Kaveri hakee töitä ja keksi feikkisuosituksen CV:hensä - kaveri vastaa ja kehuu
Siis lisäsi keksityn nimen ansioluetteloonsa ja laittoi siihen kaverinsa numeron. Kaveri on muka esimiesasemassa firmassa ja kun työnantajat soittavat hän kehuu ja ylistää tätä työntekijäänsä.
Minusta tämä ei ole oikein ja olen varoittanut, että entä jos soittavatkin firman numeroon ja kysyvät tätä kaveria. Mutta ei kuulemma haittaa, koska nytkin on töissä eikä jäänyt kiinni.
Kommentit (45)
Tässä on riskinsä. Mitä jos firmassa, johon kaveri hakee, on joku joka on oikeasti ollut töissä tässä firmassa, jossa feikkisuosittelija muka on.
Kun puhutaan saman alan työpaikoista, on piirit kuitenkin aika pienet Suomessa. Joku kuitenkin tuntee oikeasti tästä firmsta, ja sitten alkaa kysellä tältä tutulta mielipidettä.
Aloituksen tapauksessa on riskinsä, mutta sehän ei haittaa koska on töissä ennestäänkin.
Ekan vastaajan tapauksessa riski taas on olematon.
Nykyajan työelämä tai siis työnhaku on sellasta sirkusta, että itse ainakin hyväksyn tuon. Hienoa, että yrittää päästä töihin, eikä jää laakereilleen makaamaan. Työnantajat on itse aiheuttaneet tämän, että ihmiset käyttää kyseenalaisia keinoja saadakseen työn.
Onko joku täysin rehellinen hakemuksissaankaan? CV:n kaunistelu ei ole sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on riskinsä. Mitä jos firmassa, johon kaveri hakee, on joku joka on oikeasti ollut töissä tässä firmassa, jossa feikkisuosittelija muka on.
Kun puhutaan saman alan työpaikoista, on piirit kuitenkin aika pienet Suomessa. Joku kuitenkin tuntee oikeasti tästä firmsta, ja sitten alkaa kysellä tältä tutulta mielipidettä.
Tätä minäkin ajattelin. Piirit on aika pienet ja yrittäjät sekä johtohenkilöt aika pitkälti tuntee kilpailijansa. Työpaikan saamisen todennäköisyys tuskin kasvaa jos työntekijää hakeva huomaa että hakija valehtelee CV:ssä
Valehtelevat pääsee tosiaan pitkälle elämässä ja siihen kannustetaan tässä maassa. Ei kai sitä auta kuin opetella sekin "taito"
Itsellä jäi ensimmäinen työpaikkan haku siihen että haastattelussa kysyttiin suosittelijaa, enkä osannut nimetä ketää, koska en ollut vielä koskaan ollut töissä, vaan olin vielä koulussa. Kerroin tästä kotona ja isä neuvoi kysymyään jotain opettajalta josko häntä saa käyttää suosittelijana, opettajahan tuntee oppilaansa kohtuu hyvin ja työntataja kyllä luottaa opettajan arvioon oppilaasta. Näin tein ja seuraavaan työpaikkaan pääsinkin töihin (ilta ja vaiikonloppytöitä omalta alalta opiskelun ohessa).
Kannattaa valita firma, jota ei enää ole. Suosittelijaksi sitten joku hyvä kaveri, joka osaa esittää osansa vakuuttavasti. Mahdotonta todistaa vääräksi, jos kaveri ei nyt esitä olleensa ison firman pääjohtaja. Joku pikkupomo jossain ei niin tunnetussa firmassa, tai vaikka yhteistyökumppani toisesta firmasta.
Kun jopa töihin kutsuttaessa -kassamyyjän paikkaankin vaaditaan joslus kahtakin suosittelijaa, niin en ihmettele jos hakijat alkaa käyttää vilunkipeliä.
Kotonako pitäisi vaan oleskella eläkeikää odotellen, jos ei ole niitä suosittelijoita ja vastavalmistuneena heti 10 vuoden työkokemusta?
Jos tuo suosittelija ei ole lainkaan väittämällään alalla töissä, niin eiköhän asia paljastu, kun potentiaalinen uusi työnantaja jututtaa häntä.
Ei haittaa. Minulla on kolme tekaistua työtodistustakin. Niissä kehutaan minua mukavin korulausein. Mitä se kellekkään kuuluu mitä teet. Ei niitä töitä saa jos on täysin rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo suosittelija ei ole lainkaan väittämällään alalla töissä, niin eiköhän asia paljastu, kun potentiaalinen uusi työnantaja jututtaa häntä.
Meinaat että soittaja tenttaa suosittelijan tietämystä alasta? :D
Vierailija kirjoitti:
Eihän hänen tarvitse ollakaan. Suosittelija voi olla myös vaikkapa "yhteistyökumppani" eri alalta, tai "asiakas". Ei mitenkään välttämättä esimies tai edes kollega.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että soittaja tenttaa suosittelijan tietämystä alasta? :D
Minun alani on aika pieni, eikä henkilön osaamista pysty suosittelemaan, ellei oikeasti tunne alaa. Suosittelijat tuppaavat myös usein olevan ainakin nimeltään tuttuja, ja jos ei, niin luultavasti tarkistaisin taustat.
Mitenköhän tuossa sitten käy, jos henkilö saa työpaikan ja pitäisi osata niitä asioita, joita suosittelija kehui hänen osaavan eikä osaakaan? Minä esimiehenä saattaisin siinä vaiheessa vielä soittaa sille suosittelijalle, että mitenkäs tämä nyt menikään. Saisikohan tuosta jonkun petossyytteen kasaan, jos on merkittävä valhe.
Työsuhteen purkaminen saattaa olla muuten mahdollinen tilanteessa, jossa hakija on tarkoituksella valehdellut työnhakuvaiheessa.
Valheista jää ennen pitkää kiinni. Jonkin aikaa voi näyttää että onnistuu, mutta pieleen menee.
Itse olen juuri saanut tietää että minulle on valehdeltu, ja aion pistää kyseisen ihmisen ja firman koville. Tai ei kyseessä mikään firma ole vaan kunnallinen terveydenhoitoalan lafka, jonka johtava lääkäri on valehdellut päin naamaa suojatakseen toista - niin ikään valheita päästellyttä - lääkäriä, alaistaan. Voin vieläpä näyttää asian toteen.
Harvoin ihminen on niin kiukkuinen kuin silloin, kun tajuaa tulleensa kusetetuksi. Se on niin suuri halveksunnan osoitus toista ihmistä kohtaan, että pistää vihaksi.
Jännästi usea teksti tästäkin ketjusta on kuin saman kirjoittajan kirjoittama, kirjoitustyyli sama...
Ok, nyt ymmärrän, miksen pääse haastatteluihin. Ei tulisi mieleenkään valehdella tai kaunistella asioita. Mieluummin laitan osaamisen alakanttiin, jos olen epävarma osaamisestani. Harmi, etteivät rehellisyys, tunnollisuus ja luotettavuus ole valttia. :)
On mullakin sukulainen suosittelijana ja olen muka ollut töissä hänen firmassaan.