Pelottavin kirja minkä olet lukenut?
Luen itse vähän kauhukirjallisuutta mutta mielenkiinnolla kuulisin muiden kokemuksia. Kenties saisin itsekin kipinän lukemiseen.
Kommentit (238)
Edgar Allan Poe
Korppi ja kultakuoriainen.
Dean Koontz. Vuosienkin jälkeen muutaman kirja tapahtumat kummittelevat mielessäni.
Stephen King Hohto
Kaikki Kingit eivät ole hyviä, mutta suosikkini Hohdon lisäksi myös Uinu uinu lemmikkini, Christine-tappaja-auto ja Piina ovat hyviä.
Auli Koponen - Tiedätkö Mitä Syöt? (Elintarviketurvallisuuskirja.)
Kingiltä: Hohto, Tapahtumapaikkana Duma Key, Tohtori Uni.
Kielioppi. Etenkin kohta "Pronominit ja niiden käyttö" vei yöunet viikoiksi.
Itse olen aina tykännyt Ray Gartonin kirjasta "Paholaisen profeetta"
Mä en kestä dystopioita, ja jostain syystä luen niitä silti. Richard Bachmanin (King tämäkin) Juokse tai kuole ja Pitkä marssi ovat jättäneet traumat.
Nuorena luin kirjat Rosemary'n painajainen (Ira Levin) ja Rebecca (Daphne du Maurier). Ne olivat pelottavia tyylikkäällä tavalla. Ei mitään splatteria ja semmoista.
Myös Truman Capoten kirja Kylmäverisesti ja Kafkan Oikeusjuttu ovat pelottavia. Eka siksi, että se tapahtui oikeasti. Toinen kirja siksi että se voisi helposti tapahtua oikeasti ja Kafka oli kuolemaisillaan kirjaa kirjoittaessaan.
Joo, Koontz on hyvä! Samoin Gaimanista tykkään. Isoin lemppari on kuitenkin ehkä Shirley Jackson, en nyt osaa nimetä yhtä ainoaa kirjaa tai novellia, mikä vaan on hyvä valinta.
Kingillä on tosi hyvää fantasiaa, mutta kauhukirjailijana hän on mielestäni täysin yliarvostettu. Kirjoissa ei ole mitään pelottavaa.
Stephen Kingin Uinu uinu lemmikkini. Pelotti teininä ekaa kertaa lukiessa ja pelottaa edelleen.
Minusta pelottavia ovat monet self help kirjat, joissa on hyvin ohjaava sävy. Ihmiset hurahtavat niihin kritiikittä ja oma ajattelu unohtuu. Ne ovat kuin ismejä ja uskontoja. Ja usein kirjoittajalla on hyvin vähän koulutusta. Ei löydy Tommy Hellsteniä tai Kimmo Takasta Terhikki-tietokannasta.
Vanha klassikko Bram Stokerin Darcula.
Stephen Kingin se kirja jossa nainen toipui onnettomuudesta, jäi kai jumiin jonnekin ja joku ruumiinryöstäjä odotteli koska hän kuolisi. Kirjan nimeä en muista.
Mikä tahansa Ruandan kansanmurhasta kertova kirja hakkaa kaikki Stephen Kingit mennen tullen. Koska kaikki karmeudet ovat totta.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena luin kirjat Rosemary'n painajainen (Ira Levin) ja Rebecca (Daphne du Maurier). Ne olivat pelottavia tyylikkäällä tavalla. Ei mitään splatteria ja semmoista.
Myös Truman Capoten kirja Kylmäverisesti ja Kafkan Oikeusjuttu ovat pelottavia. Eka siksi, että se tapahtui oikeasti. Toinen kirja siksi että se voisi helposti tapahtua oikeasti ja Kafka oli kuolemaisillaan kirjaa kirjoittaessaan.
Kafka on enemmän ahdistava koska todellisuus on vielä hullumpi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kestä dystopioita, ja jostain syystä luen niitä silti. Richard Bachmanin (King tämäkin) Juokse tai kuole ja Pitkä marssi ovat jättäneet traumat.
Dystopiat ovat pelottavimpia minustakin. Niiden aiheuttama pelko on lähellä ahdistusta.
Hyvässä dystopia-tarinassa on epämääräinen maailmanlopun tunnelma. Sellainen tunnelma oli minusta Ira Levinin romaanissa Rosemaryn painajainen.
Leena Krohnin romaanin Ettei etäisyys ikävöisi toinen eli Katoamistarina (kirja sisältää kaksi tarinaa) on pelottava juuri sellaisella ahdistavalla tavalla. Siinä on maailmanlopun tunnelma. Sitä ei kai luokitella kauhuromaaniksi, mutta dystopia-tarina se on.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Stephen Kingistä on hyvä aloittaa. Uinu, uinu lemmikkini ja Piina parhaat teokset.