Kotkan koulukiusaustapaus: POLIISI LOPETTI TUTKINNAN
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809032201177839_u0.shtml
järkyttävää :( en ole paikalla tietenkään ollut, mutta jos kiusaajat ja heidän kaverinsa ovat todistajia jutussa ja kaikki sanovat "se vaan ihan yht'äkkiä tunki pariston suuhunsa ja nielaisi sen" niin ihanko todella poliisi uskoo???! Herranjumala, onko näillä ihmisillä mitään tajua siitä mitä vuosikausien raju kiusaaminen ja väkivalta tekee ihmiselle? Ja siitä, mitä mahdolliset "silminnäkijät" ja kiusauksen uhri sanovat jos heiltä kysytään "nielaisiko X patterin vapaaehtoisesti"??? Voiko tämä olla tottakaan???
Kommentit (322)
Sairasta kiusaamista ja ketään ei saada vastuuseen. Normaalia Suomi meininkiä.
Uskon poliiseja tässä asiassa kun kerran todistajiakin kuultu. Kuitenkin, vaikka hän olisikin laittanut paristot itse suuhunsa, siellä voi taustalla olla vakavaakin kiusaamista joka on saanut pojan käyttäytymään noin. Äärimmäisen henkisen paineen alla ihminen voi käyttäytyä välillä oudoilla tavoilla.
Tämä uutinen kosketti, sillä minua itseäni kiusattiin yläasteella. Kiusaajille ei tullut koskaan mitään rangaistuksia, sillä opettaja ei koskaan uskonut että yksi luokan priimuksista, joka oli toiminnan pääarkkitehti, voisi tehdä mitään sellaista. Lopulta tilanne paketoitiin niin, että minulle tuli koulun puolelta pyytämättä ajanvaraus mielenterveyspalveluihin. Tuosta on jo aikaa yli 15 vuotta, mutta muistan olleeni todella loukkaantunut siitä, kuinka koulu käänsi tilanteen niin päin että minun tulee hakea hoitoa. Siinä he lähettivät sanattoman viestin että vika on minun persoonallisuudessani eikä kiusaajissa.
Haluaisin toivoa että koululaitos olisi kehittynyt, mutta luulen että tämä saaga jatkuu nyt vähän samalla tavalla. Kiusattu etsiköön apua ongelmiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa, että ei luoteta poliisitutkintaan, vaan ennemmim omaan mutuun vaikka jossain toisella puolella Suomea. Kehityksemme on pysähtynyt, palaamme noitavainojen aikaan.
Toinen asia on sitten se, että koulukousaaminen pitää saada loppumaan.
Jep. Av-mammat vaan mutuilee et mitään muuta selitystä ei asiaan ole, ni sehän on näin. Säälittävää, että luullaan tietävän niin paljon paremmin ja peräänkuulutetaan asiassa "totuutta", joka on heidän itse keksimänsä. Poliiseilla on kyllä keinonsa tutkia rikoksia, joista nämä mammat eivät tiedä mitään
Oletko koskaan ollut tekemisissä poliisin kanssa?
Yksinkertaisempaa sakkia saa hakea ja kauan.
Osuitpa naulan kantaan: Minä olen ollut poliisien kanssa tekemisissä niin vapaa-aikanani kuin töissäkin, ja eräskin valehteleva liikennepoliisi vuosikymmenien takaa, kylläkin silloin hän oli parisuhteessa ja perheellinen mies, ja tapasin hänet edellisenä iltana ravintolatansseissa. Mutta kaikkein törkeintä oli, että hän oli ottanut selville osoitteeni ja kyläpaikkani lankapuhelimen nro:n ja hän soitti, ja ikään kuin tunki itse itsensä kylästämään luokseni, kun satuin olemaan yksin kaiken lisäksi en edes omassa kotonani vaan toisella paikkakunnalla kyläpaikassani, ja arvatkaapa, mikä tämän pollarisedän tarkoitus olikaan, noh, "sokea Mantakin" sen ymmärtää! Tarkoitukseni ei ollut edes vaatteita viskata hänen kanssaan ja ryhtyä sänkypainiin, jota hän tietenkin olisi halunnut ilmiselkästi. Keitin meille kahvit/teet ja ns. kuvainnollisesti heitin hänet etumuksensa pullottaen pihalle, ja mielessäni käskin painumaan oman kultaisen vaimonsa luokse! Olin tuohon aikoihin vielä nuori nainen, ja en todellakaan olisi uskonut siihen aikaan nuori kun olin, että poliisissakin on vaimojensa pettäjiä, mutta pakkohan se oli uskoa, koska senkin ilmiön ihan omin silmin tulin näkemään.
