Terveydenhoitaja haukkui lastani ylipainoiseksi
Lapsi on 4 vuotias. Aina kasvanut +1 käyrällä.
Terveydenhoitaja piti luennon terveellisestä ravinnosta, lasta ei saa alkaa lihottaa koska siitä tulee loputon kierre. Jos haluaa ruokaa lisää, niin salaattia tai papuja vaikka. Herkkupäiviä voisi olla yksi ja esimerkiksi aski karkkia. Liikkua pitää paljon, liikunta osaksi elämää...
Mitä ihmettä? Meillä ei ole herkkupäivää, lapsi ei syö vielä karkkeja. Jäätelöä joskus ja jälkiruokaa. Salaattia ja vihanneksia on päivittäin. Haluaa ehkä kerran viikossa lisää ruokaa, ja sitä myös saa.
Olemme miehen kanssa normaalipainoisia, samoin vanhempi lapsi. Joka myös oli koulun alkuun vähän pömppövatsainen. Liikutaan ulkona päivittäin.
Nyt tekisi mieli lähettää kiukkuinen viesti etten halua enää jatkossa kuulla sanan "ylipaino" hokemista. Terkkari itse oli lihava.
Auttakaa tämän raivon kanssa..
Kommentit (73)
Kiitos vsstauksista. Me käytetään kevytmaitoa ja oivariinia, joten ne voisi kyllä helposti vaihtaa. Samoin juuston vähärasvaisempaan. Mietin myös hedelmiä, meillä on usein viinirypäleitä, banaania, omenia, päärynää.. Voisi karsia omeniin ja marjoihin.
Me tosiaan ollaan miehen kanssa normaalipainoisia ja tulee työmatkat (yhteensä 20km) pyöräiltyä + lasten kanssa ulkoilu, niin ei olla sillä tavalla pohdittu mikä lihottaa. Viikonloppuisin tehdään usein jälkkäreitä, niissäkin on parantamisen varaa.
Ehkäpä nyt yritän hillitä kiukun. Ehkä päiväkoti ei tarjoa niin aktiivista liikuntaa saati terveellistä ruokaa, joten pitäisi olla tarkempi kotona.
Ap
Siis miten voi olla "vatsakas" 4v jos painoa on 17kg?
Poika painoi 3v 17kg ja oli kyllä ihan laiha. En kyllä muista kuinka pitkä oli mutta tuskin oli ainakaan pitempi.
Ja yhä on nyt teininä hoikka 65kg ja 185cm.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitajan työhön kuuluu valistaminen, eli kertoa, että rokotukset pitää ottaa, näin pitää syödä, urheilla kuuluu paljon, lukekaa lapselle iltasatuja jne. Kertoisitko vielä, että miksi teidän kohdallanne terveydenhoitaja ei olisi saanut tehdä työtänsä?
Mielestäni lapsen kuullen riittää käyristä puhuminen ei ylipainosta ja lihottamisesta. Oletti, ei kartoittanut.
Ap
Ehkä terkkari yritti kertoa, että on helpompi pyrkiä hillitsemään painonnousua nyt kun ylipainoa ei ole vielä reilusti? Varsinkin jos pituuden ja painon suhdetta esittävä käyrä on selkeästi nousussa, se voi antaa viitteitä siitä, että jatkossakin painoa kertyy enemmän kuin pituutta.
Ei kai siitä kannata terkkarille raivota, jos hän tekee työtään. Ei sitä varmasti ollut tarkoitettu hlökohtaiseksi loukkaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
106cm 20kg. Siskonsa painoi 20kg 3v-6v..
Ap
Huhhuh.
Mun normaalipainoinen on 145cm ja 20 kg.
En ihan ymmärrä. Meidän 8v poika ei paina vieläkään 20 kg. Ja minä olen sentään sairaalloisen lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHuhhuh.
Ikä 9v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHuhhuh.
No ei oo normaalipainoinen todellakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHuhhuh.
Normaalipainoinen? Mun lapsi (tyttö) oli 1.lk terveystarkastuksessa n. 123 cm ja 21 kg ja keikkui normaalipainon ja alipainonnrajalla (niin kuin sikiöajasta lähtien, hänen kasvulinjansa).
Jos 145cm painaisi oikeasti 20kg niin olisi sairaalahoidossa!
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lihavista lapsista tulee hoikimpia aikuisia, koska ei kerry nälkävelkaa. Tämä on fakta mitä lihavat hoitajat ei ymmärrä.
"Nälkävelka"? Tätäkö te paatit nykyään käytätte puolutuksena? "Joo olin pentuna hoikka niin tuli nälkävelkaa!"
Hahahah :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHuhhuh.
Kuulostaa hyvin vahvasti alipainoiselta. Minkä ikäinen, tyttö vai poika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHuhhuh.
Huomattavan alipainoinen on lapsesi iästä riippumatta. Vie lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten voi olla "vatsakas" 4v jos painoa on 17kg?
Poika painoi 3v 17kg ja oli kyllä ihan laiha. En kyllä muista kuinka pitkä oli mutta tuskin oli ainakaan pitempi.
Ja yhä on nyt teininä hoikka 65kg ja 185cm.
Oletko varma tuosta 3v painosta? Koska poikamme oli 3 v neuvolassa 15.8 kg ja oli 98 cm eikä ollut todellakaan laiha vaan varsin pyöreä. Nyt vuotta myöhemmin on todellakin hieman vatsakas. Nelivuotiaan keskivartalon ei pitäisi enää pömpöttää kuten pienemmillä.
Tässä vaiheessa on hyvä oikaista ruokailutottumukset ja -tavat,ja on vain hyvä että neuvolassa puututaan ajoissa. Laihdutus aikuisiällä on maailman vaikeinta puuhaa.
Ap:lle lohdutuksen sanana, että oma lapseni kasvoi syntymästään saakka plussakäyrällä, ja odotin koko ajan, milloin neuvolasta tulee noottia.
Vuoden ikäisenä kaveri painoi 12 kiloa, kaksivuotiaana 14,5 kiloa, kolmevuotiaana 17 kiloa ja neljävuotiaana 20 kiloa. Pituutta neljävuotiaana oli 107 cm. Veikkaisin, että iso-bmi oli kaikki nuo vuodet ylipainon puolella. Jossain vaiheessa lakkasin käyttämästä nettilaskureita, kun niistä "lapsesi on sairaalloisen lihava, ota heti yhteyttä lääkäriin" -jutuista tuli niin paha mieli. Varsinkin, kun itse en ole koskaan joutunut laihduttamaan.
Ihme kyllä neuvolassa ei ikinä syyllistetty, sanottiin vain että kaikki hyvin niin kauan kuin lapsi pitää oman käyränsä.
Jossakin vaiheessa lapsi nykäisi oikein kunnolla pituutta, se kaljamaha hävisi ja sitten meillä yhtäkkiä olikin lapsi, jolla erottuivat vatsalihakset. Nykyään urheilullisen ekaluokkalaisen mitat ovat 128 cm ja 25 kg, mikä taitaa olla juuri sopiva.
Eli jos tiedät elämäntapojenne olevan kunnossa, aika voi korjata asian itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHuhhuh.
Ikä 9v.
Lapsesi on huomattavan alipainoinen,. 10-18 kg lisää painoon, niin ollaan normaalipainon rajoissa. Jotain on nyt pahasti vialla.
Kasviksia päivittäin - ei siis joka aterialla kuten suositellaan? Ja kuinka usein sitä jälkiruokaa syödään? Jotenkin aloituksesta haiskahtaa, että ap on niitä jotka luulee syöttävänsä perheelleen terveellisestä ruokaa, mutta todellisuus on ihan toinen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lihavista lapsista tulee hoikimpia aikuisia, koska ei kerry nälkävelkaa. Tämä on fakta mitä lihavat hoitajat ei ymmärrä.
"Nälkävelka"? Tätäkö te paatit nykyään käytätte puolutuksena? "Joo olin pentuna hoikka niin tuli nälkävelkaa!"
Hahahah :D
En ole tuo, joka nälkävelasta puhui, mutta ihan tiedoksi: pieni syntymäpaino ja varhaisvuosien paino on yhteydessä aikuisiän lihavuuteen ja elintapasairauksiin.
Äidinmaidolla aikaansaatu lihavuus taas korreloi aikuisiän hoikkuuden ka terveyden kanssa.
Itse asiassa jopa äidin raskautta edeltävällä ravitsemuksella on väliä. Nälänhätä periytyy lihomistaipumuksena.
Aika vähäisestä on kiinni:
106 cm poika saa painaa 19.7kg ilman että on ylipaino, 106 cm työtölle raja menee isobmi laskurin mukaan 19.4 kgssä.