Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada mies tekemään kotitöitä?

Vierailija
05.09.2018 |

Alussa mies teki paljonkin kotitöitä, käytännössä suunnilleen puolet, eikä asiasta tarvinnut koskaan edes keskustella, vaan oma-aloitteisesti hoiti ja hyvin hoitikin (hänellä on korkeammat standardit kuin minulla, minä olen vähemmän vaativa sen suhteen että mikä taso on riittävä). Tämän vuoksi tietenkin kuvittelin, että olen valinnut miehen, joka tulee aina tekemään osan kotitöistä, ehdittiin naimisiinkin ennen kuin toinen totuus paljastui. Nyt mies ei tee enää yhtään mitään kotitöitä, ei suostu edes ruokakaupassa käyntejä hoitamaan tai laittamaan ruokaa (vaikka osaa hyvin). Miten saan hänet tekemään kotitöitä?

Olen kokeillut jo nämä:
-pyytänyt
-antanut tehdä omaan tahtiinsa ilman että olisin edes pyytänyt
-käskenyt
-nalkuttanut
-riidellyt
-itkenyt
-kehunut että on tietyissä kotitöissä minua parempi
-laittanut jääkaapin oveen listan siitä mitä minä olen tehnyt ja mitä hän on tehnyt (ja hänen nimen alla oli sitten vain tyhjää, minun nimen alla pitkä luettelo tekemistäni kotitöistä)
-jättänyt osan kotitöistä kokonaan tekemättä ja odottanut että koska asia alkaa häntä häiritsemään
-avannut keskustelun siitä, että miksi ei tee kotitöitä ja mitä kotitöitä haluaisi tehdä
Mikään näistä ei ole toiminut. Hän ei suostu tekemään.

Kommentit (446)

Vierailija
21/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun auta kuin istuttaa mies alas ja puhua, miksi lopetti tekemästä kotitöitä, vaikka alussa teki. Voi olla, että on näitä miehiä, jotka olettavat naimisiinmenon jälkeen, että voimaan astuvat "naisten ja miesten työt"-jaottelu. Jos et saa miehestä irti mitään, ehdotat sitten, että hän alkaa maksamaan laskuistanne ja muiste menoista 70-80%, silloin voitte jatkaa niin, että sinä teet ne kotityöt. Voi alkaa kiinnostamaan niiden kotitöiden teko, kun rahaa lähteekin jostakin hänelle mieluisasta.

Itselläni ei ole kokemusta tuosta, vaan hiukan päinvastaisesta. Alkuun mies ei tehnyt kauheasti kotitöitä, teki kyllä jos pyysin. Ajan kuluessa alkoi itse tekemään enemmän ja nykyään tekee oman osuutensa pyytämättä. Isompia siivouksia ja järjestelyjä tehdään yhdessä. Tapasimme tosin jo teineinä, joten kasvoimme yhdessä siistimmiksi, en minäkään alussa oikein kotitöitä jaksanut tehdä.

Vierailija
22/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mitään suurta ongelmaa kotitöiden suhteen ole, ollaan heti alussa määrätty pari tiettyä juttua täysin mun vastuulle ja pari tiettyä juttua poikaystävän vastuulle ja loput sovittu hoitavamme yhdessä. Nuo tietyt, sovitut hommat hän hoitaa aina, mutta niihin ns. yhteisiin juttuihin on vähän laiska tarttumaan. Useammin siis mä olen se, joka ne tekee. En koe sitä minään maailman suurimpana ongelmana ja monesti se on mulle ihan fine, mutta joskus iskee fiilis, että äh en jaksa taas tehdä tätä, tehköön se välillä. Oon huomannut, että jos ei tartu toimeen ihan vaan sillä kun kerran sanon, että toi pitäisi hoitaa (aika usein tulee se "joo ihan kohta" vastaus ja sitten homma venyy ja venyy :D) niin kyllä alkaa tapahtua siinä kohtaa, kun käytän pientä lahjontaa eli lupaan hänen saavan jotain tiettyä jos tekee sen samantien. Yleensä kyse on jostain seksiin liittyvästä, joskus toki voi olla vaikka söpökin juttu tai esimerkiksi lupaudun sillä välin kokkaamaan hänen lempiruokaansa tmv :D Ei sillä, etteikö hän tietäisi saavansa esim. seksiä ihan muutenkin, mutta tuo tepsii kun hän lähtee humoristisesti leikkiin mukaan. Suosittelen tuon kaltaista lähestymistapaa, pysyy molemmat hyvällä fiiliksellä toisin kun nalkuttamalla. Mä en jaksa nalkuttaa ja valittaa ihan itsenikään takia, on rasittavaa olla kiukkuisella, negatiivisella fiiliksellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta eri osoitteeseen ja käy miehen luona vain kyläilemässä. Mies sitten joko tekee tai ei tee kotitöitä omassa kodissaan ja sinä omassasi. Älä ota miestä luoksesi kyläilemään vaan olette aina miehen luona. Jos sotku ärsyttää sinua tai miehellä ei ole esim. ruokaa niin lähdet omaan kotiisi.

