Kokeneemmat äidit - Minkäkokoisen talvihaalarin ostaisitte marraskuun alkupuolella syntyvälle vauvalle?
Haluaisin ostaa mahdollisimman oikean kokoisen. Luulen että lapsi tulee olemaan syntyessään aika pieni, varmaan alle 3 kiloa, mutta kasvaahan se talven aikana. Minkä kokoisen haalarin ostaisitte täksi talveksi? 56cm taitaa jäädä pieneksi, onko 68 cm liian iso taas?
Kommentit (133)
Ei vastasyntynyt tarvitse toppapukua. Toppapussi on ehdottomasti kaikista paras! Sinne sisälle vaan normivaatteet päällä, kylmemmillä ilmoilla ehkä jotain villapukua ja pipo lisäksi. Kaiken lisäksi turvallisempi vaihtoehto autolla matkustamiseen kun syöt tulevat kiinni pussin sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin ostaa mahdollisimman oikean kokoisen. Luulen että lapsi tulee olemaan syntyessään aika pieni, varmaan alle 3 kiloa, mutta kasvaahan se talven aikana. Minkä kokoisen haalarin ostaisitte täksi talveksi? 56cm taitaa jäädä pieneksi, onko 68 cm liian iso taas?
Vauvan kokoahan et voi tietää etukäteen. Jos menee yliaikaiseksi, voi yllärinä olla 56cm vauva jo syntyessään.
Itse ottaisin äitiyspakkauksen ja ostaisin sen lisäksi 56 tai 60cm haalarin. En isompaa. Niissä on väljyyttä niin ettei ihan heti ala kiristää.
Onnea loppuodotukseen!
Äläkä suotta stressaa vaatteista - niitä ehtii hankkia vielä vauvan synnyttyä.
Mä ostin esikoista varten 60 senttisiä vaatteita vaan ja sitten kun se 48 senttinen rääpäle tuli maailmaan, menin suoraan sairaalasta pikaostoksille hennesille.
Eikä maailmanloppua tullut vaikka vauva oli päivän niissä isoissa vaatteissa.
Satsaa kunnolliseen villahaalariin. Ruskovilla on paras! Siihen päälle äitiyspakkaushaalari, josta saa lahkeet ja hihat taiteltua.
Meillä oli syyskuussa syntyneelle pienelle vauvalle reiman 56 sopiva koko talven. Nyt 1-vuotiaana on käytössä koko 68. Jos löytyis halvalla niin ostaisin 56 ja sitten myöhemmin isomman.
Äitiyspakkauksen haalarit on kokoa 68/74 ja se on aivan järjettömän iso alle kolme kiloselle vauvalle.
Mulla on kolme syys-lokakuussa syntynyttä lasta ja kahdella ekalla ei ollut toppavaatteita laisinkaan ekana talvena. Oli villaa, äp makuupussi ja tarvittaessa jotain peittoa tai pussukkaa lisäksi.
Turvakaukaloon ei kannata lasta laittaa toppavaatteissa. Vyöt jää liian löysälle. Kaukaloon kannattaa hankkia kaukalopussi.
Mutta jos toppapukua oikeasti tarvitsee, niin 56 tai 62. Kirppikseltä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli syyskuussa syntyneelle pienelle vauvalle reiman 56 sopiva koko talven. Nyt 1-vuotiaana on käytössä koko 68. Jos löytyis halvalla niin ostaisin 56 ja sitten myöhemmin isomman.
Äitiyspakkauksen haalarit on kokoa 68/74 ja se on aivan järjettömän iso alle kolme kiloselle vauvalle.
Mulla on kolme syys-lokakuussa syntynyttä lasta ja kahdella ekalla ei ollut toppavaatteita laisinkaan ekana talvena. Oli villaa, äp makuupussi ja tarvittaessa jotain peittoa tai pussukkaa lisäksi.
Kuten itsekin tiedät, lapsesi on paljon keskimääräistä lasta pienempi. Keskimäärin 12 kuukautta vanha lapsi käyttää kokoa 80, ja 18 kk vanha kokoa 86.
Moni on sanonut ettei vauva tarvitse haalaria ollenkaan. Meillä ainakin tarvitsi, koska välillä piti ulkona ollessa ottaa syliin ja rinnalle. Ulkoiltiin paljon esikoisen kanssa, niin väkisinkin tuli tilanteita että vauva otettiin pois vaunuista.
Vierailija kirjoitti:
Ostin joulukuun vauvalle koko 56. Oli keran päällä sitten jäi pieneksi. Vauva painoi syntyessään 4,5 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme syys-lokakuussa syntynyttä lasta ja kahdella ekalla ei ollut toppavaatteita laisinkaan ekana talvena. Oli villaa, äp makuupussi ja tarvittaessa jotain peittoa tai pussukkaa lisäksi.Ostin joulukuun vauvalle koko 56. Oli keran päällä sitten jäi pieneksi. Vauva painoi syntyessään 4,5 kg
Hassu ilmaisu. Voisi kuvitella, että vauva kasvaisi ulos jostain haalarista päivässä :)
Alle kolme kilosena syntyneellä vauvalla saattaa mennä jopa kolme kuukautta kiriä tuota kokoeroa kiinni, ainakin painoa. Vertaa 2.6 kg/47 cm ja 4.5 kg/52 cm. Ja reiman haalari on aivan eri kuin h&m haalari. Niissä on ihan eri mitotus.
