Oikeasti: kenellä on varaa yli 500 000 euroa maksaviin asuntoihin?
Ja mistä niihin riittää ostajia esim. Helsingissä tai Tampereella, joissa kummassakin uudisrakentaminen näyttää painottuvan kalliimpaan asumiseen? Ja ihan tavallisetkin omakotitalot maksavat sen 300 000 e.
Ymmärrän, että Suomessakin on paljon hyvätuloisia ihmisiä, mutta eihän niitä nyt voi niin paljoa olla?
Kommentit (503)
Vierailija kirjoitti:
Sukulaispariskunta otti lainan ja osti omakotitalon , 400.000. Molemmat hyvätuloisia. Ostettiin 2 uutta autoa, raadettiin töissä kuin hullut, että saatiin maksettua velat. Sitten toinen jäi työttömäksi, tuli ero ja nyt kumpikin asuu vuoralla ja makselee velkoja miten voi.
Jos ei yritä ei voi onnistuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 28v yksin asuva nainen, tein töitä läpi opintojeni yliopistossa ja sen jälkeen luonnollisesti myös. Palkka nykyään 5000 euroa/kk. Elän säästeliäästi, matkoihin joskus palaa rahaa vähän enemmän. Ostin ekan asunnon opintojen alkuaikoina (pieni ja halpa) heti kun oli mahdollista, asuin 2v ja myin. Siitä kertyi kivasti voittoa, jonka laitoin seuraavan asunnon käsirahaan. n. 3-4 vuoden kuluttua taas tiedossa nykyisen asunnon myynti ja uuden osto, todennäköisesti seuraava on himpun alle 500 000 euron parvekkeellinen kaksio tai kolmio helsingin ydinkeskustasta. Olen hyvätuloinen joo, mutta en mikään kroisos. 5000 euron bruttotuloista jää käteen kuukaudessa noin 3200 euroa, paljon vähemmän kuin keskiverto pariskunnalla joka ostaa asunnon.
Mikä on koulutuksesi/ammattisi, jos saa kysyä?
Voi helekutti,mitä väliä, jos omistat Hesan keskustassa superkalliin kolmion ja nuppi ei oo jäejestyksessä ja joku läheinen vakavasti sairas,tai jopa itse ns .miljonääri.
Siis jotain rajaa korvien väliin. Rahaa ei tarvi olla hulppeasti,se ei tee onnelliseksi,,mut silleen sopivasti on kiva olla,ja että on edes jostain mistä haaveilla.
Jollekkin se sopivasti on 100000e ja toiselle 500000e. Tuon yli ku menee ei onnelisuus kasva taatusti.
Näitä on nähty ja kuunneltu ihan lähipiirissä.
5 kymppiset, Taksikuski ja hänen sairaanhoitajavaimonsa rakensivat talon, jolle tuli hintaa reilu 400k€.
Molemmat tienaavat alle suomalaisen mediaanitulon.
Ostivat aikoinaan ensimmäisen asuntonsa silloin kun korkoprosentti asuntolainassa oli yli 15%.
Tämä sukupolvi teki mukavan tilin asuntojen arvonnousulla 90 luvusta 2010 luvulle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim diplomi-insinööreillä. Ollaan mieheni kanssa duunarien lapsia ja ainoa tie rahoihin on opiskelu. Ihmettelen, kuinka nykypäivänä vanhemmat ovat tyytyväisiä, kun lapset menevät opiskelemaan esim turvallisuusalaa tai putkimieheksi. Ikäviä ammatteja, surkealla palkalla. Mutta kun minä pakotan lapsiani lukemaan kokeisiin, tulevat amispojat mopoilevat. Näin se menee. Ja rahan lisäksi saa hurjasti elämänlaatua. Mieheni vuosipalkka 500000€. Ja lapsena ei ollut varaa edes luistimiin.
