Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sitten ihmetellään, mikseivät suomalaiset käy ulkona syömässä ja baareissa istumassa..

Vierailija
31.08.2018 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005810060.html?ref=rss

Ei ole ihme, kun leimataan kaikki nirsoiksi nirppanokiksi ja luulotautisiksi. En ikinä palkkaisi kokkia, joka aloittaa päivityksensä someen kirjoittamalla ensimmäiseen lauseeseen v*ttu-sanan.

Kun tuntee henkilökohtaisesti vakavasti allergisia niin tällainen juttu ei naurata. Ihan sama vaikka joku teeskentelisi, se on teidän työtä. Deal with it. Jos noin v*tuttaa, vaihda hommia poika.

Kommentit (323)

Vierailija
101/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta hän kirjoitti, mutta tuo alatyylinen kirjoitustapa vei huomion. Ei kiinnosta mennä ravintolaan, jossa hän on töissä.

Ei hän oikeasti allergisia haukkunut. Jos on ruokayliherkkyys niin ei siihen kuole. Itsellänikin on ruokayliherkkyys, mutta ravintolassa syön ihan normaalisti.

Sinä olet sinä. Sinä pärjäät hyvin, mutta jollekin toiselle voi käydä pahemmin, jopa hengenvaarallisesti. Sinun yksilökohtainen kokemuksesi ei vastaa kaikkien muiden maapallolla olevien kokemuksia. 

Hyvin kommentoitu! 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000161139.html

Vierailija
102/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä, Hämeenkorpi harmittelee IS:lle."

Ja miksihän minun pitäisi syödä ravintolassa ainesosia, joista en tykkää?

Voisko joku kertoa yhdenkin hyvän syyn?

Tottakai se ottaa kokkia kupoliin jos sun tykkäämisen takia pitää ruveta menua uusimaan. Miksi et ota annosta joka miellyttää vaan rupeat muokkaamaan valmista annosta.

Se on ihan kokin ongelma.
Jos haluan sipulipihvin ilman sipulia, niin joko se onnistuu tai lähden pois, ihan sama ottaako kokkia kupoliin. Vaihtakoon alaa jos ei selviä vitutuksestaan.

Ei mun tartte ottaa jotain muuta annosta jos en halua.

kai tiedät olevasi älykääpiö, vai pitääkö se erikseen sanoa.

Itse pidän älykääpiönä sitä, joka tilaa ravintolassa ruokaa josta ei pidä, ja maksaa siitä kaksi kymppiä.

Etkö tosiaan koskaan löydä ruokalistalta valmiiksi sinulle sopivaa ruokaa? Ootko kokeillut vaihtaa ravintolaa?

Yleensä löydän, toisinaan en. Vaikka joku ruoka olisi sopiva, en välttämättä halua sitä. Sellaisessa tapauksessa pyydän muokkaamaan haluamaani ruokaa sopivaksi. Enkö saisi vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kokkia aivan hyvin, tässäpä tarina meidän firman pikkujouluista, jossa kävimme eräässä hyvin hienossa aasialaisessa ravintolassa:

Meitä oli noin 8 hengen ryhmä. Aasialaistyylisissä ravintoloissa lähes kaikki maustaminen perustuu enemmän tai vähemmän valkosipuliin, chiliin, inkivääriin jne. Hyvin paljon on myös äyriäisiä. Noh, ryhmästämme sitten yksi ilmoitti tarjoilijalle, ettei pidä äyriäisistä, joten niitä ei voi syödä. Seuraava ilmoitti, että on todella allerginen valkosipulille (ei voi edes haistaa), ja noudattaa sen lisäksi fodmap ruokavaliota. Kolmas ja neljäs olivat vegaaneja, sillä poikkeuksella että omasta järvestä/metsästä pyydettyä kalaa/riistaa voi syödä, mutta ei missään tapauksessa mitään pussikasvatettua kalaa. Ei myöskään tehotuotettua lihaa, ja kaiken eläinperäisen pitää olla super eko lähi luomutuotettua.  Ovat siis "vähänniinku" vegaaneja, otapa siinä sitten tarjoilijana selvää. 

Itseäni ei ärsytä fodmap ruokavaliota noudattavan pyynnöt: hän oli lähettänyt ruokavalionsa ravintolaan etukäteen. Mutta mielestäni hienossa ravintolassa voisi jättää ne "en tykkää, olen vegaani mutta" -kommentit pois, ja tilata sellaista ruokaa jonka luulee miellyttävän itseään. Menut ovat kuitenkin tarkasti mietittyjä, ja varmasti kokistakin olisi mukava tarjota niitä makuja, joita ravintola on tarkoittanut ruokalajiinsa. Itselläni on koivun siitepölyallergia ja sen ristiallergioita paljon, mutten koskaan mainitse näistä ravintolassa. En viitsi vaivata keittiötä luettelemalla pitkän listan hedelmiä ja vihanneksia, jotka raakana kutittavat mutta kypsennettynä eivät. 

Miettikää ihmiset vähän siellä ravintolassa niitä kokkeja. Voisitteko ehkä arvostaa heidän työtään, ja joko pääasiassa syödä sen ruuan sellaisen kuin se on tarkoitettu, tai valita jonkin toisen ravintolan? Pahat allergiat ja ruokavaliot tulee ottaa vakavasti ja ne ovat asia erikseen. Se kun vaan on myös niin, että jokainen "noudatan gluteenitonta, maidotonta, ei tehotuotettua ruokavaliota" terveysintoilija vie uskottavuutta siltä pahaa keliakiaa sairastavalta.

Miksi edes yrititte mennä tuollaisella köörillä aiheuttamaan päänkivistyksiä mihinkään ravintolaan. Järjestäkää nyyttikestit.

Vierailija
104/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän auttaisi se, että jokaisesta allergiasta tulisi olla lääkärintodistus. Vähenisi nämä erikoisruokavaliot 99 prosentilla!

Miksi tällaista käytäntöä ei ole vielä koulujen ulkopuolella? Onneksi on edes kouluissa, sielläkin on ne erikoisruokavaliot vähentyneet 70 prosenttia tuon todistusvaatimuksen jälkeen!

Tai sitten vaan voisi syödä kotona... 

Vierailija
105/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeille vois tai tarjoilijoille oikeastaan antaa uuden ohjeistuksen jonka mukaan he automaattisesti kysyisivät asiakkaalta tilauksen yhteydessä, että: ”Onko allergioita?”.

Helpottuis heidän työnsä huomattavasti.

Vierailija
106/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kokkia aivan hyvin, tässäpä tarina meidän firman pikkujouluista, jossa kävimme eräässä hyvin hienossa aasialaisessa ravintolassa:

Meitä oli noin 8 hengen ryhmä. Aasialaistyylisissä ravintoloissa lähes kaikki maustaminen perustuu enemmän tai vähemmän valkosipuliin, chiliin, inkivääriin jne. Hyvin paljon on myös äyriäisiä. Noh, ryhmästämme sitten yksi ilmoitti tarjoilijalle, ettei pidä äyriäisistä, joten niitä ei voi syödä. Seuraava ilmoitti, että on todella allerginen valkosipulille (ei voi edes haistaa), ja noudattaa sen lisäksi fodmap ruokavaliota. Kolmas ja neljäs olivat vegaaneja, sillä poikkeuksella että omasta järvestä/metsästä pyydettyä kalaa/riistaa voi syödä, mutta ei missään tapauksessa mitään pussikasvatettua kalaa. Ei myöskään tehotuotettua lihaa, ja kaiken eläinperäisen pitää olla super eko lähi luomutuotettua.  Ovat siis "vähänniinku" vegaaneja, otapa siinä sitten tarjoilijana selvää. 

Itseäni ei ärsytä fodmap ruokavaliota noudattavan pyynnöt: hän oli lähettänyt ruokavalionsa ravintolaan etukäteen. Mutta mielestäni hienossa ravintolassa voisi jättää ne "en tykkää, olen vegaani mutta" -kommentit pois, ja tilata sellaista ruokaa jonka luulee miellyttävän itseään. Menut ovat kuitenkin tarkasti mietittyjä, ja varmasti kokistakin olisi mukava tarjota niitä makuja, joita ravintola on tarkoittanut ruokalajiinsa. Itselläni on koivun siitepölyallergia ja sen ristiallergioita paljon, mutten koskaan mainitse näistä ravintolassa. En viitsi vaivata keittiötä luettelemalla pitkän listan hedelmiä ja vihanneksia, jotka raakana kutittavat mutta kypsennettynä eivät. 

Miettikää ihmiset vähän siellä ravintolassa niitä kokkeja. Voisitteko ehkä arvostaa heidän työtään, ja joko pääasiassa syödä sen ruuan sellaisen kuin se on tarkoitettu, tai valita jonkin toisen ravintolan? Pahat allergiat ja ruokavaliot tulee ottaa vakavasti ja ne ovat asia erikseen. Se kun vaan on myös niin, että jokainen "noudatan gluteenitonta, maidotonta, ei tehotuotettua ruokavaliota" terveysintoilija vie uskottavuutta siltä pahaa keliakiaa sairastavalta.

Miksi edes yrititte mennä tuollaisella köörillä aiheuttamaan päänkivistyksiä mihinkään ravintolaan. Järjestäkää nyyttikestit.

Sitä minäkin ihmettelin, en nimittäin tiennyt että työkavereillani on näin paljon ruokarajoitteita. Oli aika noloa.....

Vierailija
107/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän auttaisi se, että jokaisesta allergiasta tulisi olla lääkärintodistus. Vähenisi nämä erikoisruokavaliot 99 prosentilla!

Tästä olisi hyvä tehdä lakialoite! Sitten asia olisi selvä.

Vierailija
108/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi niin, että vähenee ne syöttölät (ravintoloiksi niitä ei voi kutsua), joissa ei ole ammattitaitoa ja halua tehdä annosta, joka on asiakkaalle sekä sopiva että mieleinen.

Vierailija
109/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn usein ulkona syömässä. Olen allerginen. En tilaa ruokaa, jota en voi syödä, enkä oleta kokin tietävän MINUN ALLERGIOITANI. En yleensäkään tee asiasta numeroa ikinä enkä missään. Eihän se muiden vika ole.

Juntti on juntti, minä en ole. On ihan hienoa, jos juntit kaikkoavat ravintoloista, jää fiksulle väelle miellyttävämmät oltavat.

Vierailija
110/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi niin, että vähenee ne syöttölät (ravintoloiksi niitä ei voi kutsua), joissa ei ole ammattitaitoa ja halua tehdä annosta, joka on asiakkaalle sekä sopiva että mieleinen.

Parempi niin että kaikki luulotautiset pysyy kotona eikä mene Michelin-ravintoloihin neuvomaan miten retiisi pitää asettaa pihvin alle piiloon ettei se aiheuta allergiaa.

Vierailija
111/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun baarin yläpuolella ja makkarin ikkuna just terassin yläpuolella ja voin vakuutta että ihmiset käyvät baareissa, voisivat käydä vähempikin... tai ainakin pitää turpansa kiinni ja olla huutamatta.

Vierailija
112/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä, Hämeenkorpi harmittelee IS:lle."

Ja miksihän minun pitäisi syödä ravintolassa ainesosia, joista en tykkää?

Voisko joku kertoa yhdenkin hyvän syyn?

Tottakai se ottaa kokkia kupoliin jos sun tykkäämisen takia pitää ruveta menua uusimaan. Miksi et ota annosta joka miellyttää vaan rupeat muokkaamaan valmista annosta.

Se on ihan kokin ongelma.

Jos haluan sipulipihvin ilman sipulia, niin joko se onnistuu tai lähden pois, ihan sama ottaako kokkia kupoliin. Vaihtakoon alaa jos ei selviä vitutuksestaan.

Ei mun tartte ottaa jotain muuta annosta jos en halua.

Vierailija
113/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite noudatan arjessa fodmap-ruokavaliota koska turpoan kuin ilmapallo jos en näin tee, mutta ravintolassa käydessäni syön samaa kuin muutkin koska yleensä esim. gluteenittomat tuotteet ovat pahanmakuisia. Mieluummin nautin ruuasta ja kärsin sen hetken turvonneesta mahasta, käyn ulkona syömässä sen verta harvoin että ihan sama :D

Vierailija
114/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahah, Suomessa voi nirsoilla, mutta Suomen rajojen ulkopuolella turha yrittää. 

Hyvää palvelua ja juuri sinun toiveidesi mukaan räätälöityä ruokaa saa todellakin ulkomailla, kun vierailee laadukkaissa paikoissa. Ehkä ei siinä nakkikojulla sitä sipulipihviä hakemassa.

Vierailija
115/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn usein ulkona syömässä. Olen allerginen. En tilaa ruokaa, jota en voi syödä, enkä oleta kokin tietävän MINUN ALLERGIOITANI. En yleensäkään tee asiasta numeroa ikinä enkä missään. Eihän se muiden vika ole.

Juntti on juntti, minä en ole. On ihan hienoa, jos juntit kaikkoavat ravintoloista, jää fiksulle väelle miellyttävämmät oltavat.

Juurikin näin! Mutta nämä "allergiset" tarvitsevat ehkä päivän valitus ja marmatus ja vaatimus kiintiönsä täyteen erikoisuuden tavoitettulaan ja huomion herättämisellään.

Olen nähnyt monta kertaa, miten allerginen tlaa erikoisannoksen ja huomatessaan naapurin saavankin paremman näköisen, alkaa se valitus. Kokin kertoessa miksi annos näyttää erilaiselta eli koska olet allerginen tomaatille puutttuu annoksestasi tomaatti jne. 

Toivon myöskin, että "allergiset" ja ruokavaliota "noudattavat" voisivat syödä kotona tai äidin helmoissa. 

Olen huomannut myös erään asian, jos nämä "allergiset" ja ruokavaliota "noudattavat" tarjoavat itse ruokaa, siinä ei koskaan oteta huomioon muut kuin omat allergiat vaikka tiedossa olisi oikeasti allergisen ihmisen allergiat. Selityksiä löytyy: oivoi, unohdin, tai voi ei, miten tässä näin kävi, tai kauheeta, Vesa teki tänä ruuan ja... tai meidän kaupasta ei löytynyt ... tai ....

Vierailija
116/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut ap oikein lukea ja ajatella lukemaansa. Joko ihmisellä on allergia tai ei ole. Se että nirsoilee on vain narsismia ja huonoa käytöstä-

Jos maksan palvelusta niin kyllä mä ohjaan sitä mieleisekseni. Jos eivät halua mukautua asiakkaiden toiveisiin niin kannattaa ilmoittaa tämä selkeästi niin asiakkaat jotka eivät halua annoksia sellaisenaan, syystä riippumatta, tietävät mennä muualle. Ei minulla ole mitään halua kasvattaa tattia kenenkään otsaan mutta haluan kuitenkin nauttia maksamastani ruoasta joten ihan mielelläni vaihdan paikkaa. Ainoa minkä harmituksen ymmärrän on tuo kun isosta porukasta joka etukäteen ilmoittaa mitä kukin haluaa osa haluaakin muuttaa tilausta pöydässä.

Teille jotka kuvittelette, että ap ei olisi lukenut juttua, vaikka ihan selkeästi aloituksesta näkee että luki, miksi mielestänne on olennaista onko allergiaa vai ei?

Vierailija
117/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
118/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ihan oikeasti yksi syy, miksi syön mieluimmin kotona. Jos se on niin vaikeaa niin antaapa olla. Ja ei, minulla ei ole vakavaa allergiaa vaan ruokayliherkkyys. Jos ravintolaillallisen jälkeen seurauksena on vesiripuli, ihottuma, turvotus ja parin päivän paska olo niin ei se ole sen arvoinen.

Perin harmillista. Kannattaa kuitenkin muistaa että 99%:lle nirsoilijoista ei tule mitään.

Vierailija
119/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää äidin helmoissa tai kasvakaa aikuisiksi!

Vierailija
120/323 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin! Mutta nämä "allergiset" tarvitsevat ehkä päivän valitus ja marmatus ja vaatimus kiintiönsä täyteen erikoisuuden tavoitettulaan ja huomion herättämisellään..

Voi luoja. Voit olla varma, etten halua herättää huomiota tai olla erikoinen. Siksi käynkin hyvin harvoin ulkona syömässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä