Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo 5 työhaastattelu, mutta 0 työpaikkaa

Vierailija
03.09.2018 |

Niin. Itkettää. Monennenko jälkeen teillä tärppäs? Miten ootte saanu koottuu itsenne pettymysten jälkeen? Pitäs yrittää esittää itsevarmaa haastatteluissa, vaikka ei tosiaan tunnu siltä.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidessä haastattelussa kävin ennen kuin tärppäsi.

Huomasin, että hakemuksiin tuli todella vähän vastauksia ja haastatteluun on vaikea päästä.

Melkein vuosi meni työpaikan löytymiseen.

N47

Vierailija
62/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikkki työttömät, perustetaan yhteinen yritys.

Mitä osaamista teillä olisi? Itse olen viestinnän ammattilainen. Tuotan sisältöä mihin tahansa kanaviin.

Entäs teillä?

Miten olisi tuottaa tv-ohjelmakonsepti aiheena työnhaku? Julkiset treffit työnantajille ja -hakijoille. Kun on näitä muidenkin alojen treffiohjelmia. Kai sen konseptin myymällä jotain voisi saada?

Etenkin nämä pikkufirmat, joilla on rekrytointivaikeuksia, voisivat ilmoittautua. Saisivat samalla markkinoitua itseään.

Tai voisihan sen ehkä Youtubeenkin tehdä, noin niinkuin modernimpana vaihtoehtona.

Itse kyllä työttömänä kouluttajana olen tuumannut, että kai sitä voisi koettaa siirtyä työttömyysbisneksen pariin. Järkätä jollei nyt pupuleikkikursseja niin jotain muuta päivähoitoa ja myydä sitä viranomaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla varmaan 15-20 haastattelua kahden vuoden aikana. Yksikään ei ole tärpännyt.

Mikä olet koulutukseltasi? Ja ikäsi? Mitä hommia olet hakenut?

Ikää yli 40v ja hakenut toimistotehtäviä (esim. Vientiassistentti, logistiikkakoordinaattori jne). Hakijoita ollut jopa 300 pahimmillaan. Sinnekin pääsin haastatteluun. Muutama konsultti suositellut eteenpäin firmalle. Valituksi en vaun tule.

Vierailija
64/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole niin helvetin säälittävä!

Vierailija
65/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastatteluista on tehty ihmisten nöyryyttämistä. Yksinkertaiseenkin työhön pätkälle haastatellaan laumaa kokeneita ja työhön koulutettuja ihmisiä, voidaan jopa vaatia työnäytteitä ja kaiken show:n jälkeen valitaan se yksi kymmenestä. Tosi kivaa. Kukaan ei pysähdy miettimään, että mikä on lopputulos: 1. ihmisistä tehdään katkeria ja masentuneita ja 2. tuolla pelleilyllä ei taata hyvää työntekijää vaan ainoastaan työhönottaja tekee omasta työstään rakettitiedettä ja haluaa tärkeillä, kun kerran on mahdollista.

Kaiken huippu oli julkisen sektorin hakuprosessi, jossa oli KAKSI haastattelukierrosta muutaman kuukauden projektityöhön. Ensin haastateltiin kymmenen, aikoja oli 9-11 ja 13-15. Haastattelussa oli NELJÄ haastattelijaa. Laskin, että käyttivät siis neljä ihmistä kokonaisen viikon tuohon rumbaan. Sen jälkeen viisi parasta otettiin toiselle kierrokselle. Siihen varmaan käytettiin toinen viikko. Lopputuloksena.... TADAA, valittiin talon sisältä työtä aiemmin hoitanut jatkamaan 6kk. :) Tämäkö on tehokkuusajattelua? Mikään ei velvoita tuollaista härdelliä järjestämään, ei mikään laki. Kysymys on vain, että porukalla ei ole töitä ja kerrankin saavat tärkeillä, niin pakkohan se tilaisuus on käyttää hyväkseen.

