Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tekisitte tässä tilanteessa uusi työpaikka saatu mutta parempi mahdollisesti tiedossa

Vierailija
05.09.2018 |

Sain tietää että pääsen uuteen työhön jossa aloitus olisi piakkoin. Työsopimusta ei ole allekirjoitettu vielä. Nyt kuitenkin on toinen työhaastattelu tulossa minulle mielenkiintoisempaan tehtävään johon uskon olevan myös hyvät mahdollisuudet. Jos kaikki menee hyvin ja tuota työtä tarjotaan uskon että ottaisin sen mieluummin. Miten tässä tilanteessa saisi parhaiten pelattua aikaa että olisi mahdollisesti molemmat työpaikat "pöydällä", kokemusta kellään?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt sen toisenkin haastattelun, ainahan sinne ekaan paikkaan menemisen voi perua. Yhden kerran mulle on käynyt näin, että heti työsopparin allekirjoittamisen jälkeen tuli "parempi tarjous" ja jouduin laittaa viestin että perun. Koska mulla oli selkeät perustelut asialle, niin työnantaja kyllä ymmärsi asian.  Tämä jälkimmäinen oli täysin minun osaamista ja koulutusta vastaava homma.

Vierailija
2/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen menossa sinne huomenna, mietityttää vaan että jos eivät heti ilmoita vastausta sieltä tai menisi viikkoja odotellessa. Siis voiko hyvillä mielin perua tulon vaikka olisi jo kerennyt allekirjoittamaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa tuöpaikassa A ole 6kk koeaika jonka aikana voit irtisanoutua heti kun on tarve.

Vierailija
4/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet koeaikatemput tai sitten pyydät matkojen tm. varjolla mahdollisuutta palata ensimmäiseen paikkaan myöhempänä ajankohtana kun varmuudella tiedät jälkimmäisen. En menettäisi yöuniani tuosta.

Vierailija
5/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on koeaika ja toki voi irtisanoutua koska vaan jos siltä tuntuu mutta olisihan se mukavampi aloittaa suoraan siitä työstä jonka mielummin ottaa eikä käydä kääntymässä toisessa paikassa. Jotenkin tulee vaan itselle petturin olo jos sitten vaan lähtee kälppimään nopeasti tai jopa ennen työn aloitusta. Mutta kaipa se on melko tavallista että tällaista tapahtuu.

Vierailija
6/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarana tässä on se että menettää molemmat työt jos jää sitä tokaa odottelemaan turhaan eikä ole tarpeeksi hyvää syytä odotuttaa ekan paikan aloituksen kanssa.

Vierailija
7/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole saanut sitä toista paikkaa vielä. Pelaisin varman päälle ja menisin ensimmäiseen ja katsoisin, mitä siitä toisesta tulee, jos mitään.

Vierailija
8/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän uuden työn alussa on koeaika jolloi pomo tai sinä voitte ilman perusteluja purkaa työsuhteen

Vierailija
9/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin on työntekijä heikolla, kun ensimmäinen työnantaja voi katsoa, että on jo suullinen työsopimus. Harkitsin samaa joskus kun sain toisen työn ennen jatkosopimuksen allekirjoittamista.

Vierailija
10/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä kysyä täältä toisesta paikasta, johon oot menossa haastatteluun, että millä aikataululla ilmoittavat valinnan. Jos kyse on päivistä, niin ei ehkä edes ole tarve allekirjoittaa tätä ekaa sopimusta. Muuten irtisanoudu koeajalla, koska et voi olla satavarma, että tän toisen paikan saat.

Vierailija
11/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota varten on koeaika. Ja sitä paitsi kyllä työntekijä saa irtisanoutua työstään myöhemminkin, ei potkut ole ainoa mahdollisuus päästä huonosta nykyisestä työpaikasta eroon.

Vierailija
12/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minttuliisa kirjoitti:

Käyt sen toisenkin haastattelun, ainahan sinne ekaan paikkaan menemisen voi perua. Yhden kerran mulle on käynyt näin, että heti työsopparin allekirjoittamisen jälkeen tuli "parempi tarjous" ja jouduin laittaa viestin että perun. Koska mulla oli selkeät perustelut asialle, niin työnantaja kyllä ymmärsi asian.  Tämä jälkimmäinen oli täysin minun osaamista ja koulutusta vastaava homma.

Ei sitä niin vaan peruta, jos nimet on jo alla. Työnantaja voi ryhtyä jatkotoimiin.

Vierailija
13/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensähän uuden työn alussa on koeaika jolloi pomo tai sinä voitte ilman perusteluja purkaa työsuhteen

Ei ilman perustelua.

Vierailija
14/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeajallahan ei saa irtisanoutua siksi, että on parempi työpaikka tiedossa. 

https://www.hs.fi/ura/art-2000002811274.html

Sitä tuskin kukaan kuitenkaan haastaa oikeuteen. Kannattaa kuitenkin sanoa syyksi jokin muu, kuin parempi työ.

Vierailija
15/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudut siitä ensimmäisestä ja olet normaalisti irtisanomisajan (2vko?) töissä jos ne haluaa sua sen irtisanomisajan pitää. Eli toiseen paikkaan ilmoitat että olet valmis aloittamaan 2vko kuluttua sopparin allekirjoituksesta. Ihan normaalia kauraa.

Toinen työpaikka ei ole peruste koeaikapurulle.

Vierailija
16/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin on työntekijä heikolla, kun ensimmäinen työnantaja voi katsoa, että on jo suullinen työsopimus. Harkitsin samaa joskus kun sain toisen työn ennen jatkosopimuksen allekirjoittamista.

No ei kai se sopimus estä lähtemästä jos niin haluaa, suullinen tai kirjallinen. Koeaika tai irtisanomisaika on jokatapauksessa aina.

Vierailija
17/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinä kysyä täältä toisesta paikasta, johon oot menossa haastatteluun, että millä aikataululla ilmoittavat valinnan. Jos kyse on päivistä, niin ei ehkä edes ole tarve allekirjoittaa tätä ekaa sopimusta. Muuten irtisanoudu koeajalla, koska et voi olla satavarma, että tän toisen paikan saat.

Näin ajattelin toimia. 

Vierailija
18/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minttuliisa kirjoitti:

Ei sitä niin vaan peruta, jos nimet on jo alla. Työnantaja voi ryhtyä jatkotoimiin.

Minkälaisiin toimiin? Eikö tässä nyt koeaika pädekään? Entä jos nimi on alla mutta työ ei vielä ole alkanut kun ilmoittaa peruvansa? Onko siinäkin kyse koeajasta vai lasketaanko koeaika alkavaksi vasta siitä päivästä kun varsinainen työ alkaa vai siitä kun nimet on paperissa?

Vierailija
19/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanoudut siitä ensimmäisestä ja olet normaalisti irtisanomisajan (2vko?) töissä jos ne haluaa sua sen irtisanomisajan pitää. Eli toiseen paikkaan ilmoitat että olet valmis aloittamaan 2vko kuluttua sopparin allekirjoituksesta. Ihan normaalia kauraa.

Toinen työpaikka ei ole peruste koeaikapurulle.

Mikä olisi hyvä peruste koeaikapurulle? 

Vierailija
20/29 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kerran rekrytoimassa, ja nuori nainen oli jo suullisesti luvannut tulla. Soitti sitten muutamaa päivää myöhemmin valitellen, että olikin saanut toisen hakemansa paikan, joka oli lähempänä, parempi palkka, ja vastasi paremmin koulutusta. En mä kyllä ihmetellyt yhtään. Ei oltu allekirjoitettu mitään, mutta olisihan se voinut koeajalla lähteä kuitenkin.

Määräaikaisesta ei.