Pelottavin kirja minkä olet lukenut?
Luen itse vähän kauhukirjallisuutta mutta mielenkiinnolla kuulisin muiden kokemuksia. Kenties saisin itsekin kipinän lukemiseen.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Cormac McCarthy- The Road
On varmasti suomennettukin jollain nimella. Tassa kirjassa maapallolla on vuosia aiemmin tapahtunut jokin katatrofi, ehka ydinrajahdys tms , joka on jalkeisina vuosina tuhonnut melkein kaiken elavan. Kirjassa isa ja poika vaeltavat kohtia rannikkoa selvitakseen talvesta. Matkalla heidan pitaa selviytya nalasta ja kannibaalijengeiksi ryhmittaytyneista ihmisista.
Tie
Reposen Kirottu talo. Kansikuvakin alkoi lukiessa pelottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena luin kirjat Rosemary'n painajainen (Ira Levin) ja Rebecca (Daphne du Maurier). Ne olivat pelottavia tyylikkäällä tavalla. Ei mitään splatteria ja semmoista.
Myös Truman Capoten kirja Kylmäverisesti ja Kafkan Oikeusjuttu ovat pelottavia. Eka siksi, että se tapahtui oikeasti. Toinen kirja siksi että se voisi helposti tapahtua oikeasti ja Kafka oli kuolemaisillaan kirjaa kirjoittaessaan.
Kafka on enemmän ahdistava koska todellisuus on vielä hullumpi.
Joskus radiossa joku tutkija puhui, että kun Kafka oli lukenut Oikeusjuttua ääneen, kaikki kuulijat olivat nauraneet. Silloin oli meneillään jokin oikeusjuttu, joka sai koko ajan lisää kummallisia käänteitä ja Kafka parodioi kirjassaan sitä. Nykyajan lukijat eivät tunne tapausta, mutta silloin kaikki tiesivät mistä oli kyse.
John Ajvide Lindqvistin Kultatukka, tähtönen. Myös muut Lindqvistit on hyviä, mutta tämä oli suosikkini.
Siri Kolun Metsänpimeä oli hyvin ahdistava, ei ehkä suoraan pelottava, mutta jäi vahvasti mieleen.
Olen myös muutaman kommentoijan kanssa samaa mieltä siitä, ettei Hohto ollut erityisen pelottava. Myöskään elokuva (Kubrick) ei ole mielestäni edes jännittävä.
Marko Hautalan kirjat, erityisesti seuraavat kaksi:
Kuokkamummo
Käärinliinat
Minä olen kovasti yrittänyt pitää Kingin kirjoista ja Pendergast-sarjasta, kun niitä on täällä niin usein hehkutettu. Jotenkin en vaan pysty. Kingin kirjat, ainakin ne mitä olen lukenut, ovat alkaneet hyvin, mutta tunnelma on läsähtänyt, kun mukaan on pitänyt tunkea jotain yliluonnollista. Pendergasteissa vähän eri juttu, kovasti yritetään vakuuttaa, että jotain karmivan yliluonnollista on meneillään, kunnes tämä ylivoimaisen täydellinen etsijä toteaa, että ei. Kyllähän näitä molempia lukee, mutta lukiessa lähinnä vituttaa, ei pelota. Makuasioitahan nämä ovat.
Osaako joku suositella jotain psykologisia trillereitä tms, joissa ei ole mitään yliluonnollista? Harrisin? Hannibal-kirjoja olen lukenut muutaman ja ne oli tunnelmaltaan ihan ok.
Oikeasti aika pelottava kirja.
Margaret Atwoodin MaddAddam-trilogia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo ihan hirveästi lukenut kauhukirjoja, mutta John Ajvide Lindqvistin Ystävät hämärän jälkeen -kirjassa oli sellainen hahmo, joka tulee vieläkin mieleeni aina, kun menen ulkorakennuksessa sijaitsevaan saunan pukkariin pimeällä. (Tätä hahmoa ei ole elokuvassa, jos joku on sen nähnyt, muttei lukenut kirjaa.)
Tosielämän kauhusta unettomia öitä on aiheuttanut ainakin Orlando Figesin Stalinin ajan ihmisistä ja yhteiskunnasta kertova kirja Kuiskaajat. Siinä oli aika helvetin riipiviä vankileirikuvauksia (joita huom. olen lukenut muutenkin paljon).
Nyt heräsi mielenkiinto! Mikä hahmo? Itselleni ei tule muuta mieleen, kuin se tytön "holhooja" riehumassa sekopäisenä muutoksensa jälkeen mutta mielestäni tuon on kyllä elokuvissakin.