Joskus ennen ihmisiä valittiin papereilla. Ihan yhtä hyviä tyyppejä saatiin. No, jossain määrin ymmärrän, että haluaa nähdä pärstän, mutta sittenhän sen näkee, miten pärjää, kun on faktat kunnossa ja jotain tietoa entisistä työpaikoista.  Itse valitsin viimeksi rekrypalvelusta työntekijän (olen nykyään yrittäjä ja en usko mihinkään vaikutelmiin kuin vähän sinne päin, totuuden näkee sitten työssä), niin lähettivät kymmenen kandidaattia paperilla ja kysyivät, että löytyiskö tästä haastateltavia vai haluanko lisää. Vastasin, että "otan tuon Maijan" kokeilulle. Oikein soitti sieltä, että oikeastiko en halua haastatella. Vastasin, että tehän olette nämä jo skannanneet ja en ala juoksuttamaan tässä ihmisiä. Maija tänne ja katsotaan ekan päivän jälkeen, jatketaanko vai ei. Sain kaikkien aikojen parhaan työntekijän. Aivan unelman. Vuokrasuhdetta oli pakko pitää 5kk, jonka jälkeen palkkasin Maijan suoraan.  Maijan valitsin paperin perusteella ja suttaisen kuvan sekä tiedot, että "vaikuttaa hiljaiselta" ja "entisestä työpaikasta sanottiin, että on tunnollinen ja tekee työnsä hyvin". Tämä riitti.

Vierailija
66/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ole niin helvetin säälittävä!

Okei. En kyllä mielestäni ole yhtään säälittävä. Päin vastoin. Koen olevani sinnikäs ja sisukas. -Ap

Vierailija
67/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhaastatteluista on tehty ihmisten nöyryyttämistä. Yksinkertaiseenkin työhön pätkälle haastatellaan laumaa kokeneita ja työhön koulutettuja ihmisiä, voidaan jopa vaatia työnäytteitä ja kaiken show:n jälkeen valitaan se yksi kymmenestä. Tosi kivaa. Kukaan ei pysähdy miettimään, että mikä on lopputulos: 1. ihmisistä tehdään katkeria ja masentuneita ja 2. tuolla pelleilyllä ei taata hyvää työntekijää vaan ainoastaan työhönottaja tekee omasta työstään rakettitiedettä ja haluaa tärkeillä, kun kerran on mahdollista.

Kaiken huippu oli julkisen sektorin hakuprosessi, jossa oli KAKSI haastattelukierrosta muutaman kuukauden projektityöhön. Ensin haastateltiin kymmenen, aikoja oli 9-11 ja 13-15. Haastattelussa oli NELJÄ haastattelijaa. Laskin, että käyttivät siis neljä ihmistä kokonaisen viikon tuohon rumbaan. Sen jälkeen viisi parasta otettiin toiselle kierrokselle. Siihen varmaan käytettiin toinen viikko. Lopputuloksena.... TADAA, valittiin talon sisältä työtä aiemmin hoitanut jatkamaan 6kk. :) Tämäkö on tehokkuusajattelua? Mikään ei velvoita tuollaista härdelliä järjestämään, ei mikään laki. Kysymys on vain, että porukalla ei ole töitä ja kerrankin saavat tärkeillä, niin pakkohan se tilaisuus on käyttää hyväkseen.

