Paino ja kouluterveydenhoito
Mikä kokemus teillä muilla on? Puututaanko terveystarkastuksissa herkemmin alipainoon kuin ylipainoon? Olen itse ollut enemmän huolestunut tanakasta 11-vuotiaastamme kuin 17-vuotiaasta laiheliinista. Molemmat poikia. 11-vuotiaan terveydenhoitajan mielestä paino on täysin ok (vaikkei se ole, sillä paino vaikuttaa esim. pojan juoksuun - tuossa iässä ei pitäisi). 17-vuotias joutui nyt tokalla yllätyspunnitukseen ja tiukasti oli th kysellyt perheen ruokatottumuksista ja sitä, että syökö poika riittävästi.
Poika on alipainon ja normaalipainon rajalla. Mitat ovat samanlaiset kuin pojan isällä 25-vuotiaan, kun menimme naimisiin. Sittemmin asia on korjaantunut 35 kilon verran :D
17-vuotiaamme syö välillä kuin hevonen, mutta ateriavälit saattavat venähtää. Herkutkin maistuvat eikä kauheasti nirsoile. Syö aina kouluruoan.
Kommentit (4)
Ne seuraa lapsen omaa käyrää.
Meillä toisen lapsen käyrällä oli viiden vuoden perspektiivissä 0,4 sentin heitto. Tiesin että se johtuu astmalääkken lopettamisesta. Se kun hidastaa kasvua. Me jouduittiin käymään kahdella lääkärillä ton 0,4 sentin takia, vaikka minulla oli lapsen oman astmalääkärin lausunto asiasta ja lapsi oli käynyt siellä astmalääkärissä kasvuseurannassa yksivuotiaasta.
Mun molempia lapsia on käsketty painon takia kontrollikäynneille, liian laihoja ovat terkkarin mielestä. En tiedä onko luokkien lihavampia käsketty, en ole ainakaan lapsilta kuullut että olisi. Vanhempi lapsista on yläasteella nyt, edelleen samanlainen pulkannaru kuin aina. :D Terkkari on eri tuossa koulussa, ei ollut sanonut painosta mitään. En tiedä onko asioilla yhteyksiä mutta alakoulun terkkari on reilusti ylipainoinen, yläkoulun hoikka ja sporttinen.
Joo, laihuuteen puututtu. Tytölle yritetty uskotella, että hän muka laihduttaa, kun painoa ei ole riittävästi. Ei laihduta. On tullut vanhempiinsa.
Ei ole kokemusta muusta kuin siitä, että käyrältä poikkeamisesta "huolestutaan". Meillä tytöllä sattui yhtenä vuonna pituuspyrähdys juuri terveystarkastuksen aikoihin, eli pituutta oli ehtinyt tulla, mutta paino oli jäänyt vähän jälkeen. Silloin tuli muistuttelua välipalojen syömisestä jne. Seuraavana vuonna tilanne oli taas tasoittunut, ja terkka oli todennut tytölle, että paino onkin taas noussut takaisin omalle käyrälleen. Mistä tietysti 5-luokkalainen oli "kuullut" vain osion "paino on noussut" ja luuli olevansa lihava. Muutama päivä piti keskustella tytön kanssa ja selittää, että edellisvuonna oli "ongelma", kun paino oli pituuteen verrattuna alhainen, ja nyt tilanne on korjautunut taas normaaliksi. Ja että ei ole kyse lihavuudesta vaan siitä, ettei lapsi ole enää alle oman painokäyränsä (joka on siellä 0-käyrän tuntumassa ollut aina).