Perustoimeentulotuki riittää elämiseen, jos sen käyttää vain niihin asioihin, joihin se on tarkoitettu
Ja tähän se on tarkoitettu:
- Ravintomenot (eli ruoka ja muut elintarvikkeet)
- Vaatemenot
- Vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)
- Henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot (eli hygienia ja siivous tuotteet)
- Paikallisliikenteen käyttö
- Sanomalehden tilaus (tai Netflix, Spotify jne...)
- Puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
- Harrastus- ja virkistystoiminta (esim leffa, kuntosali jne...)
- Muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanpas... Ruokakorin saa halvimmillaan noin 35 eurolla joten oletetaan että yksinasuvalla menee rahaa ruokaan noin 150€.
Helsingissä kuukausilippu paikallisliikenteessä maksaa 54,70€.
Hesari maksaa 20€/kk.
Puhelinliittymä (DNA Paketti) maksaa 17,90€/kk. Netti saman verran (Elisa Saunalahti 4G).
Shampoopurkin saa kolmella eurolla, samoin saippuapurkin, hammasharjan ja hammastahnan. Kolmen euron käsisaippuoita menee kuukaudessa kaksi ja wc-paperit saa kuukaudeksi kympillä. Halvimmat sheivaamisvälineet saa kai neljällä eurolla (Pirkka?) ja kuukautissuojiin pitää varata 5€. Hygieniamenoihin menee siis 37€/kk.
Näiden menojen jälkeen jää siis 188€ vaatemenoihin, harrastamiseen, vähäisiin terveydenhuoltokuluihin, siivoustuotteisiin ja muihin kuluihin.
Kyllä aika tiukille menee.
Ai 37 eurolla per viikko ostat aina viikon ruuat. Se on aika vähän. Yhtä perunaa, makaroonia ja kaurahiutaletta. Eikö koskaan mitään hyvää? Monipuolista?Olen töissä ja mulla menee yhden hengen ruokaostoksiin noin 70 euroa viikossa ja minäkin jätän silti välillä avokadot ja lohet kauppaan, kun en raaski.
Itsellä menee arviolta se noin 30 euroa viikossa ja koen syöväni ihan tarpeeksi monipuolisesti. Kalaa en raaski ostaa ihan niin usein kuin haluaisin, mutta kyllä sitäkin silti joskus. Sitten jos olen töissä tai muuten on kuussa pienemmät menot niin että ruokaan jää enemmän rahaa niin tietysti tulee osteltua jotain "luksusta" mutta kyllä 30 eurolla pärjää viikon mainiosti.
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tähän se on tarkoitettu:
- Ravintomenot (eli ruoka ja muut elintarvikkeet)
- Vaatemenot
- Vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)
- Henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot (eli hygienia ja siivous tuotteet)
- Paikallisliikenteen käyttö
- Sanomalehden tilaus (tai Netflix, Spotify jne...)
- Puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
- Harrastus- ja virkistystoiminta (esim leffa, kuntosali jne...)
- Muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menotNo ei mulla kyllä riitä rahaa isoon osaan noista. Ei varaa leffoihin tai sanomalehtiin.
Monia kuluja ei just hyväksytä menoiksi. Eli nuo itsehoitolääkkeet. Silmätipat, ureavoiteet keratosis pilarikseen jne. Op lainaa ei tietenkään lasketa siihen. Yritin pitää taukoa siitä, mutta siitä tauottamisestakin tuli kuluja.En polta. En juo. En käy missään koska paniikkihäiriö. Silti joudun joka pennin laskemaan.
No se on juuri niitä valintoja, jos kosmeettiseen vaivaan ostaa apteekista kalliita voiteita, joita saa halvemmalla ihan tavallisesta kaupastakin, jos niitä tuntee pakolliseksi käyttää.
Sanomalehti - täysin turha, voi lukea netissä tai kirjastossa
Spotify - turha maksaa kun on ilmaisversiokin
Neltflix - turha, ilmaisversioista saa ihan riittävästi katsottavaa
Puheen johtajan julistan tämän asian loppuun käsitelleeksi ja puhenuijan kopautuksella päätän keskustelun nyt. Kiitos ja hei, tästä asiasta ei tarvitse enempää keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanpas... Ruokakorin saa halvimmillaan noin 35 eurolla joten oletetaan että yksinasuvalla menee rahaa ruokaan noin 150€.
Hesari maksaa 20€/kk.
Puhelinliittymä (DNA Paketti) maksaa 17,90€/kk. Netti saman verran (Elisa Saunalahti 4G).
Shampoopurkin saa kolmella eurolla, samoin saippuapurkin, hammasharjan ja hammastahnan. Kolmen euron käsisaippuoita menee kuukaudessa kaksi ja wc-paperit saa kuukaudeksi kympillä. Halvimmat sheivaamisvälineet saa kai neljällä eurolla (Pirkka?) ja kuukautissuojiin pitää varata 5€. Hygieniamenoihin menee siis 37€/kk.
Näiden menojen jälkeen jää siis 188€ vaatemenoihin, harrastamiseen, vähäisiin terveydenhuoltokuluihin, siivoustuotteisiin ja muihin kuluihin.
Ja kaikki toimeentulotuen asiakkaat eivät asu Helsingissä, joten kk-lippu ei todellakaan ole noin halpa.
Totuus on se, että monella pienituloisella palkansaajallakaan ei ole paljon enempää rahaa käytössä, helpommin pärjää jos saa toimeentulotukea koska yllättäviin menoihin kuten isompiin sairaalamaksuihin ym voi saada tukea. Jos jäät toimeentulotukirajan alle, ei saa mistään avustusta näihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se 485 euroa?
https://www.vauva.fi/keskustelu/3258025/kelan-ja-soskun-mielesta-485-eu…
Juuri se. Riittää vallan mainiosti ruokaan ym välttämättömään. Lisäksihän saa vielä asumistuen, joka tällä paikkakunnalla on maksimissaan noin 300e.
Niin asumistukihan on 80% vuokrasta eli vuokran jälkeen käyttöön ei jää edes tuota 485e. Mitä sitten kun jokin pakollinen työväline kuten tietokone tai kännykkä hajoaa? Säästää muutaman kuukauden, käyttää sen aikaa nettiä kirjastossa mutta miten puhelimitse hoidettavat asiat?
Minulla ei ole ollut tietokonetta tai nettiä kotona puoleen vuoteen. Hyvin olen pärjännyt. Puhelin on marketista ostettu muutaman kympin perusmalli.
Sossussa ovat sanoneet että ilman puhelintakin pärjää.
Joo niin pärjää! Ei ainakaan tarvi sitten soitella työnatajille ei pitää työkkäriin puhelimella yhteyksiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesari maksaa 20€/kk.
Ja kaikki toimeentulotuen asiakkaat eivät asu Helsingissä, joten kk-lippu ei todellakaan ole noin halpa.
Ja monet toimeentuloasiakkaat eivät tarvitse lainkaan kuukausilippuja kun voivat kulkea pyörällä tai kävellen. Melko harvalle toimeentuloasiakkaalle on välttämätöntä kulkea bussilla niin usein, että kk-lippu olisi tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että monella pienituloisella palkansaajallakaan ei ole paljon enempää rahaa käytössä, helpommin pärjää jos saa toimeentulotukea koska yllättäviin menoihin kuten isompiin sairaalamaksuihin ym voi saada tukea. Jos jäät toimeentulotukirajan alle, ei saa mistään avustusta näihin.
Kyllä saa, jos tulot oikeasti ovat samaa luokkaa kuin toimeentulotuki. Nimimerkillä kokemusta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Mainitse yksikin työ jossa kuukausipalkka on alle 500e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa, jos tulot oikeasti ovat samaa luokkaa kuin toimeentulotuki. Nimimerkillä kokemusta löytyy.
Eri kunnissa on käytössä eri käytännöt ja kriteerit. Tämä on karvas totuus.
Milloin se on muuttunut niin, että harrastusmenotkin kuuluvat toimeentulotukeen? No, itse olen viimeksi saanut tt-tukea vuonna 2017. Ja että sanomalehtitilaus kuuluisi myös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri kunnissa on käytössä eri käytännöt ja kriteerit. Tämä on karvas totuus.
Mutta sairaalakulut ym. pakolliset korvaa Kela. Heillä on samat kriteerit kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet osa-aikatyöt.
Vierailija kirjoitti:
Milloin se on muuttunut niin, että harrastusmenotkin kuuluvat toimeentulotukeen? No, itse olen viimeksi saanut tt-tukea vuonna 2017. Ja että sanomalehtitilaus kuuluisi myös?
Aina ne ovat kuuluneet perusosalla katettaviin menoihin. Eli niihin ei saa erikseen esim. harkinnanvaraista tukea, vaan jos niitä haluaa, on kulut kyettävä kattamaan toimeentulotuen perusosalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet osa-aikatyöt.
Niihin saa päälle soviteltua päivärahaa eli kokonaistulot ovat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ne kuului jo silloin 90-luvulla kun olin itse hetkenaikaa toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Milloin ne on maksettu toimeentulotuen päälle?
Siis jos käyt pienipalkkaisessa työssä, menetät tuet ja maksat kaiken itse. Tähän tietysti tulisi pyrkiä ja voihan töissäkäyväkin saada tukea jos tulot/ menot jää rajan alle. Mutta periatteessa esim. isompi sähkölasku ei toimeentulotukea saavalla tunnu koska se nostaa toimeentulotukea.
Juureksia saa halvalla ja niistä saa hyvää ja monipuolista ruokaa. Lisäksi vaikkapa papuja, linssejä yms. Ei halvan tarvitse olla yksipuolista, kun malttaa perehtyä valikoimiin.