P.S. Varmaankin kyseinen liikkuva pollari hoiti työnsä hyvin, ja jakeli ylinopeussakkoja ihan "asiallisestikin";HEH!
On ihan normaalia että joku vapaaehtoisesti syö paristoja ja jotain myrkkykasveja. Ei siinä voi olla mitään tutkittavaa. Hajaantukaa!
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuinen ja omat kouluajat ovat jo kaukana takana. Joka kerta, kun televisiossa kerrotaan uudesta kouluampumisesta, minulle hiipii kummallisella tavalla hyvä olo: joku uskaltaa tehdä jotakin. Olin itse kiusattu, päiväkerhosta peruskoulun loppuun saakka. Kouluammuskelut ovat väärin, en todellakaan kannusta ketään minkäänlaiseen väkivaltaan ja tunnen osallisten ja omaisten tuskan. Silti tunnen myös niiden tuskan, jotka näitä tekoja tekevät.
Joka kerta kun joku ottaa kouluampumiset koulukiusaamisen yhteydessä esiin, hörähdän. Koska ihmisille menee jakeluun että ampujat olivat itse kiusaajia eikä päinvastoin? :p
Vierailija kirjoitti:
Uskon poliiseja tässä asiassa kun kerran todistajiakin kuultu. Kuitenkin, vaikka hän olisikin laittanut paristot itse suuhunsa, siellä voi taustalla olla vakavaakin kiusaamista joka on saanut pojan käyttäytymään noin. Äärimmäisen henkisen paineen alla ihminen voi käyttäytyä välillä oudoilla tavoilla.
Tämä uutinen kosketti, sillä minua itseäni kiusattiin yläasteella. Kiusaajille ei tullut koskaan mitään rangaistuksia, sillä opettaja ei koskaan uskonut että yksi luokan priimuksista, joka oli toiminnan pääarkkitehti, voisi tehdä mitään sellaista. Lopulta tilanne paketoitiin niin, että minulle tuli koulun puolelta pyytämättä ajanvaraus mielenterveyspalveluihin. Tuosta on jo aikaa yli 15 vuotta, mutta muistan olleeni todella loukkaantunut siitä, kuinka koulu käänsi tilanteen niin päin että minun tulee hakea hoitoa. Siinä he lähettivät sanattoman viestin että vika on minun persoonallisuudessani eikä kiusaajissa.
Haluaisin toivoa että koululaitos olisi kehittynyt, mutta luulen että tämä saaga jatkuu nyt vähän samalla tavalla. Kiusattu etsiköön apua ongelmiinsa.
Voisitko ajatella olevan mahdollista, valitettavista omakohtaisista kokemuksistasi huolimatta, että tässä tapauksessa tämä patterin suuhunsa laittanut poika olisi sepittänyt kyseisen tarinan kisatuksi tulemisestaan? Onko mahdollista, että suhtautumisesi tähän tapaukseen perustuu omakohtaisiin kokemuksiisi?
Jos olisikin niin, että nämä kiusaajiksi syytetyt olisivatkin todellisuudessa syyttömiä. MInkälaisen leiman haluat heihin tässä tapauksessa jättää?
Kiusatut usein ovat juuri tällaisia älyvapaita temppuja harrastavia - ehkä huomiota saadakseen. Puuttuu tilanteiden lukemistaito. Olen opettaja ja tällainen tempaus sopii oikein hyvin syrjityin lapsen profiiliin.
Vierailija kirjoitti:
Kiusatut usein ovat juuri tällaisia älyvapaita temppuja harrastavia - ehkä huomiota saadakseen. Puuttuu tilanteiden lukemistaito. Olen opettaja ja tällainen tempaus sopii oikein hyvin syrjityin lapsen profiiliin.
Mutta oletko miettinyt kummin päin tämä homma toimii. Älyvapaita temppuja tekevää aletaan syrjimään temppujensa takia vai syrjitty alkaa tekemään temppuja jotta häntä ei syrjittäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ajatella olevan mahdollista, valitettavista omakohtaisista kokemuksistasi huolimatta, että tässä tapauksessa tämä patterin suuhunsa laittanut poika olisi sepittänyt kyseisen tarinan kisatuksi tulemisestaan? Onko mahdollista, että suhtautumisesi tähän tapaukseen perustuu omakohtaisiin kokemuksiisi?
Jos olisikin niin, että nämä kiusaajiksi syytetyt olisivatkin todellisuudessa syyttömiä. MInkälaisen leiman haluat heihin tässä tapauksessa jättää?
Ilman muuta on voinut sepittää. Eihän kukaan voi näistä varmuudella tietää paitsi asianomaiset.
Onko se todennäköistä? Ei. Kuka oikeasti haluaisi syödä paristoja ja keksiä tarinan että jotkut syyttömät pojat kiusaavat? Kiusatuksi tuleminen tuntuu nololta, ja harva siitä puhuu mielellään vanhemmilleen. En usko että kukaan haluaisi sellaista roolia itselleen keksiä hassuttelumielessä.
Minusta tuollainen käytös kertoo enemmän siitä että pojalla on - syystä tai toisesta - kova hätä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on taas yks potentiaalinen kouluammuskelutapaus tulossa.
Johan sinne kouluun oli tänään uhkaus tehty, ja poliisi tietää uhkailijan henkilöllisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Mitäs ovat sellaisia. Olisivat kunnolla eivätkä käyttäytyisi kuin lapset. Oikeastaan sehän on ihan oikein että mokomia vähän syrjitäänkin.
En puutu sen enempiä tähän Kotkan ruotsinkielisen koulun poikasen patterin syöntiin ja myrkkykasvin nielemiseensä, mutta se on totuus, että kouluissa on kiusaamisilmiöitä. Omista kouluajoista on jo aikaa, mutta näin se vaan menee noissa kiusaamistapauksissa, että kiusatun puolella on aina vähemmän porukkaa puolustamassa kuin kiusaajien puolella, joka on monipäinen oma joukkonsa luokassa, ja usein kiusaajat ovat ns. hyvistä perheistä lähtöisin tai sanotaan nyt varakkaimpien vanhempien perheistä, ja kiusatuissa on jotain sellaista erikoisempaa kuin muissa, joka yllyttää kiusaajiaan kiusaamaan uhriaan. Sitten on me ns. neutraaliporukka luokasta, johon itsekkin kuuluin kouluaikoinani, ja jotka eivät ota kantaa ko. ilmiöön, eikä oltu kummankaan porukan puolella, ja juurikin sen takia, ettei itseämme alettaisi kiusaamaan.
Hirveätähän se oli sivusta seurata, kuinka kiusaajat aina vaan kiusasivat jotain luokan superhiljaista ja ujoa, herkästi punastelevaa, hieman puheeltaan kömpelöä tyttöä, joka saattoi haista erikoiselle, ja vaatetuksensa ei ollut sen ajan in-muotia.
Kerran kylläkin oma luokkani kiusasi myös keskikouluaikani viimeisillä luokilla erästä epävarman oloista opettajaakin, ja kerran sitten tämän opettajan kiusaamisesta johtuen jäimme koko luokka jälki-istuntoon. Tulikin mieleen kyseinen opettajatar, kun oli taanoin tämä Lahtelaiskoulun naisopettajan "räjähtämis"-video jaossa yuotubessa. Ikävä juttu sekin, mutta siinähän ilmiselkeästi tietyt oppilaat kiusasivat opettajan hermopirahduksen partaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Mitäs ovat sellaisia. Olisivat kunnolla eivätkä käyttäytyisi kuin lapset. Oikeastaan sehän on ihan oikein että mokomia vähän syrjitäänkin.
Haittaako jos alan huomenna töissä syrjiä sinua ja lietson muut mukaan? Mielipiteesi on vähän outo ja on ihan oikein että sinua sen takia vähän kiusattaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittaako jos alan huomenna töissä syrjiä sinua ja lietson muut mukaan? Mielipiteesi on vähän outo ja on ihan oikein että sinua sen takia vähän kiusattaisiin?
Tätä ei pitäisi erikseen selittää, mutta totean nyt sinullekin, että viestini oli sarkastinen kommentti lainaamaani viestiin. Siinä opettajaksi itsensä esitellyt henkilö sanoi kiusattujen olevan juuri tuollaisia älyvapaita temppuja harrastavia tyyppejä joilla ei ole taitoa lukea tilanteita oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vältän joitakin ihmisiä. Pari työkaveria on niin monimutkaisia, etten jaksa olla varpailla kokoajan. Yksi naapuri rasittava ja cittariin kassa hidas. Siinä pari esimerkkiä. Kiusaamista tai ei, niin suojelen omaa jaksamistani sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaikki tiedä että kukaan ei syö paristoja ilman syytä ja että äidillä ei olisi mitään syytä valehdella pojan kiusaamisesta. Kiusaajat tietenkin valehtelevat oman nahkansa pelastamiseksi.
Kaikki eivät ole terveitä. Mieleltään sairaiden ihmisten sisältä on kaivettu ties mitä tavaraa. Ja selvästikin pariston suuhun laittanut on valehdellut. Hän on väittänyt, että kyse oli pakottamisesta, ja se nyt on täysin mahdotonta keskellä oppituntia opettajan huomaamatta. Ja nyt sitten pakottaminen onkin sitä, että joku kysyy, tarvitseeko paristoa?
Ja täällä murhan yrityksestä vaadittiin rankaisua?
Voiko joku olla oikeasti noin yksinkertainen, ettei näe nyt muuta kuin sen luokkahuoneen opettajineen ja vain tämän yhden tilanteen?
Etkö yhtään ymmärrä, että kiusaajat osaavat toimia kierommin?
Tässähän on nyt unohdettu ne helvatan hevoskastanjatkin ihan kokonaan! Miksi niistä ei nyt puhuta mitään?
Voisiko olla mahdollista, että kiusaajat ovat jo edellisellä VÄLITUNNILLA pakottaneet pojan nielemään ne hevoskastanjat tai mitä nyt ikinä olivatkaan? Sen päätteeksi on todettu, että taisi olla vähän liian helppoa, urpo! Ens fysiikan tunnilla nielet patterin siitä opettajan antamasta härvelistä tai me vedetään sua niiiin pataan koulun jälkeen!
Ja ne todistajathan nyt voi olla aivan hyvin kiusaajan ihastuneita tyttöjä, joille ei tule ensimmäisenä mieleen mennä tätä käräyttämään, varsinkin kun aikaakin oli reilusti sopia yhteisestä tarinasta.
Enivei, kun homma on pohjustettu jo aiemmin, ei siinä luokkatilanteessa enää tarvitsekaan enää muuta kuin kysyä, että "onks sulla patteri?"
Kiusatut tappavat itsensä tai tekevät kouluammuskeluja. Syy selviää tästä ketjusta. Oikeutta ei saa ja edes poliisi ei voi estää kiusaamista. Nyt on kyllä jatkettava tutkintaa niin kauan että syylliset saadaan vastuuseen.
Kaikkien nettiraivoajien harmiksi on sanottava, että pariston omaan suuhunsa laittaminen ei ole rikos.
Koulukiusaaminen, niin hirveää kun onkin, ei kuulu poliisille. Auktoriteettia ja pelotevaikutusta ehkä on, muttei mitään tai minkäänlaisia todellisia vaikutusmahdollisuuksia mihinkään. Koulukiusaus on sosiaalihuollon asia.
Tähän samaiseen kouluun oli tehty uhkaust tänään. Uutisoitiin, että poliisi tietää, kuka uhkaaja on. Veikkaan että kiusattu poika itse tai joku hänen läheisistään.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809032201178386_u0.shtml
.