Olen varma, että asuessaan yksin hän tekisi kotityöt ja siivoisi usein, niin hän teki sinkkunakin ennen kuin aloimme seurustella (ja naimisiin menoon asti myös yhdessä asuessamme). Ap

Perinteinen käsitys on, että nainen hoitaa kodin, mies kodin ulkopuoliset hommat. Siihen käsitykseen usein nivoutuu miehisyys ja miehen roolikäsitys. Mietipä tarkkaan haluatko sinun tahtoosi alistuvan munattoman miehen vai oman päänsä pitävän miehisen miehen.

Vierailija
24/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä teillä on raha-asiat? Yhteinen tili, jonne mies laittaa 70% ja sinä 30%,jolloin mies aika lailla loogisesti ajattelee, että kotityöt menevät vastaavasti 30/70.

Eli mies on paljon varakkaampi (perinyt omaisuutta tai palkka paljon isompi kuin naisen?) Jos tilanne on näin, niin mieshän voi tietysti ostaa kotityöt ihan ulkopuoliselta. Tilanne on sitten tasapuolinen, eikä tarvitse riidellä.

Vierailija
25/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko perustelua siihen, miksi ei hoida osuuttaan?

Ei ole ainakaan koskaan sanonut perustelua siihen. Vaikenee, kun vaadin perusteluja. Ap

Mitä asioita tulee esille kun keskustelette kotitöistä?

Keskustelu ei koskaan ole vaatimista, selitysten vaatimista, painostamista, nalkuttamista...

Vierailija
26/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä muutos kotitöihin on tullut? Onko mies kyllästynyt tekemään niitä? Laiskistunut? Huomannut, että ne tulee tehtyä ilman häntä? Ei ole enää kiinnostunut kotiasioista? On muut kiinnostuksen kohteet kuin koti? Ei koe kotitöitä merkitykselliseksi? Suhde arkipäiväistynyt, joten ei enää tee kotitöitä sinua miellyttääkseen?

Jos tietäisi tai arvaisi syyn, niin voisi helpommin miettiä, miten tilanteen voi korjata?

Vierailija
27/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta eri osoitteeseen ja käy miehen luona vain kyläilemässä. Mies sitten joko tekee tai ei tee kotitöitä omassa kodissaan ja sinä omassasi. Älä ota miestä luoksesi kyläilemään vaan olette aina miehen luona. Jos sotku ärsyttää sinua tai miehellä ei ole esim. ruokaa niin lähdet omaan kotiisi.

Olen varma, että asuessaan yksin hän tekisi kotityöt ja siivoisi usein, niin hän teki sinkkunakin ennen kuin aloimme seurustella (ja naimisiin menoon asti myös yhdessä asuessamme). Ap

Perinteinen käsitys on, että nainen hoitaa kodin, mies kodin ulkopuoliset hommat. Siihen käsitykseen usein nivoutuu miehisyys ja miehen roolikäsitys. Mietipä tarkkaan haluatko sinun tahtoosi alistuvan munattoman miehen vai oman päänsä pitävän miehisen miehen.

Mä ottaisin sen tasa-arvoisen miehen. Avainsana on: yhdessä.

Vierailija
28/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparilla nämä asiat ratkeaa. Kannattaa vaihteeksi antaa tai jos on jo päässyt saamisen makuun, niin alkaa pihtaamaan - jos ei toimi, niin mies vaihtoon.

