Perustoimeentulotuki riittää elämiseen, jos sen käyttää vain niihin asioihin, joihin se on tarkoitettu
Ja tähän se on tarkoitettu:
- Ravintomenot (eli ruoka ja muut elintarvikkeet)
- Vaatemenot
- Vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)
- Henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot (eli hygienia ja siivous tuotteet)
- Paikallisliikenteen käyttö
- Sanomalehden tilaus (tai Netflix, Spotify jne...)
- Puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
- Harrastus- ja virkistystoiminta (esim leffa, kuntosali jne...)
- Muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Siis jos käyt pienipalkkaisessa työssä, menetät tuet ja maksat kaiken itse. Tähän tietysti tulisi pyrkiä ja voihan töissäkäyväkin saada tukea jos tulot/ menot jää rajan alle. Mutta periatteessa esim. isompi sähkölasku ei toimeentulotukea saavalla tunnu koska se nostaa toimeentulotukea.
Tätä en teissä oienipalkkaisissa ymmärrä, te ette vaadi lainkaan palkankorotuksia jotta sillä palkalla tulisi toimeen mutta silti vaaditte että toineentulotukea on joko leikattava tai sitä ei saa nostaa inhimilliselle tadolle. Olette kyllä tyhmiä. Ei 6 hengen kakku riitä 12 hengelle, on tehtävä 12 hengen kakku. Ymmärtäkää se.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanpas... Ruokakorin saa halvimmillaan noin 35 eurolla joten oletetaan että yksinasuvalla menee rahaa ruokaan noin 150€.
Helsingissä kuukausilippu paikallisliikenteessä maksaa 54,70€.
Hesari maksaa 20€/kk.
Puhelinliittymä (DNA Paketti) maksaa 17,90€/kk. Netti saman verran (Elisa Saunalahti 4G).
Shampoopurkin saa kolmella eurolla, samoin saippuapurkin, hammasharjan ja hammastahnan. Kolmen euron käsisaippuoita menee kuukaudessa kaksi ja wc-paperit saa kuukaudeksi kympillä. Halvimmat sheivaamisvälineet saa kai neljällä eurolla (Pirkka?) ja kuukautissuojiin pitää varata 5€. Hygieniamenoihin menee siis 37€/kk.
Näiden menojen jälkeen jää siis 188€ vaatemenoihin, harrastamiseen, vähäisiin terveydenhuoltokuluihin, siivoustuotteisiin ja muihin kuluihin.
Kyllä aika tiukille menee.
Sinulla on kyllä aivan liian korkeita hintoja!
Helsingin Sanomat täysin turha vähävaraiselle, netistä voi lukea suuren osan jutuista ja koko lehden kirjastossa.
Puhelinliittymiä saa halvemmallakin, nettiyhteys kuuluu nykyään usein vuokraan. Nettiäkin on kyllä halvemmalla kuin 17,90 €/kk.
3 litraa saippuaa maksaa 2,79 €, riittää yksinasuvalle monta kuukautta. Käsisaippuaa saa myös halvemmalla kuin 3 €/kpl, juuri oli esimerkiksi Saiturin Pörssissä 4 kpl/1 €. Lidlissä shampoopullot alle 1 €/kpl jne. Hammastahna on jatkuvasti jossain tarjouksessa 1 €/kpl tai halvemmalla. Lidlissä normaalihinnat noin 0,60 €.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos käyt pienipalkkaisessa työssä, menetät tuet ja maksat kaiken itse. Tähän tietysti tulisi pyrkiä ja voihan töissäkäyväkin saada tukea jos tulot/ menot jää rajan alle. Mutta periatteessa esim. isompi sähkölasku ei toimeentulotukea saavalla tunnu koska se nostaa toimeentulotukea.
Vaihda ihmeessä se pienipalkkainen työsi toimeentulotukeen niin saat itsekin nämä loistavat edut käyttöösi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalla on rajat siihen, kuinka suuri sähkölasku korvataan. Jos menee sen yli niin ihan itse on loppuosa maksettava.
No, eipä ole meillä ainakaan vaikuttanut summa mitenkään.
Kela ja sosku kusettavat toimeentulotukiasiakkaita yksissä tuumin. Pelaavat yhteen ja kampittavat minkä kerkeävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalla on rajat siihen, kuinka suuri sähkölasku korvataan. Jos menee sen yli niin ihan itse on loppuosa maksettava.
No, eipä ole meillä ainakaan vaikuttanut summa mitenkään.
Huoh, no ei ne vaikuttakaan niin kauan kuin menot pysyvät rajojen sisäpuolella. Teillä näin on käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda ihmeessä se pienipalkkainen työsi toimeentulotukeen niin saat itsekin nämä loistavat edut käyttöösi.
Aika moni tässä maassa on näin tehnytkin. Pidemmän päälle se ei kuitenkaan kannata. Toimeentulotuki on meillekin tuttu, joten minulla on vertailupohjaa.
Toi 485 euroa on vuoden 2016 perusosa, nykyäänhän se on jotain 491 euroa/kk ja sillä pärjää oikein hyvin. Puhun kokemuksesta. Rahaa on riittänyt uusiin vaatteisiin, fysikaalisiin hoitoihin, erikoisruokavalioon ja harrastuksiin.
Mutta sitä en käsitä, että yhteistaloudessa tai kotona asuvan perusosat ovat niin paljon pienempiä verrattuna tuohon yksinasuvan perusosaan. Niillä en enää niin hyvin pärjäisikään, jos olosuhteet muuttuisivat sellaisiksi, että joutuisin muuttamaan asumismuotoani. Eli kimppakämppäläinen 417e/kk ja kotona asuva täysi-ikäinen 358e/kk.
Kun toimeentulotuki oli aiemmin kunnan vastuulla, niin ainakin minun asuinkunnassa kotona asuva täysi-ikäinen sai täyden perusosan, jos todistettavasti maksoi osuutensa vuokrasta. Nyt Kelassa asialla ei ole mitään vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Aina vedotaan toimeentulotukeen. Moni ei sitä saa. Esim. Ystäväni jolla on mökki, joka on ollut suvulla pitkään. Hänen pitäisi myydä mökki ensin, ennen kuin saa toimeentulotukea. Heidän perhe sinnittelee ilman tukea ja todella pienillä rahoilla. En sano, että hänelle kuuluisi tuki. Mutta jos joku sanoo olevansa köyhä, niin aina vedotaan tuohon toimeentulotuki määrään.
Mulla on sama tilanne. Toimeentulotuen pitäisi perustua vain henkilön tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tässä maassa on näin tehnytkin. Pidemmän päälle se ei kuitenkaan kannata. Toimeentulotuki on meillekin tuttu, joten minulla on vertailupohjaa.
Älä sitten itke siitä, että toimeentulotukiasiakkaat saavat etuja, mutta sinä et. Itse olet työn valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että monella pienituloisella palkansaajallakaan ei ole paljon enempää rahaa käytössä, helpommin pärjää jos saa toimeentulotukea koska yllättäviin menoihin kuten isompiin sairaalamaksuihin ym voi saada tukea. Jos jäät toimeentulotukirajan alle, ei saa mistään avustusta näihin.
Mainitse yksikin työ jossa kuukausipalkka on alle 500e.
Tuossa varmasti tarkoitettiin sitä että tulot ylittävät toimeentulotukirajat eli ei saa toimeentulotukea. Maksaa siis itse kaiken ja asumiskulujen ym. jälkeen se käyttöön jäävä raha voi olla vaikka vain 40 €/kk enemmän kuin toimeentulotukea saavalla.
Jos molemmille tulee joku sairaalamaksu niin omilla rahoillaan elävä maksaa maksun itse. Toimeentulotukea saavan ei sitä tarvitse maksaa koska lääkärikäynnit yms. voi laittaa muiden maksettavaksi. Jos lasku on vaikkapa 100 euroa niin omilla rahoillaan elävällä on tuossa kuussa 60 € vähemmän rahaa kuin toimeentulotuella elävällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina vedotaan toimeentulotukeen. Moni ei sitä saa. Esim. Ystäväni jolla on mökki, joka on ollut suvulla pitkään. Hänen pitäisi myydä mökki ensin, ennen kuin saa toimeentulotukea. Heidän perhe sinnittelee ilman tukea ja todella pienillä rahoilla. En sano, että hänelle kuuluisi tuki. Mutta jos joku sanoo olevansa köyhä, niin aina vedotaan tuohon toimeentulotuki määrään.
No ei todellakaan. Vai olisiko sinusta reilua, että miljoonakartanossa asuva kolme huippuautoa ja kesähuvilan omistava saisi toimeentulotukea vain siksi että hänellä ei ole tuloja? Kärjistetty esimerkki, mutta ehkä tajusit pointin.
Perusosasta maksetaan myös opintolaina, autovero, autovakuutus, mahdolliset osamaksut esim kännyköstä/tietokoneesta. Itsellä jää näiden jälkeen 250 euroa sätä perusosaa. Auto on pakollinen jos saakin töitä. Ruokaan jää siis noin 50 euroa viikko. Kyllähän tämä menee jos ei auto tai pyykinpesukone hajoa, mutta sitten ollaankin kusessa.
Minusta toimeentulotukea pitäisi maksaa vain lyhyt aika ja sen jälkeen saisi suurempaa tukea. Eihän tt-tukea ole tarkoitettu vuosia kestäväksi.
Ja lisäksi tt-tukea pitäisi maksaa tulojen mukaan. Omaisuus, josta ei ole tuloja, ei saisi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Perusosasta maksetaan myös opintolaina, autovero, autovakuutus, mahdolliset osamaksut esim kännyköstä/tietokoneesta. Itsellä jää näiden jälkeen 250 euroa sätä perusosaa. Auto on pakollinen jos saakin töitä. Ruokaan jää siis noin 50 euroa viikko. Kyllähän tämä menee jos ei auto tai pyykinpesukone hajoa, mutta sitten ollaankin kusessa.
hmmm... Kun opintolainan lyhennykset ovat 300 e kk ja perusosa tuon 491 e niin voi käydä hankalaksi elämä kun korkoihinkin pitäisi säästää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan. Vai olisiko sinusta reilua, että miljoonakartanossa asuva kolme huippuautoa ja kesähuvilan omistava saisi toimeentulotukea vain siksi että hänellä ei ole tuloja? Kärjistetty esimerkki, mutta ehkä tajusit pointin.
Kyllä se olisi ok. En ole kateellinen toisten omaisuuksista. Jos niistä ei ole tuloa, niin sitten tt-tukea voi maksaa.
Huom: ei tuo miljoonakartanossa asuva pystyisi kartanossa ylläpitämään kuitenkaan tt-tuella, joten kateus on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta toimeentulotukea pitäisi maksaa vain lyhyt aika ja sen jälkeen saisi suurempaa tukea. Eihän tt-tukea ole tarkoitettu vuosia kestäväksi.
Ja lisäksi tt-tukea pitäisi maksaa tulojen mukaan. Omaisuus, josta ei ole tuloja, ei saisi vaikuttaa.
Entä jos i ole koskaan ollit mitään tuloja vaan on valmistunut koulusta suoraan työttömäksi ja jäänyt sille tielle? Saako silloin toimeentulotukea, jos ek ole eläissään tehnyt vielä lainkaan töitä sen eteen vai jäisikö silloin ilman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki niille, joilla ei ole muuten riittävästi tuloja hengissä pysymiseksi. Sen ei ole tarkoitus olla rahallinen tuki niille, joilla on omaisuutta. Omistusasuntoa, jossa itse asuu ei vaadita myymään eikä autoa jos sitä tarvitsee esimerkiksi työssäkäyntiin. Auton voivat vaatia vaihtamaan halvempaan jos on kovin arvokas auto.
Jos toimeentulotuki perustuisi vain henkilön tuloihin eikä hänen varallisuuteensa niin sitä voisi silloin hakea vaikkapa ihminen jolla on 4 omistusasuntoa Helsingin keskustassa. Olisiko se mielestäsi oikeudenmukaista? Että elätettäisiin ihmisiä, joilla on miljoonaomaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Omaisuudesta saa tuloja kun sen myy, joten ei olisi millään lailla kohtuullista jättää sitä huomioimatta toimeentulotuessa. Ainut, jonka voisi jättää huomioimatta on asujamäärään suhteutettuna kohtuullisen kokoinen omistusasunto.