Mä ehkä muistan sen leffan huonosti: se oli se pedofiili vampyyrina siinä kirjassa, mun mielestä sitä ei ollut siinä leffassa.
Henry Laasanen: Naisten seksuaalinen valta
Tämän kirjan jälkeen meni yöunet.
Jeff Longin koko tuotanto, esim. Seinämä.
Jeff Vandermeerin trilogia Hävitys - Hallinta - Hyväksyntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo ihan hirveästi lukenut kauhukirjoja, mutta John Ajvide Lindqvistin Ystävät hämärän jälkeen -kirjassa oli sellainen hahmo, joka tulee vieläkin mieleeni aina, kun menen ulkorakennuksessa sijaitsevaan saunan pukkariin pimeällä. (Tätä hahmoa ei ole elokuvassa, jos joku on sen nähnyt, muttei lukenut kirjaa.)
Tosielämän kauhusta unettomia öitä on aiheuttanut ainakin Orlando Figesin Stalinin ajan ihmisistä ja yhteiskunnasta kertova kirja Kuiskaajat. Siinä oli aika helvetin riipiviä vankileirikuvauksia (joita huom. olen lukenut muutenkin paljon).
Nyt heräsi mielenkiinto! Mikä hahmo? Itselleni ei tule muuta mieleen, kuin se tytön "holhooja" riehumassa sekopäisenä muutoksensa jälkeen mutta mielestäni tuon on kyllä elokuvissakin.
Mä ehkä muistan sen leffan huonosti: se oli se pedofiili vampyyrina siinä kirjassa, mun mielestä sitä ei ollut siinä leffassa.
Eikös niitä leffoja ole kaksi, ruotsalainen ja jenkkiversio?
Hitsi kun en muista kirjailijan nimeä mutta suomalainen nainen ja kirjan nimi on saattaja, oikeasti ahdisti sen jälkeen kävellä metsässä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös niitä leffoja ole kaksi, ruotsalainen ja jenkkiversio?
Herra jumala, onko siitä tehty jenkkiversio? En ole nähnyt kuin sen alkuperäisen ruotsalaisen heti silloin, kun se ilmestyi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kovasti yrittänyt pitää Kingin kirjoista ja Pendergast-sarjasta, kun niitä on täällä niin usein hehkutettu. Jotenkin en vaan pysty. Kingin kirjat, ainakin ne mitä olen lukenut, ovat alkaneet hyvin, mutta tunnelma on läsähtänyt, kun mukaan on pitänyt tunkea jotain yliluonnollista. Pendergasteissa vähän eri juttu, kovasti yritetään vakuuttaa, että jotain karmivan yliluonnollista on meneillään, kunnes tämä ylivoimaisen täydellinen etsijä toteaa, että ei. Kyllähän näitä molempia lukee, mutta lukiessa lähinnä vituttaa, ei pelota. Makuasioitahan nämä ovat.
Osaako joku suositella jotain psykologisia trillereitä tms, joissa ei ole mitään yliluonnollista? Harrisin? Hannibal-kirjoja olen lukenut muutaman ja ne oli tunnelmaltaan ihan ok.
Olet käsittänyt väärin, ei niissä pointtina olekaan yliluonnollinen vaan karmivat ihmiskohtalot .Mielipuolen aatelismiehen rakentama laite joka sytyttää ihmisen tuleen sisältä päin, Pentergeistin lapsuuden traumasta hulluksi tullut älykäs veli sekä Pentergeistin vaimon kuolema joka ei ollutkaan onnettomuus.
Brett Easton Ellisin Amerikan psyko (American psycho) oli ahdistava ja osin pelottava kirja. Lukiessa alkoi itsekin olemaan vainoharhainen Batemanin lailla; mikä kirjassa on kertojan kuvitelmaa mikä totta.
Lapsena luettu Aavehevoset sarja, erityisesti eka osa Merihevoset. Näin siitä painajaisia, jotka muistan vieläkin. Lukiossa kirjoitin luovan kirjoittamisen kurssilla sen unen pohjalta kauhutarinan ja ope kommentoi, että ei oo ikinä lukenut yhtä ahdistavaa tarinaa. :D Haluaisin sen taas käsiini, että voisin lukea uudestaan, mutta toisaalta haluanko pilata sitä lapsuuden jännitystä?
Tshernobylista nousee rukous. Ei fiktiota, mutta pelottavin kyllä.