykätä juhlissa katettuun tarjoilupöytään omin nokkineni joku itse tekemäni kakku.

Olin juuri rippijuhlissa joissa oli japanilaisteemainen tarjoilu (lapsen äiti on japanilainen). Kun oikein pinnistäen mietin, niin olisi ollut melko törkeää minulta kummitätinä iskeä pöytään joku taatelikakku, "kun meille suomalaisille maistuu paremmin nää tällaiset kuivakakut kuin noi sun jutut".

Ohiksena sanon, että olisi kiva tietää, miten japanilainen teema näkyi rippijuhlissa ja mitä siellä tarjoiltiin :)

No sushia oli runsaasti, lisäksi oli teriyakilohta, paahtopaistia oli japanilaisittain maustettuna, graavia siikaa, pieniä suolaisia "makupaloja" ja salaatteja. Makeina oli kasuteraa ja oli ihan täytekakkukin. Itse en syö makeaa oikein ollenkaan, kasuteraa maistoin kahvin kanssa, muuten en kahvipöydän tarjoiluja oikeen edes muista.

Ei tässä varmasti tunnelmaa olisi mitenkään pilannut anopin tai kummitädin tiikerikakku, mutta olishan se nyt outoa ollut tulla vieraana ja iskeä tarkasti katettuun pöytään omatoimisesti joku kuivakakku - vaikka tavallaanhan sitä se kasuterakin on.

Enemmän minusta on kyse emännän/isännän yli kävelemisestä n0iden omien leivonnaisten pöytään kattamisesta kuin siitä pilaako se syömättä jäänyt kakku kattausta vai ei. Epäkohteliasta käytöstä ihan vaan yksinkertaisesti. Pidän outona että toisen järjestämiin juhliin aletaan kattamaan omia tuomisia.

Pöytään kattaminen omin luvin olisi törkeää. Pelkästä kakun tuomisesta en olisi osannut loukkaantua.

Vierailija
134/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraat katsoo järkyttyneenä ja lähtee tunnin päästä juhlista suunnaten suoraan ravintolaan.. Yleensä juhlissa ajatellaan myös juhliin tulevia vieraita, mutta ilmeisesti pikku prinsessan äiti ei uskaltanut sitä sanoa..

Miksi ihmiset ajattelevat tällaisen pöydän olevan automaattisesti huono?

Tosi asenteellista ajattelua, että siellä pitää olla se mummon tuoma kuivakakku tai muuten on että yök en syö. Minusta etninen teema kuulostaa hyvältä ja tämän kirjoittajahan sanoi että monenlaista oli tarjolla. Jotkut tapakset, sushi, salaatit jne. ovat herkullisia siinä missä voileipäkakkukin - tgai ne raikkaat voileivät.

Kyllä meillä rippijuhlia viettänyt sai vaikuttaa tarjoiluihin, kattaukseen jne. oikeastaan juuri niin paljon kuin tahtoi. Toinen oli vegaani ja oli vegaanista tarjottavaa, suolaisista ihan enemmistö, mutta hän ihan itse halusi myös ei-vegaanista tarjottavaa vieraita varten.

Jotenkin todella inhottavia kommentteja tälle rippijuhlijalle. Ne ovat monelle nuorelle ekat omat isommat juhlat ja olisi outoa jos mummon pitäisi saada päättää miten niitä juhlitaan.

Vierailija
135/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöytään kattaminen omin luvin olisi törkeää. Pelkästä kakun tuomisesta en olisi osannut loukkaantua.

Tästähän on kai monessa jutussa ollut kysymys. Emännän tarjottavia on siirretty pois omien tuomisten tieltä.

Sen kuivakakun voi emäntä unohtaa keittiön pöydälle jos ei tarjoilupöytään mahdu, mutta omin lupinensa kattavia anoppeja/äitejä on hankalampi estää.

