Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo 5 työhaastattelu, mutta 0 työpaikkaa

Vierailija
03.09.2018 |

Niin. Itkettää. Monennenko jälkeen teillä tärppäs? Miten ootte saanu koottuu itsenne pettymysten jälkeen? Pitäs yrittää esittää itsevarmaa haastatteluissa, vaikka ei tosiaan tunnu siltä.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkejä:

Perehdy hyvin työpaikkaan. Panosta siihen loppupään kysymykseen "olisiko sinulla jotain kysyttävää meiltä?". Mieti se etukäteen. Mieti, mitä uutta näkökulmaa voisit kysymyksellä herättää haastattelijoissa. Parempi, jos siinä kysymyksessä kiteytyy jotain sitä edeltäneestä keskustelusta. Hyvä, jos kysymyksellä tai keskustelussa voisit tuoda esiin sen, että olet miettinyt jotain kohtaa työpaikassa siltä kannalta että sinulla olisi jotain uutta annettavaa siihen työpanoksellasi.

Ajattele työhaastattelua niin, että et pelkästään ole kauppaamassa omaa työpanostasi. Olet myös ostamassa itsellesi työpaikkaa. Älä siis keskity vain siihen mitä itse osaat ja teet, vaan myös siihen mitä työ on ja mitä se antaa ja ottaa. Näillä pohdinnoilla osoitat, että ymmärrät työn vaatimuksia.

Paljon tsemppiä! Vielä osuu oma kohdalle!

Kiitos kannustuksesta ja vinkeistä! Olen panostanutkin aina viimeiseen kysymykseen. Minulle on parikin kertaa sanottu, että onpa hyvä kysymys. Ja viimeksi sanottiin, että paras kysymys mitä on kuullut. Joo hakemuksissa aina painotan sitä mitä lisäarvoa tuon yritykselle. Haastattelussa voisi painottaa sitä vielä enemmän..Harmi kun olen ehkä vähän liian vaatimaton, mutta tähän voisi panostaa enemmän. Ja juurikin keskustelin lähipiirini kanssa ja he sanoivat tuota myös, että työhaastattelu on vähän niin kuin kaupantekoa - puolin ja toisin. -Ap

Vierailija
42/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ootte saanu koottuu itsenne pettymysten jälkeen?

Olen alkanut suhtautua työn hakemiseen välinpitämättömämmin. Huitaisen hakemuksia menemään viilaamatta niitä enää niin huolella kuin ennen. Ihan sama tulos silti, toisinaan pääsen haastatteluun.

Haastattelut otan nykyään siltä kannalta, että kiinnostavaa päästä sen tunnin ajaksi tutustumaan firman toimintaan. 

Ja työttömyys muuten niin onneksi minulla on kykyä kiinnostua monista asioita ja löytää elämääni halpaa viihdettä. Olen unohtanut haaveet siitä että voisin matkailla, mutta voinhan kehittää kielitaitoani ja jutella netissä ulkkarien kanssa, lukea muiden maiden lehtiä, perehtyä maantieteeseen ja historiaan, tutustua palloomme tuolla tavoin. Onpahan työttömänä aikaa tuollaiseen hauskanpitoon. Onneksi työkkärikin suhtautuu opiskeluun nykyään myötämielisemmin kuin ennen, aloitin juuri maisteriopinnot työttömyysetuudella. Eli selviän kun koetan keskittyä työttömyyden mukaviin puoliin.

Se vain harmittaa, että pidän kovasti nykyisesta asunnostani, ja tästä varmaan pitää jossakin vaiheessa luopua ja vaihtaa halvempaan. Ei ehkä jatkossa ole varaa hankkia uusia silmälaseja aina kun tuntuu että tarvitsee, korjauttaa hampaitaan parhailla materiaaleilla jos ja kun joskus hajoavat. Syödä kalaa. Työeläkettä minulle ei ole paljon kertynyt, joten toimeentulotukeen joutunen eläkepäivinäkin turvautumaan.

