Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi tyrkyttää leipomuksia juhliini

Vierailija
08.09.2018 |

Onko muilla kokemuksia sellaisesta, että jonkun tutun naishenkilön on aina pakko tarjoutua leipomaan sinun juhliisi, vaikket sitä edes haluaisi?

Olen niin kyllästynyt siihen, että anopin pitäisi aina saada osallistua kaikkiin perhejuhliemme järjestelyihin ja tehdä sinne erilaisia leipomuksia jne... Pidän tietyntyyppisistä leivonnaisista ja tykkään leipomisesta, teen siis sen mielelläni itse enkä koe siitä mitään vaivaa. Anopin taas on aina pakko päästävä mukaan leipomaan, ja hänen on pakko tuoda edes muutama kuivakakku, kun leipomisesta on muka minulle niin kovaa vaivaa.

Nyt on tulossa pojan syntymäpäivät ja anoppi on jo etukäteen ilmoittanut, että hän mielellään hoitaa leipomisen, kun juhlien järjestämisestä on minulle muka liian kovaa vaivaa. Sanoin, etten tarvitse apua ja siitä hän loukkaantui. eivätkö minun kakkuni kelpaa. Sinä varmaan teet paljon parempia.

Olen alkanut miettiä, että onko anoppi jotenkin kateellinen siitä, että saan järjestettyä juhlat ja ihmiset pitävät leipomuksistani (eikä hän saa kehuja)... Joka juhlia ennen saa käydä tappelun siitä, miksi häntä ei huolita juhlia järjestämään.

Kommentit (1602)

Vierailija
801/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei anoppi tarjoudu leipomaan, mutta muuten kyllä sekaantuu juhliin.

Saattaa tulla kaksi tuntia aikaisemmin pyytämättä järjestelemään paikkoja (kun ollaan siis jo siivottu niin anoppi siivoaa uudestaan), saattaa myös alkaa lajittelemaan papereita ja laskuja siinä samassa, kun vieraat saapuvat niin alkaa emännöinti.

Ja se miten me omat tarjoiltavat laitamme pöytään niin anoppi järjestää ne uusiksi.

Vierailija
802/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä muistutus tämän ketjun minä tykkään leipoa kaiken itse miniöille. Muistakaa nyt tulevaisuudessa kohdella omia miniöitä/vävyjä/tyttäriä/poikia toisin, kuin oma äitinne/anoppinne on teitä kohdellut.

Joskus nimittäin käy niin, että peiliin katsomineen umohtuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeä muistutus tämän ketjun minä tykkään leipoa kaiken itse miniöille. Muistakaa nyt tulevaisuudessa kohdella omia miniöitä/vävyjä/tyttäriä/poikia toisin, kuin oma äitinne/anoppinne on teitä kohdellut.

Joskus nimittäin käy niin, että peiliin katsomineen umohtuu...

Ahaa.

Sinä jakelet opetuksia ihmisille, joita on kohdeltu huonosti.

Mikset jaa niitä ohjeistuksia väärin toimiville?

Vierailija
804/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua naurattaa vieläkin kun anoppi toi pojan ylioppilasjuhliin maustekakun ja en vaan kehdannut laittaa sitä tarjoilupöytään, nostin sen keittiön ylähyllylle ja sitten meidän porrasjakkara oli muussa käytössä. Anoppi ei pienenä ihmisenä yltänyt ylähyllylle ja minä unohdin koko kakun, anoppi kävi vähän väliä keittiössä katsomassa hyllyllä nököttävää kakkua mutta niin kaukana, niin kaukana.

Oletpa viheliäisen epäkohtelias ihminen.

t. sinkku

Vierailija
805/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö sille anopille ostaa lahjaksi joku itsensä rakastamisen opas? 

Aloittaja voi lainata omansa.

Vierailija
806/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI anoppi olekaan tuomassa juhlien koko tarjottavia.

Vai yhden kakun.

Eikä ole arvostelemassa aloittajan omia tarjottavia.

Oli etiketti mikä hyvänsä, niin nyt ei kait ole kyse mistään linnan juhlista?

Juhlat on juhlat. Vaikka kyseessä ei olisi linnan juhlat, niin kyllä vieraiden tulisi kunnioittaa tilannetta noudattamalla etikettiä. Tätä ainakin sivistyneiltä vierailta voi jopa odottaa.

Isäntäväellä oikeus on päättää kaikki juhliin liittyvä. Jos juhlien teemaan ja tarjoilupöytään ei sovi kuivakakku, niin sitten ei sovi.

Jos linnanjuhliin joku vieras joskus hölmöyttään toisi tullessaan tiikerikakun, luuletko tosiaan, että siitä loukkaannuttaisiin, kieltäydyttäisiin tai tehtäisiin mitään numeroa?

Ei varmasti, se otettaisiin kohteliaasti vastaan, kiitettäisiin kauniisti, ja pistettäisiin jonnekin. Sillä, söisikö sitä kukaan koskaan, ei ole mitään merkitystä. Merkitystä on sillä, että kohtelias isäntä ja emäntä ei koskaan nolaa vieraitaan juhlissa, eikä ala käymään valtataistelua heidän kanssaan.

On ihan turha pohtia tässä mitään etikettiä anopin näkökulmasta. Hän on aikuinen ihminen, eikä miniä voi häntä kasvattaa. Mutta etikettiä pitää pohtia omasta näkökulmastaan. Ja siinä tärkein osa on ystävällisyys. Joku kattauksen väri tai veitsen asento on täysin yhdentekevä, jos isäntäväki ei osaa olla ystävällinen kaikille vieraille.

Itse olen diplomaattina Suomen ulkopuolella, ja järjestän edustuskodissamme päivällisiä. Yllättäviä tilanteita tulee. Joku tuo vauvan mukaan kutsuille, joihin ei ollut tarkoitus lapsia tuoda. Joku tuo ison tarjottimellisen ruokaa valmiiksi mietittyyn päivällispöytään. Jne. Kohteliaan emännän ilme ei näistä edes värähdä, ja vieras ei koskaan saa saada tietää, että alunperin oli ajateltu toimia toisin.

Jos tosiaan vedetään kehiin etiketti, niin kyllä sen pitää lähteä aina omasta itsestä. Vieraalta ei voi vaatia etiketin noudattamista, vain itseltään voi.

No mutta nyt syyllistetään jo se eleettömästi vastaanottanminenkin ja sitten pois heittäminen. Sun lähetystössäsi sinä tuskin viet niitä tuliaisiksi tuotuja kakkuja paikallisille katsastuskonttoreille ja työttömien yhdistyksiin?

Lisäksi tässä oli monessa eri viestissä kyse siitä, että emännän tarjoilut siirretään sivuun ja laitetaan omat tilalle, ihan edellisellä sivulla kerrottiin, että anoppi vaihtoi ristiäisissä kukat omiinsa.

Miten diplomaattina suhtautuisit tällaiseen? Tai asian nyt varmaan hoitaisi joku sun sihteeri. Vaikka että itsenäisyyspäivänä sulla olisi sinivalkoinen kattaus, mutta joku vieraista kävisi itse vaihtamassa servietit punakeltaisiin? Tai toisi kolme kiloa Haggista omin lupinensa pöytään?

Olisko se vaan yllättävä tilanne ja söisit sitten haggista seuraavat kolme viikkoa tai jakelisit sitä ympäriinsä.

Kirjoitin kotipäivällisistä, joihin vieraat usein tuovat kukkia. Ja kyllä, ne laitetaan näkyvästi esiin, vaikka eivät sopisi väreihin. Tietenkin.

Sillä, mitä syömättömille ruuille tapahtuu jälkikäteen, ei ole merkitystä. Jos ne tulevat astian kanssa, ne tietysti palautuvat astian kanssa. Jos ne on annettu meille pysyvästi, niin joko ne tulevat syötyä kun esim lapsille seuraavana päivänä annetaan rääppeitä. Tai sitten eivät tule syötyä, ja menevät roskiin. Pääasia on se, ettei vieras koskaan koe, että hänen käytöksensä on ei-toivottua.

Et kuitenkaan vastannut kysymykseen tilanteesta, että sun vieraasi menisi vaihtamaan esim. servietit tai kukat tarjoilupöydässä omiinsa. Tai laittaisi siihen illallispöytään omat tuomisensa ja siirtäisi sivuun sun henkilökunnan kattaman ruuan sen tieltä ja veisi jääkaappiin, koska sen vieraan mielestä hänen juttunsa sopii paremmin. Tästähän oli kysymys, ei todellakaan siitä, että anopin tuoma kukkakimppu laitettaisiin kiitosten kera näyttävästi esille.

Sanot myös, että "jos ne tulevat astian kanssa ne tietysti palautuvat astian kanssa". Eli palautat vieraan tuoman ruuoan kuitenkin siis vieraalle takaisin? Täällä syvästi paheksutaan ideaa, että anoppi veisi sen koskemattoman taatelikakkunsa mennessään, vaan emännän pitäisi viedä se vanhainkotiin tai syödä itse vaikkei edes pitäisi siitä tms.

Miksi vastaisin tuohon servetti-kysymykseen, koska eihän aloituksessaakaan anoppi niin toiminut. Puhuttiin nyt kakun tuomisesta pöytään, mitä kyllä tapahtuu. Ja siitä kiitetään.

Ja tosiaan ystävällisyys on tärkeämpää kuin mitä jollekin kakulle tapahtuu. Joskus joku kakku on jäänyt koskemattomaksi, ja olemme tarjonneet sitä sitten ihan muille ihmisille jossain rennommassa kaverien välisessä tilanteessa. Ja parempi sekin, että tavara menee roskiin kuin että vieras nolataan.

No ei aloituksessa kyllä puhuttu myöskään anopin nolaamisesta yhtään mitään, vaan siitä, miten anopin saisi etukäteen ymmärtämään, että leipominen on jo hoidossa. Ja muissa viesteissä anopit ovat myös vaihtaneet kukkia/tarjoiluja.

Näen niin mielessäni tilanteen, kun vieras saapuu diplomaattipäivällisille ja marssii keittiöön oman pullapitkon kanssa: "Ei, ei, ei, tässä menussa on ihan liikaa suolaista! Nyt jätätte noi kummalliset rehut myöhempään, jotta tämä minun pitko pääsee paremmin oikeuksiinsa." Ja sitten pöydässä kiukuttelee, kun pitkoa ei kehuta.

Paitsi että varmaan kehuttaisiin, kun ilmeisesti av-diplomaatin piireissä tällainen on ihan normaalia hyvää käytöstä vieraalta.

Meillä nämä tilanteet hoidetaan diplomaattisesti ketään loukkaamatta. Miten teillä?

Anoppini ei voi käsittää että hänelle sanotaan ei. Loukkaantuu, kun ei saa kaapata juhlia ja emännöidä poikansa kotona lapsenlapsen ristiäusiä/synttäreitä/muita juhlia. Vihjeitä siitä, miten toimia diplomaattisesti ketään loukkaamatta, otetaan vastaan.

Minun neuvoni on, että niin omista ja appivanhemmista ollaan täysin riippumattomia ja juhlissa ovat kutsuvieraana, eikä pyydetä lastenhoitoapua tai lykätä lapsia yökylään tai pyydetä taloudellista tukea, eikä mennä ilman kutsua mummolaan, saati kesämökille, ilman kutsua.

Minulla on ihana anoppi, samoin äitini ja meillä on hyvin läheiset ja låmpimät välit, mutta molemmat kohtelevat toisiaan kuin parhaita ystäviään ja kunnioitamme toisiamme. Ja myös minun on seisottava omilla jaloillani, eikä ottaa vain rusinoista pullasta ja pitää isovanhempia hoito-ja lahja-automaatteina, vaan kohdeltava heitä tasavertaisena.

Anopilta en pyydä ikinä lastenhoitoapua. Miksi antaisin lapseni anopille, joka ei häpeile haukkua mua (tai sen puolen ketään muutakaan) yleisön edessä. En uskalla edes kuvitella, mitä "totuuksia" kertoisi lapsille, kun pääsisi heidän kanssa keskenään. Eivät ole ikinä olleet anoppilassa yökylässä.  Eivätkä mene.

Taloudellista tukea emme tarvitse, mä en käy anoppilassa ikinä, mies käy lasten kanssa pari kertaa vuodessa, ellei sitten mene sinne ilmaiseksi korjaaja/rakentaja/maalaaja/yleismiesjantuseksi. Tuolloin anoppi olettaa, että poikansa maksaa kaikki korjauksiin tarvittavat tarvikkeet. Anopilla ei ole rahasta puutetta. Taloudellisen hyödyn tavoittelu on meillä näin päin.

Silti anoppi pitää oikeutettuna, että saa kaapata meillä kaikki juhlat, ja paistatella juhlien keskipisteenä. Kertoo suureen ääneen tarinoita mun lapsista, joita on nähnyt viimeksi kolme kuukautta aiemmin. Kyllähän tietää ja tuntee paremmin mun lapset, kuin esim. minä. 

Meillä siis ongelma on suurempi kuin yksittäinen kakku, se on vain katoavan pieni osa ahdistavaa kokonaisuutta.

Vierailija
807/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö sille anopille ostaa lahjaksi joku itsensä rakastamisen opas? 

Aloittaja voi lainata omansa.

Anopille pitäisi ostaa mieluummin käytöksen kultainen kirja. Tosin se lienee turha ostos, kun yleensä tuollaiset rajattomat hullut eivät ole kykeneviä näkemään käytöksessään mitään vikaa.

Vierailija
808/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. eilen olin leiponut poromuffineja ja vohveleita, kun kutsuimme anopin iltapäiväkahville. Kun mieheni haki hänet, he olivat käyneet kaupassa ja mukana oli: 10 riisipiirakkaa, kaksi täytettyä suurta croissantia, neljä jäätelöpikaria ja iso pussillinen juustonaksuja. Meitä siis paikalla anoppi, mieheni, ala-asteikäinen tyttömme ja minä. Tytön kaveri kyllä tuli vielä samaan aikaan meille. 

Mieheni oli sanonut anopille minun leiponeen. Anoppi vain puolusteli, kuinka hänellä nyt on tapana tuoda mukanaan "tuliaisia" ja ruokaa. Pukkasin tuomiset kaappiin, koska hänkään ei halunnut niitä syödä ja tarjottavaa oli muutenkin. Söimme siis minun tekemäni tarjottavat, koska kukaan _ei halunnut_ anopin tuomisia.

Ei huolinut ruokamäärää takaisin itselleenkään, joten tässä sivussa sitten yritämme syödä noita ennen pilaantumista (ja osa piirakoista päätyy kumminkin roskikseen, kun homehtuvat sitä ennen). Anoppi painottaa aina, kuinka "laittakaa sitten pakkaseen". Joo, voidaan laittaa ja vuoden kuluttua siivoan ne sitten roskiin pakkasesta.

En ymmärrä, miksi tarjottavaa pitää tuoda/olla aivan kohtuuttomia määriä ja sellaisia, jotka eivät meille maistu. Omien mielihalujensa mukaan ostaa, mutta ei sitten itsekään niitä syö. Ja valittaa eläkkeensä pienuutta....

"Kiva", että teillä on varaa heittää roskiin mm. karjalanpiirakoita, vaikka ne olisi helppo pakastaa ja sulattaa vaikka leivänpaahtimessa. 

Vierailija
809/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on todella sairasta, että perhe ei saa koskaan esim apua lastenhoitoon ellei samalla "myy" esimerkiksi lastensa synttäreitä.

Meillä oli juuri näin - koko ajan uhka päällä, että "jos en saa sitä ja tätä jne, en takuulla auta ikinä".

Kuitenkin kyse kroonisesti sairaasta lapsesta, ei siitä että äiti jotenkin laukkaisi omissa menoissa.

Viidennen kakkusodan jälkeen totesin, että antaa sitten olla, kokonaan.

Vierailija
810/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa tässä ketjussa eniten nuo ruokahävikki-liitäjät. Kyllä teillä nyt on varmasti tosi puhdas sädekehä! :D

Toki sitä itsekin pyrkii välttämään hävikin syntyä, mutta en koe yhtään huonoa omaatuntoa siitä, jos heitän kompostiin jonkun meille väkisin tyrkkäämään turhakkeen.

Vierailija
811/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun saldo:

- tiikerikakku on hyvää

- juustoliivatekakku on pahaa

- valtaosa miniöistä vihaa anoppejaan

- aloittaja halveksii miehensä äitiä

ja uskoo miehen äidin halveksivan häntä

Tarinan opetus:

ei yhtään mikään.

Vierailija
812/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

klo 22:47 | 9.9.2018

En tiedä miten aloituksesta on tultu siihen, että se anoppi jo väkisin siirtää muut tarjottavat sivuun ja laittaa väkisin omansa tarjolle? Nauroin tytön, kohta 16v, kanssa tätä ketjua, kun mutusteli eilen synttäreillä tarjottavana ollutta kuivakakkua tuossa vieressä jo ainakin kolmatta kertaa tänään. Sanoi, että hän inhoaa täytekakkuja, kuivakakut on niin paljon parempia. Kummasteltiin aiemmin esiintynyttä ihmistä joka kertoi laittavansa vaan sen yhden ison kakun tarjolle. Jee, missä vaihtoehdot niille jotka ei tykkää täytekakuista? Ja se suolasirotinteini olisi saanut selkäänsä meillä moisista käytöstavoista. Mutta eihän se omena kauas puusta putoa...