Vierailija
136/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Minusta on ihanaa, jos joku tarjoutuu leipomaan. Olen itse surkea leipoja, enkä jaksa stressata siitä, mikä kakku taas lätsähtää ja mistä raosta kermavaahdot taas valuvat ympäriinsä.

Keskityn ydinosaamiseeni eli ruuanlaittoon ja yleiseen organisoimiseen. Nakitan tosi mielellään leipomiset muille! Ole iloinen, että sinulla on läheinen, joka tarjoaa apuaan. Monella ei ole.

Tiedän kyllä, että kaikki eivät saa apua. Minä kuitenkin pidän leipomisesta, ja teen mielelläni kaikki juhlavalmistelut itse. Anoppi ei ole mikään mestari leipomaan, ja laittaisin mielelläni tarjolle vain sellaisia leivoksia joista minä, perheemme ja vieraat pitävät. Ap

Meneekö juhlat pilalle jos tarjolla on lisäksi joku näkemykseesi sopimaton luomus? Miksi et vain sano anopille, että voisi tehdä jotain tiettyä kakkua/piirakkaa/keksejä tms, ottaa ne vastaan, kiittää ja laittaa tarjolle? Ei ne sinun leipomuksesi siitä katoa, ja kaikilla olisi hyvä mieli. Yritä oppia hiukan ystävällisyyttä. Monet vaikeat ihmiset lakkaavat olemasta vaikeita, kun heille on mukavampi.

Vierailija
137/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, ymmärrän kyllä aloittajaa. Muistan kun aikoinaan olin leiponut kaikkiin lastenjuhliin kakkuja ja hankkinut keksejä ja pikkuleipiä ja muuta tarjottavaa. Sitten äidillä oli aina mukana kaikkea hyvää esim. kääretorttua ja

keksejä ja pikkuleipiä, ettei meinannut pöytään enää mahtua.  Tukalaa, mutta piti vain kohteliaasti kiittää ja sanoa, ettei olis tarvinnut. 

Vierailija
138/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla kokemuksia sellaisesta, että jonkun tutun naishenkilön on aina pakko tarjoutua leipomaan sinun juhliisi, vaikket sitä edes haluaisi?

Olen niin kyllästynyt siihen, että anopin pitäisi aina saada osallistua kaikkiin perhejuhliemme järjestelyihin ja tehdä sinne erilaisia leipomuksia jne..

Miksi sinä teet tuosta ongelman?  Anna sen anopin tuoda se kakkunsa ja laitat sen sitten siihen samalle pöydälle tarjolle omiesi kanssa.

Vierailija
139/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä.

Ja tälle on nimikin: vieraanvaraisuus.

Vieraanvaraisuus tarkoittaa vieraiden huomioimista, heidän makuelämyksiä, tapojaan, arvomaailmaa jne.

Emännän/isännän omat mieltymykset ja makuelämykset ovat toisarvoiset.

Jos joku haluaa oman näköiset juhlat, silloin on juhlittava yksinään, eikä kutsua vieraita, jos heitä ole tarkoituskaan huomioida.

Vierailija
140/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Minusta on ihanaa, jos joku tarjoutuu leipomaan. Olen itse surkea leipoja, enkä jaksa stressata siitä, mikä kakku taas lätsähtää ja mistä raosta kermavaahdot taas valuvat ympäriinsä.

Keskityn ydinosaamiseeni eli ruuanlaittoon ja yleiseen organisoimiseen. Nakitan tosi mielellään leipomiset muille! Ole iloinen, että sinulla on läheinen, joka tarjoaa apuaan. Monella ei ole.

Tiedän kyllä, että kaikki eivät saa apua. Minä kuitenkin pidän leipomisesta, ja teen mielelläni kaikki juhlavalmistelut itse. Anoppi ei ole mikään mestari leipomaan, ja laittaisin mielelläni tarjolle vain sellaisia leivoksia joista minä, perheemme ja vieraat pitävät. Ap

Eikö se anoppi ole perhettä? Tai edes vieras?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan