Olisitteko olleet sisällissodassa punaisten vai valkoisten puolella?
Siis ei henkilökohtaisia mielipiteitä, vaan että mitä tuonaikaiset sukulaisesi olivat. Aloitan: äitini suvun mukaan olisin valkoinen.
Kommentit (139)
Molempia löytyy suvusta, mutta enemmän ehkä punaisia, luultavasti suurin osa ei sekaantunut koko kahakkaan. Jos siinä ajassa eläisin niin varmaan olisi vaikea päättää koska kuvittelisin että olisin ymmärtänyt kommunismin typeryyden mutta toisaalta olisin halunnut olla itseni kaltaisten köyhien ihmisten puolella.
En kummankaan. Ja mulle kävisi niin kuin isänisän isälle: koska hän ei suostunut kummankaan puolelle, hänet vietiin oman talonsa taakse ja ammuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen ja vielä korkeassa päättävässä asemassa, tai en minä olisi, mutta suvussani oltiin.
Hävettääkö?
Uskoisin että enemmän hävettäisi olla venäjän tukema kapinallinen.
1918 jäi homma kesken, punaiset olisi pitänyt kitkeä säälittä juurineen.
-eri
Sanotko että Suomessa olisi pitänyt toimeenpanna täysmittainen kansanmurha?
Sehän tehtiin jo. Ihmisten annettiin kuolla vankileireille. Silloin niitä ei vielä sanottu keskitysleireiksi.
Vierailija kirjoitti:
Isän puolelta punainen, äidin puolelta valkoinen.
Samoin. Äidin puoleiset sukulaiset maatilallisia, isän puolella työläisiä. Eihän se jako kyllä näin yksioikoinen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskanvatkaaja kirjoitti:
Punaisten puolella olisin ollut. Olisin yrittänyt tappaa mahdollisimman monta kus*p**tä, vaikka olisin lopulta varmasti tullut itse tapetuksi.
Mistä olisit tiennyt ihmisen kusipääksi? Onko lukionkäynti riittävä syy tappaa?
Aateveljillesi köyhyys kuitenkin oli riittävä syy tappaa. Onko sulla Mannerheimin kuva seinässä?
Onko itselläsi Aaltosen? Köyhyys ei ole mikään syy tappaa, mutta kapinasta voi tulla rangaistus jos menee häviämään.
Ja haluatko oikeasti että tarkastellaan paljonko kommunismin vuoksi on tapettu ihmisiä?
Molempien puolien esihenkilöt onnistuivat pysymään värittöminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen ja vielä korkeassa päättävässä asemassa, tai en minä olisi, mutta suvussani oltiin.
Hävettääkö?
-eri
Kapinallisten teloittaminen ei ole kansanmurha
On se jos sillä hävitetään kokonaisia osia väestöstä.
Kyseessä ei olisi ollut etninen, kielellinen, uskonnollinen tai vastaava vähemmistö jota oltaisiin systemaattisesti tuhoamassa.
Kyseessä olisi ollut aseelliseen kapinaan ryhtyneiden lainmukainen maanpetoksesta rankaiseminen. Kuolemantuomio olisi ollut kohdillaan, mutta valitettavasti heidät tuomittiin vain valtiopetoksesta, ja siitä ei ollut vaihtoehtona kuolemantuomiota.
Ammutut rikolliset punaiset oli todettu erikseen murhaajiksi, josta sai kuolemantuomion. Tosin jos olet kapinallinen ja ammut tuntemattomia, etkö muka tee murhia?
Punaisia kuoli sitten vankileireillä, mutta jos ei ruokaa riitä siviileille, kuinka sitä riittäisi vankileireille?
Tuosta kapinasta on jätetty Suomeen aivan liian ruusuinen kuva, kiitos Neuvostoliiton sotienjälkeisen vaikutusvallan.
Sulle on valkonen propaganda ainakin uponnut täysin. :D
Mikä meni pieleen? Ei saa kutsua kapinaksi vai nälänhätää oli koko maassa?
Kommareiden propaganda on minulle liian mahtipontista, se ei tosiaan laske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettääkö?
-eri
Sehän tehtiin jo. Ihmisten annettiin kuolla vankileireille. Silloin niitä ei vielä sanottu keskitysleireiksi.
Mitä olisi pitänyt tehdä, taputtaa päähän ja sanoa juokses nyt kotiin?
Kapinasta olisi pitänyt rangaista kovemmin kuin muutaman kuukauden vankituomiolla.
Se että ruoasta oli pulaa on ikävää, mutta nälkä oli muillakin.
Kommenttini ei tainnut tulla läpi, kun mainitsin että myös valkoiset joukkor*iskasivat punakaartin tyttöjä, kuten on tapahtunut serbiassa tai is*sin toimesta. Sodassa kumpikin puoli tekee kauheuksia, ei mitään syytä ylpeillä.
Ei harmainta hajua. Kummat oli hyviksiä?
Vierailija kirjoitti:
Ei harmainta hajua. Kummat oli hyviksiä?
Toiset halusivat tuhota luokkavihollisen, toiset puolustautuivat.
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesi valkoisten, samoin tulen olemaan myös lähitulevaisuudessa alkavassa.
Kiitokset tulevasta rikolliselle arkadianmäelle ja läpeensä saastaisille ja mädäntyneille mediolle, jotka ovat järjestelmällisesti tehneet työtä kansan kahtiajakautumisen aikaansaamiseksi.
Ja valitettavasti myös onnistuneet siinä.
Tämä.
En usko aseisiin, joten valitsisin sivarin.
Isän puoli suvusta oli tuolloin melko köyhää, mutta eivät sotineet. Suku on siis lapista. Äidin puoli suvusta valkoisia, monet hyvin korkeassa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
En usko aseisiin, joten valitsisin sivarin.
Alat uskoa aseisiin kun uuskommunistit tulevat ja saat vaihtoehdon liittyä heihin tai katsoa kun perheesi tapetaan jonka jälkeen kuolet itse.
Valkoisten. Esivanhemmissani tavallisia maanviljelijöitä, kauppiaita ja jokunen yliopiston käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettääkö?
-eri
Marxistit eivät ole kansa.
Punaisten puolella, koska en siinä mitään aatetta ala katsoa, jos kohtelu ja elinolot liian huonot. Vastaavasti valkoisten puolella, jos heillä vastaava kurjuus. Katson asioita, en aatteita.