Terveydenhoitaja haukkui lastani ylipainoiseksi
Lapsi on 4 vuotias. Aina kasvanut +1 käyrällä.
Terveydenhoitaja piti luennon terveellisestä ravinnosta, lasta ei saa alkaa lihottaa koska siitä tulee loputon kierre. Jos haluaa ruokaa lisää, niin salaattia tai papuja vaikka. Herkkupäiviä voisi olla yksi ja esimerkiksi aski karkkia. Liikkua pitää paljon, liikunta osaksi elämää...
Mitä ihmettä? Meillä ei ole herkkupäivää, lapsi ei syö vielä karkkeja. Jäätelöä joskus ja jälkiruokaa. Salaattia ja vihanneksia on päivittäin. Haluaa ehkä kerran viikossa lisää ruokaa, ja sitä myös saa.
Olemme miehen kanssa normaalipainoisia, samoin vanhempi lapsi. Joka myös oli koulun alkuun vähän pömppövatsainen. Liikutaan ulkona päivittäin.
Nyt tekisi mieli lähettää kiukkuinen viesti etten halua enää jatkossa kuulla sanan "ylipaino" hokemista. Terkkari itse oli lihava.
Auttakaa tämän raivon kanssa..
Kommentit (73)
Jos lapsi on ylipainoinen, miten asian mainitseminen voi olla "haukkumista"? Jos asiaa ei ota esille, terveydenhoitaja on hoitanut työnsä huonosti.
Eihän kukaan muu saa arvostella tai komentaa sitä omaa lellipentua. Sitä se vaan on, koittakaa kestää terkat.
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä nälänhädän ylisukupolvisesta vaikutuksesta. Tämän tutkimuksen mukaan se onkin isän lapsuudessaan kärsimä nälänhätä, joka heijastuu vielä jälkeläisiin aikuisina.
https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/1471-0528.12136
No aika paksua jos tuon vuoksi nyky-yhteiskunnassa joku painaa lapsensa ylipainon villaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
49: Miksi ihmeessä linkin takana puhuttaisiin "normaali painosta", kun pointtina on se, että pienipainoisina syntyneillä on suurempi riski lihoa ja sairastua aikuisena.
Eli rautalangasta: vauvan alipaino ei ole hyvä asia eikä korreloi myöhemmän iän hoikkuuden kanssa.
Normaalipainoa tässä kannatetaan ei alupainoa tai ylipainoa. Ap:n lapsi on ylipainoinen ja se vain vähentää mahdollisuuksia aikuisuuden normaalipainoon.
Kukaan meistä ei tiedä ap:n lapsen ruumiinrakennetta tai elämäntapoja. Se, että lapsen sisar oli saman ikäisenä saman painoinen ja hoikistui myöhemmin itsestään, viittaa siihen, että perheen elämäntavat ovat kunnossa ja tämän on vain näiden lasten luontainen tapa kasvaa - ensin leveys- ja sitten pituussuunnassa.
Olen se, joka tuolla aiemmin kertoi omasta, painoindeksillä mitattuna ylipainoisesta lapsestaan. Tosin minun tapauksessani terveydenhoitaja sanoi koko ajan lapsen olevan oikein sopiva, ja sitten kasvupyrähdys veikin kaiken ylimääräisen. Mutta joku toinen terveydenhoitaja olisi voinut reagoida toisin. Tiedän omalta kohdaltani, miten pahalta tuntui kun reippaasti ylipainoinen äitiysneuvolan sijainen alkoi valittaa painonnousustani - oma terkkari oli siihen saakka sanonut, että hoikalle saa kiloja tulla enemmänkin.
Lasten ylipaino on kasvava ongelma, mutta silti pitäisi muistaa, että jokainen on yksilö. Jos ruokavalio on terveellinen ja liikuntaa riittävästi, ovat tärkeimmät palikat kohdallaan.
Tämä terveydenhoitaja oli todella suuri, siis oikeasti vakavasti ylipainoinen. Ehkä siksikin harmitti, kun varmasti huomasi minusta ettei ylipainoa ole.
Tuli olo, että pitää minua lapsia lihottavana sadistina.
Ei meidän ruokatottumukset aina täydellisiä ole. Välillä on pelkkää bologniesepastaa ja kurkunpaloja, automatkoilla heseä n. kerran kuussa, jälkkäriä tehdään joka viikonloppu. Liikutaan päivittäin.
Itse olin hoikka lapsi ja inhosin ruokaa, elin hapankorpulla ja maidolla. Stressi sekin oli lihavalle äidilleni.
Mies oli pienenä lihava, sanoi että hänellä oli aina nälkä. Ehkä lapsemme ovat perineet häneltä ketjussa mainitun nälkävelan. Meillä tosiaan nyt 7 -vuotias painaa 23kg/ 117cm.
Hänen ylipainosta ei th sanonut ikinä mitään (eri hlö). Ainoastaan, että menee omalla käyrällään.
Vähän ilkeitä kommentteja täällä. Alkoi vaan lisää harmittaa.
Ap
No en kyllä ymmärrä miksi ap katsoo oikeudekseen täällä kommentoida terveydenhoitajan painoa.
Lapsesi on varmasti aivan sopivan kokoinen, mutta jotkut mittarit on oltava, jotka "hälytttävät" ja jolloin asiasta on infoa annettava. Tämä siksi, että ne perheet, joissa tottumukset eivät ole kunnossa, ehkä saisivat jonkun herätteen. Ei kannattaisi ottaa niin kovin henkilökohtaisesti, hän teki vain työtään.
En ota kantaa AP:n lapsen painoon (eikä kukaan meistä oikein voikaan, kun me emme tunne teitä), mutta näkeehän sen katukuvassakin, että meidän lapsemme ovat selvästi lihoneet siitä, mitä suomalaislapset painoivat meidän omassa lapsuudessamme. Ihan niin kuin suomalaiset aikuisetkin ovat. Meitä kaikkia lihottaa se, että me liikumme vähemmän kuin ennen mutta syömme enemmän kuin ennen.
Ja tämä ei ole lapsen syy. Kenenkään aikuisen ei koskaan pidä sanoa lapselle, että tämä on lihava. Lasten ylipainoa ei myöskään koskaan pidä hoitaa laihdutuskuureilla vaan se hoidetaan sillä, että koko perhe saa ravitsemusneuvontaa.
Ja koska ylipaino ei ole lapsen oma vika, minua surettaa nähdä ylipainoisia lapsia. Pienille lapsille kuuluu luontaisesti tietty pyöreys, mutta se uimarengas alle kouluikäisten lasten navan ympärillä ei ole mikään lapsuuteen kuuluva asia, joka katoaisi kasvamisen myötä. Se on sitä pahinta laatua olevaa rasvaa, joka tulee ruoasta ja joka jää sisäelimiin. Ja pahinta on tietenkin tässä se, että lapsena opitut ruoka- ja muu elämäntavat pysyvät pitkälle aikuisuuteen. Kaikki me aikuiset tiedämme tämän. On tosi vaikeaa muuttaa tapoja, joita olemme noudattaneet vuosikaudet. Sen takia harva aikuinen pystyy pysyvästi laihduttamaan.
Muutaman kerran on joku tuttava kiukkuisena valittanut samaa asiaa kuin ap.
Eli terveydenhoitaja huomauttanut lapsen painosta.
Nämä äidit ovat kiistäneet lapsensa ylipainon tai alkavan ylipainon ja suuttuneet, koska heidän lapsensa eivät ole lihavia ja huomauttaminen saattaa aiheuttaa lapselle myöhemmin vaikka syömishäiriön.
Totta on, että kaikkien lapset eivät ole vielä huomattavan ylipainoisia siinä vaiheessa, kun asiasta ensimmäisen kerran kouluterveydenhoidossa huomautetaan, mutta valitettavasti muutaman vuoden päästä nämä lapset ovat sitten jo olleet lihavia, jos vanhemmat eivät ole asiaan suostuneet reagoimaan ja muuttamaan lapsen elintapoja.
Mulle lääkäri kerran sano etten ole ihminen, ja anto 2kk myöhemmin skitsofrenia diagnoosin.
Terkkari uskalsi sanoa lasta ylipainoiseksi terkkari joka itse oli läski?
Nyt AP loukkaantunut kommenteista?
En tiedä mitä Ap oikein odotti lukevansa mutta kyllä tässä nyt joku mättää😣
Sen tiedän että suuri osa lapsista ovat kuin lihapullia vartaloltaan nykyään: pyöreitä ja pehmosia 😋
Mulla alkoi syömishäriöinen oireilu 12-vuotiaana terkkarin huomautuksesta että "olin aina ollut vähän pyöreä". Kuvista näkyy, että silloin minulla oli esim. näkyvät vatsalihakset.
Nykyään BMI on 40+.
Tietenkään ei voi pelkästään terkkaria syyttää, mutta terveydenalan toimijoiden olisi hyvä tiedostaa, kuinka mittava vaikutus heillä on, kun ovat kuitenkin auktoriteettiasemassa. Erityisesti lapset ja nuoret ovat herkkiä tällaiselle. Toivottavasti AP:n lapsi ei itse ollut mukana kuuntelemassa ylipainopuhetta?
Väitteestäsi ei ole mitään tieteellistä näyttöä. On kylläkin vakuuttavaa näyttöä siitä (toisen maailmansodan Alankomaissa), että vakavasta aliravitsemuksesta lapsena kärsinyt on alttiimpi lihomaan aikuisena.