Vierailija
29/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei mitään suurta ongelmaa kotitöiden suhteen ole, ollaan heti alussa määrätty pari tiettyä juttua täysin mun vastuulle ja pari tiettyä juttua poikaystävän vastuulle ja loput sovittu hoitavamme yhdessä. Nuo tietyt, sovitut hommat hän hoitaa aina, mutta niihin ns. yhteisiin juttuihin on vähän laiska tarttumaan. Useammin siis mä olen se, joka ne tekee. En koe sitä minään maailman suurimpana ongelmana ja monesti se on mulle ihan fine, mutta joskus iskee fiilis, että äh en jaksa taas tehdä tätä, tehköön se välillä. Oon huomannut, että jos ei tartu toimeen ihan vaan sillä kun kerran sanon, että toi pitäisi hoitaa (aika usein tulee se "joo ihan kohta" vastaus ja sitten homma venyy ja venyy :D) niin kyllä alkaa tapahtua siinä kohtaa, kun käytän pientä lahjontaa eli lupaan hänen saavan jotain tiettyä jos tekee sen samantien. Yleensä kyse on jostain seksiin liittyvästä, joskus toki voi olla vaikka söpökin juttu tai esimerkiksi lupaudun sillä välin kokkaamaan hänen lempiruokaansa tmv :D Ei sillä, etteikö hän tietäisi saavansa esim. seksiä ihan muutenkin, mutta tuo tepsii kun hän lähtee humoristisesti leikkiin mukaan. Suosittelen tuon kaltaista lähestymistapaa, pysyy molemmat hyvällä fiiliksellä toisin kun nalkuttamalla. Mä en jaksa nalkuttaa ja valittaa ihan itsenikään takia, on rasittavaa olla kiukkuisella, negatiivisella fiiliksellä.

Ajattelitko jaksaa tuota ohjailua montakin kymmentä vuotta (ihan hyvällä, minä en jaksanut kuin kuusi)? Myös sitten, jos teillä on lapsia?

Vierailija
30/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kotitöitä pitäisi tehdä?

Vierailija
31/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niihän sinä nyt sanot, mutta kun on eletty yhteistä elämää muutama vuosi niin kyllästyt siihen että miehesi tekee munattomasti kaiken mitä pyydät eikä osoita omaa tahtoaan ollenkaan, koska jos osoittaa niin se on heti tasa-arvon vastaista, naisten sortamista jne. Ja sitten päätät lähteä kun se luuseri ei sytytä edes sängyssä.

Vierailija
32/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun auta kuin istuttaa mies alas ja puhua, miksi lopetti tekemästä kotitöitä, vaikka alussa teki. Voi olla, että on näitä miehiä, jotka olettavat naimisiinmenon jälkeen, että voimaan astuvat "naisten ja miesten työt"-jaottelu. Jos et saa miehestä irti mitään, ehdotat sitten, että hän alkaa maksamaan laskuistanne ja muiste menoista 70-80%, silloin voitte jatkaa niin, että sinä teet ne kotityöt. Voi alkaa kiinnostamaan niiden kotitöiden teko, kun rahaa lähteekin jostakin hänelle mieluisasta.

Itselläni ei ole kokemusta tuosta, vaan hiukan päinvastaisesta. Alkuun mies ei tehnyt kauheasti kotitöitä, teki kyllä jos pyysin. Ajan kuluessa alkoi itse tekemään enemmän ja nykyään tekee oman osuutensa pyytämättä. Isompia siivouksia ja järjestelyjä tehdään yhdessä. Tapasimme tosin jo teineinä, joten kasvoimme yhdessä siistimmiksi, en minäkään alussa oikein kotitöitä jaksanut tehdä.

En kyllä suosittele neivottelemaan kotitöistä näin. Jos miehellä on hyvät tulot, niin hän voisi ostaa sinut kotiorjakseen? Ei kuulosta hyvältä perhe-elämältä. Maksaako mies sitten myös terapian, kun palat loppuun?

Vierailija
33/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdotonta, ne ovat sinun hommiasi. Mikäs vaimo se sellainen on joka ei kotia hoida?

