Sitten ihmetellään, mikseivät suomalaiset käy ulkona syömässä ja baareissa istumassa..
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005810060.html?ref=rss
Ei ole ihme, kun leimataan kaikki nirsoiksi nirppanokiksi ja luulotautisiksi. En ikinä palkkaisi kokkia, joka aloittaa päivityksensä someen kirjoittamalla ensimmäiseen lauseeseen v*ttu-sanan.
Kun tuntee henkilökohtaisesti vakavasti allergisia niin tällainen juttu ei naurata. Ihan sama vaikka joku teeskentelisi, se on teidän työtä. Deal with it. Jos noin v*tuttaa, vaihda hommia poika.
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä, Hämeenkorpi harmittelee IS:lle."
Ja miksihän minun pitäisi syödä ravintolassa ainesosia, joista en tykkää?
Voisko joku kertoa yhdenkin hyvän syyn?Tottakai se ottaa kokkia kupoliin jos sun tykkäämisen takia pitää ruveta menua uusimaan. Miksi et ota annosta joka miellyttää vaan rupeat muokkaamaan valmista annosta.
Se on ihan kokin ongelma.
Jos haluan sipulipihvin ilman sipulia, niin joko se onnistuu tai lähden pois, ihan sama ottaako kokkia kupoliin. Vaihtakoon alaa jos ei selviä vitutuksestaan.Ei mun tartte ottaa jotain muuta annosta jos en halua.
Siinä oikein malliesimerkki-aasiakas. Jos tiedät, ettet tykkää sipulista tai sipuli ei tykkää sinusta, niin miksi hitossa sinun on mentävä tilaamaan SIPULIpihvi ilman SIPULIA? Kaikkea sitä maa päällään kantaa.
Jos nyt kuvitellaan etten pitäisi sipulista, mutta haluaisin pihvin, niin miksi vatussa minun pitäisi tilata sienikeitto eikä pihviä ilman sipulia? Kerro.
Miten vaikeaa on olla lätkäisemättä sitä sipulivuorta sen pihvin päälle?
Ruokalistalta löytyy yleensä toinen tai jopa kolmaskin vaihtoehto eikä ne kaikko annokset ole samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä, Hämeenkorpi harmittelee IS:lle."
Voisko joku kertoa yhdenkin hyvän syyn?Tottakai se ottaa kokkia kupoliin jos sun tykkäämisen takia pitää ruveta menua uusimaan. Miksi et ota annosta joka miellyttää vaan rupeat muokkaamaan valmista annosta.
Jos haluan sipulipihvin ilman sipulia, niin joko se onnistuu tai lähden pois, ihan sama ottaako kokkia kupoliin. Vaihtakoon alaa jos ei selviä vitutuksestaan.Ei mun tartte ottaa jotain muuta annosta jos en halua.
kai tiedät olevasi älykääpiö, vai pitääkö se erikseen sanoa.
Itse pidän älykääpiönä sitä, joka tilaa ravintolassa ruokaa josta ei pidä, ja maksaa siitä kaksi kymppiä.
Etkö tosiaan koskaan löydä ruokalistalta valmiiksi sinulle sopivaa ruokaa? Ootko kokeillut vaihtaa ravintolaa?
Äiti laittaa varmasti sopivat sapuskat näille nirsoilijoille. Jostainhan ne ovat tapansa oppineet ;) Hus, äidin helmoihin siitä, pilaamaasta muiden ravintolakäyntejä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä oikein malliesimerkki-aasiakas. Jos tiedät, ettet tykkää sipulista tai sipuli ei tykkää sinusta, niin miksi hitossa sinun on mentävä tilaamaan SIPULIpihvi ilman SIPULIA? Kaikkea sitä maa päällään kantaa.
Jos nyt kuvitellaan etten pitäisi sipulista, mutta haluaisin pihvin, niin miksi vatussa minun pitäisi tilata sienikeitto eikä pihviä ilman sipulia? Kerro.
Ihanko tosissaan väität, että ravintolan listalla ainut pihvi on juurikin sipulipihvi? Tässä haiskahtaa nyt se aasiakas, joka vääntää asian solmuun koska ei halua myöntää olleensa täysi torvi. Esitin asian näin siististi, koska tiedän että saisitte slaagin jos käyttäisin keittiökieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään ihan yhtä vaikeaa, kuin sinun tyytyä syömään kotona sitä sipulitonta ruokaasi ;)
Miksi tyytyisin, kun pidän sipulista? Sipuli oli vain esimerkki.
Ja matkailen paljon, ja aina on tähän asti onnistunut erityistoiveet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissaan väität, että ravintolan listalla ainut pihvi on juurikin sipulipihvi? Tässä haiskahtaa nyt se aasiakas, joka vääntää asian solmuun koska ei halua myöntää olleensa täysi torvi. Esitin asian näin siististi, koska tiedän että saisitte slaagin jos käyttäisin keittiökieltä.
Väität olevasi ravintola-alan ammattilainen tuolla asenteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kai tiedät olevasi älykääpiö, vai pitääkö se erikseen sanoa.
Itse pidän älykääpiönä sitä, joka tilaa ravintolassa ruokaa josta ei pidä, ja maksaa siitä kaksi kymppiä.
Eli vaikka sipulipihvin, vaikka ei tykkää...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väität olevasi ravintola-alan ammattilainen tuolla asenteella?
:D näin väitän. Mikäs sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi haluta sipulipihvin ilman sipulia? Se on joku muu kuin sipulipihvi sitten.
Syötkö myös tomaattikeiton ilman tomaattia?
Hahah, matkoilla näkee aina näitä suomalaisia jupisijoita, jotka eivät saakaan sitä ja tätä ja tota erikoisruokavalioruokaa "allergiansa" takia. Ravintolan henkilökunta ei vaan "ymmärrä" vaikka olisi yhteinen kieli ja siinä vaiheessa kaikki muutkin asiakkaat katsovat kiinnostuneita, että KUKA siellä haastaa riitaa ja sitten sen suomalaisen "allergikon" on ollut pakko tyytyä ja syödä siitä annoksestaan mitä syö naama näkkärillä ja pöytäseurue on ollut omista "allergioistaan" riippuen myötätuntoista tai vaivaantunutta. Mutta pois ei ole lähdetty, ei. Kadulla sitten alkaa sen päiväinen marmatus ravintolan tasosta ja kohtelusta ja ruuasta. Vähän niin kuin täälläkin ;)
Suomalaista mentaliteettia. Joudut tilaamaan ravintolasta annoksen, joka aiheuttaa ihottumaa/mahavaivoja/hengenahdistusta, ettet vain aiheuta vaivaa kenellekään.
En oikeasti usko että monikaan tilaa sipulipihviä, jos on allerginen sipulille. Ehkä kokilta hieman liioittelua. Uskon että asiakas on tilannut sen pihvin ilman niitä sipulirenkaita.
Itselläni on oikeasti allergisia lähipiirissä ja miettikää jos iho menee syville vertavuotaville haavoille, kun kosketatkin jotain ruoka-ainetta. Miksi ihmeessä siis vielä maksaisit sellaisesta ruuasta? Sehän ei allergikon syy ole, jos allergiat ovat lisääntyneet tai joku toinen feikkaa allergiansa.
Tottakai vaikeita asiakkaita mahtuu joukkoon. Heille voi sanoa että kastikkeen siivilöinti ei valitettavasti onnistu, tai että heidän olisi pitänyt annosta tilatessa varmistaa että leipä on gluteeniton.
Nykyään ihmisille syötetään niin paljon lisäaineita ja kaikkea moskaa, lisäksi ilmansaasteet, yms. niin ihmekään kun sairaudet lisääntyvät. Niinhän se populaatiokin lisääntyy koko ajan.
eniten tökkii kokin väittämä siitä että raskaana olevat ovat luulotautisia. No, eipä tarvitse mennä hänen ravintolaansa syömään.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaista mentaliteettia. Joudut tilaamaan ravintolasta annoksen, joka aiheuttaa ihottumaa/mahavaivoja/hengenahdistusta, ettet vain aiheuta vaivaa kenellekään.
En oikeasti usko että monikaan tilaa sipulipihviä, jos on allerginen sipulille. Ehkä kokilta hieman liioittelua. Uskon että asiakas on tilannut sen pihvin ilman niitä sipulirenkaita.
Itselläni on oikeasti allergisia lähipiirissä ja miettikää jos iho menee syville vertavuotaville haavoille, kun kosketatkin jotain ruoka-ainetta. Miksi ihmeessä siis vielä maksaisit sellaisesta ruuasta? Sehän ei allergikon syy ole, jos allergiat ovat lisääntyneet tai joku toinen feikkaa allergiansa.
Tottakai vaikeita asiakkaita mahtuu joukkoon. Heille voi sanoa että kastikkeen siivilöinti ei valitettavasti onnistu, tai että heidän olisi pitänyt annosta tilatessa varmistaa että leipä on gluteeniton.
Nykyään ihmisille syötetään niin paljon lisäaineita ja kaikkea moskaa, lisäksi ilmansaasteet, yms. niin ihmekään kun sairaudet lisääntyvät. Niinhän se populaatiokin lisääntyy koko ajan.
Jos ainesosa ei aiheuta "allergiaa" kun se vain on piilossa ei kyse ole ruoka-aineallergiasta vaan perseilystä.
Luitko myös iltiksen kommentteja?
Ruokaa tilattaessa vaaditaan ehdottomasti maidotonta. Sitten kun tulee jälkiruokairishcoffeen aika kilahdetaan kun ei saadakaan siihen kermaa, ihan oikeaa kermaa.
Perseilyä, ja ymmärrän jos kokilla joskus keittää yli.
Uskaltavatko oikeasti allergiset tilata tai syödä ruokaa paikoissa, joissa on työssä ammattitaidottomia "kokkeja"? Itse ihmettelin, kun taannoin useammassakin Kuppilat kuntoon-ohjelman jaksossa kokkeina hääri tavallaan mielijohteesta kokeiksi alkaneita/palkattuja henkilöitä. En kerro enempää yksityiskohtia, mutta ymmärtänette, mitä tarkoitan.
Vierailija kirjoitti:
Hahah, matkoilla näkee aina näitä suomalaisia jupisijoita, jotka eivät saakaan sitä ja tätä ja tota erikoisruokavalioruokaa "allergiansa" takia. Ravintolan henkilökunta ei vaan "ymmärrä" vaikka olisi yhteinen kieli ja siinä vaiheessa kaikki muutkin asiakkaat katsovat kiinnostuneita, että KUKA siellä haastaa riitaa ja sitten sen suomalaisen "allergikon" on ollut pakko tyytyä ja syödä siitä annoksestaan mitä syö naama näkkärillä ja pöytäseurue on ollut omista "allergioistaan" riippuen myötätuntoista tai vaivaantunutta. Mutta pois ei ole lähdetty, ei. Kadulla sitten alkaa sen päiväinen marmatus ravintolan tasosta ja kohtelusta ja ruuasta. Vähän niin kuin täälläkin ;)
Lentokoneessa se alkaa! Finskin Euroopan lennoilla tarjotaan maksutta mustikkamehua ja kahvia/teetä/vettä. No edessäni istui henkilö, joka toivoi kahvinsa joukkoon jotain tiettyä kauramaitoa allergiansa ja mahahappojensa vuoksi. Sitä ei kuitenkaan ollut. Uskokaa tai älkää seuraavaksi tämä henkilö ilmoitti olevansa allerginen mustikalle. Ennen kuin emot ehtivät sanoa mitään, viereiseltä riviltä kuului pikkutytön kysymys, että mustikkamehua ei ole pakko juoda, eihän? Emoilla ole naurussa pidättämistä ja kaikilla muillakin ...
Tämä ”ongelma” ei koske pelkästään kokkeja vaan myös tilaisuuksien järjestäjiä. Allergiat pyydetään AINA ilmoittamaan etukäteen, mutta usein kukaan ei vaivaudu sitä tekemään. Niinpä illallisilla selviää, että yks sun toinen onkin allerginen ja voi sitä ihmettelyä, kun pöytään ei saavukaan erikoisannos. Lisäksi jos dinnerille on tulossa 20 ihmistä, joista naisia on 2, niin molemmilla on erikoisruokavalio. Kummasti miehillä ei yleensä ole mitään ruokarajoitteita.
Tähän auttaisi se, että jokaisesta allergiasta tulisi olla lääkärintodistus. Vähenisi nämä erikoisruokavaliot 99 prosentilla!
Ymmärrän kokkia aivan hyvin, tässäpä tarina meidän firman pikkujouluista, jossa kävimme eräässä hyvin hienossa aasialaisessa ravintolassa:
Meitä oli noin 8 hengen ryhmä. Aasialaistyylisissä ravintoloissa lähes kaikki maustaminen perustuu enemmän tai vähemmän valkosipuliin, chiliin, inkivääriin jne. Hyvin paljon on myös äyriäisiä. Noh, ryhmästämme sitten yksi ilmoitti tarjoilijalle, ettei pidä äyriäisistä, joten niitä ei voi syödä. Seuraava ilmoitti, että on todella allerginen valkosipulille (ei voi edes haistaa), ja noudattaa sen lisäksi fodmap ruokavaliota. Kolmas ja neljäs olivat vegaaneja, sillä poikkeuksella että omasta järvestä/metsästä pyydettyä kalaa/riistaa voi syödä, mutta ei missään tapauksessa mitään pussikasvatettua kalaa. Ei myöskään tehotuotettua lihaa, ja kaiken eläinperäisen pitää olla super eko lähi luomutuotettua. Ovat siis "vähänniinku" vegaaneja, otapa siinä sitten tarjoilijana selvää.
Itseäni ei ärsytä fodmap ruokavaliota noudattavan pyynnöt: hän oli lähettänyt ruokavalionsa ravintolaan etukäteen. Mutta mielestäni hienossa ravintolassa voisi jättää ne "en tykkää, olen vegaani mutta" -kommentit pois, ja tilata sellaista ruokaa jonka luulee miellyttävän itseään. Menut ovat kuitenkin tarkasti mietittyjä, ja varmasti kokistakin olisi mukava tarjota niitä makuja, joita ravintola on tarkoittanut ruokalajiinsa. Itselläni on koivun siitepölyallergia ja sen ristiallergioita paljon, mutten koskaan mainitse näistä ravintolassa. En viitsi vaivata keittiötä luettelemalla pitkän listan hedelmiä ja vihanneksia, jotka raakana kutittavat mutta kypsennettynä eivät.
Miettikää ihmiset vähän siellä ravintolassa niitä kokkeja. Voisitteko ehkä arvostaa heidän työtään, ja joko pääasiassa syödä sen ruuan sellaisen kuin se on tarkoitettu, tai valita jonkin toisen ravintolan? Pahat allergiat ja ruokavaliot tulee ottaa vakavasti ja ne ovat asia erikseen. Se kun vaan on myös niin, että jokainen "noudatan gluteenitonta, maidotonta, ei tehotuotettua ruokavaliota" terveysintoilija vie uskottavuutta siltä pahaa keliakiaa sairastavalta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ”ongelma” ei koske pelkästään kokkeja vaan myös tilaisuuksien järjestäjiä. Allergiat pyydetään AINA ilmoittamaan etukäteen, mutta usein kukaan ei vaivaudu sitä tekemään. Niinpä illallisilla selviää, että yks sun toinen onkin allerginen ja voi sitä ihmettelyä, kun pöytään ei saavukaan erikoisannos. Lisäksi jos dinnerille on tulossa 20 ihmistä, joista naisia on 2, niin molemmilla on erikoisruokavalio. Kummasti miehillä ei yleensä ole mitään ruokarajoitteita.
Iltiksen kommenttien perusteella on myös suuria eroja "allergioissa" sen perusteella mistä sosioekonomisesta luokasta ruokailijaryhmä tulee.
MTK:n Taka-Pöytyän kevätretkeläiset isännät ja emännät syövät kiltisti mitä tarjotaan.
Espoon matematiikanopettajattarien syyskokouksessa kaikilla on erikoinen "allergia".
Vierailija kirjoitti:
Tähän auttaisi se, että jokaisesta allergiasta tulisi olla lääkärintodistus. Vähenisi nämä erikoisruokavaliot 99 prosentilla!
Miksi tällaista käytäntöä ei ole vielä koulujen ulkopuolella? Onneksi on edes kouluissa, sielläkin on ne erikoisruokavaliot vähentyneet 70 prosenttia tuon todistusvaatimuksen jälkeen!