Terveydenhoitaja haukkui lastani ylipainoiseksi
Lapsi on 4 vuotias. Aina kasvanut +1 käyrällä.
Terveydenhoitaja piti luennon terveellisestä ravinnosta, lasta ei saa alkaa lihottaa koska siitä tulee loputon kierre. Jos haluaa ruokaa lisää, niin salaattia tai papuja vaikka. Herkkupäiviä voisi olla yksi ja esimerkiksi aski karkkia. Liikkua pitää paljon, liikunta osaksi elämää...
Mitä ihmettä? Meillä ei ole herkkupäivää, lapsi ei syö vielä karkkeja. Jäätelöä joskus ja jälkiruokaa. Salaattia ja vihanneksia on päivittäin. Haluaa ehkä kerran viikossa lisää ruokaa, ja sitä myös saa.
Olemme miehen kanssa normaalipainoisia, samoin vanhempi lapsi. Joka myös oli koulun alkuun vähän pömppövatsainen. Liikutaan ulkona päivittäin.
Nyt tekisi mieli lähettää kiukkuinen viesti etten halua enää jatkossa kuulla sanan "ylipaino" hokemista. Terkkari itse oli lihava.
Auttakaa tämän raivon kanssa..
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten voi olla "vatsakas" 4v jos painoa on 17kg?
Poika painoi 3v 17kg ja oli kyllä ihan laiha. En kyllä muista kuinka pitkä oli mutta tuskin oli ainakaan pitempi.
Ja yhä on nyt teininä hoikka 65kg ja 185cm.
Oletko varma tuosta 3v painosta? Koska poikamme oli 3 v neuvolassa 15.8 kg ja oli 98 cm eikä ollut todellakaan laiha vaan varsin pyöreä. Nyt vuotta myöhemmin on todellakin hieman vatsakas. Nelivuotiaan keskivartalon ei pitäisi enää pömpöttää kuten pienemmillä.
Tässä vaiheessa on hyvä oikaista ruokailutottumukset ja -tavat,ja on vain hyvä että neuvolassa puututaan ajoissa. Laihdutus aikuisiällä on maailman vaikeinta puuhaa.
Meillä myös suunnilleen tuon kokoinen, paitsi että ikää on kohta 4v ja on tyttö. Ei todellakaan ole laiha, päin vastoin, aikamoinen masu on. Herkkuja saa silloin tällöin mutta arjessa rajoitan syömisiä ja liikutaan paljon. En ole todellakaan lapselle asiasta maininnut mitään mutta yritän saada hoikistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lihavista lapsista tulee hoikimpia aikuisia, koska ei kerry nälkävelkaa. Tämä on fakta mitä lihavat hoitajat ei ymmärrä.
"Nälkävelka"? Tätäkö te paatit nykyään käytätte puolutuksena? "Joo olin pentuna hoikka niin tuli nälkävelkaa!"
Hahahah :D
En ole tuo, joka nälkävelasta puhui, mutta ihan tiedoksi: pieni syntymäpaino ja varhaisvuosien paino on yhteydessä aikuisiän lihavuuteen ja elintapasairauksiin.
Äidinmaidolla aikaansaatu lihavuus taas korreloi aikuisiän hoikkuuden ka terveyden kanssa.
Itse asiassa jopa äidin raskautta edeltävällä ravitsemuksella on väliä. Nälänhätä periytyy lihomistaipumuksena.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitaja piinasi minua alakoulussa ylipainosta. Ei haukkunut, vaan huomautteli jatkuvasti ja kierrätti läpi kainekenlkenlaisia ravitsemusterapeutteja ja "kuinka syödä oikein"-lehtisiä tunki repun ja taskut täyteen ja lähetti vielä vanhemmille kotiin asti. Pahinta oli se, kun oma äiti lähti mukaan tähän. Lopultaluulin, että muutkin ajattelevat näin ja puhuvat selän takana, kuinka olen läski. Tuo yksi terveydenhoitaja myrkytti mieleni varsin kriittisessä vaiheessa. Aloin hävetä itseäni ja eristin itseni muista ja lihoin entisestään vanhemmiten. Sos. taidot kärsivät ja olin yksinäinen lapsi. Nyt parikymppisenä yritän korjata tuon terveydenhoitajan tekemää, ja äitini edesauttamaa, tuhoa itsetunnossani ja kaikkia sen lieveilmiöitä. Edelleen suhteeni ruokaan ei ole terve, vaikka olen lähes normaalipainossa.
Ap, pidä huoli ettei lapsesi kuule näitä kommentteja ja lakkaa itse vatvomasta sitä. Tiedät lapsesi terveydentilan ja vaikutat vakuuttuneelta, että kaikki on ok. Niin pieni ei ymmärrä ja neutraalitkin kommentit voivat jäädä kaivertamaan. Jos nyt saat pysäytettyä huonon kehityksen, säästyy monelta pahalta! Kokemuksesta puhun!
Nyt löysin uuden tekosyyn pahalle tavalleni.
-tupakoija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lihavista lapsista tulee hoikimpia aikuisia, koska ei kerry nälkävelkaa. Tämä on fakta mitä lihavat hoitajat ei ymmärrä.
"Nälkävelka"? Tätäkö te paatit nykyään käytätte puolutuksena? "Joo olin pentuna hoikka niin tuli nälkävelkaa!"
En ole tuo, joka nälkävelasta puhui, mutta ihan tiedoksi: pieni syntymäpaino ja varhaisvuosien paino on yhteydessä aikuisiän lihavuuteen ja elintapasairauksiin.
Äidinmaidolla aikaansaatu lihavuus taas korreloi aikuisiän hoikkuuden ka terveyden kanssa.
Itse asiassa jopa äidin raskautta edeltävällä ravitsemuksella on väliä. Nälänhätä periytyy lihomistaipumuksena.
Lähde?
Ihan oikeasti, eikö teillä lähteenkyselijöillä ole itsellänne Googlea käytössä?
Tässä pienipainoisuudesta.
Ylipainoinen on pelkkä termi tietylle terveysasialle, kuten vaikka skolioosi.
Ei se mitään haukkumista ole todeta jokin terveydellinen ongelma.
Ja tässä nälänhädän ylisukupolvisesta vaikutuksesta. Tämän tutkimuksen mukaan se onkin isän lapsuudessaan kärsimä nälänhätä, joka heijastuu vielä jälkeläisiin aikuisina.
https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/1471-0528.12136
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitaja piinasi minua alakoulussa ylipainosta. Ei haukkunut, vaan huomautteli jatkuvasti ja kierrätti läpi kainekenlkenlaisia ravitsemusterapeutteja ja "kuinka syödä oikein"-lehtisiä tunki repun ja taskut täyteen ja lähetti vielä vanhemmille kotiin asti. Pahinta oli se, kun oma äiti lähti mukaan tähän. Lopultaluulin, että muutkin ajattelevat näin ja puhuvat selän takana, kuinka olen läski. Tuo yksi terveydenhoitaja myrkytti mieleni varsin kriittisessä vaiheessa. Aloin hävetä itseäni ja eristin itseni muista ja lihoin entisestään vanhemmiten. Sos. taidot kärsivät ja olin yksinäinen lapsi. Nyt parikymppisenä yritän korjata tuon terveydenhoitajan tekemää, ja äitini edesauttamaa, tuhoa itsetunnossani ja kaikkia sen lieveilmiöitä. Edelleen suhteeni ruokaan ei ole terve, vaikka olen lähes normaalipainossa.
Ap, pidä huoli ettei lapsesi kuule näitä kommentteja ja lakkaa itse vatvomasta sitä. Tiedät lapsesi terveydentilan ja vaikutat vakuuttuneelta, että kaikki on ok. Niin pieni ei ymmärrä ja neutraalitkin kommentit voivat jäädä kaivertamaan. Jos nyt saat pysäytettyä huonon kehityksen, säästyy monelta pahalta! Kokemuksesta puhun!
-tupakoija
Kerro?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Ihan oikeasti, eikö teillä lähteenkyselijöillä ole itsellänne Googlea käytössä?
Tässä pienipainoisuudesta.
Tuossa puhutaan nälänhädästä, ei normaali painosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-tupakoijaKerro?
Käskettiin lopettamaan tupakointi, joten ahdistuin ja poltan vain enemmän!
49: Miksi ihmeessä linkin takana puhuttaisiin "normaali painosta", kun pointtina on se, että pienipainoisina syntyneillä on suurempi riski lihoa ja sairastua aikuisena.
Eli rautalangasta: vauvan alipaino ei ole hyvä asia eikä korreloi myöhemmän iän hoikkuuden kanssa.
Meillä pojalla oli 6 v. Mitat 20,5 kg ja 118,5 cm. Hän on laiha, mutta siitä ei onneksi ole kummempaa huomauteltu.
Vierailija kirjoitti:
Ruumiin rakenne myös vaikuttaa. Osa lapsista on semmoisia lihaksikkaita ja vantteria ja painaa "paljon" vaikka ei ole pömppämahaa/läskiä.
Tai sitten ovat pieniä kirppuja vaikka tosiaan syövät vaikka mitä. Meidän tyttö oli/on tuollainen kirppu.
Kun hän meni kouluun niin painoi tuon 20kg ja todellakin söi kotiruuan ja päiväkoti/kouluruuan lisäksi hömppä/mättöruokaa ja herkkuja.
Tämä on tosi outo kommentti. Siis mitä ihmettä, miksi puhut näin neutraalisti siitä että että olet antanut jo pienen lapsesi syödä erittäin epäterveellisesti? Onko se jotenkin vähemmän paha antaa alle kouluikäisen lapsensa ''todellakin'' syödä paljon ''hömppä/mättöruokaa ja herkkuja'' muun ruuan lisäksi, jos lapsi on kuitenkin laiha? Ihan yhtä epäterveellistä se on kuin lihavallakin lapsella tuollainen ruokavalio.
Onko ruokittu vauvana korvikkeella? Korvikeruokitut ovat painavampia, koska vauvalla jää saamatta sellaiset hyvät bakteerit suolistoon, jotka estävät ylipainon muodostumista. Lisäksi korvike tietysti venyttää vatsalaukkua epänormaalisti ja vauva tulee ähkyyn, mikä voi heijastua säätelyyn myöhemminkin...
Vierailija kirjoitti:
49: Miksi ihmeessä linkin takana puhuttaisiin "normaali painosta", kun pointtina on se, että pienipainoisina syntyneillä on suurempi riski lihoa ja sairastua aikuisena.
Eli rautalangasta: vauvan alipaino ei ole hyvä asia eikä korreloi myöhemmän iän hoikkuuden kanssa.
Normaalipainoa tässä kannatetaan ei alupainoa tai ylipainoa. Ap:n lapsi on ylipainoinen ja se vain vähentää mahdollisuuksia aikuisuuden normaalipainoon.
Ei kannata ottaa vakavasti. Meillä terveydenhoitaja piti kauhean valituksen pojan liuan alhaisesta painosta. En muista oliko silloin 5 vai 6 v. Mun mielestä poika oli ihan sopivan painoinen.
5-vuotiaana oli 116 cm ja 20 kg. 6-vuotiaana 123 cm ja 23 kg.
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein juuri luin?? Saisiko linkin lähteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ottaa vakavasti. Meillä terveydenhoitaja piti kauhean valituksen pojan liuan alhaisesta painosta. En muista oliko silloin 5 vai 6 v. Mun mielestä poika oli ihan sopivan painoinen.
5-vuotiaana oli 116 cm ja 20 kg. 6-vuotiaana 123 cm ja 23 kg.
Katsoin vielä tämä liian laihaksi haukutun 4-vuotismitat: 108 cm ja 18 kg. Eipä eroa paljoa ap:n ylipainoisesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen toiminut pitkään terveyskeskuslääkärinä. Kun tapaa näitä sairaalloisen ylipainoisia ihmisiä, ja katsoo heidän lapsuuden kasvutietojaan, niin poikkeuksetta ylipainoa on alkanut kertyä jo alle kouluikäisenä.
Ei ainakaan minun kohdallani
Olin lapsena tosi hoikka tyttö.
Vasta aikuisena aloin lihoamaan.
Vierailija kirjoitti:
106cm 20kg. Siskonsa painoi 20kg 3v-6v..
Ap
Ei se tarkoita että nuorempikin lapsi laihtuu itsestään. Mitat taitaa ylipainon puolella olla.