Mies lähti opiskelemaan yli kolmekymppisenä ja pelkään "uutta nuoruutta"
Mieheni halusi kolmenkympin puolivaiheilla vaihtaa alaa ja olen tukenut häntä tässä päätöksessä, jopa patistanut, koska elämä on liian lyhyt ikävässä työssä roikkumiseen.
Keskustelimme kuitenkin myös siitä, että aikuisessa iässä pointti on keskittyä itse opintoihin ja alan vaihtamiseen, ei juhlimiseen. Sanoin suoraan, että en ala katselemaan mitään joka viikonloppuista bileissä roikkumista.
No, nyt kun koulu alkoi mies on ollut nämä ekat viikot mukana joka helvetin juhlissa. Ymmärrän, että alkuun on tärkeää tutustua opiskelukavereihin, mutta jotenkin on huonot vibat tulevaisuudesta. Aikanaan kun itse opiskelin, vanhemmat opiskelijat keskittyivät lähinnä opintoihin ja kävivät ehkä silloin tällöin joissain juhlissa pyörähtämässä. Mies vielä sanoikin, että "ei edes huomaa ikäeroa niihin kaksikymppisiin, kun ollaan kuitenkin niin samoista asioista kiinnostuneita".
No, tulevaisuus näyttää. Täytynee alkaa harkita sitten miehen pistämistä pellolle, jos tämä jatkuu. Muuttakoon sitten jonnekin opiskelijasoluun syömään makaronia.
Kommentit (111)
Ei ole oikis, tiedenkuntaa en aio tänne kertoa.
ap
No höpöhöpö että täytyy juoda viinaa 3 päivää viikossa joittenki parikymppisten kanssa "verkostoituakseen" :D :D Kyllä kolmekymppinen osaa jo ihan itse laittaa työpaikkoihin ja harjoittelupaikkoihin jalkaa oven väliin ottamalla yhteyttä kys tahoihin. Ei siihen tarvita mitään känniörveltävää teinilaumaa ympärille, jestas sentään! :D
Mun miehen työpaikalla on tiivis "äijäporukka", on siellä naisiakin joiden kanssa hummataan, mutta miehet tekevät melkein kuukausitain jotain vkl reissuja. Ei mun mies(36v) niihin lähde mukaan, eikä sitä kukaan enää kysykään. Käy sen 1-2 kertaa vuodessa, koska ei jaksa kiinnostua vapaa-ajan viettämisestä työkavereiden kanssa. Miehelläni on kuitenkin se työ, harrastus, minä, lapset, muitakin kavereita, sekä sukua jota tavata. Ei ole aikaa eikä halua enää örvellellä jatkuvasti. Hän itse sanoo (vuorotyöläisenä), että kun lapsensa ovat meillä usein viikonloppuisin, ja haluaa viettää aikaa myös kanssani kahden, niin missä välissä kerkeäisi, saati kiinnostaisi viettää aikaa jossain missä minä en ole mukana. Että kyllä hän kerkeää työkavereita töissä nähdä tarpeeksi.
Jos miehellä on tilaisuus kauniisiin parikymppisiin opiskelijanaisiin, niin hän käyttää sen. Piste. Ei siinä mitään luottamusta tarvitse edes miettiä, sellaista se elämä on. Tietysti on näitä hyvin hyvin harvinaisia poikkeuksia, mutta siinäkin uskoisin että se pidättyväisyys johtuu jostain muusta syystä kuin uskollisuudesta puolisoa kohtaan.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen melkein miehesi ikäinen opiskelija ja käyn bilettämässä siinä missä muutkin. Miksei voi suoriutua opinnoista hyvin ja nauttia opiskelijaelämästä samalla?
Siksi, että raha.
Opiskelija ei tienaa. Ei ole työssäkäyvää puolisoa kohtaan oikein, että joutuu kustantamaan toisen elämisen, varsinkaan jos opiskeleva osapuoli hassaa vähäiset rahansa baarissa notkumiseen.
Itse en jaksaisi katsella "downshiftailevaa" puolisoa, jos se tarkoittaisi sitä, että se kustannetaan minun selkänahasta. Jos taas puolisolla olisi omia säästöjä, joiden turvin opiskelee, niin ei siinä sitten mitään.
Jos 30+ ikäinen mies alkaa yhtäkkiä viihtyä parikymppisten opiskelukavereiden kanssa, niin siinä tapauksessa ihmetyttäisi lähinnä se, että mitä hän niiden kakaroiden seurassa tekee. Siis oikeesti.
Ellei sitten ole iskenyt silmäänsä johonkin nuorenpaan mimmiin...
Ihan hyvin pärjään taloudellisesti. Voi olla kesät töissä ja opiskelun ohessakin jotain tehdä. Opiskeluriennoissa baarien hinnat ovat opiskelijaystävällisiä ja muissa tapahtumissa hyödynnetään tuontijuomia. Itse olen ainakin viihtynyt hyvin "kakaroiden" seurassa ja saanut heiltä loistavia vinkkejä opiskeluun ja muuhun liittyen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet mustasukkainen? Olen itse 29v nainen ja hyppään kaiken maailman opiskelijapippaloissa vähintään pari kertaa kuussa. Mieheni ei ole mustasukkainen. Missä teidän luottamus on? Niissä bileissä on vaikka kuinka paljon varattuja pitämässä hauskaa, eikä mitään pettämisiä ole. Onko sulla AP jotain traumoja aiemmista suhteista vai miksi pidät miestäsi heti pettäjänä? Kannattaako olla tuollaisessa suhteessa jos ei ole luottamusta toiseen..?
Olen jo monta kertaa tässä ketjussa sanonut, että mies ei ole kännissä 100% luotettava ja on joutunut myös vakaviin vaikeuksiin kännisekoiluissaan. Ajattelin, että hän olisi kasvanut aikuiseksi ja ymmärtäisi, ettei opintojen poittina ole rällästää. Mies on jo 35. Sanotaan nyt sitten sekin, että on hyvin komea ja on aina nauttinut naisilta saamastaan huomiosta.
ap
No tiedät lopputuloksen itsekkin. Älä anna sen kusta sua silmään turhan pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehellä on tilaisuus kauniisiin parikymppisiin opiskelijanaisiin, niin hän käyttää sen. Piste. Ei siinä mitään luottamusta tarvitse edes miettiä, sellaista se elämä on. Tietysti on näitä hyvin hyvin harvinaisia poikkeuksia, mutta siinäkin uskoisin että se pidättyväisyys johtuu jostain muusta syystä kuin uskollisuudesta puolisoa kohtaan.
Miksi haluat tehdä tästä taas mies-naisasian? Kuka tahansa oravanpyörässä elävä ihminen (mies tai nainen) haaveilee välillä palaamisesta opiskeluvuosien helppouteen. Älykäs henkilö ei kuitenkaan heitä menemään hyvää elämää aviopuolison ja lapsen kanssa helpon hummailuntarpeen takia. Kuitenkin näitäkin löytyy, sekä miehissä että naisissa.
Voin sanoa että jos panettaisi, ja olisin vähäseksisessä suhteessa, niin itsekin katsoisin viriilejä parikymppisiä. Enpähän kuitenkaan ole, enkä katso. Mutta kyse ei ole sukupuolisidonnaisesta asiasta. Sikoja on kummassakin sukupuolessa :)
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Itse opiskelin parikymppisten tyttärien kanssa näin yli 30-vuotiaana 4kk,eikä käynyt nämä lapsenkasvoiset tytöt mielessäkään "siinä mielessä". Kotona on mahtava vaimo, ollut jo 8 vuotta, eikä vielä ole silmä alkanut harhailemaan muualle. Enpä usko että olen mikään ylimaallinen poikkeus, taitaa olla ihan normihommaa tämä tällainen.
Ex-mieheni opiskeli toisella paikkakunnalla vuoden verran ma-pe. Pääsi poikamieselämän makuun ja kun opiskelu loppui, tuli avioero 4 kk päästä, hänen aloitteestaan. Jäätiin lasten kanssa kuin nallit kalliolle. 2 kk tuosta seurusteli jo täyttä päätä vanhan rakkautensa kanssa, joka oli kotoisin juurikin tuolta opiskelupaikkakunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet mustasukkainen? Olen itse 29v nainen ja hyppään kaiken maailman opiskelijapippaloissa vähintään pari kertaa kuussa. Mieheni ei ole mustasukkainen. Missä teidän luottamus on? Niissä bileissä on vaikka kuinka paljon varattuja pitämässä hauskaa, eikä mitään pettämisiä ole. Onko sulla AP jotain traumoja aiemmista suhteista vai miksi pidät miestäsi heti pettäjänä? Kannattaako olla tuollaisessa suhteessa jos ei ole luottamusta toiseen..?
Pari kertaa kuussa on hieman eri asia kuin kolme kertaa viikossa aamuun asti.
Vedätkö myös känniöverit ja konttaat kotiin aamukuudelta?
Ihan vaan itsekin opiskelleena ei olisi terveys kestänyt moista. Yleensä niitä luentoja ym. on myös juhlimisen jälkeisenä päivänä, ei voi olla kovin terävää se opiskelukyky silloin.
Verkostoitumiseen auttaa osallistuminen erilaisiin opintopiireihin ja muuhun tarpeelliseen ja pakolliseen.
Jos ap:n mies ei hiljennä tahtia merkittävästi, hän tipahtaa opinnoissa kärryiltä jo alkumetreillä.
Oma kokemus yöelämästä opiskeluaikoina oli tenttiin luku ja esseiden kirjoittaminen. Mutta kukin opiskelee tyylillään, eikä alkoholi tietysti kaikkien terveyttä tuhoa :D
Perheellinen mies juhlimassa yökaudet on säälittävä ilmestys myös yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Ai jestas mitä verkostojen luomista on ryyppääminen ja baareissa könyäminen 😁
eipä kyllä taida olla, elei uraa halua luoda joko juoppona tai töissä baareissa
Aivan turhaan naureskelet. Ne, jotka ystävystyivät luentojen ulkopuolella mm. baareissa könyten, ovat nyt hyvissä töissä ja järjestävät toisilleen suosittelemiset, työpaikat, rahoitukset jne. Minä en osallistunut opiskelijaelämään tuossa mielessä ja jäin ulkopuoliseksi. Siksi olen laudaturin gradusta ja muista meriiteistä huolimatta syrjäytynyt työtön.
Vierailija kirjoitti:
Etkö koskaan ole käynyt lähiöbaareissa? Siellä on ikäjakauma varmaan 18-70. Ei aikuisuus tarkoita sitä, että haluaa olla kaikki illat kotona
No minä en ainakaan ole ikinä käynyt missään lähiöbaarissa. En edes parikymppisenä. On varmasti paljonkin iän puolesta aikuisia ihmisiä, jotka tosiaan haluavat istua siellä lähiöbaarissa. Minä en halua viettää sellaista elämää.
Kyse ei ole iästä, vaan arvoista. Eli siitä, millaista elämää haluaa viettää. Haluaako keskittyä perheeseen ja toimivaan arkeen, vai lähiöbaarissa istumiseen.
Ehkä ap:n mies kriiseilee nyt aikuiseksi kasvamista, ja tämä opiskelutempaus oli eskapismia johonkin kuviteltuun nuoruuden vapauteen. Ehkä hän ei ollut vielä valmis perheen perustamiseen.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
No minä en ainakaan ole ikinä käynyt missään lähiöbaarissa
En usko!
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö koskaan ole käynyt lähiöbaareissa? Siellä on ikäjakauma varmaan 18-70. Ei aikuisuus tarkoita sitä, että haluaa olla kaikki illat kotona
No minä en ainakaan ole ikinä käynyt missään lähiöbaarissa. En edes parikymppisenä. On varmasti paljonkin iän puolesta aikuisia ihmisiä, jotka tosiaan haluavat istua siellä lähiöbaarissa. Minä en halua viettää sellaista elämää.
Kyse ei ole iästä, vaan arvoista. Eli siitä, millaista elämää haluaa viettää. Haluaako keskittyä perheeseen ja toimivaan arkeen, vai lähiöbaarissa istumiseen.
Ehkä ap:n mies kriiseilee nyt aikuiseksi kasvamista, ja tämä opiskelutempaus oli eskapismia johonkin kuviteltuun nuoruuden vapauteen. Ehkä hän ei ollut vielä valmis perheen perustamiseen.
Jos kolmevitonen luulee olevansa joku nuori, niin voi ajatella uudelleen. Tuollaista örveltämistä saattaa ilmetä 18 v kun päästään ensimmäisiä kertoja viinan makuun.
Se, että perustaa perheen, vaikkei ole ollut vielä valmis, ei riitä selitykseksi aikaihmiselle. Kun on se perhe, silloin aikuistutaan, kuka meistä muistakaan on kauhean valmis mihinkään.
Ap:n ylimääräinen lapsi ottaa nyt melkoisen riskin pakkoaikuistumisen vaaraan, jos joutuukin yhtäkkiä itsenäistymään kun ap saa tarpeekseen.
Onpas täällä mammat suvaitsevaisia ja miehen puolella...senkun ryyppää kolme kertaa viikossa ja verkostoituu...AP käy töissä, huolehtii lapsen yms.
En katselis tollasta. Nuorena tuo on ok ja jos ei olis lasta niin sittenkin ehkä..mut perheellinen ihminen ei nyt vaan ryyppää montaa kertaa viikossa, piste!
Noh, eihän tässä ole vasta mennyt kuin pari viikkoa. Mutta nyt olisi varmaan hyvä hetki puhua asiat selväksi: et luota känniääliöön, et aio maksaa örveltämistä, kadonnutta nuoruutta voi haikailla sitten muualla jollei perhe-elämä kiinnosta (vaikka ei se sitä takaisin silti tuo). Mielellään sillain raivoomatta ja syyllistämättä.. Kerro että tuit päätöstä kun ajattelit toisen onnea ja parempaa yhteistä tulevaisuutta ja nyt näyttääkin että olet toivottanut aviokriisin tervetulleeksi
Kertoo kyllä kaiken olennaisen miehen henkisen kypsyyden tasosta, jos jaksaa bilettää muiden vasta opintonsa ja elämänsä ylipäänsä aloittavien parikymppisten kanssa. Itse olen nyt 32, ja aikoinaan opiskellessani biletyskiintiö tuli todellakin täyteen, että huhhuh. Siksipä nyt yliopistolla pyörähtäessäni fuksit näyttävät omiin silmiin ihan lapsilta, ja vaikea kuvitella, että näiden kanssa jaksaisi enää samaa ruljanssia vetää. Miehesi omaksi iloksi tämä vaikuttaa jämähtäneen ikuiselle teinin/mieslapsen tasolle. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Höh, itse kolmekymppisenä en viitsinyt bilettää nuorempien kanssa kun joka käänteessä sai kuulla iästään, toki oli naisvaltainen ala että liekö johtui siitä. Mutta esim 25 tai 26 veet pitivät itseään aivan eri ikäpolvena kuin minua 31- vuotiasta.
Tuo on kyllä jännä ilmiö, että etenkin naiset lokeroivat toisensa iän perusteella eri ryhmiin...luulis että kiinnostuksen kohteet, elämäntilanne yms olisivat parempia syitä lokeroida.
Uutta nuoruuttapa hyvinkin. :)
Luulen, että miehesi saattaa syksyn aikana päästä jonkin nuoren opiskelijanaisen kanssa sänkyynkin. :D
Ymmärrän pelkosi ja etenkin nyt, kun ne uumoilusi kävivät toteen. Minä pelkäsin exäni kanssa samaa, sillä alkon kanssa oli ongelmia jo valmiiksi, ja vielä sitä, että sieltä opiskelukavereista löytyy joku parikymppinen kiinnostava naistuttavuus. Mies kun muutenkin nautti välillä tehdä minut mustasukkaiseksi tarkoituksella. Ero tuli muista syistä ennen kuin miehen opiskelut alkoivat, joten en tiedä miten on opintiellä mennyt ja olen ehkä onnellinen siitä.