Ensitreffit alttarilla OFFICIAL 2018
Kommentit (8881)
Vierailija kirjoitti:
Eetu on tosi sulonen, mutta taitaa tosiaan olla liian mukautuva ja kiltti Rosalle. Rosalla pitäis olla mies joka ärähtää sille kun se vaan nillittää työvuoroistaan ja väsymyksestään.
Ärähtely tuottaisi ehkä vielä enemmän draamaa.
Olisin tuotantotiimissä, vaikka kuinka hakijoita olisi vähän, pistänyt Rosan muutamaksi vuodeksi kotiin kasvamaan. Eikö lainkaan mitata pettymyksensietoa, tunne-elämän epävakauden sietoa, toimintaa tunteiden heitellessä? Samoin kuin sen viime kauden Aliisan. On aika huijausta näille miehille, että pitää koettaa elää tällaisten pikkuprinsessojen kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
El bimbo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis voitasko jo jättää jankkaus, pitääkö akateemisesti koulutetulla olla aina (muuten liiton käy kalapten) akateemisesti koulutettu puoliso, amis-taustainen ei voi ottaa puolisokseen esim. lääkäriä (aivan sama kumpi on nainen ja kumpi mies). Siis ei todellakaan ihme, että Suomessa sinkkuja piisaa.. Sillä ei pitäs olla paskan väliä, kyllä ne on muut asiat, jotka pitäs ratkasta puolison valinnassa..
Oppiarvoista viis, mutta kyllä sillä nyt on vähän väliä, jos toinen haluaa keskustella kvanttiteoriasta ja toinen Kardashianeista :). Aika äkkiä tulee rajat vastaan, ja juttuseuraa alkaa etsiä muualta.
Juuri näin. Kyllä sen kumppanin pitää olla samalla aaltopituudella. Vesa yritti jossain vaiheessa heittää keskusteluun jotain tieteellistä faktaa, mutta Sini oli aivan ymmällään
Niinpä.
Eikä edes se tieteellisyys, mutta kun Sinillä tuntuu ohjelman perusteella olevan selkeitä puutteita ihan yleissivistyksessä...
Esimerkiksi prost-sanaa hän ei ollut koskaan ilmeisesti kuullut aiemmin?Jatkuva ”ymmällään oleminen” ja väkinäinen tekonauru jolla yritetetään epätoivoisesti täyttää tyhjiä hetkiä ja peittää omaa hermostuneisuutta ei lupaile hyvää.
En ollut kuullut minäkään. Olen tuplamaisteri.
Oikeasti?! Huhhuh. Itsekin tuplamaisterina ihmettelen suuresti jos näin tosiaan on.
Toisaalta, tässä sen näkee, ettei kattava yleissivistys ja älykkyys tarkoita kirjatietoa tietyltä spesifiltä alalta. On eri asia olla älykäs kuin viisas. Parhaassa tapauksessa henkilö on molempia, huonossa ei kumpaakaan.
Olen yksöismaisteri, jos sillä jotain merkitystä on keskustelun kannalta, mutta miksi prost-sana eli kippis-sana saksan kielellä olisi yleissivistykseen kuuluva sana? Olen kuullut sanan, mutta en katso esittäväni yleissivistystä kippistellessäni esim. espanjaksi, ranskaksi tai venäjäksi - saati suomeksi. Nämähän ovat pelkkiä yksittäisiä alkoholinkäyttöön liittyviä sanoja, jotka taas joku laitakaupungin elämämkoulualkoholisti voisi tietää ihan yhtä hyvin, ellei jopa paremmin.
Se ”laitakaupungin elämämkoulualkoholisti” voi oikeasti olla tietyissä asioissa sivistyneempi ja älykkäämpi kuin korkeakoulutettu bättre folk. Miten ihmeessä se on niin vaikea hyväksyä edes ajatuksena?
Vai onko stereotyyppisesti oletettava, että yleissivistyksen ulkopuolella ovat A) laitakaupungilla asuvat, B) vain elämänkoulun käyneet, C) alkoholistit?
Olen huuli pyöreänä seurannut sitä, miten koulutusasia on paisunut tällä palstalla näinkin suuriin mittasuhteisiin. Voihan asialla olla jotain merkitystä joillekin pareille, esim. Heikin ja Miinan tapauksessa kiinnostukset ja ajattelutapa vaikuttaisivat sivusta seuraten hyvällä tavalla yhtäläisiltä, mutta yhtä hyvin tuollainen kiinnostusasia voi toteutua muun mielenkiinnon kautta erilaisen koulutuksen ihmisillä.
Ja ja jokainen koulutettu tietää, ettei välttämättä niiden oman tiedekunnan tyyppien kanssa löydy yhteistä säveltä. Esim. niillä, joita opiskeluaikana katselin sillä silmällä, paljastui täysin erilaiset arvot. Samallakaan koulutuksella ei pitkälle pötki, ellei muuten kolahda.
Vierailija kirjoitti:
Eetu on tosi sulonen, mutta taitaa tosiaan olla liian mukautuva ja kiltti Rosalle. Rosalla pitäis olla mies joka ärähtää sille kun se vaan nillittää työvuoroistaan ja väsymyksestään.
Mutta hei, kuka (muu paitsi Rosa :) alkaa ärähdellä muutaman päivän tuntemisen jälkeen? Eikö se ole ihanaa, että Eetu ei lähde toisen tunnetilaan tai tuittuiluun mukaan, vaan tukee? Eivät he vielä edes tunne kunnolla. Tunnen ihmisiä jotka puhuvat/tiuskivat/valittavat kuten Rosa, ja hekin menevät into piukalla ja sitten välillä taas kerjätään silittelyä niin, että jaksaa taas painaa menemään. Ihan mukavia ja fiksuja ovat, osa on pysynyt pitkässä suhteessa. Mutta vaatii pientä suodatusta korviin välillä...
Heräät Heikin ja Miinan keskeltä aamulla. Manuaali nuolee varpaitasi ja tajuat olevasi alusvaatteissa. Mitä on tapahtunut?
Tää keskustelu on kertakaikkisen typerää. Amikset ja akateemiset on IHMISIÄ ja siksi erilaisia, jotkut on tyhmiä ja jotku fiksuja ja jotku haluaa väitellä jostain bioetiikasta tai astrofysiikasta kaiken vapaa-aikansa ja toiset sit mielummin relaa ja kattoo telkkua ja sit on kaikkee siltä väliltä. Mä olen FM ja mies amis ja paljon sivistyneempi se on ku minä. Tykkää kulttuurista, teatterista jne ja on monella tapaa todella fiksu, kun ite oon tällanen mistään kiinnostumaton telkkua tuijottava sohvaperuna :D Mulla on yks akateeminen mies ollut, muut on ollu amiksia eikä oo koskaan ollu mitään ongelmaa siinä, etteikö olis ollu yhteisiä asioita ja kiinnostuksenkohteita ja juteltavaa.
Parisuhteessa pärjää melko hyvin, kun on mukava luonne ja normaali ihminen. Tässä ketjussa mukavuutta on puuttunut ainakin akateemisilta 🤔
Mä uskon kahteen muuhun pariin, mutta en Eetuun ja Rosaan. Jos Rosalla on jo nyt alussa vaikeuksia yhdistää vuorotyönsä ja parisuhde niin en näe kovin ruusuista tulevaisuutta. Eetu jaksaa aikansa yrittää, mutta ei loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu on kertakaikkisen typerää. Amikset ja akateemiset on IHMISIÄ ja siksi erilaisia, jotkut on tyhmiä ja jotku fiksuja ja jotku haluaa väitellä jostain bioetiikasta tai astrofysiikasta kaiken vapaa-aikansa ja toiset sit mielummin relaa ja kattoo telkkua ja sit on kaikkee siltä väliltä. Mä olen FM ja mies amis ja paljon sivistyneempi se on ku minä. Tykkää kulttuurista, teatterista jne ja on monella tapaa todella fiksu, kun ite oon tällanen mistään kiinnostumaton telkkua tuijottava sohvaperuna :D Mulla on yks akateeminen mies ollut, muut on ollu amiksia eikä oo koskaan ollu mitään ongelmaa siinä, etteikö olis ollu yhteisiä asioita ja kiinnostuksenkohteita ja juteltavaa.
No tässä on kiteytettynä kaikki oleellinen! Mutta kun jotkut ei vaan usko!
Jankkaajat voivat olla myös sellaisia jotka eivät ole itse tehneet päivääkään töitä eli eivät ole akateemisia eivätkä amiksia.
Itse ainakin arvostan kaikkea työtä, mutta toivon että tässä ketjussa voitaisiin puhua nyt itse pareista!
Vierailija kirjoitti:
Heräät Heikin ja Miinan keskeltä aamulla. Manuaali nuolee varpaitasi ja tajuat olevasi alusvaatteissa. Mitä on tapahtunut?
Onko Miinan koiran nimi Manuaali?
Ehkä meillä piti olla kimppakivaa kolmestaan, mutta sitten minua ujostutti enkä riisunutkaan.
Koiran nimi on Manuela.
Tässä joku nyt vähän paljasti huomista jaksoa kun siinä on puhetta koiran nimestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tänään Heikin yliopistolla (Linnan ravintola). Oli aivan jäätävän komea eikä likikään niin velton oloinen kuin kameroiden edessä.
Hätkähdytti tuo komeus ja pituus, koska TV-kuvissa pidin Heikkiä mukavan näköisenä, mutta en varsinaisesti komeana.
Huomasitko hätkähdykseltäsi, oliko vielä sormusta sormessa?
Täytyypä pitää silmänsä auki yliopistolla kulkiessaan! Minusta Heikki on komea jo telkkarissa, eikä muutenkaan hullumpi tapaus. Mutta jo on edelleen varattu niin jääköön asia minun puolestani sikseen.
OMG, tärppäsi heti! Ts. näin Heikin tänään ja missäpä muualla kuin siellä Linnan ruokalassa. Ensin kyllä katsoin että ei tuo voi olla se kun on noin lyhyt, näytti vain vähän päältä 180-senttiseltä eli ei mikään huomiotaherättävän pitkä. Mutta toisaalta ryhti oli vielä lysympi kuin telkkarissa (saavutus sekin), eli jos sen oikaisisi niin kasvaisi 10 - 15 senttiä oitis.
Mutta komea oli silti, joo. Istuessaan varsinkin, kun se ryhti ei niin häirinnyt. Telkkarista ei saa kunnolla käsitystä, kuinka leveät Heikin hartiat ovatkaan. Siis kuin mitkäkin ladon ovet. Juron oloinen, mutta kaiken kaikkiaan ehkä komein EA-mies kautta aikojen, ja kaikki kaudet olen katsonut.
Tsekkasin sormustilanteenkin, mutta sitä ei taida saada tässä paljastaa :)
Varmaan juron oloinen kun vaan kytätään raportoidaan vauvaan :D
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää Vesan tyyli osoittaa oppineisuuttaan, kuten se äänen nopeus, skoolailu saksaksi, tai puhe avioitumisesta "derivaatan nollakohtana". Onhan se niin että funktion käännekohdat löytää derivaatan nollakohdista, mutta pakkoko asia ilmaista noin että kaikki vähänkin kouluoppeja muistavat näkevät että tässäpä menee matemaatikko! Kuulostaa opiskelijapoikaporukan sisäpiirin jutuilta.
Siniä ei kuitenkaan näytä ärsyttävän, vaan katsoo miestään ihaillen ja pitää itseään vain hömelönä.
Ei se brassaile, on sille normaalia puhetta. Kuten kenelle tahansa alaa opiskelleelle tai yleissivistystä omaavalle.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kymmeniä sivuja tekstiä, joissa akateemiset alleviivaavat omaa akateemisuuttaan ja kehuskelevat "tasoaan", johon amikset, (jotka kuitenkin tekevät suurinpiirtein kaiken TYÖN, jota tässä yhteiskunnassa on), ei yllä.
Sinä akateemisesti sivistynyt, olet onnenpekka, jos satut saamaan puolisoksesi vaikkapa kirvesmiehen, jonka kädessä vasara pysyy ja joka ei pelkää työhaalareita ja mustia käsiä. Tällainen puoliso tekee sinulle talon ja rakentaa kaiken tarvittavan omilla ryhmyisillä käsillään.
Tai sinä, joka satut saamaan ammattisiivoojan puolisoksesi! Kodissa vallitsee siisteys ja järjestys, joten aikaa jää vaikkapa kynttiläillallisille, eikä tarvitse jatkuvaa kaaosta selvitellä.
Tai sinä akateeminen, joka saat puolisoksesi ammattikokin! Loppu onkin historiaa.
Yms...
No höpsistä. Talonrakennukset ja siivoukset voi ostaa palveluna. Ruokaa taas saa ravintolasta, jos ei itse osaa tai jaksa kokata. Ne on niitä arjen pikku yleellisyyksiä, joihin on hyvin tienaavana varaa. Ja hyvän tienistin on tarjonnut hyvä akateeminen koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelin minäkin. Mahtaa siellä käydä melkoinen kuhina yliopiston liepeillä, kun mammat käyvät päiväkävelyllä stalkkaamassa :).
FM kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää Vesan tyyli osoittaa oppineisuuttaan, kuten se äänen nopeus, skoolailu saksaksi, tai puhe avioitumisesta "derivaatan nollakohtana". Onhan se niin että funktion käännekohdat löytää derivaatan nollakohdista, mutta pakkoko asia ilmaista noin että kaikki vähänkin kouluoppeja muistavat näkevät että tässäpä menee matemaatikko! Kuulostaa opiskelijapoikaporukan sisäpiirin jutuilta.
Siniä ei kuitenkaan näytä ärsyttävän, vaan katsoo miestään ihaillen ja pitää itseään vain hömelönä.
Ei se brassaile, on sille normaalia puhetta. Kuten kenelle tahansa alaa opiskelleelle tai yleissivistystä omaavalle.
Häh, olen koodari (myös matematiikkaa opiskellut), ja ei kyllä ikinä tulisi mieleen muun alan ihmisten seurassa puhua tuollaisia. Vaikka ihan lukiokurssin asioita ovatkin mutta silti. Saati oman alani ammattikieltä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tuli mieleeni, kun katsoin miten hän hiippaili pöytäänsä.
Puolustuksekseni sanon, että en ollut siellä stalkkaamassa Heikkiä, vaan ihan normaalisti lounaalla, kun oli opintoja samassa rakennuksessa tänään. Siinä se sitten käveli pitkin käytävää ja istahti näkökenttääni :)
Vierailija kirjoitti:
Koiran nimi on Manuela.
Tässä joku nyt vähän paljasti huomista jaksoa kun siinä on puhetta koiran nimestä.
Apua anteeksi! En tajunnut. Onneksi ei ollut tuon isompi spoilaus. Mutta joo, Äijä siis saa seuraa EA-lemmikkien Hall of Fameen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituista tämä akateemisuudesta vääntäminen, koska siitä tehdään arvostuskysymys. Mutta kun se ei ole. Kysymys on siitä, millaisen maailman kumppanit jakavat.
Amiksen ja akateemisen yhteen laittaminen on sama kuin laittaisi yhteen eläinihmisen ja eläimistä piittaamattoman ihmisen. Ero maailmoissa on liian suuri.
Joillekin nirppanokka-akateemisille voi olla liian suuri, mutta ei kaikille!
Nimimerkki kokemusta on paljon.Eihän kysymys ole mistään nirppanokkaisuudesta, vaan siitä, mikä ihmistä kiinnostaa. On paljon ihmisiä, joille on tärkeää saada kumppanistaan älyllistä ja henkistä haastetta. Sitä ei voi tarjota, jos ei ole kouluttautunut pitkälle.
Tietoon ja metodologiaan perustuva ajattelu on taito, joka hankitaan pitkässä koulutuksessa.
Joku vika on ollut sun metodologisissa opinnoissasi, koska olet niin kapeakatseinen. Aito tieteen ymmärtäjä näkee maailman laajemmin, ymmärtää muitakin värjeä kuin sinun mustan ja valkoisesi.
Tulee heti mieleen pari amista, joilla on viisautta ja älyä heittämällä sua enemmän, sydämensivistyksestä puhumattakaan. Molemmat tykkää lukea kirjoja, pari kirjaa menee viikossa. Siinä väkisinkin ajattelu laajenee ja ymmärrys kasvaa.
Mutta trollihan sä oikeasti olet, TAI sitten kirjolainen, tsekatkaa aiempaa ;) No voin sanoakin, asperger.
Juuri näin. Sitä paitsi voihan olla, että ohjelmaan osallistuneilta on jo etukäteen kysytty, onko ok jos puolisolla ei ole samantasoista koulutusta. Joten jos parit itse eivät koe asiaa ongelmaksi, niin miksi ihmeessä tässä keskustelussa asiasta pitää väen vängällä tehdä ongelma.