Joskus ennen ihmisiä valittiin papereilla. Ihan yhtä hyviä tyyppejä saatiin. No, jossain määrin ymmärrän, että haluaa nähdä pärstän, mutta sittenhän sen näkee, miten pärjää, kun on faktat kunnossa ja jotain tietoa entisistä työpaikoista.  Itse valitsin viimeksi rekrypalvelusta työntekijän (olen nykyään yrittäjä ja en usko mihinkään vaikutelmiin kuin vähän sinne päin, totuuden näkee sitten työssä), niin lähettivät kymmenen kandidaattia paperilla ja kysyivät, että löytyiskö tästä haastateltavia vai haluanko lisää. Vastasin, että "otan tuon Maijan" kokeilulle. Oikein soitti sieltä, että oikeastiko en halua haastatella. Vastasin, että tehän olette nämä jo skannanneet ja en ala juoksuttamaan tässä ihmisiä. Maija tänne ja katsotaan ekan päivän jälkeen, jatketaanko vai ei. Sain kaikkien aikojen parhaan työntekijän. Aivan unelman. Vuokrasuhdetta oli pakko pitää 5kk, jonka jälkeen palkkasin Maijan suoraan.  Maijan valitsin paperin perusteella ja suttaisen kuvan sekä tiedot, että "vaikuttaa hiljaiselta" ja "entisestä työpaikasta sanottiin, että on tunnollinen ja tekee työnsä hyvin". Tämä riitti.

Kiitos tästä kommentista! Tää oli aivan mahtava ja hyvin kuvasit omatkin fiilikset työnhakusirkuksesta. Aivan loistavasti hoidit rekryn omalla kohdallasi. Sata tuhatta pistettä ja papukaijamerkki! Arvostan. -Ap

Vierailija
68/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni paras oli rekryfirman haastattelu joka meni hyvin ja testit jotka meni hyvin ja sitten soittaa rekrykonsultti anteeksi pyydellen ettei firma nyt halunnutkaan minua omista mystisistä syistään. Olen hommaan koulutettu ja vastaavia hommia tehnyt ja innokas tekemään lisääkin, silti...  olen yli 50 kun normihakija taitaa olla 30 tai allekin.

Tähän ihan pakko sanoa, rekrytointia nyt työkseni puolisentoista vuotta rekryfirmassa tehneenä. Olen haastatellut niin monia erinomaisia kandidaatteja, joissa ainoa "vika" on +50 ikä. Itse näen että tyypissä virtaa ja motivaatiota riittää, mutta yritysasiakkaat eivät suostu edes tapaamaan heitä koska "noin vanhat ovat leipiintyneet työhönsä, ovat tehottomia".

Ulkoisena rekrytoijana työni on toimittaa asiakkaalle mahdollisimman toiveiden mukainen "tuote", eli kandidaatti. Siispä itsekin olen alistunut siihen, että suosin nuorempia, kun asiakkaille ei kokeneemmat kelpaa. Tuntuu niin pahalta niiden hakijoiden puolesta, jotka vaikuttavat niin sopivilta ja hyviltä mutta vain ikä on esteenä. Enkä edes aloita, miten syrjitään 25-35 naisia, "koska ne jäävät heti äitiyslomalle/niillä on lapsia jotka aiheuttaa poissaoloja".

Niin, NIIN VÄÄRIN :(

Vierailija
69/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään haastatellaan ihan turhaan tosi moni hakija. Vielä 10v sitten kun menit haastatteluun ja käyttäydyit järkevästi -> duunissa. Tänäpäivänä johonkin kassatyöhön voidaan haastatella viisikin hyvää hakijaa. Ei mitään järkeä.

Tsemppiä! Jos on päässyt noin moneen haastatteluun, saat varmasti duuninkin pian!

Tämä on totta, että vaikka esimerkiksi johonkin julkiseen virkaan olisi käytännössä joku jo valittu, kuten kymmenen vuotta määräaikasia tehnyt viimein vakinaistettu, haastatellaan ehkä kaikki kelpoiset hakijat.

Ennätys omalla kohdallani yli 20 haastateltavaa, kun paikkaan oli hakenut se henkilö, joka oli ollut siinä jo viran perustamisesta alkaen. Virka muuttui jollakin tavalla ja siksi piti hakea ja täyttää uudestaan.

Vierailija
70/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä osaamista teillä olisi? Itse olen viestinnän ammattilainen. Tuotan sisältöä mihin tahansa kanaviin.