Saako kysyä minkä alan ihmisiä olet? Ihailtava asenne sinulla. Missä vaiheessa aloit ajatella näin, eikä se työnsaanti enää tuntunut siltä ainoalta päämäärältä? -Ap

Olen tuo samainen viestin 35 koodari.

Valmistuin aikoinaan suoraan 90-luvun lamaan, en saanut heti töitä. Siirtymä niukasta opiskelijaelämästä työttömäksi kävi aika luontevasti, eli en ole suinkaan ensimmäistä kertaa työttömänä. Noususuhdanteessa olen työllistynyt, laskusuhdanteessa on irtisanottu (tai työntantajafirma tehnyt konkan). Nyt taidan olla jo liian vanha. Koko ajan olen opiskellut lisää kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on päässyt noin moneen haastatteluun, saat varmasti duuninkin pian!

Valitettavasti ei mene noin. Paljon useammassa haastattelussa olen juossut, ja silti edelleen olen työttömänä.

Rupesin tässä laskemaan, että tämänkertaisen työttömyyteni aikana olen käynyt jo Helsingissä neljässä haastattelussa. Kotipaikkakunnallani Tampereella + naapurikunnissa tietysti vielä paljon useammassa. Tulos: nolla työpaikkaa.

Saako udella millä alalla olet? -Ap

IT-alalla. Koodari olen. Tosin pystyn tekemään muutakin, vaikka opettamaan (pätevyys siihenkin), mutta softakehityshommia lähinnä olen hakenut.

Tuo selittääkin kaiken, tiettyjä koodareita otetaan aina töihin. Tosin en tiedä miksi kaikki nuoret jotka on näppäriä tietokoneiden kanssa eivät ala tälläisiksi koodareiksi joista on kuulemma kauhea pula. Mua se ei auta yhtään kun en osaa riviäkään koodata :( Olen omalla alallani hyvä, mutta jostain syystä se on erittäin vaikea työnantajille vaakuuttaa kun on työttömänä.

Vierailija
44/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on päässyt noin moneen haastatteluun, saat varmasti duuninkin pian!

Valitettavasti ei mene noin. Paljon useammassa haastattelussa olen juossut, ja silti edelleen olen työttömänä.

Rupesin tässä laskemaan, että tämänkertaisen työttömyyteni aikana olen käynyt jo Helsingissä neljässä haastattelussa. Kotipaikkakunnallani Tampereella + naapurikunnissa tietysti vielä paljon useammassa. Tulos: nolla työpaikkaa.

Saako udella millä alalla olet? -Ap

IT-alalla. Koodari olen. Tosin pystyn tekemään muutakin, vaikka opettamaan (pätevyys siihenkin), mutta softakehityshommia lähinnä olen hakenut.

Tuo selittääkin kaiken, tiettyjä koodareita otetaan aina töihin. Tosin en tiedä miksi kaikki nuoret jotka on näppäriä tietokoneiden kanssa eivät ala tälläisiksi koodareiksi joista on kuulemma kauhea pula. Mua se ei auta yhtään kun en osaa riviäkään koodata :( Olen omalla alallani hyvä, mutta jostain syystä se on erittäin vaikea työnantajille vaakuuttaa kun on työttömänä.

Tiettyjä otetaan, toisia ei. En minäkään ole "tietokoneen kanssa näppärä", vaan suuntautunut algoritmeihin, logiikkaan ja matematiikkaan, eli koodauksen teoreettiseen perustaan. Meille ei tunnu olevan kysyntää.

Vierailija
45/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en nykyään edes uskalla hakea työpaikkaa kun vaatimukset tuntuu olevan niin ehdottomia.

Olen itse hakemassa toisen asteen tason hommia, mutta onko se oikeasti niin tärkeää työhaastattelussa kaikenlainen turha kysely? Mun mielestä kuulostaa äärimmäisen teennäiseltä ja helvetin nololta kysyä kysymyksiä. En kyllä ymmärrä miksi jossain perustasonhommissa tulisi työnantaja vakuuttaa että minä olen paras. No en ole ja sen takia en uskalla hakeakaan mitään töitä kun aina pitää olla paras.

Vierailija
46/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

äläkä ainakaan anna epätoivoista kuvaa itsestäsi, sellaista ei kukaan palkkaa.

On aika vaikea olla olematta piirunkaan verran epätoivoinen, kun on hakenut töitä yli kaksi vuotta.

Mutta ap:lle tsemppiä. Sanoin jo erääseen toiseen ketjuun, että kannattaa hakea samoja töitä kuin minä. Koska minua ei valita, sinulla on mahdollisuus. 

Kiitos! Mitäs töitä olet hakenut? Voisiko sitten laajentaa johonkin muuhun jos hakemasi paikat eivät tärppää? -Ap

Olen jo laajentanut kaikkeen, mihin minulla voisi olla pieninkään mahdollisuus. Tein aiemmin mm. huolinta-alan töitä, ja siihen löytyy koulutusta. Mutta olen hakenut kaikkia mahdollisia toimistotöitä, kaupan kassoiksi, narikkatyöntekijäksi ym. ym. En ole nirso, mutta fyysistä voimaa vaativia töitä en voi tehdä. Ikää lienee liikaa, eli reilusti nelikymppinen olen. 

Pitäisi varmaankin tehdä se lopullinen päätös työnhaun luovuttamisesta. Olen mielestäni haastatteluissa positiivinen ja osaa vastata kysymyksiin, mutta nyt alkaa tuntua, ettei tässä ole mitään järkeä enää.  

Vierailija
47/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ootte saanu koottuu itsenne pettymysten jälkeen?

Olen alkanut suhtautua työn hakemiseen välinpitämättömämmin. Huitaisen hakemuksia menemään viilaamatta niitä enää niin huolella kuin ennen. Ihan sama tulos silti, toisinaan pääsen haastatteluun.

Haastattelut otan nykyään siltä kannalta, että kiinnostavaa päästä sen tunnin ajaksi tutustumaan firman toimintaan. 

Ja työttömyys muuten niin onneksi minulla on kykyä kiinnostua monista asioita ja löytää elämääni halpaa viihdettä. Olen unohtanut haaveet siitä että voisin matkailla, mutta voinhan kehittää kielitaitoani ja jutella netissä ulkkarien kanssa, lukea muiden maiden lehtiä, perehtyä maantieteeseen ja historiaan, tutustua palloomme tuolla tavoin. Onpahan työttömänä aikaa tuollaiseen hauskanpitoon. Onneksi työkkärikin suhtautuu opiskeluun nykyään myötämielisemmin kuin ennen, aloitin juuri maisteriopinnot työttömyysetuudella. Eli selviän kun koetan keskittyä työttömyyden mukaviin puoliin.

Se vain harmittaa, että pidän kovasti nykyisesta asunnostani, ja tästä varmaan pitää jossakin vaiheessa luopua ja vaihtaa halvempaan. Ei ehkä jatkossa ole varaa hankkia uusia silmälaseja aina kun tuntuu että tarvitsee, korjauttaa hampaitaan parhailla materiaaleilla jos ja kun joskus hajoavat. Syödä kalaa. Työeläkettä minulle ei ole paljon kertynyt, joten toimeentulotukeen joutunen eläkepäivinäkin turvautumaan.

Saako kysyä minkä alan ihmisiä olet? Ihailtava asenne sinulla. Missä vaiheessa aloit ajatella näin, eikä se työnsaanti enää tuntunut siltä ainoalta päämäärältä? -Ap

Olen tuo samainen viestin 35 koodari.

Valmistuin aikoinaan suoraan 90-luvun lamaan, en saanut heti töitä. Siirtymä niukasta opiskelijaelämästä työttömäksi kävi aika luontevasti, eli en ole suinkaan ensimmäistä kertaa työttömänä. Noususuhdanteessa olen työllistynyt, laskusuhdanteessa on irtisanottu (tai työntantajafirma tehnyt konkan). Nyt taidan olla jo liian vanha. Koko ajan olen opiskellut lisää kyllä.

Kiitos vastauksesta! :) Tsemppiä tulevaan! Sun asenne on raikas ja ihailtava, pidä toi. -Ap

Vierailija
48/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikkki työttömät, perustetaan yhteinen yritys.

Mitä osaamista teillä olisi? Itse olen viestinnän ammattilainen. Tuotan sisältöä mihin tahansa kanaviin.

Entäs teillä?

Vierailija
49/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet onnistunut pääsemään viiteen työhaastatteluun? Sinuna en todellakaan itkisi, tuohan kuulostaa vain lupaavalta. 

Vierailija
50/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika vaikea olla olematta piirunkaan verran epätoivoinen, kun on hakenut töitä yli kaksi vuotta.

Mutta ap:lle tsemppiä. Sanoin jo erääseen toiseen ketjuun, että kannattaa hakea samoja töitä kuin minä. Koska minua ei valita, sinulla on mahdollisuus. 

Kiitos! Mitäs töitä olet hakenut? Voisiko sitten laajentaa johonkin muuhun jos hakemasi paikat eivät tärppää? -Ap

Olen jo laajentanut kaikkeen, mihin minulla voisi olla pieninkään mahdollisuus. Tein aiemmin mm. huolinta-alan töitä, ja siihen löytyy koulutusta. Mutta olen hakenut kaikkia mahdollisia toimistotöitä, kaupan kassoiksi, narikkatyöntekijäksi ym. ym. En ole nirso, mutta fyysistä voimaa vaativia töitä en voi tehdä. Ikää lienee liikaa, eli reilusti nelikymppinen olen. 

Pitäisi varmaankin tehdä se lopullinen päätös työnhaun luovuttamisesta. Olen mielestäni haastatteluissa positiivinen ja osaa vastata kysymyksiin, mutta nyt alkaa tuntua, ettei tässä ole mitään järkeä enää.  

Mikä olet koulutukseltasi? Ikävä kuulla, että ei ole tärpännyt. Anna kiitosta itsellesi sinnikkyydestä. Varmasti olet kaikkesi tehnyt työllistyäksesi. -Ap

Vierailija
51/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkejä:

Älä siis keskity vain siihen mitä itse osaat ja teet, vaan myös siihen mitä työ on ja mitä se antaa ja ottaa. Näillä pohdinnoilla osoitat, että ymmärrät työn vaatimuksia.

Ihan hyvä vinkki, mutta joskus on aika vaikea ymmärtää sellaisen työn vaatimuksia, jossa ei vielä ole, tai jos firmakin on tuttu vain nettisivujen perusteella. 

Minä hain paikkaa, jonka ilmoitus oli todella lyhyt, lähinnä "toimistotöitä". Yritin haastattelussa kovasti kysellä tarkemmin työkuvasta, mutta siellä suunnilleen naurahdettiin, että "ei näitä tehtäviä voi kuvata, sen näkee sitten kun niitä alkaa tehdä". 

Eli tuskin itsekään tiesivät, mitä olivat tarjoamassa. 

Vierailija
52/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikkki työttömät, perustetaan yhteinen yritys.

Mitä osaamista teillä olisi? Itse olen viestinnän ammattilainen. Tuotan sisältöä mihin tahansa kanaviin.

Entäs teillä?

On muuten ollut tuo sama ajatus. Tarttis työhaluisille työttömille oman keskustelufoorumin, joka keskittyisi siihen, millä lailla hynttyyt yhteen lyömällä voisimme kehittää jotain, mille olisi kysyntää.

Vierailija
53/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani sinulle ap. Olet vielä nuori,olet päässyt jo moneen haastatteluun, lyhyen ajan sisällä. Työllistyt kyllä. Itse 50+ ja n. 250 hakemusta ja 3 haastattelua, 2 vuoden aikana.

Vierailija
54/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olet koulutukseltasi? Ikävä kuulla, että ei ole tärpännyt. Anna kiitosta itsellesi sinnikkyydestä. Varmasti olet kaikkesi tehnyt työllistyäksesi. -Ap

Kiitos tsempeistä. En halua koko elämääni täällä paljastaa. Tuntuu jo nyt, että olen sanonut liikaa,  mutta kuten edellä totesin, mm. huolinta-alaa olen opiskellut.

Vierailija
55/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet onnistunut pääsemään viiteen työhaastatteluun? Sinuna en todellakaan itkisi, tuohan kuulostaa vain lupaavalta. 

Olen hakenut aika paljon. Ja saanut kyllä kehuja hyvästä hakemuksesta. Heti kun muokkasin hakemustani "myyvemmäksi" niin alkoi kutsuja tulla. Kirjoitan myös konkreettisesti mitä olen oppinut ja osaan ja mitä hyötyä minusta on tulevalle työnantajalle. Haastatteluissa menen sitten puihin ja jännitän liikaa niitä. Toki olen miettinyt myös, että ehkä paikat eivät sitten ole olleet minua varten, jos en isolla panostuksella ja ja omalla persoonallani niihin pääse. Joo ehkä kieriskelen itsesäälissä tän illan ja huomenna taas suhtaudun noin, että lupaavaahan tää on kerta saan kutsuja haastatteluun. -Ap

Vierailija
56/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sympatiani sinulle ap. Olet vielä nuori,olet päässyt jo moneen haastatteluun, lyhyen ajan sisällä. Työllistyt kyllä. Itse 50+ ja n. 250 hakemusta ja 3 haastattelua, 2 vuoden aikana.

Jatkatko yhä yrittämistä? 

Minusta tuntuu, etten enää jaksa. Ehkä muutan pk-seudulta jonnekin korpeen asumaan. Se vaan estää, että iäkkäät vanhemmat asuu täällä. 

-46

Vierailija
57/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kiitos ihanasta viestistä. <3  Tsemppiä sinnekin, olet hurjan ahkerasti hakenut, kaikki on vielä mahdollista niin kauan kunnes elämää piisaa. <3 -Ap

Vierailija
58/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla varmaan 15-20 haastattelua kahden vuoden aikana. Yksikään ei ole tärpännyt.

Ja silti sipilän aktivointileikkuri iskee vaikka kuinka aktiivisesti yrität.

Tämä. Ei niin ne leikkurin viemät rahat vaikka harmittaa nekin, vaan se ajatus että muka ihan omaa passiivisuuttani vain en työllisty. Että minua pitää potkia aktivoitumaan, kyllä muka työllistyn kun vähän vaivaudun yrittämään.

Kuinka vähällä tiedolla tätä maata oikein johdetaan?

Vierailija
59/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime keväänä minulla oli seitsemän haastattelua, yksi videohaastattelu ja kaksi puhelinhaastattelua. Yhden noista työpaikoista sain. 

Vierailija
60/91 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkatko yhä yrittämistä? 

Minusta tuntuu, etten enää jaksa. Ehkä muutan pk-seudulta jonnekin korpeen asumaan. Se vaan estää, että iäkkäät vanhemmat asuu täällä. 

-46[/quote

En enää jaksakaan. Silloin tällöin laitan hakemuksen, mutta en enää jaksa panostaa. Itselläni myös vanha isä, joka tarvitsee apua. (Muuten tekisin kuin sinä, myisin yksiöni ja muuttaisin jonnekin korpeen, pois työmarkkinoilta.