Pelottavin kirja minkä olet lukenut?
Luen itse vähän kauhukirjallisuutta mutta mielenkiinnolla kuulisin muiden kokemuksia. Kenties saisin itsekin kipinän lukemiseen.
Kommentit (238)
'Lastani ette saa' oli hyvä oppikirja "monikulttuurisuuteen".
stephen king Carrie
Myös se Sherlock Holmesin Baskervillen koira oli pelottava. Teininä luin molemmat :D ehkä nyt jos lukis ni ei ois niin pelottava
Vierailija kirjoitti:
stephen king Carrie
Myös se Sherlock Holmesin Baskervillen koira oli pelottava. Teininä luin molemmat :D ehkä nyt jos lukis ni ei ois niin pelottava
Tai siis Conan Doyle on se Holmesin kiroittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena pelästyin kirjaa "Varokaa Noitia" koska siinä puhuttiin erittäin vaarallisista suomalaisnoidista. Nyt jälkeenpäin uskon suomentajan ottaneen vähän vapauksia :D Kirjoittaja oli kuitenkin amerikkalainen.
Olikohan kuitenkin "Kuka pelkää Noitia"? Roald Dahlin kirja. Voihan jossakin muussakin kirjassa tietysti olla varpaattomia ja kaljuja noitia jotka tahtoo muuttaa lapset hiiriksi...
Ja Roald Dahl oli britti,ei amerikkalainen.
Kari Nenosen kauhukirjat hakkaa kevyesti Kingin kirjat.
Niissä on paljon samanlaisia elementtejä mutta kun ne sijoittuu suomalaiseen miljööhön, on karmivuus jotenkin voimakkaampaa.
Kuten Stephen King, myös Nenonen oli loistava 80-luvun ajan ja arkisen elämänmenon kuvaaja.
Monet jotka ovat eläneet 80-luvulla lapsuutensa mutta eivät niin piittaa kauhu-genrestä, ovat pitäneet Nenosen kirjoista, koska niistä välittyy se "fiilis", mitä oli elää 80-luvulla.
henkilöhahmot on uskottavia ja samaistuttavia.
Takaan, että jos luette Kari Nenosen minkä tahansa kauhukirjan, niin ette nuku kovin hyvin seuraavana yönä!
Onko ihmissusi palstalla kielletty sana vai miksi kommenttiani ei julkaista?
Miten kirja voi olla pelottava? Kysyn ihan tosissani enkä vinoillen.
Pelkään kauhuelokuvia niin paljon, etten pysty niitä katsomaan. Se visuaalinen ällöttävyys ja yllättävät kuvat ovat äänimaailman ohella minulle liikaa. Kirjoissa em. asioita ei ole.
Lars Keplerin Vainooja on ainakin kammottava, kun mulla oli itselläni outo hiippari työmatkoilla. Myös Tulitodistaja oli jännittävä kyllä.
Luin ala-asteella Bram Stokerin Draculan ja nukuin viikon valkosopulit ripustettuna ovenkarmiin 😂🤦♀️.
Kooma...em muista kuka kirjoittanut...
Uinu, uinu, lemmikkini (engl. Pet Cemetery) - muutama kohta jäi kriippaamaan vuosiksi.
Hohto - jotain aivan järkyttävää.. kaduin kun katsoin ekan kerran, kun meni yöunet. Sitten katsoin 2. ja 3. kerrankin. Hyvin tehty.
Uhrilampaat - ahdistava, luin koko kirjan illasta aamuun yön yli, yksin ollessani. Hieman paranoidi fiilis sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miten kirja voi olla pelottava? Kysyn ihan tosissani enkä vinoillen.
Pelkään kauhuelokuvia niin paljon, etten pysty niitä katsomaan. Se visuaalinen ällöttävyys ja yllättävät kuvat ovat äänimaailman ohella minulle liikaa. Kirjoissa em. asioita ei ole.
Kirja imaisee mukaansa. Lukija "elää" mielessään kirjan tapahtumat: näkee hahmot ja miljööt, kuulee äänet, haistaa hajut.
Sorry, kirjoitin Hohdosta, jonka olen vain nähnyt leffana. terv. 93
Jeff Longin kirjat, esim. Seinämä.
Lapsena pelkäsin hulluna Tiedon rajamailla -tietokirjaa. Ja aina uudestaan sitä piti silti selailla. Ostin sen aikuisena itselleni divarista, oli tenhoava yhä!
Mihinköhän ketjuun kirjoitin vastaukseni, vai katosiko vain bittitaivaaseen. :D Jos näette jossain eri ketjussa hölinää Stephen Kingistä niin se olin sitten minä!
No, oma suosikkini on "It" Kingiltä, vaikka siinä on pari kohtaa (se orgiosessio esimerkiksi...) mitkä ovat ihan separeita. Tiesin että tämä kohtaus oli tulossa ja skippasin vain kylmästi. Muuten kyllä toimii, ja pari lukua oli sellaisia, että oli pakko pitää taukoa kun hirvitti. Ehkä johtuu siitä, että kärsin ns. hypnopompisista hallusinaatioista, jotka ovat vähän samankaltaisia kuin unihalvaus. Omien hirveimpien painajaisten toteen tuleminen toimi siis minulle.
King taitaa tarinankerronnan kyllä, mutta liian usein etenkin nykyään loppu lässähtää johonkin yliluonnolliseen horinaan. Ehkä nuo aiemmat tuotokset toimivat paremmin, kun surullisenkuuluisasti kirjoitti tuolloin h__m_päissään. Oli varmaan hyvät hallut tulilla silloin!
Raamattu, siinä me ei uskovat kuollaan ja joudutaan helvettiin