Entäs teillä?

Miten olisi tuottaa tv-ohjelmakonsepti aiheena työnhaku? Julkiset treffit työnantajille ja -hakijoille. Kun on näitä muidenkin alojen treffiohjelmia. Kai sen konseptin myymällä jotain voisi saada?

Etenkin nämä pikkufirmat, joilla on rekrytointivaikeuksia, voisivat ilmoittautua. Saisivat samalla markkinoitua itseään.

Tai voisihan sen ehkä Youtubeenkin tehdä, noin niinkuin modernimpana vaihtoehtona.

Itse kyllä työttömänä kouluttajana olen tuumannut, että kai sitä voisi koettaa siirtyä työttömyysbisneksen pariin. Järkätä jollei nyt pupuleikkikursseja niin jotain muuta päivähoitoa ja myydä sitä viranomaisille.

Siis mä mietin tänään aivan samaa! Miksi ei tehdä formaattia Maajussille morsian tyyliin - työnhakijalle töitä-ohjelmalla! Sitten seurataan hakijoiden työnhaku rumbaa aina työpaikkailmoitusten bongaamisesta työhaastattelun jälkipuinteihin. Näkisi muutkin miten kovaa hommaa se vasta onkin. -Ap

Vierailija
71/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään haastatellaan ihan turhaan tosi moni hakija. Vielä 10v sitten kun menit haastatteluun ja käyttäydyit järkevästi -> duunissa. Tänäpäivänä johonkin kassatyöhön voidaan haastatella viisikin hyvää hakijaa. Ei mitään järkeä.

Tsemppiä! Jos on päässyt noin moneen haastatteluun, saat varmasti duuninkin pian!

Olisikin vain viisi muuta haastateltavaa, saattaa olla kymmenenkin helposti

Vierailija
72/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs teillä?

Siis mä mietin tänään aivan samaa! Miksi ei tehdä formaattia Maajussille morsian tyyliin - työnhakijalle töitä-ohjelmalla! Sitten seurataan hakijoiden työnhaku rumbaa aina työpaikkailmoitusten bongaamisesta työhaastattelun jälkipuinteihin. Näkisi muutkin miten kovaa hommaa se vasta onkin. -Ap

Loistava idea! Mutta ei ikinä tule toteutumaan, kun kerran mediassa nyt tunnutaan kyykyttävän työttömiä ja maalaavan kaikista laiskaa kuvaa.

Vierailija
73/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs teillä?

Haluaisin tämän formaatin niin päin, että sinne saisivat ottaa yhteyttä ne "huutavaa työvoimapulaa" valittavat yrittäjät, ja heille sitten etsittäisiin työntekijää. Olisi kiinnostava nähdä, uskaltaako yksikään ilmoittautua. Jollei niin voidaan julistaa koko työvoimapula hölynpölyksi.

Sitä odotellessa voitaisiin tietysti seurata työnhakijoiden ponnistelua.

Vierailija
74/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs teillä?

Haluaisin tämän formaatin niin päin, että sinne saisivat ottaa yhteyttä ne "huutavaa työvoimapulaa" valittavat yrittäjät, ja heille sitten etsittäisiin työntekijää. Olisi kiinnostava nähdä, uskaltaako yksikään ilmoittautua. Jollei niin voidaan julistaa koko työvoimapula hölynpölyksi.

Sitä odotellessa voitaisiin tietysti seurata työnhakijoiden ponnistelua.

Tääkin olisi kyllä erittäin hyvä ja toimiva formaatti! Haluisin niin nähdä. Ruvetaanko porukalla tuottamaan tällaista ohjelmaa? -Ap

Vierailija
75/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni paras oli rekryfirman haastattelu joka meni hyvin ja testit jotka meni hyvin ja sitten soittaa rekrykonsultti anteeksi pyydellen ettei firma nyt halunnutkaan minua omista mystisistä syistään. Olen hommaan koulutettu ja vastaavia hommia tehnyt ja innokas tekemään lisääkin, silti...  olen yli 50 kun normihakija taitaa olla 30 tai allekin.

Ikärasite. Ihan normijuttu. 35-vuotiaat saavat helpoiten työtä.

Vierailija
76/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisi mieli kirjoittaa mielipidekirjoitus miten rekrytoinneissa osataankin kohdella ihmisiä törkeästi. Kannattaisi työnantajien muistaa, että se työhaastateltava ketä piditte pilkkanaan saattaa olla teidän asiakas (tai no menetetty sellainen) tulevaisuudessa.

Viimeeksi kun haastattelun jälkeen sain "emme valinneet sinua"-puhelun, ja kysyin kannattaakohan minun hakea, jos paikka tulee uudestaan auki, niin rekrytoija sanoi: Aina kannattaa hakea, mutta emme me sinua valitse. 

Minusta se ei ollut kovinkaan asiallista. Mitä järkeä sanoa, että kannattaa hakea, jos toivoa ei ole?

Eipä tulisi mielenkään kysyä moin. Kysy sen sijaan mitä asioita painotettiin valinnassa.

Vierailija
77/91 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisi mieli kirjoittaa mielipidekirjoitus miten rekrytoinneissa osataankin kohdella ihmisiä törkeästi. Kannattaisi työnantajien muistaa, että se työhaastateltava ketä piditte pilkkanaan saattaa olla teidän asiakas (tai no menetetty sellainen) tulevaisuudessa.

Viimeeksi kun haastattelun jälkeen sain "emme valinneet sinua"-puhelun, ja kysyin kannattaakohan minun hakea, jos paikka tulee uudestaan auki, niin rekrytoija sanoi: Aina kannattaa hakea, mutta emme me sinua valitse. 

Minusta se ei ollut kovinkaan asiallista. Mitä järkeä sanoa, että kannattaa hakea, jos toivoa ei ole?

Eipä tulisi mielenkään kysyä moin. Kysy sen sijaan mitä asioita painotettiin valinnassa.

Tietysti tuo asia käsiteltiin myös. Kyseinen yritys hakee jatkuvasti uusia työtekijöitä tekstillä "kokemusta ei tarvita". Jos kyse olisikin ollut siitä, että minulta puuttuu jokin tärkeä taito tai koulutus, niin olisin jättänyt asian sikseen. 

Vierailija
78/91 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti tuo asia käsiteltiin myös. Kyseinen yritys hakee jatkuvasti uusia työtekijöitä tekstillä "kokemusta ei tarvita". Jos kyse olisikin ollut siitä, että minulta puuttuu jokin tärkeä taito tai koulutus, niin olisin jättänyt asian sikseen. 

Lisään vielä, että rekrytoija sanoi minua hyväksi hakijaksi, mutta ei halunnut kertoa, miksi minua ei voida valita. 

Vierailija
79/91 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen haastattelun jälkeen saanut yhtä keissiä lukuun ottamatta joka kerta työpaikan. Sen sijaan toisille treffeille pääsy on kiven alla :D

Vierailija
80/91 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen haastattelun jälkeen saanut yhtä keissiä lukuun ottamatta joka kerta työpaikan. Sen sijaan toisille treffeille pääsy on kiven alla :D

Siis mäkin sain aina ennen kaikki hakemani kesätyö- ja harjoittelupaikat ja osa-aikaduunit opiskelujen ohella. Nyt valmistumisen jälkeen ei vaa tärppää. Toki hakijoita on nyt joka ikäluokasta ja paljon enemmän. Onneksi oon aika avarakatseinen työn suhteen. Kerrohan miten olet saanut työpaikat? Höhh et vaan ole törmännyt sitten vielä sopivaan kumppaniehdokkaaseen. Tsemppiä sille! -Ap