Länsimainen vaimo 2010-luvulta (toki jo 1900-luvun viimeisiltä vuosi kymmeniltä).

Mutta mikä se on sellainen aviomies joka ei osuuttaan kotitöistä tee? Vauvamies?

Vierailija
34/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hämää viestissäsi se, että sinulla ei vaikuta olevan käsitystä, miksi mies ei kotitöitä enää tee. Jokin on tilanteessa muuttunut, koska aikaisemmin teki. Mitä mies itse ilmoittaa syyksi?  

Onko miehesti masentunut, ahdistunut, stressaantunut?

Minusta olisi hirveää, jos joutuisin mielessäni arvailemaan syitä. 

Vierailija
35/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelemalla asioista ja siitä, että tottakai molempien pitää tehdä osuutensa. On epäreilua olettaa, että vain toinen pitää huolta kodista ja mieheltä voi kysyä, että eiköhän muka ole samaa mieltä ja millä hän perustelee sen ettei hänen muka tarvitse enää tehdä mitään. Jos keskustelua ei kertakaikkiaan saa syntymään, vaikka yrittää asiallisesti riitelemättä ja hyökkäämättä, tai jos keskustelu ei johda mihinkään niin en tiedä...Tuskin jaksaisin loputtomasti itse sellaista katsella, tulisi jotenkin epäarvostettu olo. Joten kai sitten laittaisin miehen vaihtoon, vaikka se hiukan radikaalilta kuulostaakin. Mutta kyse ei ole niinkään niistä kotitöistä itsestään, vaan siitä mitä se kertoo, jos toinen toimii noin itsekkäästi jne.

Vierailija
36/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdotonta, ne ovat sinun hommiasi. Mikäs vaimo se sellainen on joka ei kotia hoida?

Länsimainen vaimo 2010-luvulta (toki jo 1900-luvun viimeisiltä vuosi kymmeniltä).

Mutta mikä se on sellainen aviomies joka ei osuuttaan kotitöistä tee? Vauvamies?

Minkä takia ne kiltit miehet, jotka tekisivät niitä kotitöitä eivät yleensä pääse edes ehdokas kierrokselle? Miksi naiset yleensä valitsee sen kotitöitä tekemättömän tapauksen?

Vierailija
37/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niihän sinä nyt sanot, mutta kun on eletty yhteistä elämää muutama vuosi niin kyllästyt siihen että miehesi tekee munattomasti kaiken mitä pyydät eikä osoita omaa tahtoaan ollenkaan, koska jos osoittaa niin se on heti tasa-arvon vastaista, naisten sortamista jne. Ja sitten päätät lähteä kun se luuseri ei sytytä edes sängyssä.

Tämäkö on miesten suurin pelko? Että nainen jotenkin keplottelisi itsensä niskan päälle? Ei perhe elämän pidä olla mitään jatkuvaa valtataistelua. Pärjäätte paremmin, kun olette tasa-arvoisia ja luotatte toisiinne. Kaksi aikuista ihmistä kannattelee perhettä. Se tekee, kuka milloinkin ehtii, kotityöt on kaikkien vastuulla. Tasa-arvoinen perhe on vahva. Kukaan ei koe epäoikeudenmukaisuutta, eikä uuvu työtaakan alle. Ja suhde pysyy hyvänä, kun ei tarvitse riidellä, eikä kumpikaan ole koko ajan liian väsynyt.

Vierailija
38/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua hämää viestissäsi se, että sinulla ei vaikuta olevan käsitystä, miksi mies ei kotitöitä enää tee. Jokin on tilanteessa muuttunut, koska aikaisemmin teki. Mitä mies itse ilmoittaa syyksi?  

Onko miehesti masentunut, ahdistunut, stressaantunut?

Minusta olisi hirveää, jos joutuisin mielessäni arvailemaan syitä. 

Mikä syy (miehellä) on tehdä kotitöitä? Ne ei koskaan tule valmiiksi, vaimo on yhtä tyytymätön tein niitä tai jätin tekemättä, jos teen jotakin vaimo vaatii jo tekemään seuraavaa.

Vierailija
39/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän siivousdraama. Perin tärkeätä...

Vierailija
40/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän