Maria Veitola lyttäsi Sara Siepin suorassa lähetyksessä ja puhui itsensä ristiin feminismistä.
Haluan tuoda esille sen, että Maria Veitola itse puhui kuinka hänen mielestä on niin väärin että naisia seksualisoidaan kaikkien taholta ja että naisilla pitäisi olla samat oikeudet kuin miehellä. Sanoi että jos mies saa laittaa instaan nänninsä niin kyllä naisenkin pitäisi saada laittaa ilman että on pelkoa kuvan poistosta. Sanoi myös että omasta mielestään nainen saa esitellä itseään ihan niinkuin itse haluaa.
Mutta samaan hengenvetoon kuitenkin ristiriitaisesti tuomitsi Saran kuvat missä näyttää omaa ihoaan ja näyttää olevan sinut itsensä ja naiseutensa kanssa. Yhtäkkiä Maria Veitola seksualisoi itse Saran kuvia.
Ja hänen mielestä Sara saa noilla kuvilla jonkinlaista valtaa (seksuaalistako?) ja seuraajia ja on kovin ahdistunut mitä kuvaa antaa nuorille.
Voiko tämä läppä feministiksi itseään kutsuva puhua itseään pahemmin ristiin?
Hän myös oli täysin pettänyt Saran ennen haastattelua. Sara kertoi kuinka hän odotti tätä haastattelua missä pääsee kertomaan omasta työstään omin sanoin ja kysymykset olivatkin Veitolan kanssa ennaltakäyty läpi. Sara ei odottanut kiusaamista. Veitola oli ollut todella mukava ennen lähetystä, mutta lähetyksen alkaessa oli muuttanut kaikki kysymyksensä ja asenteensa Saraa kohtaan. (ei yhtään seksististä, missä on se feminismi ja naisten puolustaminen ja yhtäpitäminen)?
Maria oli virittänyt Saralle ansan ja kysellyt täysin olemattomia, kaula-aukoista , laukuista ja paljaista kuvista, mistä ei sovittu.
Kyllähän sen näkee kuinka Sara marssi lähetykseen innoissaan ja kehui Veitolaa, ja sitten Veitola tykittää ja Sara on ihan puulla päähän lyöty.
Sara avautuukin aiheesta blogissaan. Ja tässä juttu seiskaan:
https://www.seiska.fi/Uutiset/Sara-Sieppi-avautuu-blogissaan-EVS-haasta…
Kommentit (1904)
Vierailija kirjoitti:
Maria Veitola aloittaa haastattelun kertomalla, että tietää työkaverinsa avovaimosta:
- että tämä tykkää skumpasta ja brunssista
- että tämä vaihtaa kodintekstiilit vuodenaikojen mukaan
- että tämä ei tykkää pienistä kaula-aukoista
Olisin tuossa kohtaa itse sanonut, jo pidä kuule tunkkisi
Luetteli, mitä tietää BLOGIN perusteella. Olisihan Sara saanut kertoa vapaasti, mitä hän haluaisi itse hänestä tiedettävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun on sovittu ihan eri kysymyksistä ja tulet luottavaisin mielin haastatteluun. Sitten sut nolataan ja sua pilkataan melkein miljoonan katselijan edessä, onko ihme jos Sara jäätyi? Miten itse olisit tilanteessa reagoinut?
Miksi hän jäätyy? Heti ensimmäinen kysymys ja hän on ihan sekaisin. Kyse on asiasta, jota hän tekee työkseen ja on hänen ammattinsa. Olisi pää pystyssä kertonut siitä, eikä häpeillyt kuin syytettyjen penkillä kiemurrellen ja vältellen sanomasta mitään. Minua olisi kiinnostanut, mistä someihminen saa rahansa, mitä hän tekee, miten hän näkee ammattinsa. Miksi menee tuonne, jos kokee asiasta puhumisen kiusalliseksi. Monet leimaavat someduunin bimbojen hommaksi, miksi ei korjannut, että se on työtä, tapaamisia, yhteiskuvioita, markkinointia jne mitä sisältääkin ja duuni siinä missä muutkin.
Mistä oli ollut menossa puhumaan, jos kysymykset olivat täysin vaihtuneet?
Kyllä minultakin suu loksahti auki tuossa ensimmäisessä kysymyksessä. Kuka kysyy haastattelussa ensimmäisenä kysymyksenä "niin, mitä sinä nyt sitten haluat meille kertoa"? Mietis, jos Juha Sipilä kutsutaan uutisstudioon haastatteluun esim budjettiriihen tiimoilta ja ensimmäinen kysymys on "no niin Juha, kerros nyt sitten, miksi sinä tänne tulit". Saattaisi aika äkkiä lähteä Juha kävelemään.
Mitenköhän Roope hanskaa tän? Saa potkut tai joutuu ulkoruokintaan...
On kyllä aikamoinen draamakuningatar tämä sieppi, kilahtelee julkisesti milloin mistäkin. Veitola puhui ihan asiaa, Sara on nuorten esikuva ja antaa teineille täysin epärealistisen kuvan rahankäytöstä. Verot voi jättää maksamatta, kun tietää ettei ulosottomies realisoi neljän tonnin laukkuja. Toivottavasti oma tyttäreni ei ota mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maria Veitola aloittaa haastattelun kertomalla, että tietää työkaverinsa avovaimosta:
Ja tämän jälkeen oikein muirealla äänellä:
''Mitä SÄ haluaisit, että mä tiedän susta?''
Jos minua oltaisiin halvennettu ja vähätelty tällä tavalla heti alustuksena, olisinpa toki ihan jäätynyt. Tosin Sarahan sanoi hyvin, että no, mitä sä haluaisit tietää musta?'' Veitola taisi jäätyä, kun kakelteli vain, että ''no.. kaiken''. Hyvin vastasi Sieppi, että kauanko meillä on aikaa?
No ei toi musta kovin nokkelaa ollut. Miksi ei servannut Mariaa takaisin näyttämällä, että hän on paljon muutakin. Some on hänen bisnekseksensä ja pyllykuvat ja bimbolook on se mitä hän myy. Ja ihmiset ostaa. Kuka oikein on bimbo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun on sovittu ihan eri kysymyksistä ja tulet luottavaisin mielin haastatteluun. Sitten sut nolataan ja sua pilkataan melkein miljoonan katselijan edessä, onko ihme jos Sara jäätyi? Miten itse olisit tilanteessa reagoinut?
Miksi hän jäätyy? Heti ensimmäinen kysymys ja hän on ihan sekaisin. Kyse on asiasta, jota hän tekee työkseen ja on hänen ammattinsa. Olisi pää pystyssä kertonut siitä, eikä häpeillyt kuin syytettyjen penkillä kiemurrellen ja vältellen sanomasta mitään. Minua olisi kiinnostanut, mistä someihminen saa rahansa, mitä hän tekee, miten hän näkee ammattinsa. Miksi menee tuonne, jos kokee asiasta puhumisen kiusalliseksi. Monet leimaavat someduunin bimbojen hommaksi, miksi ei korjannut, että se on työtä, tapaamisia, yhteiskuvioita, markkinointia jne mitä sisältääkin ja duuni siinä missä muutkin.
Mistä oli ollut menossa puhumaan, jos kysymykset olivat täysin vaihtuneet?
Ihmettelin myös, miksei suoraan kertonut töistään. Varmaan kuitenkin aika todennäköistä, että monet Veitolan mainitsemista kalliista tuotteista ole juurikin SIpein "töitä". Eli hän mainostaa niitä blogissaan korvausta vastaan. Eikö se pidä merkitäkin blogiin? Veitola ei varmaan ole tietoinen, jos blogailu ja tuotemainonta ei ole hänelle tuttua. Mutta eikös juuri noita tuotteita mainostamalla bloggaajat sitä rahaa tee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetteli, mitä tietää BLOGIN perusteella. Olisihan Sara saanut kertoa vapaasti, mitä hän haluaisi itse hänestä tiedettävän.
Ehkä ei ajatellut, että menee sinne vain kertomaan itsestään. Minä olin ainakin ihan pihalla, kun Veitola esitti kysymyksen. Miksi ihmeessä Siepin pitäisi kertoa itsestään, jos aiheena oli some? Itselleni jäi kyllä epäselväksi tarkoittiko oikeasti Siepin henkilökohtaista elämää ja pyysikö tätä kuvailemaan itseään ja luonnettaan vai mitä ihmettä.
Perverssi kansa haluaa katsoa kiusaajatoimittajaa telkkarista, niin eihän toi tietenkään saa monoa. Älkää katsoko ohjelmaa ja laittakaa mielummin koko kanava boikottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, sanoi että seuraa tätä instassa ja blogia. Ei se nyt poissulje sitä, että on kollegan avovaimo. Ja eiköhän siellä blogissa muutakin ole, mutta ottanut tietenkin kaikista ne halveerimmat asiat, kaula-aukot ja kodintekstiilien vaihdot.
Ja mikä sen länkytys siitä käsien vääntelystä kuvissa oli?
Feministinä karvat nousevat pystyyn, joka kerta kun tuo nainen väittää olevansa feministi. Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Perverssi kansa haluaa katsoa kiusaajatoimittajaa telkkarista, niin eihän toi tietenkään saa monoa. Älkää katsoko ohjelmaa ja laittakaa mielummin koko kanava boikottiin.
Tuo ei ollut kiusaamista. Haastateltava itse mokasi haastattelun ja suuttui asiasta vasta monen tunnin viiveellä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri, Maria haastoi Saraa kertomaan mitä muuta hän on kuin bloginsa ruumiillistuna. Koska olettaa hänen olevan muutakin kuin skumppaa, tissiä ja laukkuja. Blogi-Sara on ehkä vain rooli...Emme tiedä, onko. Ehkä kaikki on siinä. Ja siksi hämmennys; mitä muuta hänestä halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Sara Sieppi puhuu törkeistä kommenteista (Veitolan yllyttämänä), joita on saanut.
MV: ''Kyllä maailma on ihmeellinen. Mutta arvaa mitä? *veemäisellä äänellä* Onneksi on ihanat smoothiet, joista voi ihania kuvia instaan''
En pidä Siepistä, mutta VMP, savu alkoi korvista nousta, kun tuota haastattelua katsoi.
Mites te Veitolan puolustelijat tämän selitätte? Olipa nokkela juttu vai?
Kyllä se nyt vain on haastattelijan tehtävä pitää se haastattelu kasassa, ohjata keskustelunaiheita ja määritellä sen eteneminen. Eihän se ole haastattelijan syy, jos haastattelija esittää ympäripyöreän kysymyksen, joka liittyy aiheeseen erittäin löyhästi, eikä näkökulmaa määritellä millään tavalla. Silloin on haastattelijan vastuulla täsmentää kysymystä niin, että keskustelu voi käynnistyä.
Ja taas on saatu huomiota hetkeksi. Olis kyllä aika vaihtaa nämä somevaikuttajat jo hiukan nuorempiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vain on haastattelijan tehtävä pitää se haastattelu kasassa, ohjata keskustelunaiheita ja määritellä sen eteneminen. Eihän se ole haastattelijan syy, jos haastattelija esittää ympäripyöreän kysymyksen, joka liittyy aiheeseen erittäin löyhästi, eikä näkökulmaa määritellä millään tavalla. Silloin on haastattelijan vastuulla täsmentää kysymystä niin, että keskustelu voi käynnistyä.
Siis tarkoitin, ettei ole haastateltavan syy
Kumpikin turhia julkkiksia. *hups, sanoin sen ääneen*
Sieppi aika fiksusti ja pitkästä avaa tuota raha-asiaa tänä kesänä. Ei ole tainnut Veitola siis todella sitä blogia lukea, vai vai vai??
''
Sain jonkinlaista mainehaittaa ja menetin merkittävän työsopimuksen rahoitusalan yrityksen kanssa. Tätä enemmän ärsytti maailma, jota lehtijutuilla luotiin. En ollut veloissa, eikä minulla ollut minkäänlaisia vaikeuksia elantoni kanssa. Silti olin yhtäkkiä osa narratiivia, jossa nuoret, hupsut kauneusalan naisyrittäjät elävät luottokorttivelalla luksuselämää. Kohta varmaan hyvätuloinen poikaystävä tulee sadun prinssin lailla kuittamaan velat.
Todellisuudessa selvitystyö kantoi hedelmää. Alv-lasku pieneni useilla tuhansilla euroilla. Maksan jäljelle jäänyttä summaa tavalliseen tapaan pois. En maksa sitä ”tosi hyvin” niin kuin toimittaja kannustavasti ilmaisi, vaan normaalisti siinä, missä kuka tahansa muukin yrittäjä, joka on jonain vuonna maksanut liian vähän alveja ja seuraavana vuonna maksaa niitä takaisin.
Minulla ei ollut tarvetta lähettää aiheesta tiedotetta tai taistella lööppituulimyllyjä vastaan. Kun tästä kuitenkin vielä vuoden jälkeen kysellään, selvennän asioita, jotten näyttäisi vääränlaista esimerkkiä tai epäsuorasti somen kautta glorifioisi ”helppoa elämää”.''
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä oli ollut menossa puhumaan, jos kysymykset olivat täysin vaihtuneet?Kyllä minultakin suu loksahti auki tuossa ensimmäisessä kysymyksessä. Kuka kysyy haastattelussa ensimmäisenä kysymyksenä "niin, mitä sinä nyt sitten haluat meille kertoa"? Mietis, jos Juha Sipilä kutsutaan uutisstudioon haastatteluun esim budjettiriihen tiimoilta ja ensimmäinen kysymys on "no niin Juha, kerros nyt sitten, miksi sinä tänne tulit". Saattaisi aika äkkiä lähteä Juha kävelemään.
Juha varmaan vastaisi, että heh budjettiriihen tiimoilta ja käyttäisi tilaisuuden hyväkseen kertoakseen omia näkemyksiään.
En pidä Veitolasta, mutta en koe, että tämä Siepin haastattelu olisi kovin paha ollut. Veitola otti esiin ne asiat mistä Siepin kohdalla muutenkin puhutaan. Mielestäni hän hoiti tehtävänsä haastattelijana niin kuin kuuluu. Veitola on ollut paljon pahempi monia muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri, Maria haastoi Saraa kertomaan mitä muuta hän on kuin bloginsa ruumiillistuna. Koska olettaa hänen olevan muutakin kuin skumppaa, tissiä ja laukkuja. Blogi-Sara on ehkä vain rooli...Emme tiedä, onko. Ehkä kaikki on siinä. Ja siksi hämmennys; mitä muuta hänestä halutaan.
No mitä tuohon sitten oikeasti voi vastata? Itselleni ensimmäisenä tulee kysymyksestä mieleen, että pitää kertoa siviilielämästä, sielujen syövereistä ja esim perheestä ja parisuhteesta, mutta koska aihe oli some, Sieppi ei selkeästikään osannut varautua kysymykseen.
Ymmärsikö joku oikeasti tuon kysymyksen niin, että siinä kysyttiin, miten somemaailma toimii? Minä en. Minä ymmärsin sen täsmälleen niin kuin se esitettiin, eli mitä Sieppi olisi halunnut muiden ihmisten tietävän hänestä. Eihän se, että hän on jotain muutakin, tarkoita sitä, että hän haluaa kaikkien tietävän sen somessa näkymättömän puolensa. Siksi kysymys oli käsittämätön.
Hah hahh, joku toivekkaana kaivaa jo poppareita esiin :-D. Hyi sua, lopeta yllytys :)