Meillä lokakuussa syntyneelle, 4,2kg painoiselle meni koon 68 haalari ensimmäisen talven. Uskoisin, että 62 koko riittää varmasti pienelle marraskuussa syntyneelle. Tuo meidäb haalari oli Kappahlista, jossa koot ovat hieman niukemmat kuin esim. Reimalla.
Ostaisin vähintään kaukalopussin ja ehkä myös lämpöpussin rattaisiin. Toppapuvulle ei ollut meillä elokuussa syntyneelle käyttöä ekana talvena lainkaan vaan käytimme edellisiä ja kylmimmillä säillä lapsi vanupuvussa sisällä - mutta kyse on käyttötottumuksista. Kun olen tajunnut kuinka hyväkuntoisia käytettyjä pukuja kirppareilta löytyy netissä ja livenä ostaisin ehdottomasti ekat nopeasti pieneksi jäävät koot käytettynä. Pieneksi arvioidulle lapselle ulkopuku varmaan mitoituksesta riippuen reilu 56 tai 62.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme syys-lokakuussa syntynyttä lasta ja kahdella ekalla ei ollut toppavaatteita laisinkaan ekana talvena. Oli villaa, äp makuupussi ja tarvittaessa jotain peittoa tai pussukkaa lisäksi.Kuten itsekin tiedät, lapsesi on paljon keskimääräistä lasta pienempi. Keskimäärin 12 kuukautta vanha lapsi käyttää kokoa 80, ja 18 kk vanha kokoa 86.
Joo, tiedän. Ap veikkasi oman lapsensa olevan syntyessään myöskin keskimääräistä pienempi.
Ainakin kotimaiset haalarimerkit (mm. reima, Travalle) on mitoitettu niin, että esim. koko 80 on sopiva kun lapsi on 80-86 cm pitkä. Ja vauvalla on vielä eri kun ei tarvitse pyllistelyvaraa, vaan sen voi maatessa hyödyntää kasvamiseen. Jos apn vauva on huhtikuussa 5kk ja vaikka 65 cm pitkä, niin 56 saattaa hyvinkin vielä mahtua.
Ihan eri asia kokonaan on jos ostaa jonkun lindexin, h&m tai kappahlin vauvapuvun, jossa on umpinaiset lahkeet ja hihat, niin niillä ei pärjää.
Mutta niinku tämäkin ketju osoittaa, niin kaikki ei ole käyttänyt toppapukua vauvalla ollenkaan, osa on hyödyntänyt äp-pukua kolme! vuotta, osa on ostanut ekana talvena useamnan puvun.
Mä tekisin niin, että katsoisin kuinka iso vauva on, kuinka vauhdilla kasvaa, pääseekö sen kanssa edes ulos (voi joutua olemaan sairaalassa alkuun pidempään, itse kipeänä, jokin muu hankaluus) ja millaiset ulkoilutottumukset muodostuu ja sitten vasta rientäisin ostoksille.
62 tai 68 ehkä molemmat eli ensin pienempi ja sitten isompi myöhemmin jos 62 ei mahdu koko talvee. Mun vauva syntyi marraskuun lopulla ja ensin käytin toppakaukalopussia myös vaunuissa mut aika pian siirryin 62 toppahaalariin. Ihan lopputalvesta muutamia viikkoja käytin äp pakkauksen haalaria joka on 68 kokonen kun 62 jäi pieneksi. Meiä vauva ihan normaali kokoinen poika.
Meidän alle 3kg marrasvauvalle oli 56cm haalari ja sekin oli silloin alussa ihan jättimäinen vaikka alla oli villaa. Se oli siis tosi kylmä ja pitkä talvi, jolloin tarvittiin ehdottomasti kunnon haalari. Mutta nuo pienet kasvaa nopeasti ja se 56cm haalari jäi tosiaan pieneksi, joten käytin sitten lopputalven 68cm haalaria, mikä oli hyvä koko vaikka se ensin olikin aika iso. 62cm haalari ei olisi mennyt koko talvea,kun alle pitää laittaa niin paljon kerroksia.
Mulla syntymässä marraskuun 15pvä 3.lapsi ja haalari on kokoa 62/68cm. Toki jos raaskii niin voihan sitä joka kokoa ostaa.. tuo nyt kestännee helmi-maaliskuulle sopivana. Ehkä.
ExtreMate Plus (99euroa)Motonetista,jos lapselle puuro kelpaa ja kasvaa ekana talvena miehen mittoihin niin voisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Moni on sanonut ettei vauva tarvitse haalaria ollenkaan. Meillä ainakin tarvitsi, koska välillä piti ulkona ollessa ottaa syliin ja rinnalle. Ulkoiltiin paljon esikoisen kanssa, niin väkisinkin tuli tilanteita että vauva otettiin pois vaunuista.
Itse en kyllä uskaltanut alkaa talvella ulkona imettämään, ettei tule rintatulehdus. Otin vauvan pois lämpöpussista vasta, kun olimme päässeet esim. johonkin ostarin imetysnurkkaukseen.
Miten h*lvetissä tästä on saatu 8 sivua asiaa?
Periaatteessa hyvä ketju, koska jokainen ensimmäisen vauvan saava miettii että minkäkokoisia vaatteita sille pitää ostaa ennen syntymää. Mutta todellisuudessa hölmö ketju, koska vauva saattaa syntyä täysiaikaisenakin 47 cm pitkänä ja 3 kg painavana tai 54 cm pitkänä ja 5 kg painavana. Jälkimmäinen ei luultavasti mahdu 56 haalariin, kun taas ekalle se voi olla jopa iso.