Onko sun 16-vuotiaalla siis edelleen viisvuotiskemuja? Vai miten hän liittyy tähän?

Mieti mieti, ehkä hoksaat 😜

Vierailija
813/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten aloituksesta on tultu siihen, että se anoppi jo väkisin siirtää muut tarjottavat sivuun ja laittaa väkisin omansa tarjolle? Nauroin tytön, kohta 16v, kanssa tätä ketjua, kun mutusteli eilen synttäreillä tarjottavana ollutta kuivakakkua tuossa vieressä jo ainakin kolmatta kertaa tänään. Sanoi, että hän inhoaa täytekakkuja, kuivakakut on niin paljon parempia. Kummasteltiin aiemmin esiintynyttä ihmistä joka kertoi laittavansa vaan sen yhden ison kakun tarjolle. Jee, missä vaihtoehdot niille jotka ei tykkää täytekakuista? Ja se suolasirotinteini olisi saanut selkäänsä meillä moisista käytöstavoista. Mutta eihän se omena kauas puusta putoa...

Miksi sinusta väkivalta on hyväksyttävää?

Näin huonosti käyttäytyvää kohtaanko? Vielä kysytkin.

Vierailija
814/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun 16-vuotiaalla siis edelleen viisvuotiskemuja? Vai miten hän liittyy tähän?

On jälkeenjäänyt?

Vierailija
815/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin lauseen rakkikoira räksyttää taas mielipiteitään. Räy räy räy sinne ja räy räy räy tänne. Joka kommenttiin pitää ehtiä räkyttää. Eiköhän se olisi jo aika rakin aamussa mennä haistelemaan takapuolia ja haukkaamaan skeidaa?

Vierailija
816/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun saldo:

- tiikerikakku on hyvää

- juustoliivatekakku on pahaa

- valtaosa miniöistä vihaa anoppejaan

- aloittaja halveksii miehensä äitiä

ja uskoo miehen äidin halveksivan häntä

Tarinan opetus:

ei yhtään mikään.

-Tiikerikakku käy syödä, mutta ilmankin pärjää erinomaisesti

-Juustokakkukin on hyvää, jos se on hyvin tehty

-Ei voi yleistää. Kahden anopin kokemuksella voisin sanoa, että löytyy hyviä ja huonoja anoppeja. Valitettavasti se hyvä anoppi on ex-anoppi.

-Ehkä syystäkin?

-No minkäänlaista arvostusta ei ainakaan ole anopilla miniäänsä kohtaan.

Tarinan opetus: Elämässä ei kukaan pääse helpolla.

Vierailija
817/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on todella sairasta, että perhe ei saa koskaan esim apua lastenhoitoon ellei samalla "myy" esimerkiksi lastensa synttäreitä.

Meillä oli juuri näin - koko ajan uhka päällä, että "jos en saa sitä ja tätä jne, en takuulla auta ikinä".

Kuitenkin kyse kroonisesti sairaasta lapsesta, ei siitä että äiti jotenkin laukkaisi omissa menoissa.

Kauhuanoppien puolustajat: kuka on tässä se, joka poimii rusinat pullasta?

Vierailija
818/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jälkeenjäänyt?

AV:lla kyllä kieltämättä käy yksinkertaista porukkaa, en kehdannut sitä vain ilmaista tässä. Mutta hyvä kun sinä kehtaisit 😇

Vierailija
819/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jälkeenjäänyt?

AV:lla kyllä kieltämättä käy yksinkertaista porukkaa, en kehdannut sitä vain ilmaista tässä. Mutta hyvä kun sinä kehtaisit 😇

Käykö jälkeenjäänyt teinisi siis täällä?

Vierailija
820/1602 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhuanoppien puolustajat: kuka on tässä se, joka poimii rusinat pullasta?

Joillekin elämään tuppaa kauhuihmisiä ihan urakalla. Kauhuminiöitä ei ole vielä käsitelty 🙄

Jos miniällä tai anopilla on huono itsetunto on painajainen valmis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä