Ensitreffit alttarilla OFFICIAL 2018
Kommentit (8881)
Minä en kyllä ymmärrä tätä Rosan jatkuvaa parjaamista. Ymmärrän hyvin, että hän kaipaa reippaampaa miestä rinnalleen, joka ehkä tykkäisi välillä ottaa ohjat. Eetu ja Rosa ovat vain epäsopivat toisilleen ja sen takia välillä turhautuminen nousee pintaan. Eikö muka teilläkin jos asuisitte ihmisen kanssa, jonka yleinen tyyli tehdä asioita on hyvin erilainen?
Ja toinen asia, eikö asioista muka saisi sanoa ääneen rehellisesti? Ilman että haukutaan N*rtuksi ja ties miksi? Miten ne asiat sitten pitäisi voida alkaa korjaamaan tai ottaa käsittelyyn jos niitä ei saisi edes myöntää toiselle? En ole kuullut Rosan sanovan kertaakaan mitään rumaa Eetusta ja hänestä kyllä omaan silmään paistaa halu saada asiat toimimaan. Miksi muuten hän toisi esille asioita, jotka häntä häiritsevät (eli mitkä asiat ovat hänelle tärkeitä parisuhteessa ja arjessa)? Kyllä asioista pitää pystyä puhumaan avoimesti ja olla valmis tekemään sitten ratkaisuja ja muutoksia sen pohjalta.
Olen myöskin Sinin ja Vesan ihan ehdoton kannattaja ensimmäisestä jaksosta lähtien. Minusta heillä on selkeästi ollut kemiaa alusta lähtien ja muutenkin sopiva pari.
Vierailija kirjoitti:
Sini on kyllä vähän rasittava, mutta miksi Vesa ei ole löytänyt kaveriporukastaan naista itselleen? Ihmettelen...
Koska ei ole naisia.
Vierailija kirjoitti:
Pidän edelleenkin kiinni saamastani ensivaikutelmasta: Miina ja Heikki jatkavat, muut eroavat.
Vesa ja Sini ovat älyllisesti aivan eri tasolla, kuten täällä jo heti alkuunsa lähes kaikki sanoivatkin. Sini on tyypillinen kana-aivo, anteeksi nyt vaan. En jaksaisi itse kuunnella tuota hohottelua edes ystävänä. Lisäksi päteminen ja silmienpyörittely arjen askareiden tiimoilta, no siinä onkin sitten se ainoa tilaisuus ylentää itseä toista nähden. (Ja siis KUKA ei tiedä Monty Pythonia???)
Eetu ja Rosa... jälkimmäinen on ihan hirveä psykon*rttu. Tekee pahaa katsoa näiden osuus jaksoista aina, kun käy sääliksi ja suututtaa Eetun puolesta. Rosa on niin käsittämättömän kireä ämmmä, etten suosittele hänelle parisuhdetta ollenkaan. Eetu taas voisi ensi kerraksi miettiä muitakin kriteereitä kuin ulkonäön - ja tässä kohtaa hyvä muistutus myös palstan miehille siitä, mitä pelkän kuoren tavoittelu voi tuoda tullessaan.
Heikki ja Miina toimivat, koska ovat älyllisesti samalla tasolla, kiinnostuneet samoista asioista ja ihan vaan koska Miina on niin ihana. Keskusteluyhteyskin toimii ilman turhaa kikattelua tai kiukuttelua. Kannattaa valita feministi, niin ei tule turhaa nillitystä täysin turhista asioista - ainakaan sen naisen puolelta.
: D kiitos tästä termistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän edelleenkin kiinni saamastani ensivaikutelmasta: Miina ja Heikki jatkavat, muut eroavat.
Vesa ja Sini ovat älyllisesti aivan eri tasolla, kuten täällä jo heti alkuunsa lähes kaikki sanoivatkin. Sini on tyypillinen kana-aivo, anteeksi nyt vaan. En jaksaisi itse kuunnella tuota hohottelua edes ystävänä. Lisäksi päteminen ja silmienpyörittely arjen askareiden tiimoilta, no siinä onkin sitten se ainoa tilaisuus ylentää itseä toista nähden. (Ja siis KUKA ei tiedä Monty Pythonia???)
Eetu ja Rosa... jälkimmäinen on ihan hirveä psykon*rttu. Tekee pahaa katsoa näiden osuus jaksoista aina, kun käy sääliksi ja suututtaa Eetun puolesta. Rosa on niin käsittämättömän kireä ämmmä, etten suosittele hänelle parisuhdetta ollenkaan. Eetu taas voisi ensi kerraksi miettiä muitakin kriteereitä kuin ulkonäön - ja tässä kohtaa hyvä muistutus myös palstan miehille siitä, mitä pelkän kuoren tavoittelu voi tuoda tullessaan.
Heikki ja Miina toimivat, koska ovat älyllisesti samalla tasolla, kiinnostuneet samoista asioista ja ihan vaan koska Miina on niin ihana. Keskusteluyhteyskin toimii ilman turhaa kikattelua tai kiukuttelua. Kannattaa valita feministi, niin ei tule turhaa nillitystä täysin turhista asioista - ainakaan sen naisen puolelta.
Täytyy myös muistaa se, että vaikka itselläsi olisi vaatimuslistalla älykäs kumppani, niin kaikilla ei niin ole. Tiedän useita miehiä, joille kumppanin älykkyys ei ole merkityksellinen asia, vaan oikeastaan nauttivat siitä kun saavat olla siinä mielessä kumppanin/vaimon ”yläpuolella”. Oli miten vanhanaikaista tai epätervettä tahansa, näin kuitenkin on. Siksi voin kuvitella että Vesa ja Sini jatkavaisivat silti yhdessä.
En puhunut varsinaisesti älykkäästä vaan älyllisesti samalla tasolla olemisesta. Näkyy Vesan ja Sinin kohdalla esimerkiksi huumorintajussa - ei kohtaa, niin ei kohtaa. Lukeneisuuden kanssa asialla ei ole sinänsä tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myös muistaa se, että vaikka itselläsi olisi vaatimuslistalla älykäs kumppani, niin kaikilla ei niin ole.
Minä en tunne yhtään paria, jossa eri koulutustason mies ja nainen eivät olisi suunnilleen yhtä älykkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ton Dunderin voisi laittaa vaihtoon. Varmaan on ihan pätevä tyyppi monessa asiassa, mutta jotenkin aikansa elänyt tässä formaatissa, mielestäni hänellä ei oikein ole mitään kovin suurta annettavaa noille osallistujille. Uusi Marianna on todella hyvä, ekan kauden Mikael oli myös todella taitava, heidät haluaisin nähdä seuraavan kauden asiantuntijoina, ja sitten kolmanneksi voisin ottaa uudeksi asiantuntijaksi ekalla kaudella osallistujana olleen Esan, koska se on psykologi ja sillä on omakohtaista kokemusta osallistujana olemisesta, eli tietää tasan tarkkaan millaista on mennä sokkona naimisiin ja mitä apua siinä tarvii.
Tietääkö kukaan missä se Esa on töissä? Laitan sille viestin ja ehdotan pestiä seuraavalle kaudelle, jos löydän sen tiedot jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsytti esittelyjaksossa kun Eetu sanoi oikeastaan pelkästään haluavansa hyvännäköisen naisen! Aikamoisen koulun joutui käymään nyt sitten tästä syystä... Ehkä jos sarjan jälkeen kysytään, saattaisi vastaus olla hieman toinen...
Ehkäpä tää oli just se tän kauden huikee kasvutarina. Eetu tajuaa, että ulkonäkö on toissijaista loppujen lopuksi?
Ei Rosa oo kaunis, pikkusievä kuitenkin. Eetu löytää fiksun ja kauniin naisen, ei mitään ongelmaa.
Jotain nähnyt jo kirjoitti:
Rosan kaltaisia hoitajia olen tavannut kun työskentelin vuosia sairaalassa. En tiedä miksi tää ihmistyyppi on hirveen yleinen siellä ja naisvaltaisilla aloilla. Kipakka, sähäkkä, napakka sanoo liiankin suoraan mielipiteensä ei osaa suodattaa mitään? Tämmöset kipakat olivat syy että lähdin melkein 20 v jälkeen muulle alalle. Mikään ei ollut hyvin. Miten terveydenhuoltoalalle pääsee ihmisiä jotka ovat niin huonoja kestämään itse paineita? Erilaisuutta ja hyväksyä sellaista. Soveltuvuuskokeet ilmeisesti turhia. Aremmat saa pelätä työssä joka päivä millainen päivä sähäkällä kaikki tietävällä on tänään. Yli 50 vuotiaana sanon että Eetu on liian kiltti Rosalle. Rosan ei ois pitäny hakea koko ohjelmaan vaan olla sinkku ja silloin tehdä niin kuin tykkää. Ei voi odottaa että toinen vaan joustaa. Kumpi on tärkeämpää joku treeni vai haluttu miesystävä? Oiskohan kasvunpaikka?
Onko se vaan sattumaa, mutta minusta monella tämän tyyppisellä naisella on aina lyhyeksi leikatut hiukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, kuinka Dunder & Rosa yhdessä leimasivat Eetun joksikin perässävedettäväksi nössöksi. Eetullahan on paljon omia ehdotuksia ja näkemyksiä, kuten hän selvästi ärsyyntyneenä siellä Dunderin vastaanotolla ilmaisikin. Rosa ei vaan ota niitä Eetun ehdotuksiakuuleviin korviinsakaan: vääränlaisia kukkia, vääränlaista ruokaa! Ei yhtään arvosta, miten Eetu ottaa suvereenisti esim. kokkaushommat keittiössä haltuun ja esittää tuosta vain omia sävellyksiään. Tuo mies ole mikään nössö vässykkä todellakaan (niitäkin on nähty), ja mukavamman kumppanin kanssa olisi sitä vielä vähemmän. Rosa vaan ei anna tyypille yhtään tilaa loistaa.
Siis kerran valitti kun ruoka valmistui hitaasti! Ei minusta ole valittanut ruuasta muuten . Kehunut enemmän kun syö normaalisti mautonta ja nopeaa ruokaa. Ei nyt liioitella ! Ja jos omalle parvekkeelle eetun ehdottamat ei kivoja, niin eihän niitä nut tarvitse laittaa siksi. Voihan kysyä, että mitkä sinusta olisi kivoja jos vaikka maku natsaisi. Kysyn itse mieheltäni usein mikä olisi kiva sen mielestä. Mutta valitsen kyllä mieleiset itselleni kuitenkin. Ihan normia.
Jaa. Mun mielestä taas on turhaa edes kysyä toisen mielipidettä, jos haluaa kuitenkin tehdä oman päänsä mukaan. Rosakin olisi voinut kysyä Eetua vain seuraksi kukkakauppaan tai kysyä häneltä "mitä itse olisit valinnut" sen jälkeen, kun Rosa olisi jo päättänyt kukat. Yksin.
Tulee vahva intuitio, että Rosamunda olis horoskoopissa kaksoset. Kaksinaamainen, tuulella käyvä ja hermoherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Lukeekohan Roosa näitä keskusteluja...?
Toivottavasti ei.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä ymmärrä tätä Rosan jatkuvaa parjaamista. Ymmärrän hyvin, että hän kaipaa reippaampaa miestä rinnalleen, joka ehkä tykkäisi välillä ottaa ohjat. Eetu ja Rosa ovat vain epäsopivat toisilleen ja sen takia välillä turhautuminen nousee pintaan. Eikö muka teilläkin jos asuisitte ihmisen kanssa, jonka yleinen tyyli tehdä asioita on hyvin erilainen?
Ja toinen asia, eikö asioista muka saisi sanoa ääneen rehellisesti? Ilman että haukutaan N*rtuksi ja ties miksi? Miten ne asiat sitten pitäisi voida alkaa korjaamaan tai ottaa käsittelyyn jos niitä ei saisi edes myöntää toiselle? En ole kuullut Rosan sanovan kertaakaan mitään rumaa Eetusta ja hänestä kyllä omaan silmään paistaa halu saada asiat toimimaan. Miksi muuten hän toisi esille asioita, jotka häntä häiritsevät (eli mitkä asiat ovat hänelle tärkeitä parisuhteessa ja arjessa)? Kyllä asioista pitää pystyä puhumaan avoimesti ja olla valmis tekemään sitten ratkaisuja ja muutoksia sen pohjalta.
Olen myöskin Sinin ja Vesan ihan ehdoton kannattaja ensimmäisestä jaksosta lähtien. Minusta heillä on selkeästi ollut kemiaa alusta lähtien ja muutenkin sopiva pari.
Kyllä Rosa on todella epäkohtelias ja inhottava Eetua kohtaan. Siinä pyöräilykohtauksessakin huomasi, miten munankuorilla Eetu kävelee kaikkien sanomistensa kanssa, ettei vaan ärsyttäisi enää enempää. Tai kun istuivat sillä pellolla, toinen oli ihan paniikissa ja toinen kuin myrskyn merkki.
Mitä haukkumiseen tulee, minusta on ihan asiallisesti sanottu, että Rosa on hemmetin kireä ja käyttäytyy nartun lailla. Itse asiassa jonkun Rosan kaverin jo pitäisi tehdä kaverin työ ja sanoa tästä. Niin kauan kuin ihmiset paapovat ja myötäilevät näitä Rosan lailla käyttäytyviä tyyppejä, ne eivät koskaan kohtaa omia vikojaan ja jatkavat samanlaisina ja sitten ihmettelevät, miksi ihmissuhteet hajoavat.
Mulla oli itsellä joskus kaveriporukassa täysin tosikko mies, joka käsitti (etenkin sarkastisen) huumorin väärin ja järjesti ihan hirveitä raivareita illanistujaisissa, kun otti itseensä jonkun viattomasta vitsistä (koskien ihan vaikka musiikkia, jota soitettiin - heiton ei siis välttämättä edes tarvinnut mennä henkilöön asti). Kaikki muut jätkät aina silottelivat tämän käytöstä ja kuittasivat sen sillä, että no se nyt vain on sellainen. Että koetetaan vain olla sanomatta mitään, mistä se ärsyyntyisi. Pari meistä naisista sitten kuitenkin avautui tälle tyypille, että hei, nyt olis aika katsoa peiliin eikä pilata jatkuvasti muidenkin iltaa. Kas kummaa, tyyppi alkoi mennä itseensä ja kasvattaa paksumpaa nahkaa huumorin suhteen (vaikkei tätä edelleenkään tajunnut kyllä) ja sen kanssa alettiin tulla toimeenkin lopulta. Ihmiset kun ei aina tiedosta omaa osuuttaa asioissa, niin olisi hyvä, että muut sanoisivat eivätkä vain sietäisi jonkin konfliktin pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsytti esittelyjaksossa kun Eetu sanoi oikeastaan pelkästään haluavansa hyvännäköisen naisen! Aikamoisen koulun joutui käymään nyt sitten tästä syystä... Ehkä jos sarjan jälkeen kysytään, saattaisi vastaus olla hieman toinen...
Ehkäpä tää oli just se tän kauden huikee kasvutarina. Eetu tajuaa, että ulkonäkö on toissijaista loppujen lopuksi?
Ei Eetu pelkkää ulkonäköä etsinyt. Ja sen ulkonäöllisen miellyttävyydenhän systeemi testaa - eka jaksossa näytettiin tietokoneesta kandidaateille hakemassaolevien toisen sukupuolen edustajien kuvia, ilmeisesti arvioivat siinä jo onko OK vai ei.
MTV: tässä he ovat."
Hän toivookin kumppania, jonka kanssa voisi harrastaa liikuntaa. Eetu on myös intohimoinen kokki, joka haluaa valmistaa herkullista ruokaa rakkaudella.
Rauhallinen Eetu toivoo löytävänsä kumppanin, jonka kanssa hän voi jakaa elämänsä tasavertaisina kumppaneina. Hän myöntää olevansa tarkka ulkonäköasioissa ja pelkää, ettei kipinää syty, jos kumppani ei täytä kriteereitä."
Vierailija kirjoitti:
Tulee vahva intuitio, että Rosamunda olis horoskoopissa kaksoset. Kaksinaamainen, tuulella käyvä ja hermoherkkä.
Minä olen kaksoset ja just edellä haukuin Rosan psykonartuksi. Päättele siitä, millaisia me hermoherkkiä me ihan kaikki kesän alussa sattumalta syntyneet olemme noin yleisesti...
Vierailija kirjoitti:
Minä en myöskään kuuntelis minkäänlaista räyhäämistä tai karjumista. En ymmärrä tollasta että aikuinen ihminen pitäis jotenkin ”laittaa ruotuun”. Täälläkin jotkut ovat kehuskelleet miten mies välillä komentaa heitä, mutta kyllä ihmisen pitää itse huolehtia tasapainosta ja käytöksestään.
Mä en ainakaan katsoisi, enkä ole katsellut, sellaista miestä, joka karjuu tai räyhää. Siitähän se ote omasta käytöksestä ja tasapainosta vasta lipeääkin, ja suutun itse vain kahta kauheammin.
Eetu ei ymmärrä vaimoaan yhtään. On kuin pikkupoika, joka ihmettelee mitä tekee väärin.
Rosa toivoi miestä ja sai pojan, joka ei ymmärrä edes selvällä suomella kerrottuja asioita. Yhtään kertaa Rosa ei ole haistatellut tai huutanut tai edes sanonut rumasti.
Vaikka Rosa lopuissa jaksoissa käyttäytyisi miten, suuri yleisö on leimannut hänet huonokäytöksiseksi ja kaikki eleet käännetään vastaamaan tätä näkemystä.
Minusta moni täällä kirjoittanut ja Rosaa arvostellut käyttäytyy huonommin kuin Rosa kertaakaan ohjelman aikana.
Vierailija kirjoitti:
Eetu ei ymmärrä vaimoaan yhtään. On kuin pikkupoika, joka ihmettelee mitä tekee väärin.
Rosa toivoi miestä ja sai pojan, joka ei ymmärrä edes selvällä suomella kerrottuja asioita. Yhtään kertaa Rosa ei ole haistatellut tai huutanut tai edes sanonut rumasti.
Vaikka Rosa lopuissa jaksoissa käyttäytyisi miten, suuri yleisö on leimannut hänet huonokäytöksiseksi ja kaikki eleet käännetään vastaamaan tätä näkemystä.
Minusta moni täällä kirjoittanut ja Rosaa arvostellut käyttäytyy huonommin kuin Rosa kertaakaan ohjelman aikana.
Toista tulee kunnioittaa. Vaikka ei pitäisi henkilöstä, on kuitenkin käyttäydyttävä kunnioittavasti. Tätä Rosa ei tee ja tätä käytöstä täällä myös arvostellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Rosa on todella epäkohtelias ja inhottava Eetua kohtaan. Siinä pyöräilykohtauksessakin huomasi, miten munankuorilla Eetu kävelee kaikkien sanomistensa kanssa, ettei vaan ärsyttäisi enää enempää. Tai kun istuivat sillä pellolla, toinen oli ihan paniikissa ja toinen kuin myrskyn merkki.
Mitä haukkumiseen tulee, minusta on ihan asiallisesti sanottu, että Rosa on hemmetin kireä ja käyttäytyy nartun lailla. Itse asiassa jonkun Rosan kaverin jo pitäisi tehdä kaverin työ ja sanoa tästä. Niin kauan kuin ihmiset paapovat ja myötäilevät näitä Rosan lailla käyttäytyviä tyyppejä, ne eivät koskaan kohtaa omia vikojaan ja jatkavat samanlaisina ja sitten ihmettelevät, miksi ihmissuhteet hajoavat.
Mulla oli itsellä joskus kaveriporukassa täysin tosikko mies, joka käsitti (etenkin sarkastisen) huumorin väärin ja järjesti ihan hirveitä raivareita illanistujaisissa, kun otti itseensä jonkun viattomasta vitsistä (koskien ihan vaikka musiikkia, jota soitettiin - heiton ei siis välttämättä edes tarvinnut mennä henkilöön asti). Kaikki muut jätkät aina silottelivat tämän käytöstä ja kuittasivat sen sillä, että no se nyt vain on sellainen. Että koetetaan vain olla sanomatta mitään, mistä se ärsyyntyisi. Pari meistä naisista sitten kuitenkin avautui tälle tyypille, että hei, nyt olis aika katsoa peiliin eikä pilata jatkuvasti muidenkin iltaa. Kas kummaa, tyyppi alkoi mennä itseensä ja kasvattaa paksumpaa nahkaa huumorin suhteen (vaikkei tätä edelleenkään tajunnut kyllä) ja sen kanssa alettiin tulla toimeenkin lopulta. Ihmiset kun ei aina tiedosta omaa osuuttaa asioissa, niin olisi hyvä, että muut sanoisivat eivätkä vain sietäisi jonkin konfliktin pelossa.
En kyllä muista noita mainitsemiasi kohtauksia oikein kunnolla, mutta en vain näe asioita kanssasi samalla tavalla. Pikemminkin niin, kuin lopussa kertomassasi esimerkissä. Eli Rosan kaveripiiri on samanlainen kuin Rosa myös. Totuttu että rehellisesti saa näyttää tunteensa ja puhua miltä tuntuu. Siihen siis ei odotetata vastauksena, että toinen menisi itseensä ja "alkaisi kävelemään munankuorilla", vaan kertoisi itsekkin miten asiat kokee ja miten hänen mielestään sitten pitäisi asia korjata. Eli kasvattaa se paksumpi nahka ja aikuisesti puhua. Ei vaan vetäytyä ja tekeytyä martyyriksi. Tässä Rosa turhautuu kun Eetusta ei saa mitään irti, vaikka hän yrittää saada keskustelua aikaiseksi kertomalla että nykyinen tila ei ole hyvä.
Ja mietin nyt kuinka paljon ihmisten omatkin ennakko-oletukset painavat näitä kohtauksia katsoessa. Myönnän, että minulla voi olla tarve puolustaa Rosaa, koska itse olen joutunut erään entisen ystäväni lyttäämäksi vähän samalla tavalla kuin täällä palstalla nyt lytätään Rosaa. Eli minulla on RBF ja useimmat kaverini sen tietävät. Yksi ystäväni ei sitä ikinä ymmärtänyt (koska hän on niin hyvä lukemaan toisten tunteita ja elekieltä). Monesti hän yritti alkaa syyttämään minua, koska olin muka aina huonolla päällä (en siis koskaan ollut, vaan olin nauttinut hissuksiin yhteisestä shoppailureissustamme) ja kuulemma pidin häntä tyhmänä ja ties mitä koska muka elekieleni sanoi näin. Sanoin monesti että en ymmärrä mistä nuo hänen ajatuksensa kumpusivat, koska itse saatoin olla todella hyvällä tuulella siihen asti kunnes tämä tuli aina puheeksi. Sanoin että kertoisin kyllä rehellisesti jos olisin huonolla tuulella tai joku asia ärsyttäisi, mutta ei hän ikinä uskonut. Koska hän LUULI jotenkin maagisesti tietävänsä minun mielenliikkeeni paremmin kuin minä itse. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä tiedä, että onko Miinalla ja Heikillä nyt aivan niin lupaavat näkymät. Mielestäni Miina on Heikille ihan nappivalinta, mutta onko sama toisinpäin?
Nähdyn perusteella homma näyttäisi perustuvan pitkälti Miinan taidolle ymmärtää ja tukea toista. Saako Miina puolestaan esim. tukea tai edes kunnollista hyväksyntää - ilmeisesti, ainakin nyt leikkauksen perusteella, piikittelyä ja aika suoraa puhetta. Pidemmän päälle tuollaisen kuuntelu alkaa syödä itsetuntoa, vaikka olisi kuinka henkisesti vahva. Toivottavasti tämä oikeasti muuttuu, ettei viiden viikon päätyttyä Miina nosta yllättäen kytkintä.
Mut täytyy kyllä muistaa, että jokaisen parin tilanne on varmasti osittain tarkoituksenmukaisesti leikattu tietynlaiseksi, vaikka katsojana toivoisi, että vaiheet näyttäytyisivät mahdollisimman todenmukaisina.
Eikö henkisesti vahva juuri tiedä, ettei tarvitse parisuhteessa kuunnella, miten on toisen mielestä vääränlainen. Ei se niin mene, että mitä henkisesti vahvempi, sitä enemmän jaksaa kuunnella p...aa.
Se, että osaa sulkea silmänsä pieniltä puutteilta ei ehkä ole vahvuutta, mutta viisautta kylläkin. Auttaa aika paljon, kun ihmisten kanssa häärätään. Parisuhteessa tai muualla.
Minä olen vähän tullut lopputulokseen, että aina toimii jotenkin väärin, kun ihmisten virheistä ja huonosta käytöksestä on kyse. Minulle tämä on ainakin ollut parisuhteissa aina kynnys eli en todella tiedä, miten toimia oikeaoppisesti.
Esim. jos Miina tarttuisi Heikin juttuihin täysin oikeutetusti, Heikki lyttäisi Miinaa lisää tarttumisesta ja ehkä kalppisi matkoihinsa. Miinasta saataisiin myös henkilö, joka ei antanut Heikin olla omanlaisensa ja halusi vain ripittää toista tämän vääristä teoista sekä koitti muuttaa toista.
Kun taas Miina ottaa takkiinsa, häntä pidetään vähän tohvelina ja ylitsevuotaisen sietävänä.
Mitkä hänen tosiasialliset optionsa siis ovat? Mitä hän voi tehdä siten, että hänestä voidaan sanoa ainoastaan, että just oikein?
Mä en ole oikeastaan kertaakaan kokenut elämässäni parisuhteessa jonkinlaista onnistumisen tunnetta, kun olen mennyt sanomaan asioista. En ole kuullut, että hei kiitos, mä muistan tän ensi kerralla. Samalla en voi uskoa, että myöskään hiljaisuus voi olla oikea ratkaisu ja että sillä säilytetään itsekunnioitus.
Koen itse välillä, että olen vähän eri planeetalla toisten kanssa, sillä jos itse saan itsestäni palautetta, niin useimmiten pistän sen hyvinkin tarkasti mieleeni. En ehkä muutu, mutta voin olla sitä mieltä, että juu, totta tai voin selittää käytöstäni (esim. miksi tartun johonkin asiaan - koska asia on tärkeä mulle, koska pahoitin mieleni jne.). Mun on ollut hyvin vaikea ylipäänsä elämässä ymmärtää sitä, että jos toinen on ilkeä, niin se kiltti ei saisi mennä kyselemään, että mites sä nyt noin mulle teit, älä tee. Tai hänen on jo varauduttava siihen, että hänestä tulee koko touhun syntipukki ja se alkuperäinen toisen teko jää täysin jalkoihin.
En tiedä onko tämä oikea ratkaisu, mutta itse jo suht onnellisesti kauan naimisissa olleena, niin sanoisin, että suhteuttaminen ja unohtaminen on aika tärkeää. On aivan turha kuvitella etteikö puoliso olisi joskus huonolla tuulella tai töksäyttelisi jotain ei niin kivaa.
Monesti sen takana vaan on toisen makuasiat. Mieheni ei esimerkiksi pidä siitä, että lähden collegehousuissa ulos. Saatan siis pitää niitä kotona, mutta jos suuntaan ulos ja kauppaan hänen kanssaan, hän mainitsee asiasta ja todella suoraan. Riippuen millä tuulella olen reagoin miten haluan. Joskus teen niinkuin tykkään ja sanon ettei hänellä ole oikeutta kontrolloida, joskus vaihdan hänen mielikseen jotkut toiset housut. Joskus kysyn, että mitkä housut herralle sopisi, että laitan ja laitan ne. Joskus en vaivaudu edes vastaamaan. Joskus jo vaihdan ne ennekuin pääsee edes sanomaan. Sitten tulemme kaupasta ja kumpikaan ei edes muista jotain collegehousuepisodia. Meillä on tapana riidellä autossa, mutta kun nousemme autosta, niin kuka enää niitä autokeskusteluja enää muistaa?
Parisuhteessa oleminen vaatii kompromisseja ja kaikenlaista tilannesietämistä, mutta myös tilannenauttimista ja sitä,ettei aseta itseään johonkin uhriasemaan. Koska kohta se toisiaan toteutuu.
Hyvillä käytöstavoilla tosin pääsee jo pitkälle ja se karsii myös monet hankalat tilanteet jo alkujaan.Suhteuttaminen, unohtaminen, mutta myös toisen rajojen kunnioittaminen. Niistä vähäpätöisistä asioista voi kinata, voi väitellä yleisistä tärkeistäkin asioista. Mutta kun oppii toisen arat paikat - esimerkiksi Miina sanoi sellaiseksi oman ulkonäkönsä - tuosta ei ihan oikeasti saisi heitellä. Parisuhteet joissa riidellessä rokotetaan reippaasti vyön alle (tai toiset tekevät sitä arjessakin ihan ilkeyttään) eivät kovin onnellisia ole, huono ennuste. Ainakin minusta hyvään parisuhteeseen kuuluu toisen kunnioitus, ja kun sitä rakasta ei satuta vaikka arat paikat tietääkin tulee suhteeseen luottamus ja rakkaus syvenee.
Tietenkin suoranainen loukkaaminen ei ole hyväksyttävää parisuhteessa ja jotkut collegehousut ei ole minua mitenkään määrittelevä asia. Mutta Heikin tapauksessa oli kyse jostain farkkutakista. Farkkutakista! Ei puhuttu pituudesta, ei rasvan määrästä eikä äänenkorkeudesta. Tarkennan nyt vielä ettei minusta Miinassa ole näissä asioissa omasta mielestä vikaa, mutta näiden asioiden kohdalla monet piikittelevät aika ilkeästikin puolisoa.
En tiedä mikä tuossa collegehousussa on niin suuri ongelma miehelleni ja yritän ymmärtää häntä asian suhteen. En ärsytä turhaan, tekemällä asiasta jotain valtataistelua. Se ei ole sen arvoista ja voin ihan hyvin laittaa sitten stretsifarkut jalkaan, jos joustavaa haluan pukea päälleni ulosmennessäni hänen kanssaan.
Toisen halveksiminen parisuhteessa on lähes varma loppu enemmin tai myöhemmin. Enkä itse ymmärrä ollenkaan tuota vyön alle lyömistä. Sellaista en nyt kuitenkaan Heikin ja Miinan kohdalla näe. Heikki puhuu monesti todella kauniisti myös Miinasta, mutta sitä ei jonkun farkkutakkimakukysymyksen velloessa paljoakaan noteerata.Ensinnäkin collegehousut ovat aika *vapaata* pukeutumista kaupassa ja kaupungilla, ainakin jos ei olla menossa samalla auoraan jonnekin harrastukseen, jossa kyseistä asua käytetään.
Muuten kauppareissulla on siistimpää laittaa jotkut muut housut, tosin oma asia, mutta osin ymmärrän miestäsi. Varsinkin jos miehesi on eri tyylillä (ei kotiasu) pukeutunut.
En minäkään tykkäisi jos mies laittaisi kyseiset housut kauppaan, ainakaan muualle kuin pikareissulle lähikauppaan.Ja itse aiheeseen, ei se *farkkutakki!* nyt ole ainoa joka tässä hiertää, se nyt on yksi esimerkki, eli ylipäätään monet ovat sitä mieltä, että Heikki puuttuu ja arvostelee liikaa Miinan toimitaa ja olemusta.
Eli kokonaisuus, ei yksittäinen asia. Olen ehkä näissä asioissa nyt herkkänahkainen, koska olen se, jolla on ollut heikkimäinen mies.
Kuten sanoin monesti kyseessä on makuasiat. Sinusta ja miehestäni collegehousut eivät ole sopivat Lidliin, no minusta on. Ihan puhdas makuasia, koska ainoa mikä erottaa farkut collegehousista on monesti ihan vaan kankaan sidos ja taskujen määrä ja vetoketju puuttuminen. Eikä joku housu nyt kauheasti eroa takista. Sopiiko collegepaidasta tai college takista mainita? Onko sekin liian ”vapaata pukeutumista” kaupungille?
Sinä et tykkää, Heikki ei tykkää, mieheni ei tykkää, kyseessä on vain teidän omat tottumukset ja makukysymykset. Sinä sanot asiasta, kuten mieheni ja Heikki. Miksi ihmeessä?
Toisille se jonkun toisen poikkeavan maun hyväksyminen on aika vaikeaa ja hiljaa oleminen asiasta.Ja tämä ontodella yleistä. Varsinkin näiden kauan sinkkuina olleiden on vaikea hyväksyä muiden tapoja ja ollaan aina mielellään korjaamassa siihen omaan oikeana pidettyyn vaihtoehtoon ja tyyliin. Vähän kaikessa. Ruuassa, vaatteissa, telkkuohjelmissa jne.
Syy on siinä ettei ole yhtään naista tai naispuolista vaan pelkkiä äijiä.