Anoppi tyrkyttää leipomuksia juhliini
Onko muilla kokemuksia sellaisesta, että jonkun tutun naishenkilön on aina pakko tarjoutua leipomaan sinun juhliisi, vaikket sitä edes haluaisi?
Olen niin kyllästynyt siihen, että anopin pitäisi aina saada osallistua kaikkiin perhejuhliemme järjestelyihin ja tehdä sinne erilaisia leipomuksia jne... Pidän tietyntyyppisistä leivonnaisista ja tykkään leipomisesta, teen siis sen mielelläni itse enkä koe siitä mitään vaivaa. Anopin taas on aina pakko päästävä mukaan leipomaan, ja hänen on pakko tuoda edes muutama kuivakakku, kun leipomisesta on muka minulle niin kovaa vaivaa.
Nyt on tulossa pojan syntymäpäivät ja anoppi on jo etukäteen ilmoittanut, että hän mielellään hoitaa leipomisen, kun juhlien järjestämisestä on minulle muka liian kovaa vaivaa. Sanoin, etten tarvitse apua ja siitä hän loukkaantui. eivätkö minun kakkuni kelpaa. Sinä varmaan teet paljon parempia.
Olen alkanut miettiä, että onko anoppi jotenkin kateellinen siitä, että saan järjestettyä juhlat ja ihmiset pitävät leipomuksistani (eikä hän saa kehuja)... Joka juhlia ennen saa käydä tappelun siitä, miksi häntä ei huolita juhlia järjestämään.
Kommentit (1602)
Vierailija kirjoitti:
Sano että tuo kuivat kakkunsa, mutta paat ne roskiin heti kun silmä välttää..
Kuten vieraat tekevät "hyville" juustokakuille, joita "taitava" emäntä leipoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäävätkö vieraat hänen leipomuksistaan? Jos ne käyvät kaupaksi, niin mikset antaisi hänen tehdä pari kuivakakkua. Ei tarvisi riidellä turhanpäiväisestä asiasta ja kenenkään pahoittaa mieltään.
Harvemmin nämä hänen kuivakakkunsa ovat kenellekkään maistuneet, kun tarjolla on muutakin kuten juustokakkua. Ap
Kuinka vaikeaa se olisi kiittää kauniisti, pistää kakut muiden tarjoamisten joukkoon ja kehua vieraille sivulauseessa ihanaa anoppia, joka teki kuivakakut? Aikuisen ihmisen luulisi olevan sen verran sivistynyt ettei turhaan pahota vanhan ihmisen mieltä tylyllä kieltäytymisellä vain koska itse osaa paremmin. Mitä se haittaisi jos anoppi saisi olla tässä avuksi ja saisi hyvän mielen?
Tämä on erinomainen ohje. Menkääpä te anopin leipomusten tyrmääjät itseenne ja miettikää asennettanne.
Käytäydyttekö myös työpaikalla saman kaavan mukaan samantyyppisissä työtilanteissa.
Pieni myöntyminen on paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tässä on kyse pelkistä kakuista vaan enemmänkin teidän välisestä valtataistelusta.
Ehdotan, että teet asennemuutoksen. Riitelyn sijaan pyydä joku kerta ennen juhlia, että voisiko anoppi leipoa sen yhden ihanan kakun. Anoppi tuntee itsensä tärkeäksi ja vältytte riitelyltä. Mitä väliä on yhdellä kakulla juhlapöydässä. Jos kukaan ei syö sitä, älä ota mitään stressiä. Kakku se vaan on. Syötä se juhlien jälkeen puluille tai vie työpaikan kahvipöytään tai anna miehesi syödä se.
Eiköhän se ole anopin syytä tehdä asennemuutos, ja lakata tyrkyttämästä väkisin apuaan aikuisille ihmisille. Anoppi on tarjonnut apuaan, ja siitä on kieltäydytty kohteliaasti. Ap haluaa järjestää mielensä mukaiset juhlat, anoppi järjestäköön omansa. Ei voi olla niin, että miniän pitää kohteliaisuudesta ottaa vastaan leipomuksia joita ei halua, ettei vaan aikuinen ihminen pahoittaisi mieltään!
Minulle juhlien kokonaisilme on tärkeä koristeluineen ja tarjoiluineen. Ei ole pöydässä tilaa ylimääräisille, ei toivotuille leivonnaisille.
Sinulle juhlien kokonaisilme on tärkeämpi kuin se, että vieraasi saisi tuntea itsensä tärkeäksi ja ilahtuisi. Mikä siinä olisi niin hirveää, että jonkun vanhan mummelon kuivakakku pilaisi tarjoilupöytäsi harmonian?
Nä minä noin periaatteesta inhoan ruoan heittämistä roskiin ja pyrin laskemaan tarjoilut sen mukaan että ne myös menevät.
Kyllä mua inhottaa heittää se taatelikakku roskiin koskemattomana. Varmaan ihan hyvää ja aikansa juttu, mutta kun juhlissa on montaa muuta sorttia ja pyytämättä pöytään ilmestyy taatelikakku tai tiikerikakku, niin eipä se minun vikani ole ettei se maistu ja lopulta se on pakko laittaa roskiin.
Ei muutkaan vieraat tuo juhliin pyytämättä jotain kakkuja. Vai onko teillä tapana? Ei pälkähtäisi päähänkään viedä vaikka appiukon kahdeksankymppisille suolaista piirakkaa (jos ei olisi erikseen pyydetty moista tekemään) ja lyödä se omin nokkineni keittiössä tarjoiluvadille ja pöytään kysymättä anopilta että toin tämmöisen josko se jollekin maistuisi.
Näin sii meillä anoppi tekee.
Roskiin?? Heitätte roskiin koskemattomia kakkuja. Ilkeyttännekö vai miksi?
Viekää töihin, kerhoon, naapurille tai vaikka puiston pultsareille. Varustettuna lapulla "ei ruokavammaisille! sisältää kaikkea".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tässä on kyse pelkistä kakuista vaan enemmänkin teidän välisestä valtataistelusta.
Ehdotan, että teet asennemuutoksen. Riitelyn sijaan pyydä joku kerta ennen juhlia, että voisiko anoppi leipoa sen yhden ihanan kakun. Anoppi tuntee itsensä tärkeäksi ja vältytte riitelyltä. Mitä väliä on yhdellä kakulla juhlapöydässä. Jos kukaan ei syö sitä, älä ota mitään stressiä. Kakku se vaan on. Syötä se juhlien jälkeen puluille tai vie työpaikan kahvipöytään tai anna miehesi syödä se.
Eiköhän se ole anopin syytä tehdä asennemuutos, ja lakata tyrkyttämästä väkisin apuaan aikuisille ihmisille. Anoppi on tarjonnut apuaan, ja siitä on kieltäydytty kohteliaasti. Ap haluaa järjestää mielensä mukaiset juhlat, anoppi järjestäköön omansa. Ei voi olla niin, että miniän pitää kohteliaisuudesta ottaa vastaan leipomuksia joita ei halua, ettei vaan aikuinen ihminen pahoittaisi mieltään!
Minulle juhlien kokonaisilme on tärkeä koristeluineen ja tarjoiluineen. Ei ole pöydässä tilaa ylimääräisille, ei toivotuille leivonnaisille.
Sinulle juhlien kokonaisilme on tärkeämpi kuin se, että vieraasi saisi tuntea itsensä tärkeäksi ja ilahtuisi. Mikä siinä olisi niin hirveää, että jonkun vanhan mummelon kuivakakku pilaisi tarjoilupöytäsi harmonian?
Nä minä noin periaatteesta inhoan ruoan heittämistä roskiin ja pyrin laskemaan tarjoilut sen mukaan että ne myös menevät.
Kyllä mua inhottaa heittää se taatelikakku roskiin koskemattomana. Varmaan ihan hyvää ja aikansa juttu, mutta kun juhlissa on montaa muuta sorttia ja pyytämättä pöytään ilmestyy taatelikakku tai tiikerikakku, niin eipä se minun vikani ole ettei se maistu ja lopulta se on pakko laittaa roskiin.
Ei muutkaan vieraat tuo juhliin pyytämättä jotain kakkuja. Vai onko teillä tapana? Ei pälkähtäisi päähänkään viedä vaikka appiukon kahdeksankymppisille suolaista piirakkaa (jos ei olisi erikseen pyydetty moista tekemään) ja lyödä se omin nokkineni keittiössä tarjoiluvadille ja pöytään kysymättä anopilta että toin tämmöisen josko se jollekin maistuisi.
Näin sii meillä anoppi tekee.
Meillä anoppi teki rippijuhlissa myös sen, että siirsi lohivoileipäkakun jääkaappiin, koska pöydässä oli jo lihavoileipäkakku ja kasvispiirakka. Ei kuulemma tartte kolmatta suolaista voileipäkakkua/piirakkaa. Hänen mielestään makeaa pitää olla enemmän ja siihen luonnollisesti sisältyy hänen tuomansa kuivakakut ja pullapitko.
Siskoni oli pyynnöstäni keittiössä laittamassa tarjoiluja ja oli silmät pyöreinä kuunnellut mutta ei uskaltanut vastustella. Vasta kun menin itse ottamaan tarjoiluja ihmettelin että missäs kalavoileipäkakku on? No jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Viekää töihin, kerhoon, naapurille tai vaikka puiston pultsareille. Varustettuna lapulla "ei ruokavammaisille! sisältää kaikkea".
Ei meillä kyllä edes töissä mene kuivakakku. Tai voi mennä palanen tai kaksi. Ennen jaksoin viedäkin, mutta eipä ne sielläkään mene - varsinkin kun usein jää jotain parempaakin vietäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekää töihin, kerhoon, naapurille tai vaikka puiston pultsareille. Varustettuna lapulla "ei ruokavammaisille! sisältää kaikkea".Ei meillä kyllä edes töissä mene kuivakakku. Tai voi mennä palanen tai kaksi. Ennen jaksoin viedäkin, mutta eipä ne sielläkään mene - varsinkin kun usein jää jotain parempaakin vietäväksi.
No jopas on juhlia ettei enää jaksa?? kakkua töihin viedä 😂
Hyvin tuttua meilläkin. Ei auta muuta kuin napakasti sanoa.
Nonniin. Jaahas jaahas. Erikoista, että harva ymmärtää ap:n harmitusta. Itse ainakin haluan järjestää omannäköiset juhlat silloin kun joskus harvoin juhlat järjestän. Mietin hyvin tarkkaan menun ja kaikki maut, että miten niistä tulee hyväntuntuinen kokonaisuus. Käytän useita päiviä pelkkään suunnitteluun, koska se on minulle se koko juhlien järjestämisen nautinto. Laitan tarjolle harvoja valittuja juttuja, jotka on tarkkaan harkittu ja koristeltu jonkun teeman mukaisesti. Joku kuivakakku vain pilaa tuon kokonaisuuden täysin, oli se sitten minun, äitini, anoppini tai tehtaan leipoma kuivakakku.
Ei juma, juhlien "kokonaisilme" menee pilalle kuivakakusta! 😂🤣😂🤣😂🤣
Miksi edes kutsut anopin, eikö juhliesi kokonaisilme mene pilalle jo hänestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekää töihin, kerhoon, naapurille tai vaikka puiston pultsareille. Varustettuna lapulla "ei ruokavammaisille! sisältää kaikkea".Ei meillä kyllä edes töissä mene kuivakakku. Tai voi mennä palanen tai kaksi. Ennen jaksoin viedäkin, mutta eipä ne sielläkään mene - varsinkin kun usein jää jotain parempaakin vietäväksi.
Hmm. Tänä kesänä vein savuporo-voileipäkakkua, mansikkakermakakkua ja tiikerikakkua. Osaato arvata mikä näistä jäi kahvihuoneen pöydälle kuivumaan? Ja sitä oli eniten.
Vierailija kirjoitti:
Nonniin. Jaahas jaahas. Erikoista, että harva ymmärtää ap:n harmitusta. Itse ainakin haluan järjestää omannäköiset juhlat silloin kun joskus harvoin juhlat järjestän. Mietin hyvin tarkkaan menun ja kaikki maut, että miten niistä tulee hyväntuntuinen kokonaisuus. Käytän useita päiviä pelkkään suunnitteluun, koska se on minulle se koko juhlien järjestämisen nautinto. Laitan tarjolle harvoja valittuja juttuja, jotka on tarkkaan harkittu ja koristeltu jonkun teeman mukaisesti. Joku kuivakakku vain pilaa tuon kokonaisuuden täysin, oli se sitten minun, äitini, anoppini tai tehtaan leipoma kuivakakku.
Huoh mikä pelle pellejuhlinesi. Kuivakakku pilaa kokonaisuuden ja teemakoristelusi?
Kasva aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Tänä kesänä vein savuporo-voileipäkakkua, mansikkakermakakkua ja tiikerikakkua. Osaato arvata mikä näistä jäi kahvihuoneen pöydälle kuivumaan? Ja sitä oli eniten.
Kyllä. Olet reipas, kaunis ja ihana. Putsaas kameran linssi ja mene leipomaan. Hästäg ainaläsnäliivate
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh mikä pelle pellejuhlinesi. Kuivakakku pilaa kokonaisuuden ja teemakoristelusi?
Kasva aikuiseksi.
Aikuiseksi? Jos haluan järjestää juhlat vaikka teemavärillä valkoinen ja hopea, ja kaikki tarjottava on koristeltu valko-hopeaksi ja pöytäkoristeet ja kukat samaten, niin mitä lapsellista siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Ei juma, juhlien "kokonaisilme" menee pilalle kuivakakusta! 😂🤣😂🤣😂🤣
Miksi edes kutsut anopin, eikö juhliesi kokonaisilme mene pilalle jo hänestä?
En kyllä tajua tällaista ajattelua.
Onko siis mielestäsi ihan ok viedä vaikka häihin joku omatekemäsi leipomus? Tai edes rippijuhliin? Niin että jokainen vieras toisi jonkun pussillisen pullia tai bostonkakun?
Olen ehkä tosi outo, mutta minusta olisi suunnattoman epäkohteliasta lykätä juhlissa katettuun tarjoilupöytään omin nokkineni joku itse tekemäni kakku.
Olin juuri rippijuhlissa joissa oli japanilaisteemainen tarjoilu (lapsen äiti on japanilainen). Kun oikein pinnistäen mietin, niin olisi ollut melko törkeää minulta kummitätinä iskeä pöytään joku taatelikakku, "kun meille suomalaisille maistuu paremmin nää tällaiset kuivakakut kuin noi sun jutut".
Poikien äidit, toivottavasti ymmärrätte ryömiä ruumisarkkuun kun poika kasvaa aikuiseksi ja alkaa seurustella. Teette kaiken varmasti väärin kuitenkin.
Siis juuri sinä jolla on nyt se pieni poikavauva tai vähän isompi rasavilli. Ei ne tulevien sukupolvien miniät kuitenkaan ymmärrä teitä eikä teidän tapojanne, olivat ne ihan millaiset hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko mieleen, että kaikki eivät kulje töihinsä autolla? Silloin on aika työlästä alkaa kuljetella jotain kakkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olet reipas, kaunis ja ihana. Putsaas kameran linssi ja mene leipomaan. Hästäg ainaläsnäliivate
En leivo enkä ole somessa. Pitopalvelu on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Poikien äidit, toivottavasti ymmärrätte ryömiä ruumisarkkuun kun poika kasvaa aikuiseksi ja alkaa seurustella. Teette kaiken varmasti väärin kuitenkin.
Siis juuri sinä jolla on nyt se pieni poikavauva tai vähän isompi rasavilli. Ei ne tulevien sukupolvien miniät kuitenkaan ymmärrä teitä eikä teidän tapojanne, olivat ne ihan millaiset hyvänsä.
Joo, just noin kannattaa uhriutua kun yritetään asettaa sopivia rajoja.
Sano että tuo kuivat kakkunsa, mutta paat ne roskiin heti kun silmä välttää..