Sitten ihmetellään, mikseivät suomalaiset käy ulkona syömässä ja baareissa istumassa..
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005810060.html?ref=rss
Ei ole ihme, kun leimataan kaikki nirsoiksi nirppanokiksi ja luulotautisiksi. En ikinä palkkaisi kokkia, joka aloittaa päivityksensä someen kirjoittamalla ensimmäiseen lauseeseen v*ttu-sanan.
Kun tuntee henkilökohtaisesti vakavasti allergisia niin tällainen juttu ei naurata. Ihan sama vaikka joku teeskentelisi, se on teidän työtä. Deal with it. Jos noin v*tuttaa, vaihda hommia poika.
Kommentit (323)
Ei ihme, että ravintola-alalla menee Suomessa huonosti. Hirveät hinnat ja asiakkaan pitäisi tyytyä siihen mitä listalla on, muuttamatta mitään, paitsi jos on esittää lääkärintodistus 😂🤣🤣
Ihan mahtavaa asennetta! Onnea valitsemallanne tiellä!
Juntit pois ravintoloista, miksi tungette sinne jos ette kuitenkaan voi syödä sitä ravintolaruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Tähän auttaisi se, että jokaisesta allergiasta tulisi olla lääkärintodistus. Vähenisi nämä erikoisruokavaliot 99 prosentilla!
Onneksi kouluissa vaaditaan lääkärintodistus allergiasta. Ja näköjään Lofooteilla ei auta sekään, erikoisruokavalioita tarvitsevat voivat vaan jättää syömättä eli valmistaa itse kotona.
Minä haluan sipulinpihvin ilman sipulia.
Minä haluan sipulikeiton ilman sipulia.
Minä haluan sipulirenkaita ilman sipulia.
Minä haluan entreköttiä mutta ilman nautaa.
Minä haluan kosher-pekonihampurilaisen.
Minä olen vaativa suomalainen ravintola-asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vingu, luitko edes juttua?
Luin. Kokki siinä valittaa töistään ja haukkuu asiakkaita.
Haukkuu idiootteja.
Heitähän pitääkin haukkua -jos sinusta heidän vaatimuksensa ovat ihan OK niin ei hyvää päivää.
Esim: keittoja tilataan 2 mutta niiden ollessa valmiita niitä pitäisikin olla 6...
Kerropa meille: MITEN kokin tuo pitäisi hoitaa? :)
Äidilläni on tapana hurahtaa kaikkiin muotijuttuihin. Nykyään hänellä on itsediagnosoitu laktoosi-intoleranssi ja keliakia. Kumma kyllä kummastakaan ei ollut mitään haittaa ennen kuin ne päätyivät kansakunnan puheenaiheiksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska noudatan ruokavalio X:ää ja olen "allerginen" ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska noudatan ruokavalio X:ää ja olen "allerginen" ;)
Ja fodmapissa on ruoka-aineksien kohdalla tarkat kellonajat milloin olen niille allerginen ja milloin en.
Esimerkiksi sipulille olen allerginen 18.30 - 23.45 joten ravintola-aikaan en voi syödä sipulia mutta pikkutunneilla snagarilla kyllä voin.
Missä tämä kokki siis nykyään työskentelee? Tietäisin välttää kyseistä ruokalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vingu, luitko edes juttua?
Luin. Kokki siinä valittaa töistään ja haukkuu asiakkaita.
Haukkuu idiootteja.
Heitähän pitääkin haukkua -jos sinusta heidän vaatimuksensa ovat ihan OK niin ei hyvää päivää.
Esim: keittoja tilataan 2 mutta niiden ollessa valmiita niitä pitäisikin olla 6...
Kerropa meille: MITEN kokin tuo pitäisi hoitaa? :)
Helppoa, valmistetaan kaikkia annoksia aina +200% marginaalilla.
t. vaativa suomalainen ravintola-asiakas.
Pikaruokapaikoissa osa luulee saavansa "tuoreen" burgerin kun tilaa ilman suolakurkkua. Fakta kutenkin on että se suolakurkuton voi olla talon vanhin burgeri, niitä kun tehdään valmiiksi ja myydään sitä mukaan kun sattuu menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä, Hämeenkorpi harmittelee IS:lle."
Ja miksihän minun pitäisi syödä ravintolassa ainesosia, joista en tykkää?
Voisko joku kertoa yhdenkin hyvän syyn?Kai tuossa haetaan sitä, ettei tarvitse sanoa olevansa allerginen, sanoo vaan että tämä tämä ja tämä pois annoksestani.
Ei haeta, et ilmeisesti lukenut juttua. Häntä ihan selkeästi vaivaa kun joku on nirso tai noudattaa jotain erikoisruokavaliota omasta tahdostaan. Lisäksi hän on sitä mieltä, että odottavat naiset voivat syödä mitä vaan koska hänenkin äitinsä söi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä ruokavalioita on nykyään mahdottoman paljon. Laitoin jokin aika sitten juhlat sadalle hengelle ja pyysin etukäteen ruokavaliotiedot. Kaksi laktoositonta ja 4 gluteenitonta ilmoittautui. Juhlapöydässä tulikin ilmi kaikenlaista. Yhdelle ei käynyt sipuliruoat, toinen ei halunnut oliiveja ja kurkkua, kolmannen mielestä perunat olivat väärän muotoisia, neljännen mielestä mausteita oli liikaa, viidennen mielestä liian vähän, kuudes valitti gluteenittoman leivän olevan tummaa kun halusi vaaleaa, seitsemäs ei löytänyt mitään mieleistä, kahdeksas luuli auringonkukansiemeniä pähkinöiksi eikä uskaltanut syödä, yhdeksäs söi pelkkiä lihapullia, kymmenes ei halunnut syödä ja mökötti pöydässä, yhdestoista onki salaatista pelkät makeat palat ja joi lisäksi yksin 1,5 litraa maitoa, kahdestoista piti kaikkia ruokia kummallisina jne... Aikamoinen hävikki.
Tuo on niin vittu maista. Mä järjestin myös juhlat ja kysyin ryokarajoitteet. Tuli 2 vehnätöntä, 1 kalaton ja 1 sipuliton. Muut eivät sanoneet mitään. Lopulta olis pitänyt olla lisäksi vielä ainakin maidoton, gluteeniton, vege, possun sijaan kanaa. Mikä siinä on, että ei voi heti sanoa mitä ei syö tai mitä syö, olisin mä järjestänyt kaikille sopivaa, mutta kun ei voi kertoa ennen kuin on myöhäistä. Löytyi kaikille edes jotain syötävää, mutta nurina oli kova.
Vierailija kirjoitti:
Pikaruokapaikoissa osa luulee saavansa "tuoreen" burgerin kun tilaa ilman suolakurkkua. Fakta kutenkin on että se suolakurkuton voi olla talon vanhin burgeri, niitä kun tehdään valmiiksi ja myydään sitä mukaan kun sattuu menemään.
Sehän on vain ravintolan huonoutta.
Vierailija kirjoitti:
Missä tämä kokki siis nykyään työskentelee? Tietäisin välttää kyseistä ruokalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä "allergisia" tässä vuosien varrella tullut nähtyä. Ensin selvität juurta jaksaen asiakkaan allergiat, mutta kas kummaa, jos esim. "maitoallerginen" huomaakin listalla olevan jotain herkkua, jota ei maidottomana saa, niin ihmeellisesti allergiat katoaa " No, eihän se nyt haittaa, jos välillä syö.."
Mihin se allergia siis sun logiikalla katosi? Jos henkilö onkin valmis ottamaan itselleen sopimattoman ruuan aiheuttamat vaivat, niin se on tasan hänen asiansa eikä se tarkoita että allergia hävisi.
No ei sitä allergiaa ole yleensä ollutkaan. Näitä luulotautisia.
Vierailija kirjoitti:
Kokeille vois tai tarjoilijoille oikeastaan antaa uuden ohjeistuksen jonka mukaan he automaattisesti kysyisivät asiakkaalta tilauksen yhteydessä, että: ”Onko allergioita?”.
Helpottuis heidän työnsä huomattavasti.
Hyvä idea. Tai laittaa työvaatteeseen sellaisen rintaneulan jossa lukee #onkoallergioita?
Vähän niinkuin se nimikylttikin siinä rintapielessä.
Kesällä osallistuin isohkoihin juhliin, jossa karkeasti kolmannes osallistujista oli maakunnista ja kaksi kolmannesta pääkaupunkiseudulta. Kysyttiin erikoisruokavalioita ilmoittautumisen yhteydessä. Maakunnista ei löytynyt yhtään erikoisruokavalioita, mutta pääkaupunkiseudun osallistujista valtaosalla oli gluteeniton /maidoton /lakto-ovo-vege/vegaani/kananmunaton... Nauratti vähäsen. Ja meitä maalaisia kehutaan sisäsiittoisiksi. Ei tuo pahasti ole ainakaan allergioita ja autoimmuuni sairauksia päässyt lisäämään noin niin kuin muutaman kymmenen naishenkilön otannalla.
En ole ikinä väittänyt olevani allerginen ananakselle tai suolakurkulle, pyydän vain pitsan/hampurilaisen ilman niitä. Minulla on myös laktoosi-intoleranssi ja joskus sekoilen pyytämällä laktoosittoman laten, vaikka vähälaktoosinen riittäisi.
tyhmät pitää talouden pyörät pyörimässä
fiksut säästää
ainoa kyseenalaistamaton paha on työttömyyden lisääntyminen