Vaikea masennus ja siivoaminen..
Kämppäni on pinnallisesti järjestyksessä, tiskit tiskattu, tavarat kaapeissa, ei ole krääsää lattioilla tai tuoleilla jne...mutta kaapit aivan täynnä tavaraa ja puhtaita vaatteita,pyyhkeitä tai petivaatteita ei ole. En millään löydä voimia pyykinpesuun kun pitää jaksaa mennä pyykkitupaan erikseen ja ahdistukseni takia ulos meneminen on vaikeaa. Jaksan juuri ja juuri tehdä vaaditut kouluhommat ja sitten pyrinkin vain olemaan sotkematta asuntoani...
Minulla on ollut nuorempana siivousneuroosi vai miksi sitä sitten voisi sanoa.. olin sellainen ylihygieeninen kaheli joka vaihtoi joka päivä petivaatteet ja pesi kädet varmaan 100 kertaa päivässä.
Nyt masentuneena asuntoni vain kuvottaa minua... häpeän niin paljon kun tulee ystävä kylään...
Tälläkin hetkellä istun pimeässä asunnossani hiukset likaisena ja monta päivää ollut samassa yöpuvussa... kaikki energia menee opiskeluun ja hoidoissa käymiseen... se pienikin määrä. Yleensä jaksan peseytyäkin vain silloin kun on hoitotapaaminen...
Mitä tehtävissä... itsemurhaa mietin usein... elämä tuntuu ahdistavalta ja paniikin täyteiseltä... masennus polkee maahan...
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Hanki oma pyykinpesukone.
Tähän kämppään ei saa... pieni opiskelijayksiö. Kanahäkki enemmänkin.
Pyydä apua, ystävä kylään ja sovotte että persettä pyykkiä yhdessä 😉 älä edes yritä kerralla liikaa vaikka koneellinen tai pari pesuun ja kuivaukseen.
Jos ystäviä ei ole niin vaikka jotain kotipalvelua voisi kysyä, paikkakunnan aikuis sosiaalityöntekijä osaa varmasti auttaa näissä.
Oma pyykinpesukone helpottaa paljon, jos vaan mahdollista sellainen johonkin asentaa, ihan parilla sadalla saa halvimmillaan ja yhden hengen taloudessa riittää hyvin vanha ja käytetty kone, sillä pyykkiä ei tarvitse pestä päivittäin. Pieni kuivausteline vaikka parvekkeelle tai kylpyhuoneeseen riittää kuivaukseen.
Kannattaa noissa hoitokeskusteluissa puhua noista ongelmista, ja suihkuun kannataa opetella, teet siitä vaan toimivan rutiinin, ihan niinkuin tiskaus ja muu mikä sujuu, varaat vaikka 5min joka aamu siihen että käyt pikaisesti pesulla.
Älä tee itsemurhaa. Sinä et ole masennus, olet paljon enemmän. Masennus on vain sairaus. Sinä olet ihana sinä.
Minä en jaksa paljon tehdä, mun koti on kuin kaatopaikka. Suren tätä sotkua, mutta olen iloinen, että minulla on tämä koti. Jaksatko nähdä yhtään hyvää asiaa elämässäsi, kotisi ainakin kuulostaa minusta hyvältä. Ja sinulla on opintosi ja hoidot, hyviä asioita molemmat. En minäkään jaksa aina peseytyä kuin pakosta, vaikka minulla ei ole masennusdiagnoosia. En tiedä, mikä minulla on vikana, kukaan ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä apua, ystävä kylään ja sovotte että persettä pyykkiä yhdessä 😉 älä edes yritä kerralla liikaa vaikka koneellinen tai pari pesuun ja kuivaukseen.
Jos ystäviä ei ole niin vaikka jotain kotipalvelua voisi kysyä, paikkakunnan aikuis sosiaalityöntekijä osaa varmasti auttaa näissä.
Oma pyykinpesukone helpottaa paljon, jos vaan mahdollista sellainen johonkin asentaa, ihan parilla sadalla saa halvimmillaan ja yhden hengen taloudessa riittää hyvin vanha ja käytetty kone, sillä pyykkiä ei tarvitse pestä päivittäin. Pieni kuivausteline vaikka parvekkeelle tai kylpyhuoneeseen riittää kuivaukseen.
En oikein osaa ottaa sellaista apua vastaan. Häpeän liikaa. Useimmat ihmiset elämässäni ei myöskään ymmärrä kuinka huonosti voin. He näkevät minut vain meikattu ja tällättynä siisteissä vaatteissa harvoin kun todellisuudessa suorastaan matelen paskassa suurimman osan elämästäni.
Masennus pitää minut etäällä muista. Se tässä ehkä on pahinta... minulla on sellainen kontakti että saisin kotiini siivousavuksi erään "sosiaalityöntekijän" mutta en kehtaa häntä kotiini tuoda.. pelkään että hän pitää minua saastaisena..
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa noissa hoitokeskusteluissa puhua noista ongelmista, ja suihkuun kannataa opetella, teet siitä vaan toimivan rutiinin, ihan niinkuin tiskaus ja muu mikä sujuu, varaat vaikka 5min joka aamu siihen että käyt pikaisesti pesulla.
En vaan kai nää pointtia siinä peseytymisessä ellei joudu ihmisten ilmoille. Kai mietin että minulla ei ole väliä...
Aloita peseytymällä. Puhtaana ja puhtain hiuksin on mukavampaa olla..
Jos tuntisin sinut, niin voisin tulla auttamaan.
Täällä toinen. Tänäänkin oli aikomus siivota, aikomukseksi jäi. Voisin antaa hyviä neuvoja paljonkin, mutta eivät ne ole itselleni tepsineet. Täytyy vain odottaa, että pahin menee taas ohitse. Kesäkuussa olin paljon parempi, tein viikkosiivouksen joka viikko jne.
Masennus on sairaus, eikä sairaana jaksa. Niin se pitää ajatella. Lepää. Hoida koulujutut. Illat pimenee, pölyä ja likaa ei näe. Suihkussa ei saakaan käydä liian usein. Käy kun jaksat. Ei elämä ole suorittamista. Ja muista, että jossain vaiheessa se olo vaan kohenee. On suurempi todennäköisyys, että olo paranee jossain vaiheessa kuin että se ei paranisi.
Itsemurhaa voi ajatella, mutta sitä ei kannata tehdä. Olen fantasioinut itsemurhalla varmaan viimeiset 20 vuotta, joskus tiheämmin, joskus harvemmin, mutta koskaan en ole ollut tosissani aikeissa tehdä sitä. Johonkin saumaan se tuo lohtua.
Voimia ja paranemista sinulle.
Minun kodinhoito-ongelmista oltiin tietoisia hoitopuolella mutta asialle ei tehty mitään. Kaipa minäkin näytin pärjäävältä. Lopulta jätin hoidon ja pudottauduin pois muualtakin. Pikkuhiljaa pienin askelin olen alkanut jaksamaan tehdä asioita. Tänään just kävin pyykkäämässä kahdesti kun sitä pyykkiä oli kertynyt taas.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole yhtään puhdasta pyyhettä edes /: senkään takia en halua suihkuun kun joudun pyyhkimään itseni likaiseen haisevaan pyyhkeeseen /: näin ne ongelmat vaan kasautuvat...
Kiitos kun sain lämpimän vastaanoton.
Hyvät jatkot kaikille
Ei sitä aina jaksa mutta sitten joskus on aivan pakko kun ei enää ole puhtaita vaatteita kaapissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole yhtään puhdasta pyyhettä edes /: senkään takia en halua suihkuun kun joudun pyyhkimään itseni likaiseen haisevaan pyyhkeeseen /: näin ne ongelmat vaan kasautuvat...
Tämä on asia mikä minullakin on ollut ongelmana - on nälkä, mutta jääkaapissa ei ole ruokaa - pitäisi mennä kauppaan, mutta ei ole puhtaita vaatteita - pitäisi ensin pyykätä ja lopulta ei jaksa edes aloittaa ja pysyy nälässä. Nälkä - kaapissa on ruokaa, mutta se pitää valmistaa eikä ole puhtaita tiskejä, vaan pitää tiskata ensin - pitää olla nälässä niin kauan kunnes sitä energiaa jostain mystisesti ilmaantuu. Ja sama juttu monessa muussa asiassa. Yhtä tekemätöntä asiaa kohden on monta muuta vaihetta mitkä pitää tehdä ennen sitä. Onneksi nyt menee vähän paremmin. t.11
Minä en ole eläissäni laittanut käytettyjä vaatteita vaatekaappiin, poislukien niitä varten oleva erillinen rekki ja kori. Tykkään, että kaapin sisältö tuoksuu raikkaalle. MInulla on koti muuten usein sekaisin, mutta vaatekaapit ovat aina ojennuksessa. Mielestäni on turhaa järjestää, jos ei ole tilaa ja tila lähtee kaappien sisältä.
Päätelleen siitä, mitä mammat ovat täällä olleet mieltä toimintakyvyttömien miesten kotityövelvoitteista, niin mikään ei ole riittävä "tekosyy" siivoamattomuudelle.
Vaikka olisi toinen jalka haudassa, burnoutin takia juuri joutunut sairaslomalle, terminaalisyöpä jne. kotityöt on kuulemma vain tehtävä 50/50 periaatteella.
Pystyisitkö keräämään vaikka 10 pyykkiä? Tämän päivän tehtävä voisi olla selvitä niiden pesemisestä.
Avaa vähän ikkunaa, hengitä ulkoilmaa, juo vettä ja muista syödä. Toivon sulle jaksamista.
Vierailija kirjoitti:
Päätelleen siitä, mitä mammat ovat täällä olleet mieltä toimintakyvyttömien miesten kotityövelvoitteista, niin mikään ei ole riittävä "tekosyy" siivoamattomuudelle.
Vaikka olisi toinen jalka haudassa, burnoutin takia juuri joutunut sairaslomalle, terminaalisyöpä jne. kotityöt on kuulemma vain tehtävä 50/50 periaatteella.
No ainakin minä hoidan 100/100 periaattella kun asun yksin :D sekin jo helpottaisi että tekisin vain puolet hommista, vaikka etpä sinä kommentissasi sitä tarkoittanutkaan vai.
En tiedä, auttaako oikeasti vai pahentaako, mutta jos avaisit verhot (jos asuntoosi ei näe sisälle) tai laitat ihan kaikki valot päälle. On paljon vaikeampi olla masentunut kirkkaassa päivänvalossa.
Toki jos sinulla on käsiteltäviä asioita ja tiedät, ettet ole vielä valmis, anna itsellesi aikaa.
❤