Näin ne kokkareita äänestävät wannbee-rikkaat hölisevät. Vai että raha tuo hurjasti elämänlaatua. Joopa joo. Kunhan nyt kasvat vielä muutaman vuoden ja käyt koulusi loppuun ja menet ihan mihin tahansa työhön, niin sitten vasta voit puhua yhtään mitään rahan autuudesta.
Itselläni ikää jo sen verran, että on tullut nähtyä niin korkea elintaso, kuin köyhyyskin. Elämänlaatuun sillä rahalla oli kovin vähän merkitystä. Kaikkein olennaisinta on ollut, että ihmissuhteet ja oma nuppi pysyy kunnossa. Niillä saa sitä aitoa laatua elämään. Rahalla saa kyllä hetkellisiä onnenhetkiä, jotka nekin laantuu ajan myötä, kun ei enää oikein mikään tunnu paljon miltään.
Rahalla saa kyllä paljon elämänlaadun kannalta tärkeitä asioita. Yksi niistä on juurikin oma omistusasunto, jonka voi laittaa ja rempata mieleisekseen eikä tarvi pelätä että vuokranantaja ilmoittaa että 3 kk aikaa lähteä. On pahan päivän varalle rahaa puskuri työpaikan menettämisen, sairauden tai auton hajoamisen varalta. Ei tarvi jonottaa korvakipuisen pikkulapsen kanssa päivystyksessä, voi marssia suoraan yksityiselle. Ei tarvi ruokakaupassa ostaessa
miettiä onko varaa ostaa basilikaa, kotimaisia marjoja ja savukalaa. Upporikkaus ei tee onnelliseksi, mutta hyvätuloisuus luo turvaa ja vapautta elämään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 28v yksin asuva nainen, tein töitä läpi opintojeni yliopistossa ja sen jälkeen luonnollisesti myös. Palkka nykyään 5000 euroa/kk. Elän säästeliäästi, matkoihin joskus palaa rahaa vähän enemmän. Ostin ekan asunnon opintojen alkuaikoina (pieni ja halpa) heti kun oli mahdollista, asuin 2v ja myin. Siitä kertyi kivasti voittoa, jonka laitoin seuraavan asunnon käsirahaan. n. 3-4 vuoden kuluttua taas tiedossa nykyisen asunnon myynti ja uuden osto, todennäköisesti seuraava on himpun alle 500 000 euron parvekkeellinen kaksio tai kolmio helsingin ydinkeskustasta. Olen hyvätuloinen joo, mutta en mikään kroisos. 5000 euron bruttotuloista jää käteen kuukaudessa noin 3200 euroa, paljon vähemmän kuin keskiverto pariskunnalla joka ostaa asunnon.
Niin, jos vielä jatketaan tätä tilannetta vielä pidemmälle. Tämä kohta lähes 500 000€:n asunnon omistaja tapaa eräänä päivänä miellyttävän vastaavan kaltaisen yksin asuvan asunnon omistajan lähes 500 000€:n asunnolla, heillä on samat arvot, heillä synkkaa, he rakastuvat, he päättävät muuttaa yhteen. He myyvät kaksi lähes 500 000€:n asuntoa, joiden arvo on ehkä vielä kasvanut. On siinä pelinappuloita ostaa yhteistä kivaa asuntoa.
Minulla on yksinäni asunto, 440 000e.
Että kyllähän tuon puoliksi saa melkein kuka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on koulutuksesi/ammattisi, jos saa kysyä?
juristi pankkialalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on ihmeen paljon rikkaita.🤣
Netin keskustelupalstoilla on keskimääräistä paremmin edustettuna rikkaat ja erikoisjoukkojen sotilaat. Sen olen tässä vuosien saatossa huomannut.
Voi kulta pieni: rahajuttuihin vastaavat innokkaimmin ne jotka ovat asiassa pärjänneet.
Erikoisjoukkojen sotilaat taas eivät ikinä kirjoittele koskaan, missään.
Katkera ja kateellinen kirjoitti:
5 kymppiset, Taksikuski ja hänen sairaanhoitajavaimonsa rakensivat talon, jolle tuli hintaa reilu 400k€.
Ostivat aikoinaan ensimmäisen asuntonsa silloin kun korkoprosentti asuntolainassa oli yli 15%.
Tämä sukupolvi teki mukavan tilin asuntojen arvonnousulla 90 luvusta 2010 luvulle..
Miksi olla katkera? Ja arvonnousu on ihan normaali seuraus ajan kuluessa.
Tiedän montakin joilla 1- 3 miljoona euron talo Helsingissä
Ovat esim. asianajajia, liikemiehiä jotka ovat kova palkkaisia.
Heillä on myös miljoonan sijoituksia ja työstäkin osingot.
Löytyvät Kulosaaresta, Lehtisaaresta, Nuottaniemestä.
Katkera ja kateellinen kirjoitti:
No tuossahan on jo varsin hyvät yhteistulot, jos siis mies on isäntä. Kyllä niillä tuloilla jo isommankin lainan hoitaa. Tai siis miehen osalta näin oli vielä pari kuukautta sitten. Heinäkuun alussa tilanne on saattanut muuttua dramaattisestikin.
Tyvestä puuhun eli pienemmästä liikkeelle ja turhat matkustelut ja muu rahantuhlaus kuriin, ja siis vuosikymmeniksi. Tiedän, nämä lääkkeet eivät sovi useimmille naisille mutta vastauksena kysymykseen.
Tämän nykyisen rakensin itse ja se maksoi aikoinaan 440t. Nyt samalta alueelta myydään vastaavia hintaan 700 000. Tämä on sitten oma.
Aina vaan mietitään palkkaa. On kuitenkin paljon ihmisiä, jotka ovat perineet ihan mukavasti ja rahaa siis on. Ja rahaa takovia yrittäjiäkin.
Miehenä sanoisin, että tuon hintaluokan asuntoihin on hyvin varaa jos ei ota naista mukaan kuvioihin ollenkaan.
Joko ne eroaa ja vie puolet mennessään (50%:n todennäköisyys) tai ne käyttää sisustukseen 2000 kuussa. Kumpikin on tullut koettua.
Nyt kun kummastakin on päässyt eroon, on talo joka on hyvinkin tuon arvoinen ja kesämökkikin löytyy. En muuten nykyään edes viitsi kutsua naisia kylään kun ne on heti ottamassa pariskuntaselfieitä nettiin ja viikon päästä muuttamassa kamansa sisälle.
Turussa on Ruskea Talo. Käykö se?
Olemme mieheni kanssa rahoitusalalla ja yhteiset nettotulot ovat kuukaudessa yli 10 000 euroa.
Asumtomme maksoi 550 000 euroa ja lisäksi meillä on 200 000 euron sijoitusasunto.
Lainaa on enemmän mitä tarvitsisimme, koska pidämme nyt rahat sijoituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Keskipalkka suomessa on 3300€.
Keskipalkka on yli 3600€/kk. Ja tämäkin koskee vain palkansaajia, lisäksi on yrittäjiä, jotka tienaa paremmin.
Meidän talossa asuntojen neliöhinnat ovat viime aikoina pyörineet 8000-10,000€/m2.
Siitä voi päätellä asuntojen hinnat. Minusta täällä asuu ihmisiä laidasta laitaan. On vanhoja pariskuntia ja leskirouvia, nuoria lapsiperheitä, entinen Nokian pomo, kirjailija, teatterista tuttu ja pari ikääntynyttä siurkuluttajaaa vanhempiensa perintöasunnoissa.
Et kysynyt minulta, mutta vastaan silti. Jos kyseinen asunto on ostettu lainalla, niin kyseenalaistaisin niin pankinjohtajan asiantuntijuuden/vastuullisuuden, kuin lainanottajan ymmärryksenkin, sillä 1000 euron palkasta ei kyllä maksella minkäänlaisia lainanlyhennyksiä.